Nadváha a obezita - epidémia 3. tisícročia?

Obezite sa niekedy hovorí tzv epidémia 3. tisícročia. Obezita trápi ako vyspelé, tak rozvojové krajiny a počet ľudí, ktorí ňou trpia, sa zvyšuej. Alarmujúca je skutočnosť, že obezita nie je problém len dospelých, ale aj detí.


O obezite sa hovorí ako o zmnoženie tuku, alebo tukových zásob v tele

Za nadváhu a obezitu sú zodpovedné vonkajšie faktory a genetickej dispozície. Sú určité obdobia, ktoré sú pre rozvoj obezity kľúčové. U dievčat sa jedná o obdobie dospievania, u žien je to obdobie tehotenstva a čas po pôrode, alebo obdobie menopausy. Pre všetky jedince sú potom rizikové obdobia stresu, redukcia pohybu (napr. rôzne problémy, mena zamestnania, odchod do penzie ai). Niekedy môže dôjsť ik tomu, že sa tukové bunky len nezväčšujú, ale zároveň pribúda ich počet. S týmto prípadom sa môžeme stretnúť predovšetkým u obéznych detí. Takýto jedinec má potom s chudnutím veľký problém a keď už sa mu podarí schudnúť, tak je potrebné sa neustále obmedzovať.

Čo spôsobuje obezitu

1. Nesúlad medzi energetickým príjmom a výdajom: Tu existujú dve varianty-buď prijímame príliš energie, alebo ju nedostatočne vydávame (spravidla sa jedná o ich kombináciu). Prílišný príjem energie vniká najmä nadmernou konzumáciou tukov a nedostatočné vybitie energie je spôsobená nízkou pohybovou aktivitou, častým sedením apod
2. Genetické vplyvy: Ak sú vaši rodičia obézni, existuje u vás vyššie riziko vzniku obezity ako u jedincov, ktorých rodičia majú normálnu hmotnosť.
3. Metabolické, hormonálne faktory, neurologické faktory: Môže ísť napríklad o poruchu, kedy necítime, že sme zasýtenie, zníženú funkciu štítnej žľazy, zvýšenie hladiny určitých hormónov, individuálne metabolické vplyvy apod
4. Lieky: Jedná sa treba o lieky proti depresiám, lieky na upokojenie a iné, ktoré môžu podporovať chuť do jedla a teda aj váhový prírastok.
5. Psychika, zvyklosti: Niekto má napríklad v depresii, stresu, osamelosti apod potrebu viac jesť. Nebezpečné je tiež vypestovať si nevhodné stravovacie návyky, ktorých sa neskôr ťažko zbavujeme.

Tuk a svaly

Keď si postavíte na váhu, tak síce zistíme našu hmotnosť, ale údaj o množstve tuku nám zostal utajený. Aj keď majú potrebné dvaja ľudia rovnakú váhu, jeden z nich môže mať výrazne väčšie množstvo tuku v tele. Bude to ten, ktorý už niekoľkokrát hubnul a prerába veľké výkyvy na váhe. Ten druhý, ktorý nehubnul, ale má neustály pohyb, má tak viac svalov a menej tuku. Z toho vyplýva, že kto chudne aj so zaradením pohybovej aktivity, tomu to ide síce pomalšie, ale tuk ubúda.

Meranie tuku v tele

Keď meriame zloženie tela, zistíme obsah tukového tkaniva, svalovej hmoty, vody a iných zložiek v tela. V dnešnej dobe sa dá tuk jednoducho zmerať metódami, ktoré sa zakladajú na tzv bioelektrickej impedanciu, čo spočíva vo vodivosti jednotlivých zložiek tela a kladenia odporu. Pozor na fakt, že v čase menštruácie môže byť meranie tuku skreslené (v tele je nahromadila voda). A výsledok? Normálne množstvo tuku u žien sa pohybuje medzi 18 - 30%, u mužov potom medzi 10 - 25%. Pozn: So zvyšujúcim sa vekom môže byť obsah tuku mierne vyšší.

Index telesnej hmotnosti (BMI)

Na posúdenie obezity je známy tzv Body Mass Index. Spočítame si ho tak, že naši hmotnosť v kilogramoch vydelíme druhou mocninou výšky v metroch. Podľa tabuliek sa potom zhodnotí váš stav. Nemožno sa však spoliehať len na tento ukazovateľ, pretože tak by sa mohlo stať, že svalnatému športovci vyjde, že ich má nadváhu, či dokonca obezitu.

Rozloženie tuku v tele

Zo zdravotného hľadiska sa, skôr než počet kilogramov, berie do úvahy rozloženie tuku v tele. Hovoríme o tzv gynoidním typu (tvar tela v tvare hrušky-tuk predovšetkým na stehnách a bokoch) a androidním typu (tvar tela v tvare jablka-tuk najmä na bruchu a hrudníku). Gynoidný typ je charakteristický u žien a androidný u mužov. Viac nebezpečný pre naše zdravie je typ androidný (riziko kardiovaskulárnych chorôb).

Obezita u detí

Rodičia alebo starí rodičia často vykrmuje deti v rodine a boubelatost im dokonca pripadá roztomilá. Nadváha sa pomaly mení v obezitu, a problém stále nikto nerieši. Dieťa je však ohrozené mnohými zdravotnými a aj psychickými problémami.

Pre deti je dôležitý pohyb

Dieťa dorazí zo školy domov, hodia aktovku do kúta a usadia sa buď k počítaču, alebo k televízii. K tomu si rozbalí zemiačiky, čokoládu, alebo nejaký fast food. Tento možná prehnaný príklad sa samozrejme netýka všetkých, avšak v niektorých domácnostiach sa mu začíname pomaly ale iste približovať. Iba asi dve tretiny detí vykonávajú nejakú mimoškolskej športovú aktivitu. Zvyšná jedna tretina sa teda venuje iba núteným hodinám telocviku, čo rozhodne nestačí. Pohyb je pre deti ale naozaj nevyhnutný. Dieťa, ktoré nemá dostatok pohybu na čerstvom vzduchu, je tiež menej odolné voči chorobám. Odporúča sa, aby deti trávili vonku minimálne 1 - 2 hodiny času, v priebehu ktorého sa môže dieťa odpútať od povinností, školskej záťaže a aktivovať metabolizmus. Dostatočná pohybová aktivita pozitívne ovplyvňuje psychiku dieťaťa, predchádza chronickým ochorením, cukrovke, vysokému krvnému tlaku, ochorení pohybového aparátu ai

Aká je normálna váha dieťaťa?

Normálnu hmotnosť dieťaťa možno zistiť pomocou jednoduchého výpočtu. Od výšky dieťaťa udanej v centimetroch odčítajte rovných 100 a to, čo vám vyjde, je najvyššia možná hranica normálne váhy pre dané dieťa. Napríklad u dieťaťa s výškou 140 cm je maximálna hmotnosť 40 kg.

Obezita a jej vplyv na psychiku dieťaťa

Obezita po dieťa predstavuje niečo, ako psychosociálne handicap. V dnešnej dobe sú normy tvrdo nastavené a kto je nespĺňa, môže sa ľahko stať obeťou posmechu, šikanovania, vylúčenie apod Obéznym deťom sa rovesníci môžu nielen kvôli tomu, ako vyzerajú, ale aj pre ich neobratnosť a pomalosť v porovnaní s ostatnými pri športových aktivitách . Dôsledkom je vyhýbanie sa dieťaťa pohybovým aktivitám vôbec, ešte menší výdaj energie, pocity menejcennosti ai Obézne dieťa by si tiež malo vedieť zo seba urobiť srandu, pretože tak bude viac odolné, než keď ukáže, že je to pre neho citlivé tému. Lenže u detí je to dosť problematické.

Prístup pedagóga k obéznímu dieťaťu

Správny a profesionálny pedagóg by sa mal snažiť dieťaťu pomôcť-napríklad zdôrazniť, že je dobrý zase v iných veciach (spievanie, kresba). Je žiaduce tiež vytvorenie situácie, v ktorej bude dieťa úspešné a ostatní to budú vidieť-tým je možné aj ovplyvniť postoje ostatných k obéznímu žiakovi.


Zdieľajte tento článok prostredníctvom sociálnych sietí: