Zatočte s jarnou únavou a depresiou

Po zimnom období sa väčšina z nás už nemôže dočkať jari. Avšak mnoho ľudí práve na začiatku jari zastihne jarná únava. Skúste vyskúšať niektoré naše tipy, ako sa jarnej únave ubrániť.


Keď sa povie jarná únava ...

Uvádza sa, že jarnou únavou je postihnutá až tri štvrtina populácie! Typickou obeťou je skôr žena ako muž. A nie je divu, veď nekonečný stereotyp domov-práca je veľmi vysiľujúce. Ráno máme pocit ako po prohýřené noci a sme skrátka ako vytlačený citrón. Vyčerpanosť, únava, neefektívnosť, výkyvy nálad, mrzutosť, strata energie. Tak práve takéto príznaky často pociťujeme počas začínajúcich jarných týždňov. Tieto stavy môžu mať rôzne príčiny (dlhá zima a pretrvávajúca chlad, neprítomnosť slnka, šero, sychravé počasie, postihnutia chrípkovými ochoreniami, nedostatok odpočinku, pohybu, dôležitých vitamínov a minerálov). Čo teda robiť, keď nás jarná únava postihne?

Boj proti jarnej únave

Upokojte sa faktom, že jarná únava je v podstate odpoveď na predošlú zimu a spravidla vás rýchlo prejde. A keď tomu ešte málinko pomôžete, dodáte telu všetko, čo chýba, zbavíte sa jej ešte rýchlejšie. S únavou si poradíte dodaním potrebných vitamínov a minerálov, zdravou stravou bohatou na vlákninu, pobytom na slnku a čerstvom vzduchu.

Ktoré vitamíny sú na jar dôležité

V jarných mesiacoch nám pomôžu prekonať únavu najmä vitamíny C, B a E. Najideálnejšie je pestrý jedálniček, veľa ovocia a zeleniny a bylinkové výhonky z žeruchy a pažítky. Ponúkajú sa aj doplnky stravy. Odporúča sa aj ženšenový, šípkový a zelený čaj.

Vitamín C

Je účinným antioxidantom, ktorý posilňuje imunitný systém, bojuje proti únave, zaháňa úzkosť a depresiu, podporuje proces hojenia, má blahodárny vplyv na cievy, ochraňuje telo pred škodlivými látkami, spomaľuje proces starnutia ai Nájdeme ho v citrusovom ovocí, čiernom ríbezlí, paprikách, paradajkách, jahodách, brokolicu, kapustu, zemiakoch, šípok, řeřiše, žihľave, chrenu a iných.

Vitamíny radu B

Posilňujú odolnosť voči stresu, únave, zaisťujú zodpovedajúci stav kože, vlasov, očí, slizníc, napomáhajú trávenie, podporujú tvorbu protilátok v organizme, dodávajú silu nervovému systému. Zdrojom vitamínov skupiny B sú pšeničné klíčky, banán, mlieko, zelenina, vyskytujú sa hojne v pivovarských kvasniciach, ryžových otrubách, rybách, vnútornostiach, orechoch a nelúpanej ryži.·

Vitamín E

Predstavuje antioxidant, ktorý podporuje proces regenerácie buniek. Má tiež pozitívny vplyv na krvný obeh, spomaľuje starnutie, je prevenciou srdcových ochorení, dodáva elán a chuť do života. Pôsobí aj na plodnosť. Je prítomný v paprike, kukurici, paradajkách, vajcami, rastlinných olejoch, orechoch, obilných klietkach, mäsu, mlieku, rybách, špenáte, brokolici, strukovinách av listovej zelenine celkovo.

Výdatná porcia slnka a svetla

Proti jarnej únave si naordinujme veľa slnka a svetla. Pobývejme často vonku, a to kedykoľvek môžeme (počas obedňajšej pauzy, prestávok, cez víkendy a pod). Čerpajte teplo a energiu zo slnečných lúčov. Vhodný je pobyt na horách, alebo tzv fototerapia (liečba pomocou svetla prostredníctvom biolampy).

Pohybová aktivita

Možno to znie trochu paradoxne, ale na únavu pomáha pohyb. Pohyb totiž povzbudzuje obeh krvi, odbúrava stres a zlú náladu. Začnite potrebné prechádzkami, ľahšími športy, posilňujte a otužujte telo. Zlepšíte si ako duševnú, tak telesnú kondíciu.

Bez radosti to nepôjde

Aj keď budeme jesť zdravo, pohybovať sa a slniť, nebude to nič platné bez pocitu zažívania radosti. Venujte sa čomukoľvek, čo ju vyvolá-pozrite sa na dobrý film, doprajte si posedenie s priateľmi, pohár vína, sex apod Fantázii sa medze nekladú. Robte radosť nielen sebe, ale aj ostatným-oni vám to treba tiež niekedy vráti.

Zaveďte a dodržujte pravidelnosť svojho rytmu

Odporúča sa najmä ulehání a vstávaní stále v rovnaký čas. Ak si myslíte, že je o víkendu dobré telu dopriať treba o 5 hodín viac spánku ako v priebehu pracovného týždňa, mýlite sa. Práve naopak-koledujete si o únavu. Dôraz je pritom viac kladený na pravidelné vstávanie pred pravidelným uléháním.

Stop nadmernému množstvo kofeínu

Klasickými kofeínovým nápojmi je káva a cola. Aj keď nás kofeín "nakopne", zvyšuje krvný tlak a kortizol v krvi. Neskôr sa nám bude horšie zaspávať, spánok nebude tak kvalitné a to opäť spôsobuje únavu. Ak kofeínové nápoje naozaj nedokážete obmedziť, pite je skôr dopoludnia.

V napätých situáciách pomôže správne dýchanie

Keď je človek v strese, pod tlakom, jeho telo produkuje kortizol, ktorý aktivizuje zásoby energie, aby sa telo s náporom dokázalo vyrovnať. Pokiaľ sa jedná o chronický stres, uvoľňovanie hormónu je nepretržité a náš organizmus sa postupne vyčerpáva. V náročných situáciách sa odporúča dýchať zhlboka, pravidelne, do brucha.

Prírodné zdroje povzbudenie

Ste bez energie a potrebujete povzbudiť? Skúste najprv prírodné formy pomoci a až potom navštívte lekáreň ...

Banán

Dodáva vitamíny A, K, B a ovocné kyseliny. Navyše je tiež zdrojom minerálnych látok, hlavne draslíka a horčíka. Obsahuje vlákninu, prináša energiu.

Škorica

Má povzbudzujúce účinky, redukuje napätie a únavu. Je afrodiziakom. Používa sa tiež v aromaterapii.

Rozmarín

Je silným stimulantom, má povzbudzujúce účinky na telo i dušu, upokojuje, pôsobí proti depresiám, úzkostiam, napätie. Dodáva chuť k jedlu a povzbudzuje aj trávenie.

Ďalšie tipy na redukciu jarnej únavy

* Naučte sa odpočívať a relaxovať. Možno to znie príliš jednoducho, ale v dnešnej uponáhľanej dobe je veľa ľudí, ktorí to nedokážu.
* Rozčlení si prácu podľa dôležitosti. Nechcite všetku prácu stihnúť za jeden deň.
* Rozdeľte úlohy aj medzi ostatné, nenechávajte všetko len na sebe (tak napríklad doma sa budú na upratovania podieľať všetci).
* Hľadajte nové spôsoby, ako sa vyrovnať so stresom.
* Povedzte niekedy "nie", ak nestíhate. Nemôžete predsa zvládať úplne všetko.

* Okrem kofeínu obmedzte aj alkohol a cigarety.

Kedy už sa odporúča návšteva lekára

Jarná únava môže trvať niekoľko dní, týždňov, a to nie je dôvod k návšteve lekára. Mali by sme sa sústrediť predovšetkým na príčiny a na tie tiež následne pôsobiť. Ak nás ale únava obmedzuje a odrádza od každodenných aktivít, nemôžeme sa jej zbaviť ďalšie obdobie a pozorujeme aj sprievodné fyzickej a psychickej prejavy, mali by sme kontaktovať lekára. Únava je totiž príznakom hŕbu chorôb.

Test-je u vás riziko rozvoja únavy?

- Ste ženského pohlavia?

- Stretávate sa často s infekciami?
- Je doba vášho spánku kratšie ako 6 hodín?
- Je u vás šport skôr výnimočnosťou?
- Konzumujete málo ovocia a zeleniny?
- Je doba vašej práce dlhšie ako 8 hodín za deň?
- Fajčíte alebo pijete alkohol každý deň?
- Je na vás kladená veľká pracovná zodpovednosť?
- Sú na vás kladené veľké nároky v zamestnaní?

(Vyhodnotenie: Kto odpovedal minimálne v troch otázkach áno, ten má vysoké riziko rozvoja únavy).


Zdieľajte tento článok prostredníctvom sociálnych sietí: