Pozitívne účinky slnečných lúčov

Letný čas je pre väčšinu z nás dobou zasľúbenú. Čakáme od neho veľa - a právom. Môže znamenať obnovu našich telesných a duševných síl, skutočnú lekáreň otvorenú dokorán. To všetko však len za predpokladu, že leto k sebe pustíme.


Varovanie pred prehnaným slnením a pred rakovinou kože na nás na začiatku leta kričí z každého časopisu. Nikto nepopiera, že opaľovanie skutočne môže byť škodlivé; výskum ale ukázal, že absolútna neprítomnosť slnečného žiarenia je pre nás rovnako nepriaznivá ako jeho nadbytok. Kľúčom k úspechu je vyvážený pobyt na slnku. Optimálna je pritom vystavovať sa slnku krátkodobo, ale pravidelne.

Účinok slnečných lúčov na naše zdravie

*
Silné zuby a kosti

Fotochemické účinky slnka na kožu majú za následok tvorbu vitamínu D. Prostredníctvom stravy dodáme svojmu organizmu iba štvrtinu požadovanej dennej dávky "déčka". Jeho nedostatočný prísun môže zvyšovať riziko rozvoja osteoporózy - vitamín D totiž pomáha telu vstrebávať vápnik (základný stavebný materiál kostí) z potravy . O súvislosti krehkých kostí s nedostatkom slnečného žiarenia sa napokon vie už odpradávna. Bolo zistené, že hustota kostí je u mužov i žien najnižšie v zime, kedy je intenzita slnečného žiarenia veľmi malá. V tomto období zároveň dochádza k najvyššiemu výskytu zlomenín v oblasti bedier .

Vitamín D je dôležitý aj pre zuby. Mladiství, ktorí žijú v oblastiach s vysokým podielom žiarenia, majú o dve tretiny menej skazených zubov ako dospievajúci z menej "slnečných" oblastí.

Prevencia proti rakovine

Keď sa vyhýbame slnku, síce tak chránime kožu pred rakovinou, táto prevencia sa ale netýka rakoviny vnútorných orgánov. Bolo zistené, že ľudia, ktorí žijú ďaleko od rovníka, napríklad v Británii alebo v Kanade, vykazujú o sto päťdesiat percent vyššia úmrtnosť na rakovinu vnútorných orgánov ako ľudia žijúci v rovníkových oblastiach, napríklad v Mexiku alebo Indii. Rakovina sa začína rozvíjať vtedy, keď DNA (genetický materiál) zapríčiní nekontrolovateľné delenie buniek. Vitamín D, či už získaný vďaka slnečnému žiareniu, alebo obsiahnutý v strave, môže týmto bunkám naopak v delení zabrániť. Existujú aj dôkazy o tom, že slnečné žiarenie môže zabrániť rozvoju rakoviny prsníka a chránia naše telo aj pred rakovinou hrubého čreva a vaječníkov.

Zdravé srdce

Podobne ako rakovina, aj výskyt srdcových ochorení sa zvyšuje s narastajúcou vzdialenosťou od rovníka. Tiež úmrtnosť na ne je vyššia v zimných mesiacoch. Aj náš kardiovaskulárny systém miluje slnečný svit! U šesťdesiatich až sedemdesiat percent pacientov znižuje ultrafialové žiarenie krvný tlak. Znižuje tiež hladinu cholesterolu, ktorý je ďalším faktorom prispievajúcim k vzniku ochorenia srdca. Ako to dokáže? V organizme sa vyskytuje chemická látka zvaná skvalen. Za prítomnosti slnečného žiarenia sa skvalen premieňa na toľko potrebný vitamín D, ak však slniečko prítomných nie, tvoria sa "zlý" cholesterol zanášajúce cievy.

Dobrá nálada

Približne tri percentá obyvateľov strednej Európy trpí takzvanou sezónne afektívne poruchou, prechodnú depresiou zapríčinenú nedostatkom svetelného žiarenia. Každý piaty Európan zažil jej miernejší variant, subsyndromální poruchu; ostatne väčšina z nás v zime dobrou náladou neoplýva. Mechanizmus vzniku jesenné a zimné nenaladí je veľmi dobre známy: svetlo dopadajúce na očnú sietnicu, ovplyvňuje činnosť epifýzy (šišinky) a stimuluje tvorbu serotonínu, "hormónu dobrej nálady". Serotonín ovplyvňuje našu psychiku tým, že sa zúčastňujú zložitých biochemických procesov v hypotalame, čo je tá časť mozgu, ktorá má za úlohu riadiť duševné stavy a správania. Niektorí ľudia zrejme potrebujú na produkciu serotonínu viac svetla než druhí - to by vysvetľovalo, prečo ročná doba na niekoho pôsobí veľmi silno a iný si ju skoro neuvedomuje.

Lepšia kvalita pleti

Kontrolovanej slnečné kúpele sa používajú na liečbu psoriázy, ekzémov, akné a ďalších kožných chorôb už dvetisíc rokov. Slnko podporuje obnovu vrchných vrstiev pleti, prečistí póry a zabíja baktérie.

Stop cukrovke

Pobyt na slnku v ranom detstve môže slúžiť ako účinná prevencia proti cukrovke 1. typu, ktorá sa lieči inzulínovým injekciám - dospeli k tomuto záveru fínski vedci. Vo Fínsku totiž nie je podiel slnečného svitu príliš vysoký, napríklad v decembri svieti slnko dve hodiny denne. A Fínsko uvádza najvyšší výskyt cukrovky 1. typu na svete. Dostatok vitamínu D riziko tejto autoimunitné ochorenia znižuje. Pri cukrovke totiž imunitný systém napáda svoje vlastné bunky a vitamín D má zrejme v tomto smere na imunitný systém tlmivý účinok.

Stop roztrúsenej skleróze

Ľudia žijúci v rovníkových oblastiach netrpia sklerózou multiplex, kým obyvateľom krajín, kde je podiel slnečného svitu malý, hrozí až stonásobne vyššie riziko rozvoja tejto choroby. Výnimkou sú Nórsko a Island, kde však možno situáciu zrejme vysvetliť stravou bohatou na studenomořské ryby, ktoré sú výdatným zdrojom vitamínu D. Aj roztrúsená skleróza je autoimunitné ochorenie, pri ktorom imunitný systém napáda sám seba. Vitamín D podporuje tvorbu chemických látok, ktoré zamedzujú tomu, aby útočiace imunitné bunky kritizujúce mozog a predĺženú miechu.

Tipy, ako využiť čo najlepšie letné obdobie

*
Žite vonku

Ak máte možnosť presídliť sa na chatu, chalupu urobte to. Takýto pobyt vykoná neuveriteľné veci s vaším imunitným systémom. Nižší komfort vás prinúti k väčšej fyzickej námahe a rozpohybuje váš obehový systém. Neprítomnosť počítačov a okolitá zeleň osvieži váš zrak a nervy - v lese je totiž veľmi priaznivý pomer kladne a záporne nabitých častíc (iónov) vo vzduchu, preto sa tam cítime tak príjemne. Ak musíte väčšiu časť leta stráviť v pracovnom procese, sľub si, že aspoň dve hodiny denne strávite nejakým príjemným pohybom vonku. Trebárs večerné prechádzkou v najbližšom lesoparku.

Jedzte domáce druhy ovocia

Marhule, broskyne a čerešne sú bohatým zdrojom vitamínov A a C a tiež draslíka; čierne ríbezle obsahuje množstvo vitamínu C a má i proti infekčnej účinky.

Choďte bosky


o najčastejšie, ako to počasie a vaše chodidlá dovolí. Choďte po tráve, po piesku, po dlažbe - k takej skvelej akupresura inde neprídete. Úplne zázračný prostriedok na rozprúdenie krvného obehu a posilnenie imunity je zážitok v chladnej rannej rose.

Nepreceňujte dovolenku

Nič proti dovolenky - tešíme sa na ňu všetci. Ten týždeň alebo dva by sa ale nemal stať jediným svetlým bodom leta, na ktorý sa upínajú. Nehovoriac o tom, že (najmä exotická) dovolenka býva niekedy skôr vyčerpávajúcim zážitkom ako odpočinkom - nemali by sme zabúdať naplno žiť aj vo "všednom" obdobie. Leto predsa nemôže byť nikdy naozaj všedné.

Voda, vzduch, pohyb využite toho

V lete ste aktívnejšia. Stihnete dvojnásobne vecí ako v zime - s dobrou náladou a ľahkosťou. To všetko má svoje fyziologické príčiny, dokonca aj to, že máme v lete oveľa zdravšie chute. V chladnom období roka spôsobuje nedostatok slnečného svetla uvoľňovania melatonínu, ktorý má na svedomí malátnosť, spavosť a chuť na sladké a mastné, ako je potrebné čokoláda; naproti tomu v lete náš organizmus volá po veciach zelených, čerstvých chrumkavých. V lete je tá doba, kedy môžete tri alebo štyri mesiace ísť naplno, behať v parku, večery pretancovať, noci promilovat a každý deň vymyslieť iný produkt z bohatej ponuky čerstvého ovocia a zeleniny. Na jeseň možno upadnete zas do starých návykov, ale nerobte si s tým starosti. Je to prirodzené. Po tisíce rokov zmanipulovali naši predkovia svoj spôsob života ročnej dobe, ale až pár desaťročí sa snažíme prírodu a jej vplyv ignorovať. Slnko nie je vzdorovitý nepriateľ, len je sním treba vedieť zaobchádzať.


Zdieľajte tento článok prostredníctvom sociálnych sietí: