Vedomé snívanie - zdravé spanie

Čo Vám hovorí pojem lucidní snívanie? Poďme sa spoločne odpútať od reality a vstúpiť do fantázie. Môže nám táto technika priniesť niečo užitočného a ako ju využiť v bežnom živote. Skúsite s nami experimentovať alebo ste skeptickí a neveríte?


Čo to je Vedomé snívanie?

Lucidity je vlastne jasnosť vedomia. Teda môžeme povedať, že ide vlastne o vedomé snívanie. Mnoho ľudí má pocit, že sa mu nikdy nič nezdá, realita je skôr taká, že svoj sen ihneď po precitnutí zabudnú. Iní ľudia si svoje sny pamätajú len útržkovito a niektorí si ich vybavia do najmenších detailov.

Vedecký výskum

Popredný svetový vedec Stephen Laberge zaoberajúce sa bdelým - lucidním snívaním sumarizuje desať rokov výskumov v Centre pre výskum spánku na Stanfordově univerzite vo svojej knihe = Vedomé snívanie. Laberge tu dokazuje, že vedomé a slobodné konanie vo sne je skutočne možné.

Mnoho psychológov dnes vyzdvihuje vedu lucidního snívanie ako najvýznamnejší pokrok vo výskume snov od čias Sigmunda Freuda, ktorý považoval sen za "kráľovskú cestu do nevedomé mysle". Kniha ponúka nielen inšpiráciu, ale aj rady a techniky, ako sa stať lucidním snícím a ako tento stav prakticky využiť pre osobný rast, zvýšenie sebavedomia, podporu duševného i telesného zdravia a na uľahčenie riešenia kreatívnych problémov.

Vlastné scenár

Pri lucidním snívanie si človek v priebehu sne uvedomujeme, že sme vo sne. Sú známe prípady, ako skoky zo skaly a rokov prírodou ako vták. Potápanie ako vodný živočích bez potápačských prístrojov. Opojné okamihy muža s krásnou ženou .... Svet je v túto chvíľu tak reálny, ako si človek želá as plným vedomím si situáciu môžeme prikrášľovať a rozhodovať o scenári ďalšieho diania.

Metrix

Človek v túto chvíľu nie je len obyčajným divákom svojho sna, ale režisérom "vlastnú reality show". Aké to má výhody? Všetko po čom túžite sa môže stať, navyše presne tak ako si prajete. Nič sa Vám nemôže stať aiv prípade smrti sa na vlastné prianie prebudíte doma vo vlastnej posteli. Ide o akýsi "METRIX" v našej hlave - ak použijeme prirovnanie k filmu.

Výhody alebo čo z toho?

Ak má človek v živote z niečoho strach, má možnosť si túto fóbiu v lucidním snívanie odbúrať. Cítiť sa lepšie a ak ho trápia nočné mory, môže sa ich zbaviť. Zlepšiť si náladu z reálneho života a odstrániť negatívne rozpoloženie mysle. Vedomé snívanie nám môže poskytnú inšpiráciu, ako riešiť niektoré situácie iv reálnom živote. Ľudia si v lucidní snoch predstavujú svoje verejné vystúpenie, náročný rozhovor, riešenie zložitého problému, umelecké predstavenie alebo športový výkon atď

Fáza spánku REM

Nie sú na mieste obavy zo závislosti na lucidní snívanie aj keď je tak vzrušujúce a príjemné, nemožno prespí celý život! Táto doba je totiž obmedzená fázou REM. U dospelého človeka predstavuje REM fáza asi 90-120 minút, teda asi 20-25% doby spánku. Srdcový rytmus a dýchanie sú menej pravidelné ako u ostatných fáz spánku. Je charakterizovaná rýchlymi pohybmi očí a nízko úrovňovou svalovú aktivitou.

Počas typického spánku vstúpi spiace človek do tejto fázy v priemere päťkrát a doba, po ktorú v nej zostane je len niekoľko minút. Počas tejto fázy je spánok ľahší - spiace je viac náchylný k prebudeniu a niekedy môže dôjsť ku krátkemu nadobudnutia vedomia a okamžitému opätovnému zaspanie. Verí sa, že väčšina snov, ktoré si subjekt podrobne a živo pamätá, prebieha práve v tejto fáze spánku.

Možno sa tomuto snívanie naučiť?

Ako spoznáme, v spánku že snívame? Ako spoznáme, že si uvedomujeme sen, v ktorom sa práve ocitáte? O tom si povieme neskôr. Existujú kurzy, kde Vás tejto technike naučí. pre začiatok by ste ihneď po prebudení - ak si pamätáte aspoň útržok sna, mali siahnuť po papiera a ceruzke a napísať si ho.

Za pár minút sa Vám sen rozplynie, ale s touto pomôckou nie. Lucidního snívanie môže dosiahnuť veľmi hlbokým uvoľnením a ďalej zklidněním svojej mysli. Odporúča sa poloha na chrbte, alebo poloha, v ktorej je človek zvyknutý zaspávať. Podmienkou je tiež kľud a príjemné prostredie.

Základné pravidlá

* Vedomé snívanie je schopnosť, ktorú si môžete rozvíjať rovnako ako keď sa učíte nový jazyk. Niekto má prirodzený talent k dosiahnutiu Lucidity, napriek tomu aj on môže mať úžitok z inštrukcií a cvičenie v jeho lucidní snoch. Oveľa viac ľudí zažíva Lucidity zriedkavo ako spontánny prípad, ale potrebujú tréning, aby si ju mohli vyvolať vedome. Najlepším predpokladom k úspechu v lucidním snívanie je schopnosť zapamätať si sen. Toto je schopnosť, ktorú možno rozvinúť. Špeciálnymi technikami, zlepšíte kvalitu i kvantitu snové spomienky, čo sa odrazí na schopnosti lucidní snívať.
* Techniky vyvolávajúce lucidní snívanie sa sústreďujú na zámer a prípravu mysle. Skladajú sa zo starých tibetských cvičení a moderných metód vyvinutých výskumníkov snívanie. Skúšajte nasledujúce techniky a nebojte sa použiť vlastné varianty. Experimentujte, pozorujte a vytrvajte, lucidní snívanie je jednoduchšie ako si zrejme myslíte. Sústreďte sa na svoj zámer.
* Keď zaspávate, sústreďte sa svoju myseľ na zámer pripomenúť si rozpoznanie, že snívate. Hovorte si "Nabudúce až budem snívať, uvedomím si že zjem.", Opakovane ako mantru. Reálny úmysel preveďte na slová a sústreďte sa na myšlienku samotnú. Ak zistíte, že myslíte na niečo iné nechajte to odísť a vráťte sa k svojmu zámeru.
* Skúste si zvyknúť častejšie seba pýtať, či je to sen. Väčšinou stačí 5 - 10 krát denne. Čím častejšie tým lepšie. Stane sa to zvykom a potom si začnete pýtať aj počas snov. Keď seba spýtate na túto otázku, tak neodpovedajte hneď "Iste, že nespím.", Inak to budete robiť rovnako aj počas snov. Obzrie, je to všetko reálne? Aké máte pocity, cítite svoje telo? Vo sne ho zvyčajne necítite.

Ako spoznáte že snívate?

Niekedy sa Vám stane, že si uvedomíte vlastný sen, až keď sa stane niečo v normálnom živote nereálneho. Testík pre kontrolu môže byť napríklad - napíšte nejaký text a niekoľkokrát sa na neho pozrite, z pravidla sa text zmení. Hodinky ukazujú iný čas, keď sa na ne pozriete niekoľkokrát po sebe.

Ak máte vo svojom sne po ruke nejakú knihu, môžete skúsiť podobný test. Stačí len dvakrát po sebe prečítať ľubovoľný odsek. V prípade sna nebude následne čítanie pasáž úplne zhodná s predchádzajúcou verziou. Možno ju dokonca na danej stránke už ani nenájdete. Táto metóda je údajne ešte viac efektívne ako pokus s hodinkami, v praxi je však zvyčajne ťažké blízkosti nejakú knihu nájsť.

Po tomto teste viete s istotou, že snívate a môžete si to naplno užiť - ako deti, fantázii sa medze nekladú.

Realita alebo nie?

Nezdá sa Vám to reálne? Nič nedáte za vyskúšanie a možno budete prekvapení. Preto prajeme pre prípadné úspešné rojkov - dobrú noc a krásne sny!


Zdieľajte tento článok prostredníctvom sociálnych sietí: