Prevencia v starostlivosti o zdravie

O tom, že dôležitou súčasťou starostlivosti o zdravie je prevencia, bol napísaný bezpočet odborných i populárnych pojednaní. O význame prevencie sa každodenne stretávame na televíznych obrazovkách, na stránkach tlače.


Maličkosti, ktoré rozhodujú o Vašom zdraví

*
Venujte sa pravidelným vychádzkam

Chôdza je cestou k zdravému srdcu. Pravidelnou chôdzou sa znižuje riziko infarktu. Výskum preukázal, že rýchla chôdza trikrát týždenne po dobu 30 až 40 minút znižuje u starších ľudí vysoký krvný tlak spôsobený stresom.

Chráňte si uši

Ak je hluk natoľko intenzívna, že sa pri ňom nemôžete pokojne baviť, je dosť silný aj na to, aby poškodil sluch. Dávajte si vatu do uší, keď vysávate koberec, kosí trávu na záhrade alebo idete na diskotéku alebo rockový koncert.

Doprajte si šálku čaju

Čaj obsahuje flavonoidy, antioxidanty, ktoré pomáhajú v prevencii kardiovaskulárnych ochorení. Najviac flavonoidov je v zelenom čaji, ale aj čierny čaj je prospešný. Ľadový čaj je v tomto smere rovnako účinný ako horúci.

Voľte farebná jedla

Červená farba v rajčiakoch obsahuje lycopen, mocný antioxidant, ktorý preventívne pôsobí proti ochoreniu srdca a pľúc. Čučoriedky obsahujú antokyanin, ktorý pomáha k ochrane proti zmenám v mozgu spojeným so starnutím. Zelená farba - napríklad brokolica či kapusta-naznačuje, že plodina bráni v raste karcinogénov. Oranžová jedlá, ako sú marhule, mrkva, melóny ananásový melón, dodávajú beta karotén, ktorý môže znížiť riziko aterosklerózy (poškodenie spôsobené cholesterolom v artériách). Žltá jedlá, ako kukurica, môžu znížiť riziko katarakty (šedého zákalu) a degenerácie makuly. Odporúča sa 5 porcií zeleniny a ovocia denne.

Dbajte o svoje kosti

Dostatok vápnika nie je len špecifickou ženskou potrebou. Snažte sa, aby celá vaša rodina pila nízkotučné alebo odtučnené mlieko a jedla netučné jogurty - najlepšie zdroje vápnika. Nebezpečenstvo osteoporózy sa rodí už v detstve.

Umývajte si ruky

Mydlo a teplá voda sú prvými prostriedky ochrany proti vírusom, ktoré spôsobujú chrípku alebo také infekcie, ako je napríklad hepatitída typu A. Len 30 sekúnd stačí k tomu, aby ste zabránili vážnemu ochorenia.

Schovávajte sa do tieňa

Pravidelne sa píše o potrebe chrániť sa pred slnkom ao nutnosti používať krémy s ochrannými filtrami. Je dôležité si uvedomiť, že rovnako starostlivo si musíme chrániť aj oči. Ochrana proti slnku nie je postačujúce, ak oči opomenie. Výskumy naznačujú, že dlhodobé vystavenie zraku ultrafialovému žiareniu prispieva k rozvoju katarakty (šedého zákalu) a makulárnej degenerácii, čo môže viesť až k oslepnutiu. Slnko tiež môže spôsobiť rakovinu pokožky okolo očí a dokonca priamo na oku vrátane melanómu. Ak by ste si všimli nejaké bodky na viečku, abnormálna pigmentácia na povrchu oka alebo by vám vyzerali riasy, ihneď sa obráťte na lekára. Noste slnečné okuliare, ktoré blokujú 100% UV žiarenia, farba skiel nerozhoduje.

Nevynechávajte strukoviny

Strukoviny rovnako ako čaj obsahujú flavonoidy, ktoré napomáhajú v prevencii ochorení srdca. Sójovými produktmi možno v stravovaní nahradiť mäso aj mlieko. Takýchto produktov je na trhu racionálnej výživy celá rada. Výskumy preukázali, že keď ľudia pravidelne jedli strukoviny a iné potraviny obsahujúce kyselinu listovú, znížilo sa riziko infarktu o 20 percent. Kyselina listová tiež chráni mozog pred Alzheimerovou chorobou a ďalšími neurologickými poruchami. Pol šálky strukovín obsahuje 124 mikrogramov kyseliny listovej. Ženy potrebujú okolo 400 mg denne.

Starajte sa o zuby

Žiarivý úsmev a belostné zuby sú v posledných rokoch znakom dobrého zdravia, dokonalej starostlivosti o telo a vlastne aj spoločenského postavenia. Kvalita a vzhľad chrupu svedčí o tom, koľko starostlivosti mu jeho majiteľ venuje, čo zase vypovedá o jeho schopnosti a záujmu starať sám o seba. Dobrá starostlivosť o zuby teda môže byť aj jednou z ciest, ako podporiť svoje sebavedomie a cítiť sa istejšie v komunikácii s druhými.

Starostlivosť o zuby

Dve minúty dvakrát denne je to minimum, ktoré svojim zubom musíte venovať. Dôsledné čistenie zubov kefkou a zubnou niťou je najlepší spôsob, ako odstrániť baktérie, ktoré spôsobujú paradentózu. Nejde pritom len o samotný chrup, ale doslova o zdravie. Existuje čoraz viac dôkazov, že infekcia v dutine ústnej môže mať značný vplyv na celkový zdravotný stav. Napríklad niektoré výskumy spájajú paradentózu s kardiovaskulárnymi ochoreniami. Paradentóza nemá žiadne príznaky, ak nie je v pokročilom stave, takže pravidelné prehliadky u stomatológa sú veľmi dôležité.

Meditujte

Na 15 až 20 minút denne spomaľte tempo, upokojte sa a zkoncentrujte sa na pomalé hlboké dýchanie, čo má za preukázateľné prospešné účinky pre zdravie. Existuje mnoho spôsobov meditácie, dokonca meditácie v chôdzi. Všetky formy upokojujú nervovú sústavu, pomáhajú znížiť stres, nervozitu, krvný tlak, bolesť a príznaky astmy. Meditácia tiež môže zlepšiť náladu a posilniť imunitu.

Choďte na záchod, keď potrebujete

Odďaľovanie návštevy toalety vyvoláva nezdravý a zbytočný tlak na močový mechúr a obličky. Nepřemáhejte sa. Pri vykonaní potreby sa z tela uvoľňujú toxíny a baktérie vylúčené obličkami. Okrem toho je to prevencia zápalu močových ciest a močového mechúra.

Vyhýbajte sa zafajčeným priestorom

Je dokázané, že vdychovaný tabakový dym môže zvýšiť riziko rakoviny pľúc a paradentózy iu nefajčiarov. Podľa jedného výskumu dokonca zvyšuje riziko infarktu u žien. Nemôžete-li sa im úplne vyhnúť, voľte v reštauráciách iv iných priestoroch sekcii pre nefajčiarov. Požiadajte návštevu, aby fajčila vonku. Ak fajčí váš partner, snažte sa ho prinútiť, aby prestal. Ženy vydatej za fajčiarov majú podľa výskumov o 30 percent väčšie riziko ochorenia rakovinou pľúc.

Pite pomarančovú šťavu

Pomaranče obsahujú asi 87% vody a sú bohaté na draslík, vápnik a horčík. Okrem toho obsahujú kremík. Pre svoj obsah citrónových a iných ovocných kyselín patria tieto plody k nášmu nejcennějšímu ovociu. Majú vysoký obsah vitamínu A, B a C. Existuje len málo ovocných plodov, ktorých alkalický (zásaditý) účinok sa pri prekyslení tela dostavia tak rýchlo ako u pomarančov. Preto je často pomarančová šťava tou najhodnotnejšou, ktorá sa pije pri pôstny kúre. Strava zložená z dostatočného množstva pomarančov a pomarančovej šťavy, po dobu troch až šiestich dní (bez akýchkoľvek iných potravín) sa ukázala byť veľmi prospešná. Vitamín C v pomarančovej šťave pomáha spevniť steny krvných tepien, znížiť riziko infarktu a udržiavať zdravé ďasná. Šťava sa má vypiť do pätnástich minút po vytlačení, pretože rýchlo oxiduje. V žiadnom prípade by sa k pomerančům nemal pridávať cukor. Ak chcete zladiť, vezmite si med.

Zasýti sa vlákninou

Niektoré obľúbené diéty vylučujú z jedálnička sacharidy. Avšak komplexné sacharidy, ktoré obsahujú veľa vlákniny napríklad celozrnné obilniny, zelenina, ovocie a orechy, sú zdraviu prospešné a tiež človeka zasýti.

Vláknina v našej potrave sa musia skladať zo surovej celulózy, pochádzajúce zo surovej zeleniny, šalátov a ovocia, ktoré by mali byť konzumované pokiaľ možno v prírodnom stave.

Vláknina tiež môže prospieť pri prevencii srdcových ochorení, cukrovky a niektorých foriem rakoviny. Odborníci odporúčajú 25 g vlákniny denne.


Zdieľajte tento článok prostredníctvom sociálnych sietí: