Vitamíny a minerály - odporúčanej dávky

Bez vitamínov nemôžu dobre fungovať naše telesné orgány a systémy. Sú tiež nevyhnutné pre rast, celkovú vitalitu a obranu pred rôznymi chorobami. Aj pri konzumácii vitamínov je však potrebné dodržiavať odporúčanú dennú dávku...


Až na niekoľko výnimiek, si ľudské telo nevie vitamíny samo vytvoriť, a preto je potrebné získavať je spolu s potravou. Ak tieto prirodzené dávky nestačia, je potrebné zvyšovať ich príjem pomocou výživových doplnkov. Nič sa však nemá preháňať, au vitamínov to platí tiež. Predovšetkým nadmiera vitamínov, ktoré sú zdrojom pre tvorbu antioxidantov, môže nášmu telu uškodiť. Platí teda, všetkého s mierou. Kľúčom k zdraviu je bezpodmienečne dôležitý zdravý životný štýl, rozmanitá zdravá strava zastúpení ovocím, zeleninou, vlákninou, mliečnymi výrobkami, primeraný pohyb. Nadmiera jedného vitamínu môže mať rušivý vplyv na metabolizmus iného. Napríklad príliš veľa zinku ovplyvňuje vstrebávanie železa, zatiaľ čo nadmiera železa má negatívny vplyv na metabolizmus medi.

Potreba vitamínov pre ľudský život

Vitamíny sa podieľajú na mnohých biologických procesoch, ako sú napríklad enzýmové deje, imunitné reakcie, podpora rastu a obnovy organizmu. Ak jete vyváženú stravu, mali by ste vitamínov prijať dostatok. Existujú však určité životné obdobie či situácia, kedy sa hodí vitamíny doplňovať, trebárs aj vo forme tabletiek. Jedná sa predovšetkým o zimné a jarné obdobie, obdobie rekonvalescencie po chorobe, počas hnačky, počas vracanie, tehotenstvo, obdobie dojčenia, obdobie rastu a ďalšie.

Ak chcete telu dopriať to najlepšie, najobsiahlejší výber prírodných produktov pre zdravie nájdete u tejto spoločnosti.

Vitamíny a minerály-internetový obchod UNIOS Pharma sro

Vitamíny spoločnosti UNIOS Pharma s.r.o. sú vysoko kvalitné, pretože výroba a balenie prebieha podľa prísnych európskych noriem. Je to významná spoločnosť, ktorá je na českom trhu už od roku 1993. Spoločnosť sa zameriava na výrobu, balenie a distribúciu vitamínových prípravkov, doplnkov stravy pre športovcov aj široký okruh bežných spotrebiteľov.

Výrobky UNIOS Pharma s.r.o. zakúpite v lekárňach, obchodoch zdravej výživy po celej SR a taktiež na vlastnom e-shopu, kde nájdete tovar skladom, kvalitu za skvelé ceny, zabezpečí Vám expresné doručenie a pri objednávke nad 500 Sk máte poštovné zdarma.

Vitamíny a minerály sú nevyhnutné pre náš organizmus, preto navštívte internetovú lekáreň spoločnosti UNIOS Pharma sro, kde si rozhodne vyberiete tie najvhodnejšie vitamíny pre celú rodinu.

Rozdelenie vitamínov

Z hľadiska rozpustnosti delíme vitamíny na rozpustné vo vode (hydrofilné) a rozpustné v tukoch (lipofilné). Príkladom vitamínov rozpustných vo vode sú vitamíny C, vitamíny B komplexu, H, P a ďalšie. Vitamíny rozpustné v tukoch sú napríklad vitamín D, E a F.

Stanovené denné dávky vitamínov

Ľudskému telu neprospeje ani väčšie, ani menšie množstvo vitamínov. Menšie dávky vitamínov telo v podstate nezaregistruje, nadbytok niektorých vitamínov však môže telu dokonca škodiť. Pre každý vitamín alebo minerálna látka je stanovená takzvaná odporúčaná denná dávka (DDD). To je množstvo vitamínov, ktoré by mal denne skonzumovať normálny zdravý Stredoeurópana.

Odporúčané denné dávky sa líšia pre rôzne vekové skupiny: pre deti, dospelých, seniorov, a ďalej pre tehotné a dojčiace ženy. Napríklad deti vzhľadom k ich rýchlemu rastu musia v určitých obdobiach niektorých látok prijímať aj viac, napríklad vápnika. To isté platí pre tehotné a dojčiace ženy, u ktorých je potrebná zvýšená spotreba vápnika, železa, kyseliny listovej ai

Použitie vitamínov vo forme potravinových doplnkov

Ak chcete, aby vitamíny vo forme tabliet mali na Vaše zdravie pozitívny vplyv, mali by ste ich užívať po dobu približne troch až štyroch týždňov. Každú tabletku je dobré poriadne zapiť, aspoň dvoma decilitre vody. A po dobu, čo si doprajete vitamínovou kúru, nevynechávajte ani vitamíny v prírodnej forme, teda hlavne ovocie alebo zeleninu.

Vplyv predávkovanie vitamínmi na naše zdravie

Odporúčaná denná dávka je teda to, čo nám stačí. Aj vitamíny sa môžete predávkovať. Nejspíš sa tak však nestane z bežného jedla. Ak ale vo väčšom množstve užívate vitamínové tablety, môžete sa stretnúť s určitými ťažkosťami.

Na rozdiel od vitamínov rozpustných v tukoch (vitamín A, D, E, K) nie je predávkovanie vitamínmi rozpustnými vo vode (B, C, H) nebezpečné. Ich prebytočné množstvo sa spravidla z organizmu veľmi rýchlo vylúči močom, preto ich jednorazové predávkovanie nemáva žiadne následky. Iba zriedkavo sa môže u Vás vyskytnúť podráždenosť, pálenie záhy, pocit na vracanie a len celkom výnimočne žihľavka a začervenanie kože. Odporúčanú dennú dávku u vitamínov rozpustných vo vode je ešte bezpečné prekročiť až desaťkrát. Vylúči sa totiž z tela v moči. U vitamínov rozpustných v tukoch je to však iba trikrát.

Vitamíny

Vitamín B1

Vitamín B1 je rozpustný vo vode. Ako u všetkých vitamínov tohto komplexu ho nemožno v tele skladovať a akýkoľvek prebytok je okamžite vylúčený. Preto je potrebný jeho každodenný príjem

Prírodné zdroje vitamínu B1

* Arašidy
* Celozrnná múka
* Cesnak
* Strukoviny
* Mäso, vnútornosti
* Mlieko
* Orechy
* Ovsené vločky
* Pivovarské kvasnice
* Pšeničné klíčky
* Ryžové otruby
* Vaječný žĺtok
* Väčšina druhov zeleniny
* Ryby
* Žerucha
* Sójové bôby

Predávkovanie vitamínom B1

Tento vitamín nepôsobí ani vo väčších dávkach toxicky na náš organizmus. Každé prípadné predávkovanie je bezprostredne likvidované vylúčením prebytku močom. Úplne excesívnu náhodné dávky v gramoch môžu však vyvolať svalový tras, opuchy, opar, búšenie srdca a alergické prejavy.

Odporúčaná denná dávka vitamínu B1

Výživové doplnky sú k dispozícii v dávkach po 50, 100 a 500 mg. Najlepším riešenie je užívať celý B-komplex, obsahujúci tiež B6 a B2. Zvyčajné dávky sú od 100 do 300 mg.

Vitamín B2

B2 alebo riboflavín je vo vode rozpustný vitamín a ľahko sa vstrebáva. Ako ostatné vitamíny tohto typu sa nemôže v tele hromadiť, a preto sa musia neustále dodávať. Po uspokojení okamžité potreby sa vylučuje zvyškové množstvo, ktoré sprevádza aj súčasná strata bielkovín.

Prírodné zdroje vitamínu B2

* Avokádo
* Tekvicové semienka
* Pečeň
* Jogurt
* Obličky
* Listová zelenina
* Mandle
* Mlieko
* Ryby
* Syry

Predávkovania vitamínom B2

Toxické pôsobenie riboflavínu nie je známe. Pri úplne výnimočne veľkej dávke by sa mohlo objaviť prípadné svrbenie kože a pocity pálenia záhy.

Odporúčaná denná dávka vitamínu B2

Pre zdravé dospelé osoby sa odporúča 1,2 - 1,7 mg denne, počas tehotenstva a dojčenia sa potreba zvyšuje na 2 mg. Potreba sa tiež zvyšuje hromadením stresových situácií.

Vitamín B3

Vitamín je vo vode rozpustný a je súčasťou komplexu B vitamínu.

Prírodné zdroje vitamínu B3

* Arašidy
* Avokádo
* Biele hydinové mäso
* Datle
* Figy
* Pečeň
* Obilné klíčky
* Pivovarské kvasnice
* Ryby
* Slivky
* Vajcia
* Výrobky z celozrnnej pšenice

Predávkovania vitamínom B3

Extrémne veľké dávky môžu zvyšovať hladinu kyseliny močovej a tým vyvolať u osôb trpiacich touto chorobou záchvat dny. Ďalším negatívnym vplyvom je porucha ukladanie glukózy, ktorú môže spôsobiť vyššia hladina niacínu u osôb s diabetom alebo so sklonom k nemu. Nehľadiac na prechodné možné začervenanie kože a svrbenie nemajú dávky väčšie ako 100 mg vitamínu žiadne toxické príznaky.

Odporúčaná denná dávka vitamínu B3

Potrebná dávka vitamínu B3 je 13 - 19 mg pre dospelých, u dojčiacich matiek dosahuje potreba až 20 mg.

Vitamín A

Vitamín A je rozpustný v tukoch, a preto je potrebná jeho prítomnosť na riadne vstrebávanie v zažívacom ústrojenstve. Vstrebávanie vitamínu A zvyšuje prítomnosť dostatočného množstva minerálov. Vitamín A má schopnosť ukladanie v organizme, preto nie je potrebné ho dopĺňať každý deň.

Prírodné zdroje vitamínu A

* Pečeň
* Listová zelenina
* Mlieko a mliečne výrobky
* Mrkva
* Vajíčka
* Žlté ovocie
* Žltá zelenina

Predávkovania vitamínom A

Na rozdiel od vitamínov rozpustných vo vode sa vitamín A nevylučuje. Predávkovanie môže spôsobiť osteoporózu aj otravu. Pri dlhodobom prekročení 10x vyšších dávok ako sú dávky odporúčané, je vitamín A toxický. Opatrné by mali byť tehotné ženy, z dôvodu možného poškodenia plodu. Takto vysokých dávok je možné dosiahnuť spravidla užívaním veľkého množstva vitamínových doplnkov alebo pri pravidelnej konzumácii pečene. Predávkovania sa prejaví nevoľnosťou, zvracaním, apatiou, suchou kožou, padaním vlasov, poruchami videnia, krvácaním a bolesťami kĺbov.

Odporúčaná denná dávka vitamínu A

Odporúčaná denná dávka vitamínu A pre deti do 3 rokov predstavuje 0,4 mg, pre deti od 4-6 rokov sa odporúča dávka 0,5 mg denne, pre deti od 7-10 rokov je odporúčaná dávka 0,7 mg denne, pre deti staršie 10 rokov a dospelých je dostačujúca dávka 1 mg denne. Tehotné ženy by nemali prekračovať denný prísun vitamínu A nad 1,2 mg, dojčiace ženy by nemali prekročiť hodnotu 1,6 mg vitamínu A denne.

Vitamín K

Predávkovania vitamínom K

Nadbytok vitamínu K i predávkovania sa takmer nevyskytuje. Ak by ste ale užívali 600 miligramov denne, mohla by sa u Vás objaviť horúčka a nechutenstvo.

Odporúčaná denná dávka vitamínu K

Odporúčanej dennej dávky vitamínu K pre deti sú množstvá 15-30 mikrogramov, pre dospelých mužov 80 mikrogramov, pre ženy, tehotné a dojčiace ženy stačí 65 mikrogramov denne.

Vitamín D

Predávkovanie vitamínom D

Samotným opaľovaním si nikdy predávkovania vitamínom D nespôsobíte. Vitamín D nie je rozšírený ani v potravinách, ktoré možno bežne konzumovať, predávkovanie teda v podstate nehrozí. Ak dodávate telu vitamín D z iných zdrojov, spravidla vo forme vitamínových preparátov, je dávka, ktorá 4x prevyšuje dennú odporúčanú dávku, považovaná už za toxickú.

Odporúčaná denná dávka vitamínu D

Odporúčaná denná dávka vitamínu D pre dojčatá vo veku 0-6 mesiacov predstavuje 7,5 mikrogramov, vo veku 6-12 mesiacov činí 10 mikrogramov, vo veku 1-3 roky by mali mať deti prísun vitamínu D 10 mikrogramov. Pre deti vo veku 3-6 rokov sa odporúča aj 10 mikrogramov denne. Pre deti od 7-18 rokov sa odporúča rovnako ako u dospelých dávka vo výške 5 mikrogramov denne. Tehotným a dojčiacim mamičkám je odporúčaná denná dávka 10 mikrogramov denne.

Vitamín E

Predávkovania vitamínom E

Predávkovania sa väčšinou nevyskytuje, pretože je vitamín E v porovnaní s ostatnými vitamínmi relatívne málo toxický. Pri konzumácii denné dávky vyššie ako tri gramy sa však u Vás môže objaviť nevoľnosť, hnačka, únava, svalová slabosť. Pri dlhodobom užívaní vysokých dávok môže dôjsť k zníženiu zrážanlivosti krvi z dôvodu zhoršeného vstrebávanie vitamínu K.

Odporúčaná denná dávka vitamínu E

Denná odporúčaná dávka pre dojčatá vo veku 0-6 mesiacov je 3 mg, pre vek 6-12 mesiacov 4 mg, pre vek 1-3 roky, je 6 mg, pre deti vo veku 3-10 rokov 7 mg, pre deti od 11 rokov sa odporúča 10 mg. Denná odporúčaná dávka pre dospelých mužov je 10 mg, pre dospelé ženy 8 mg, pre tehotné ženy sa odporúča 10 mg, pre dojčiace ženy 12 mg.

Vitamín C

Predávkovania vitamínom C

Predávkovanie vitamínom C nebolo doteraz zaznamenané, pretože si telo rovnako ako u ďalších vitamínov rozpustných vo vode, nevytvára zásoby. Prípadné prebytky vitamínu C vylučuje telo obličkami. Na druhú stranu nadmerný prísun vitamínu C spôsobuje zvýšenie hladiny kyseliny močovej a šťaveľovej v moči, znižuje hladinu cukrov v krvi, spôsobuje nadmerné vstrebávanie železa a zaťažuje pečeň. Dávky vyššie ako 4 g denne môžu za vznik obličkových kameňov.

Odporúčaná denná dávka vitamínu C

Odporúčaná denná dávka vitamínu C pre dojčatá vo veku 0-1 rok je 50 mg, pre vek 1-3 roky je 50 mg, pre deti vo veku 4-6 rokov sa odporúča 55 mg denne a pre deti školského veku 65-80 mg. Odporúčaná dávka vitamínu C pre dospievajúcich a dospelých je 100 mg na deň, pre tehotné ženy 110 mg a pre dojčiace ženy 130 mg denne.

Vplyv predávkovania minerály na naše zdravie

Vápnik

Je dôležitou súčasťou našich kostí a zubov, zodpovedá za ich tvrdosť a pevnosť. Okrem toho sa tiež podieľa na vedenie nervových vzruchov a uplatňuje sa pri zrážaní krvi a regulácii srdcového rytmu.

Predávkovania vápnikom


ríliš veľa vápnika môže spôsobiť zápchu, únavu a svalovú slabosť.

Horčík

Horčík ovplyvňuje výmenu energií v bunkách, a to hlavne svalových a nervových. Minerál má aj upokojujúce účinky, pretože uvoľňuje napätie, má vplyv na zrážanlivosť krvi a funkciu srdca a zlepšuje pamäť a myslenie.

Predávkovania horčíkom

Naopak nadbytok horčíka vedie k hnačkám.

Zinok

Zinok podmieňuje správne videnie, chuť a je dôležitý pre udržanie normálnej koncentrácie vitamínu A v krvi. Minerál patrí k antioxidantom chrániacim bunky pred pôsobením voľných radikálov a je nazývaný "strážcom krásnej pleti".

Predávkovania zinkom


Veľká nadmiera zinku môže spôsobiť nevoľnosť, vracanie alebo hnačka.

Fosfor

Fosfor patrí k základným kameňom, z ktorých sú zostavené naše nukleovej kyseliny - nositelia dedičnej informácie. Fosfor je dôležitý aj pri prenose energie a spolu s vápnikom tvoria fosfáty.

Predávkovania fosforom

Nadbytok fosforu je spojený so stratami vápnika, čo môže oslabiť kosti.


Zdieľajte tento článok prostredníctvom sociálnych sietí: