Spoznajte jogu!

Chcete získať duševnú i telesnú harmóniu? Chcete spoznať sami seba? Cvičte jogu! Nemusíte sa obávať fyzickej náročnosti. Jóga totiž prináša najmä úľavu pre telo a relaxáciu pre dušu. Zacvičte si jogu po namáhavom pracovnom dni a pocítite príliv energie!


Ako vznikla joga?

Jóga pochádza zo starovekej Indie, kde vznikla pred viac ako 2000 rokmi. Uvádza sa, že princípy jogy ako filozofického učenia spísal Patanjali vo svojej knihe Jóga-sutra. Patanjali žil v rokoch 200 - 150 pred naším letopočtom. Názov jóga pochádza zo staroindického jazyka sanskrt a znamená "spojiť sa, zjednotiť". To znamená spojenie tela aj mysle v jedno. Ak nájdeme toto spojenie, uvedieme sa do stavu absolútnej harmónie.

Aké sú štýly jogy?

Chcete začať s cvičením jogy? Najprv si nájdite štýl alebo formu jogy, ktorá je pre vás najvhodnejší. Každý štýl má svoje odlišnosti. Rozdiely môžu byť vo fyzickej náročnosti, technike cvičenia, zameranie, to môže byť buď meditatívne, alebo spirituálne av ďalších rôznych parametroch. Niektoré štúdiá jogy vykonáva len určitý štýl, tá väčšia praktizujú obvykle viac štýlov, takže si môžete vybrať. Väčšina však vychádza zo starého štýlu hatha jogy, ktorá vedie k sebezlepšování pomocou dýchacieho a fyzického cvičenia.

Pre koho je joga vhodná?

Je vám niečo cez dvadsať, tridsať, štyridsať alebo päťdesiat? Nevadí, jogu môže cvičiť každý! Vďaka joge sa môžete cítiť zdravšie, dostať sa do celkovej rovnováhy, získať vyššiu sebadôveru ... Máte problémy s bolesťami chrbta či krčnej chrbtice? Alebo vás trápi štítna žľaza či zvýšený cholesterol? Aj s týmito problémami jóga pomáha. Vďaka pravidelnému cvičení sa aktivuje energia, ktorá je vo vnútri nášho tela a práve tá nám pomôže s našimi problémami. Jóga nám pomáha viac spoznať naše telo a jeho potreby.

Ako prebieha cvičenie jogy?

Najviac známe je cvičenie jednotlivých poz jogy. Tieto cviky předcvičují učitelia jogy, ktorí najprv zoznámi svojich študentov s filozofiou jogy a potom je učí správnemu dýchanie, relaxáciu a cvičenie. Záleží na tom, aký typ kurzu si vyberiete. Niektoré kurzy sú určené pre začiatočníkov alebo pokročilých, iné sú potom zamerané na rôzne druhy jogy a rôzne cvičenia. Učiteľ jogy vždy volí cviky podľa veku i telesnej zdatnosti žiakov.

Hlavný cieľ cvičenie jogy

Cvičenie je orientované na to, aby každý žiak v sebe našiel svoju životnú energiu na odstránenie svojich problémov. Počas cvičenia by si mal každý žiak uvedomiť svoje dýchanie. Hlboký nádych a výdych upokojí našu myseľ, aby sme sa mohli sústrediť na svoje telo a tak vycítiť, čo nám naznačuje.

Čo nám prinesie praktizovaní jogy?

Jóga, ako každé cvičenie, prináša okrem iného aj zlepšenie našej fyzickej kondície. Mnohí ju praktizujú len ako doplňujúce cvičenia k iným aktivitám, napríklad k rôznym druhom športu, posilňovanie a iným. Mnohým priaznivcom jóga pomáha k upokojeniu a odpočinku po náročnom pracovnom dni. Cítite sa unavení hneď po ránu? Skúste cvičiť jogu ešte pred vašim odchodom do práce! Spoznajte špeciálne cviky, ktoré vo vás prebudí energiu! Vďaka nej potom hravo zvládnete veci, ktoré by ste inak zvládali s námahou. A ešte k tomu začnete nový deň svieži as dobrou náladou.

Môžem cvičiť jogu aj doma?

Áno, môžete. Obzvlášť, ak patríte medzi tých, ktorí cvičia radšej v súkromí alebo vám časovo nevyhovujú žiadne kurzy jogy vo vašom okolí. Chcete začať s cvičením jogy, ale neviete ako na to?
Na trhu je nepreberné množstvo odborných publikácií alebo CD alebo DVD nosičov o joge. Veľa informácií nájdete aj na internetových stránkach.

Ako začať s jogou?

Najprv si určte miesto a čas, kedy chcete cvičiť. Tiež sa rozhodnite, koľko času chcete tomuto cvičeniu venovať. Je potrebné si vytvoriť vyhovujúce podmienky. Priestor, v ktorom chceme cvičiť, by mal byť príjemný. Skúste si zapáliť vonnú sviečku alebo počúvať meditatívnu hudbu! Dôležitá je tiež voľba oblečenie. Voľte preto odev, v ktorom sa cítite pohodlne a voľne. Pred cvičením jogy sa odporúča aspoň dve hodiny nejesť, aby náš tráviaci systém nebol zaťažovaný.

Ako dlho je dobré cvičiť?

Klasická lekcie jogy trvá zvyčajne 90 minút. Ak ale cvičíte doma, môžete si dobu cvičenia prispôsobiť podľa vlastného uváženia. Skúste začať cvičiť najprv 15 minút a potom podľa svojich možností cvičenia predlžujte. Záleží na vás, koľko času venujete joge. Môžete tiež cvičiť kedykoľvek počas dňa,
napríklad ráno a večer alebo o poludňajšej prestávke. Časom si cvičením vybudujete rituál, ktorý sa pre vás stane radosťou! Jóga vám prinesie upokojenie, pomôže vám zvládnuť stres a zároveň precvičia vaše telo i myseľ.

Čo potrebujem k cvičeniu jogy?

Záleží na cvičenie, ktoré praktizujete. U niektorých cvikov nepotrebujete žiadnu pomôcku a naopak u niektorých sa vám môže hodiť podložka, prikrývka-deka, popruh-opasok či stoličky.

Zacvičte si jogu v prírode!

Máte radi prechádzky v parku? Rozkvitnuté lúky, záhrady, les ... Spojte si príjemnú prechádzku či prechádzku na bicykli sa cvičením jogy! Zastavte sa a nájdite nerušené miesto pre cvičenie! Jogu môžete cvičiť kedykoľvek a kdekoľvek. A čo môže byť pri cvičení lepšieho než pozorovať prírodu a vdychovať čerstvý vzduch!

Môžem cvičiť jogu aj v tehotenstve?

Záleží na tom, či ste jogu cvičila pred otehotnením. Ak nie, neodporúča sa začínať v prvých troch mesiacoch tehotenstva. Po 14.týdnu už pokojne môžete začať. Jestli ste cvičila jogu už pred otehotnením, môžete pokračovať ďalej s výnimkou niektorých cvikov, ktoré sú pre budúce mamičky úplne nevhodné.

O vašom stave taktiež informujte vášho učiteľa jogy!

Aby vám poradil s cviky, ktoré pre vás budú najviac vhodné. Jóga navyše môže pomôcť vášmu telu vyrovnať sa so zmenami počas tehotenstva a zároveň upokojiť vaše myšlienky na blížiace sa pôrod. Jóga vám v tomto období posilní telo, aby ste bola na neho lepšie pripravená. Ak trpíte často únavou, využite jogu ako možnosť relaxácie!

Jóga pre najmenších ...

Máte malé dieťa a cvičíte jogu? Vezmite svoje dieťa so sebou! Pre bábätka je dôležitý fyzický kontakt s mamičkou. Pomáha im k upokojeniu nervového systému a posilňuje obranyschopnosť. Existujú kurzy jogy pre mamičky s deťmi, ktoré podporujú rozvoj a rast dieťaťa. Mamička cvičí spolu s dieťaťom, čo podporuje ich vzájomný vzťah a dôveru.

Jóga a spôsob výživy.

Vedeli ste, že horliví priaznivci jogy sú laktovegetariáni? Jóga totiž odporúča vegetariánstvo - konkrétne laktovegetariánství. Toto odvetvie dovoľuje jesť len stravu vytvorenú z obilnín, ovocia, zeleniny a mliečnych výrobkov, zakázané je mäso a vajcia. Podľa učenia jogy strava ovplyvňuje nielen naše telo, ale aj myseľ.

Spestrite si dovolenku!

Radi cestujete? A patríte medzi milovníkov jogy alebo ju chcete len tak skúsiť? Využite niektorú z ponúk štúdií jogy alebo niektorej z cestovných agentúr! Tie ponúka relaxačné pobyty spolu so cvičením jogy, či už pre začiatočníkov alebo pokročilých. Spojíte si tak dobré s užitočným. Oddýchnete si a zároveň sa naučíte niečo nové!


Zdieľajte tento článok prostredníctvom sociálnych sietí: