Sauna versus polárium

Myslíte si, že obranyschopnosť možno posilňovať klasickým saunovaním? Potom ste na omyle, pretože to ide aj pri mínus 120 stupňoch Celzia! Znie to ako nezmysel? Celá táto metóda sa volá kryoterapia. Poďme si ju bližšie predstaviť!


Polárium Praha - Wellness centrum Radlice, sro

ento moderný spôsob starostlivosti o zdravie si môžete vyskúšať v Prahe vo Wellness centre Radlice. Toto wellness centrum sa nachádza na ulici Radlická 298/105, Praha 5 a dostanete sa tam metrom - stanica metra Radlická alebo autom a zaparkujete priamo v areáli wellness centra. V tomto wellness centre sa stretnete s príjemným personálom, ktorý Vám vždy dobre poradí a odpovie na Vaše zvedavé otázky. Okrem polarite sa môžete v tomto kvalitnom wellness centre zacvičiť aerobic, pilates, fitness, navštíviť Vacu štúdio alebo solárium

Ak raz skúsite polárium vo Wellness centre Radlice, bude to pre Vás nový zážitok, ktorý si budete chcieť znova vyskúšať a určite ho budete odporúčať aj svojim známym.

Ako kryoterapia funguje

Polárium je zariadenie, ktoré je určené na tzv kryoterapiu, čiže liečbu mrazom. Kryoterapia sa v poslednej dobe veľa rozširuje, a tak má sauna tak trochu konkurenciu. Človek prebýva v extrémne nízkych teplotách, ktoré naň majú liečivé účinky. Teploty sa môžu pohybovať od - 110 stupňov až po - 160 stupňov. Znie to neuveriteľne a veľa ľudí si hovorí, ako to vlastne ľudské telo môže vydržať. Jadro veci spočíva v tom, že vzduch v kryokomore neobsahuje vlhkosť, takže hlboký mráz naše telo nepoškodí, ale mu naopak prospeje. Neznižuje sa vnútorná teplota organizmu, iba tá vonkajšia, a to pomerne prudko. Práca s nízkymi teplotami sa síce v liečiteľstve už dlho využíva (napríklad obklady), ale samotná kryoterapia je pomerne mladá.

Blahodarné účinky kryoterapie

Kryoterapia pomáha pri najrôznejších zdravotných problémoch. Extrémny chlad aktivizuje receptory v koži, vďaka čomu dôjde k vyvolaniu reakcií organizmu, ktoré majú za úlohu chrániť život. Metóda má uvoľňujúce účinky na kostrový svalovinu, napomáha funkcii kĺbov, prekrvuje celý organizmus. Blahodárne pôsobí pri liečbe opuchov, zápalov, bolestí rúk alebo nôh. Významne posilňuje imunitu a hoja psychiku. Navyše dochádza po ľadovej terapii k vyplavovaniu hormónov šťastia-endorfínov, obdobne ako u športu alebo sexu. Človek je po kryoterapii plný energie a elánu. Kto bude procedúru vykonávať pravidelne, údajne podporí svoju výkonnosť až o 20%! Preto je spomínaná liečba hojne využívaná najmä športovci. Počas terapie ste pod dohľadom vyškoleného personálu, ktorý by vám mal poradiť a všetko objasniť.

Príprava na kryoterapiu a samotný priebeh

Než vstúpime do polarite, musíme podstúpiť celkovú kontrolu nášho zdravotného stavu. Posudzuje sa dokumentácia a nasledujú odborná vyšetrenie, aby liečba človeku neuškodila. Pred vstupom do samotnej kabíny obdržíte špeciálnu bielizeň vyrobené z prírodného materiálu, čelenku, rúšku na tvár, rukavice, ponožky, dreváky. Najprv budete asi pol minúty zdržiavať v teplote okolo mínus 60 až mínus 70 stupňov a potom 2 - 3 minúty v teplotách od mínus 120 stupňov. Nemusíte sa báť veľkých tepelných strát pretože sa jedná o krátku chvíľu. Akonáhle bude kryoterapia u konca, musíte ešte prerobiť tzv kryorehabilitaci, ktorá spočíva v cvičení s cieľom optimálneho prekrvenie.

Kedy je kryoterapia vhodná

* Ak trpíte celulitídou, lupienkou

* Pri bolestiach kĺbov, chrbta a chrbtice

* Pri postihnutí chronickým únavovým syndrómom, pri prepracovaní

* K zmierneniu depresie

* Na liečbu dny, osteoporózy

* Pri zápaloch mäkkých tkanív a kože

* Pri astme

* Na liečbu migrény

* Na urýchlenie hojenia pooperačných jaziev, úrazov kĺbov a rehabilitáciu svalov

* Pri zvonenie v ušiach

* U chronických dýchacích ťažkostí

* K tlmeniu niektorých negatívnych prejavov spojených s prechodom

 

Zákaz kryoterapia!

* Po 3. mesiaci tehotenstva
* U klaustrofobiků (trpí strachom z uzavretých priestorov)
* Pre ľudí, ktorí užívajú alkohol alebo drogy
* U ľudí s alergiou na prílišný chlad
* Ak trpíte vysokým krvným tlakom-hypertenziou
* U ľudí s ťažkými chorobami srdca, obehu krvi, po prekonaní infarktu
* Osobám s kardiostimulátorom
* Pri onkologických problémoch, tuberkulóze pľúc

Klasické saunovanie

Sauna je zariadenie, ktoré už pravdepodobne navštívil každý z nás, narozdiel od vyššie spomínaného polarite. Sauna upevňuje zdravie človeka, pôsobí preventívne proti rôznym chorobám, posilňuje odolnosť a obranyschopnosť, je vhodná na otužovanie. Pomenovanie "sauna" vzniklo z fínčiny a značí kúpeľ používanú severskými národmi (typický je pobyt v horúcom a suchom vzduchu, potenie a následne ochladzovanie).

Chystáme sa do sauny

Sauna je určená pre zdravé jedinca (chorí sa musí vždy poradiť s lekárom). Aby malo saunovanie najlepšie účinky, mali by sme byť optimálne zasýtenie (ani hladní, ani úplne sýti). Vždy sa pred vstupom v sprche umyjeme a osušíme (z dôvodu zabránenia zvyšovania vlhkosti v komore).

Aká teplota a doba pobytu sa odporúča

Pre regeneráciu je najlepšie teplota od 80 do 110 stupňov Celzia a vlhkosť asi 5%. Teplota by sa mala merať aspoň vo vzdialenosti jedného metra od zdroja tepla, ďalej potom 1, 5 metra nad zemou a minimálne 20 cm od steny. V blízkosti stropu je teplota vždy najvyššie, u podlahy najnižší. Čo sa týka doby, každý by si mal nájsť tú svoju ideálnu. Na dverách sauny ale býva spravidla odporúčania o vhodnosti dĺžke pobytu. Pohybuje sa okolo 10 minút, však záleží na type sauny. U detí nesmieme zabudnúť na skutočnosť, že sa ich organizmus zahrieva rýchlejšie a pobyt musíme skrátiť.
Ochladenie organizmu

Akonáhle sa naše telo začne naozaj výdatne potiť, mali by sme pristúpiť k ďalšej fáz-ochladenie. Spravidla si môžeme vybrať medzi viacerými spôsobmi (rýchlosťou) schladenie-prechod do chladného prostredia, studená sprcha, alebo skok do vody, ktorý sa odporúča najviac. Ochladenie skokom do bazéna by nemalo vyvolať nepríjemné pocity, môžeme dokonca pocítiť teplo v dôsledku podráždenia kožných receptorov. Za chvíľu by mal človek začať pociťovať chlad a práve v tomto okamihu by sme mali ochladzovania ukončiť. Celý postup prehriatie a schladení by sa mal opakovať dvakrát alebo trikrát.

Sauna-neodmysliteľná súčasť kultúry Fínska

Sauna je vo Fínsku povýšená doslova na kultúru. Vo Fínsku je sauna bežne zabudovaná do domu či bytu, ale ľudia tu samozrejme využívajú aj verejné sauny. Zaujímavosť: vo Fínsku existujú aj sauny, ktoré stojí na podvozku prívesu za auto, tzv kärrysauny.

Sauny a svet


* Pre Estónsko je sauna skoro rovnakú kultúrnu súčasťou, ako je tomu vo Fínsku.
* V Rusku sa sauny podobajú tým fínskym a vymenujú sa baňa.
* Turecko je preslávené svojimi kúpeľmi hamam, čo nie sú tak úplne sauny v pravom slova zmysle.
* V Japonsku sa praktizuje systém, kedy sa jedinec najprv prudko ohreje v horúcej vode a potom sa pozvoľna ochladzuje na vzduchu.
* Vo Švédsku sú sauny tiež často súčasťou domovov, ale nie je v nich tak veľká teplota a vlhkosť.

 

V Českej republike sa stretneme najmä s dvoma druhmi sáun:

* Para (Teplota je síce len o niečo málo vyššia, ako telesná teplota, ale je tu vysoká vlhkosť. Telo sa neprohřívá, ale zato dobre prekrvuje.
* Suchá sauna (V suchej saune sa stretneme s teplotou okolo 100 stupňov Celzia.

Či už si zájdete do sauny či polarite, rozhodne tým prospejete svojmu zdraviu!


Zdieľajte tento článok prostredníctvom sociálnych sietí: