Stop fajčeniu

Uvádza sa, že raz vyfajčená cigareta si skracujeme život o 5 minút. V dôsledku fajčenia zomiera na celom svete až polovica fajčiarov (každoročne 4, 8 milióna ľudí; v SR každoročne 23 tisíc ľudí). Odvykanie od fajčenia. Stop Fajčenie.


Okrem negatívnych vplyvov na zdravie, je výrazný aj neblahý ekonomický dopad na celú spoločnosť - veď starostlivosť o choré osoby stojí nemalé peniaze.

Pohľad do histórie tabaku

Do Európy sa tabak dostal až potom, čo bola objavená Amerika. V minulosti sa tabak používal k mágii, náboženským rituálom a bol známy už pred 6000 rokmi pred nl O rozšírení tabaku do Európy sa zaslúžil Krištof Kolumbus. Fajčenie malo mať pôvodne liečebné účinky (napr. malo tlmiť bolesť). Postupom času boli za fajčenie uvalené najrôznejšie sankcie (napr. useknutiu nosa ai). Cigarety v papieriku, tak ako ich poznáme v dnešnej dobe, majú svoj pôvod v Seville. V priebehu 19. storočia vznikli automaty na cigarety a vo svetových vojnách boli dokonca cigarety vojakom prideľované. Tabak sa teda hromadne rozšíril a jeho vplyvy na zdravie sa začali zaoberať zdravotnícki pracovníci. Prvý článok odborného zamerania, ktorý upozorňuje na fajčenie a súvisiace rakovinou pľúc, bol publikovaný v roku 1950.

Keď sa povie nikotín

Nikotín je súčasťou tabaku, fajčením dochádza k jeho uvoľňovaniu a vstrebávanie do organizmu. A za čo všetko je nikotín zodpovedný? Dráždi centrálnu nervovú sústavu, podporuje vylučovanie žalúdočných štiav, urýchľuje peristaltiku čriev a činnosť srdca, zvyšuje krvný tlak, redukuje pocit hladu, urýchľuje dych, môže viesť k zvracaniu, kŕčom, trasiem.

Negatívne účinky fajčenia

Tabakový dym je zložený z viac ako 60 karcinogénnych látok. Aktívnym fajčením si "koledujeme" o rad chorôb.

Stop fajčeniu - ŠTÚDIO STOP na severnej Morave

Štúdio STOP, ktoré nájdete na severnej Morave v Horní Suché Vám pomôže prestať fajčiť. Počítačová metóda je vykonávaná modernou technológiou pomocou terapeutického prístroja "Bico OPTIMA", ktorý pracuje na báze elektromagnetického pôsobenia.

Metóda nemá negatívne účinky na organizmus. Pri zákrokoch je preukázaná úspešnosť až 80%. Proces trvá cca 30 minút, je úplne bezbolestný a bez vedľajších účinkov. Chuť na nikotín mizne rýchlo.

Prestaňte fajčiť raz a navždy! Štúdio STOP Vám pomôže od cigariet.

Fajčiari sú zvýšene ohrození zhubnými nádormi

pľúc, ústnej dutiny, pankreasu, obličiek, močového mechúra, konečníka, čriev, krčka maternice. Fajčenie podporuje aterosklerózu, čo vedie k cievnym mozgovým príhodám alebo infarktům.

Fajčenie vedie k starnutiu kože, strate pružnosti pleti, poklesu hydratácie, povädnutej a abalone pokožke.

Fajčenie v žiadnom prípade nejde dohromady s tehotenstvom

Pokiaľ bude predsa žena fajčiť v období svojho tehotenstva, môže dôjsť k potratu, malé pôrodné váhe novorodenca, alebo postihnutia dieťaťa. Napriek týmto odstrašujúcim faktom však mnoho žien riskuje a hazarduje so zdravím a životom svojho vlastného dieťaťa. Dym z tabaku môže tiež spôsobiť syndróm náhleho úmrtia dojčaťa (inými komplikáciami sú napríklad zápaly pľúc, zápaly stredného ucha, leukémia, astma, pľúcne ťažkosti).

Dalšie problémy, ktorými fajčiari trpia

sú potrebné žalúdočné a dvanástnikový vred, šedý zákal, problémy s potenciou, menštruačné problémy u žien, poruchy plodnosti u oboch pohlaví, zlé hojenie rán.

Čo je to pasívne fajčenie

Pasívne fajčenie je fajčenie nedobrovoľnej, ku ktorému dochádza vdychovaním dymu, vydychovaného fajčiarom. Štatistiky uvádzajú, že ročne zomrie v dôsledku pasívneho fajčenia až 2000 jedincov.

Ako sa fajčiari delí

Schmidt stanovil nasledujúce typy fajčiarov:

* Fajčiar, ktorý fajčí príležitostne, občas: necíti nutkanie fajčiť a nemá problémy, keď nefajčí, ale ak sa naskytne príležitosť, zapáli si.
* Fajčiar z návyku: fajčenie je u neho už zvyklosť.
* Fajčiar, ktorý trpí psychickou závislosťou: fajčenie si užíva a vyžíva sa v chuti, vôni, uvoľnenie (fajčením tlmí osamelosť, napätie apod).
* Fajčiar, ktorý trpí psychickú i fyzickú závislostí: takáto osoba si zapáli, pretože chce navodiť zodpovedajúce psychické a telesné účinky. Pri neuspokojení potreby nastávajú abstinenčné príznaky ako búšenie srdca, potenie, tras, nervozita atď

Aké existujú opatrenia v Česku?

V Českej republike musí byť škatuľky s cigaretami označené varovnými nápismi. Ďalej je zakázané predávať tabak osobám mladším ako 18 rokov. Je zakázané fajčiť vo verejných priestoroch. Priestory, ktoré môžu fajčiari využívať, musia byť viditeľne označené ako "priestor pre fajčenie" apod

Vznik závislosti na nikotíne

Prestať fajčiť je veľmi ťažké. Návyková látka menom nikotín má podobné účinky ako iné tvrdé drogy. Po požití nastávajú príjemné pocity, vytvára sa tendencia opäť látku požiť, dochádza k zvyšovaniu dávok (nakoniec človek nefajčí pre navodenie príjemných pocitov, ale pre predchádzanie tým negatívnym-v súvislosti s abstinenciou). Závislosť na nikotíne sa pritom dostavuje celkom rýchlo.

Najprv nastáva tzv psychická alebo psychosociálne závislosť

(Človek si s cigaretou neustále hrá, potrebuje ju mať v ruke), neskôr sa prejavuje závislosť fyzická-keď si cigaretu nedáme, nastávajú abstinenčné príznaky. Najhoršie je vydržať prvé 3 týždne až 3 mesiace, potom by mali negatívne prejavy ustúpiť.

Keď chcete prestať - Odvykanie od fajčenia

Veľkým problémom je vznik psychickej závislosti. Pre fajčiarov sa fajčenie stane niečím ako rituálom. Človek si navykne zapáliť si cigaretu pri čakaní na autobus, po jedle, pri konzumácii alkoholu apod Akonáhle táto situácia nastane, stane sa nemysliteľné si cigaretu pri vhodnej príležitosti nezapálit. Jedinec usiluje o pocit uvoľnenia, relaxácie, odpútanie. Ako teda vyzrieť na tento navyknutý rituál? Predovšetkým by sme ho mali nahradiť iným rituálom-napríklad namiesto cigarety si dať žuvačku. Samozrejme musíme dopredu počítať s napätím, stresom. Človek by sa mal snažiť pravidelne zhlboka dýchať.

Máte nutkanie si s cigaretou hrať?

Nahraďte ju treba kľúči alebo ceruzkou. Zbavte sa predmetov, ktoré vás k fajčeniu podnecujú-zapaľovač, popolník ai Miesto fajčenia sa radšej venujte športu. Ku skoncovať s fajčením budete ale najprv potrebovať motiváciu. Zamyslite sa nad celou vecou a uvedomte si, aké "pre" a "proti" nájdete. Dospejete minimálne k záveru, že fajčenie vás pripravuje o zdravie, peniaze a čas. A výhody fajčenia? Žiadne predsa neexistujú!

Výhody, ktoré získame, keď skoncuje s fajčením

Získame slobodu, belšie zuby, zlepší sa nám pleť, nebudeme "smrdět", budeme viac vnímať jedlo (chuť i vôňu), posilníme svoju kondíciu, dych, znížime riziko vzniku závažných ochorení, muži sa môžu tešiť na lepšiu výkonnosť v sexuálnej oblasti atď

Máte pocit, že to sami nezvládnete?

Ak ste jedným z tých, ktorí sa síce prestať fajčiť pokúšali, ale nikdy "nevydržali", nezúfajte. Zverte sa do rúk špecializovaného pracoviska, poradne alebo lekára. Bude vám navrhnutý postup, stratégie, podporné prostriedky a tak všetko zvládnete lepšie. Vyhľadanie pomoci nie je rozhodne žiadna hanba. Naopak, u hŕbu ľudí zožnete veľký obdiv a možno motivujete aj svoje okolie, ktoré sa k podobnému kroku zatiaľ neodhodlal.

Nebuďte bábkou nikotínovej závislosti - Stop fajčeniu


Prvým krokom k liečbe je vaše pevné rozhodnutie. Musíte o tom byť sami presvedčení, pretože keď budete chcieť, rovnako si môžete cigaretu dať a nikto vám v tom nezabráni.

Majte na pamäti, že približne 70% tých, ktorí si idú cigarety kúpiť, to vlastne nechcú, len nie sú schopní s fajčením prestať. Ste predsa slobodní ľudia, tak so sebou nenechajte manipulovať - nikým a ničím.


Zdieľajte tento článok prostredníctvom sociálnych sietí: