Zatočte s jarnou únavou

Ako bojovať proti jarnej únave? Tankujte svetlo, bežte na vzduch, doplňte si vitamíny, nalejte si čistej vody a zbavte sa jedov. Neperte sa sami so sebou. Doprajte si dostatok spánku.


Príroda vonia jarou, tráva sa zelená, vtáky spievajú, nádeje na nový život je vo vzduchu, a napriek tomu má veľa ľudí náladu "pod psa". Cítime sa rozlámaní, zle naloženie, bolí nás hlava a sme unavení. Striedanie ročných období býva pre naše telo veľmi náročné. Lekári nazývajú tento stav sezónne afektívne rozladenosť (SAD - Seasonal affective Disorder). Nie je to choroba, ale situácie, ktoré sa môžeme postaviť.

Desatoro tipov proti jarnej únave

Spojenec v boji proti jarnej únave: vitamíny A, B, C, D, E

Vitamíny a minerály patrí medzi základné živiny, bez ktorých sa ľudské telo nemôže zaobísť.

Vitamín A: BYSTRICA

Mrkva, paradajky, žltá a oranžová zelenina, pečeň, vaječné žĺtky a mliečne výrobky. "Áčko" zvyšuje tvorbu kolagénu, čím sa stará o pružnosť pokožky. Jeho znížený prísun spôsobuje šeroslepota. V živočíšnych potravinách sa vyskytuje vo forme retinolu, rastlinné produkty obsahujú betakarotén, z ktorého si telo vitamín A vytvára podľa potreby. Nevýhoda: Telo potrebuje k vstrebávaniu betakaroténu tuk. Zo strúhanej surovej mrkvy si ho nevezme, preto musíme pridať aspoň lyžičku kvalitného oleja. Odporúčanú dennú dávku pokryje napríklad 200 g mrkvy dusené na masle, 200g ementálu, lyžička tuku z tresčej pečene. Zvýšenú potrebu majú vegáni a tí, ktorí nejedia vajcia a mliečne výrobky. Ďalej ľudia užívajúci lieky na zníženie cholesterolu.

Vitamíny skupiny B: vitálne, odolné a pevné nervy

Pivovarské droždie, pšeničné klíčky, otruby, čierny chlieb, pečeň, bravčové vnútornosti, nelúpaná ryža, pohánka, špargľa, mlieko, tvaroh, zemiaky, melasa.

Vitamín B1 (Tiamín): Pohodář

Je potrebný pre metabolizmus cukrov a činnosť nervového systému. Nájdeme ho hlavne v obilninách a v mäse. Odporúčanú dennú dávku pokryje napríklad 500g šošovky, 600g celozrnného chleba. Zvýšená potreba je v tehotenstve a pri fyzickej námahe.

Vitamín B2 (Riboflavín): zmizik

Jeho nedostatok má na svedomí niekoľko kožných chorôb: seboroická dermatidu, akné, popraskané kútiky atď Odporúčanú dennú dávku pokryje napríklad 200g hovädzieho srdca, 300g parmezánu. Zvýšenú potrebu majú mladiství a tehotné ženy.

Vitamín B6 (Pyridoxín): Utešiteľ

Je potrebný pre rozklad homocysteínu, ktorý urýchľuje zanášanie ciev, upokojuje psychiku a pôsobí proti kŕčom a depresii. Odporúčanú dennú dávku pokryje napríklad 200g lososa, 300g makrely, 4 banány. Zvýšenú potrebu majú niektoré ženy užívajúce hormonálnu antikoncepciu.

Vitamín B12: Kreatívny

Je nenahraditeľný pri tvorbe červených krviniek. Vyskytuje sa výlučne v potravinách živočíšneho pôvodu av zelenine konzervované mliečnym kvasením (uhorky, kapusta). Odporúčanú dennú dávku pokryje napríklad 60g hovädzieho či bravčového mäsa, 300g plnotučného jogurtu. Zvýšenú potrebu majú ľudia, ktorí nejedia živočíšnu stravu. Organizmus ho nevstrebáva pri črevných chorobách.

Vitamín C: IMUNITA A Protijed

Šípky, petržlenová vňať, rakytník, čierne ríbezle, jahody, citrón, pomaranč, chren, paprika, žerucha, žihľava, mochna husacie. Kráľ medzi vitamíny zastáva v tele obranné funkcie. Chráni nás proti voľným radikálom a infarktu, zvyšuje odolnosť proti infekciám a stresu, znižuje vysoký krvný tlak. Je nevyhnutný pre tvorbu väziva a iba s jeho pomocou je náš organizmus schopný prijímať kyselinu listovú a železo. Ľudia (a ostatné primáty) spolu s morčatá sú jediní živočíchy, ktorí si ho nevedia sami vyrobiť. Nevýhoda: Vitamín C moc nevydrží. Ničí ho nielen tepelné spracovanie, ale aj obyčajné nakrájanie ovocia či zeleniny a dlhé skladovanie. Čo možno, zjedzte surové, hneď a so šupkou. Odporúčanú dennú dávku pokryje napríklad 1 stredne veľké kivi, 1 menšia surová paprika, 400g zemiakov uvarených v šupke, 250g jahôd. Zvýšenú potrebu majú fajčiari (až o polovicu), ľudia s nadváhou a zotavujúcich sa po chorobe.

Vitamín D: STAVITEL A VŠETRANNÝ Liečiteľ

Rybí tuk, losos, makrela, maslo, huby, smotana, pečeň, mlieko. Pomáha pri stavbe a udržiavaní kostí a zubov. Jeho "predstupňom" prijímame v potrave; ak je naša pokožka následne vystavená slnku, vytvára sa z nich vlastné vitamín. Zvýšená potreba nastáva pri nedostatku slnečného svetla a v znečistenom ovzduší, ktorým preniká málo UV žiareniu. Odporúčané množstvo vitamínu D sa zvyšuje u dospievajúcej mládeže, tehotných a dojčiacich žien.

Vitamín E: BODYGUARD

Pšeničné klíčky, lístkové orechy, slnečnicové semená, listová zelenina, obilie, rastlinné oleje. Znižuje riziko infarktu a šedého zákalu, chráni bunky proti rakovinnému bujnenia a pokožku pred účinkami UV lúčov. Je rozpustný v tukoch. Výhoda: Dobre znáša zahrievanie aj prístup vzduchu, takže pri skladovaní a príprave stravy nedochádza k jeho veľkému úbytku. Odporúčanú dennú dávku pokryje napríklad 400g surového mladého špenátu alebo 300g zeleru. Zvýšenú potrebu majú ženy v menopauze, krátkozrakí ľudia a muži snažiaci sa splodiť potomka.

Spojenec v boji proti jarnej únave: dodržiavanie pitného režimu

Denne by sme mali vypiť 2 - 3 litre tekutín! Vhodná je voda alebo ovocné čaje (napr. - mäta, medovka, šípky, jarabiny, jablká či jahoda).

Spojenec v boji proti jarnej únave: humor a kvalitná horká čokoláda

S humorom a dobrou náladou dokážeme prekonať veľa prekážok. Kúsok horkej čokolády rozleje v našej duši báječný pokoj.

Spojenec v boji proti jarnej únave: priatelia

Dobrí priatelia, ktorým môžete zavolať aj o polnoci, patrí k základnej výbave pre dobrú náladu.

Spojenec v boji proti jarnej únave: zamilovanosť, láska, sex

Rozlievajú celým telom pocit šťastia.

Spojenec v boji proti jarnej únave: farby

Keď slnečné lúče ešte nemajú dostatok sily, môžeme si pomôcť teplými a optimistickými farbami. Napríklad žltá - protepluje, oranžová-dodáva energiu a chuť k životu (jedlu).

Spojenec v boji proti jarnej únave: otužovanie

Je jednou z najstarších metód posilňovanie imunity. Začnite však pomaly sa sprchovaním vlažnou vodou a potom postupne pridávajte chladnú (nie ľadovú). Sprchujte sa pravidelne ráno aj večer.

Spojenec v boji proti jarnej únave: výlety

Dobré topánky (bicykel) a primerané oblečenie na cestu sú jedinečným vkladom pre príjemné zážitky a poznanie niečoho nového. Potrebujeme rozhýbať a pretiahnuť telo, okysličiť mozog.

Spojenec v boji proti jarnej únave: nové záľuby

Zamestnajú našu myseľ a máme sa stále na čo tešiť. Či je to šport, cudzí jazyk, práca na záhradke, výroba šperkov alebo astrológia. Nápadom sa medze nekladú.

Spojenec v boji proti jarnej únave: očistná kúra

Napríklad Kopřivová (½ l žihľavového čaju pijeme aspoň 14 dní). Telo potrebuje po zime odľahčiť a prečistiť. Zbaví sa tak škodlivých látok, ktoré sa v ňom cez zimu nahromadili a posilníme svoju imunitu.

Zabudnite na extrémne diéty. Nepleťte si krátkodobú detoxikáciu s dlhodobým pôstom a jednostrannými diétami.

Jednodňové pôst, pri ktorom budete "vymývať" žalúdok a črevá len detoxikačnými čaji, prípadne ovocnými či zeleninovými šťavami, vášmu telu rozhodne neublíži. Druhý deň začnite postupne zásobovať telo zdravými potravinami v malom množstve, zato ale pokiaľ možno v biokvalite.

Tip: Skúste sa dva dni živiť len čerstvým ovocím a zeleninou, ovsenými vločkami, cestovinami, ryžou a orechy.


Zdieľajte tento článok prostredníctvom sociálnych sietí: