Lieky kontra vhodná skladba potravín

Už sme si zvykli s každým zdravotným problémom ísť k lekárovi. Ale veľakrát je naša snaha zbytočná - nielen, že lieky treba nepomôžu, ale v niektorých prípadoch nebolo ani nutné je brať, pretože vyliečiť sme sa mohli sami. Ako? Vhodnou skladbou potravín.


To, čo jeme, ovplyvňuje pochody už na bunkovej úrovni. Preto už prvé lekári predpisovali "proti" chorobám hlavne jedlo. Cesnak bol považovaný za svätú rastlinu. Kapusta a brokolica sa pestovali hlavne pre lekárske účely a používali sa proti bolestiam hlavy, hnačkám a zažívacím ťažkostiam.

Vhodné a nevhodné potraviny pri liečení

Chrípka, bronchitída

*
Slepačie polievka - potravina, ktorá sa k boju s dýchacími problémami používala po stáročia. Sliepky obsahuje cysteín, prirodzenú aminokyselinu, ktorá sa uvoľňuje pri varení. Cysteín je podobný lieku zvanému acetylcysteín. Ten predpisujú lekári pacientom s bronchitídou a infekciami dýchacích ciest.
*
Ostré potraviny - pálivé potraviny pôsobia tak, že prerazí upchaté miesto, prepláchnite dutiny a vymyje dráždivé látky. Pri liečbe bronchitídy sa osvedčili horčica, cesnak, paprika a korenie.

Srdcové ťažkosti

*
Káva - vypití štyroch a viac šálok denne zvyšuje riziko srdcových chorôb u mužov asi o 30%, u žien až o 60%. Čaj nebezpečný nie je, čo znamená, že vinníkom nie je kofeín. "Závada" bude teda v káve samotnej. Lekári radia všetkým, ktorí sú, či už z dôvodov dedičnosti, alebo iných, vystavení vysokému riziku srdcových chorôb, aby spotrebu kávy obmedzili na menej ako štyri šálky denne.
*
Ryby - s vysokým obsahom tuku sú univerzálnym liekom na srdcové choroby.
*
Tuk - rozoznávame dve kategórie tukov: mastné kyseliny typu omega-3 - nachádzajú sa v morských produktoch a mastné kyseliny typu omega-6 - obsiahnuté v rastlinných olejoch a živočíšnych tukoch. Tuk z morskej stravy má blahodárne účinky - jeho mastné kyseliny sa premieňajú na látky, ktoré rozširujú cievy a znižujú množstvo zápalov a mieru poškodenia buniek. Nedostatok rybieho tuku býva príčinou zvýšenia výskytu srdcových chorôb a rakoviny. Štúdie ukazujú, že pri konzumácii tridsiatich gramov rýb denne sa znižuje riziko infarktu o jednu tretinu až polovicu.
*
Cesnak - na celom svete je konzumácia cesnaku spájaná s menším výskytom srdcových chorôb. Vedľa svojho účinku na srdce a cievy má však cesnak aj iný vplyv na organizmus. Tí ktorí konzumujú cesnak vo zvýšenej miere, majú menej problémov s kĺbmi, menej trpia astmou, majú viac energie a pohlavnej túžby a väčšiu chuť k jedlu. Cesnak je tiež výborné prírodné antibiotikum.
*
Alkohol - žiadny iný liek nie je pri prevencii infarktov tak účinný ako striedme pitie alkoholu. Jeho priaznivý vplyv na srdcové choroby je medzi lekármi všeobecne známy. Ovšem pozor - pite striedmo! Vyššia konzumácia môže mať opačné účinky.

Ako sa vyhnúť kardiológovi? Jedzte: viac rýb s vysokým obsahom kyselín typu omega-3, veľa cesnaku, cibule, ovocia a zeleniny, menej mastného mäsa a mliečnych výrobkov. Pite: jednu až dve poháre vína denne, obmedzte kávu na dve šálky denne.

Rakovina

Rakovina - strašiak nás všetkých. Choroba, ktorá sa žiaľ stáva takmer bežnou súčasťou života. Hoci ide o tak časté ochorenie, môžeme sa mu veľmi úspešne brániť práve stravou. Potraviny sú jednou z najúčinnejších zbraní. Ako sa rakovina plne rozvinie, trvá to roky. Vždy máme k dispozícii dosť dlhú dobu na to, aby sme choroba doslova vyhladované. Alebo ju naopak vykŕmili. U mnohých druhov rakoviny platí, že u osôb s vysokým príjmom ovocia a zeleniny je v porovnaní s ľuďmi s nízkym príjmom riziko ochorenia asi polovičný.

Rakovina prsníka

Za rakovinu prsníka pravdepodobne môže nadbytok hormónu estrogénu v tele. Preto sa potraviny, ktoré môžu do vstrebávanie estrogénu zasiahnuť, považujú za jed proti rakovine.

*
Kapusta, karfiol, brokolica, ružičkový kel - kapusta a jemu príbuzné zelenina sú na poprednom mieste v zozname potravín schopných ovládať estrogén. Je dobré je jesť v surovom stave alebo len ľahko varené. Dlhšie varenie ničí aktívnej látky a znižuje ich účinky proti estrogénu.
*
Ryby - tučné ryby sú najlepším zdrojom vitamínu D. Ten sa na boji proti rakovine významne podieľa. U žien, ktorým sa potravín bohatých na tento vitamín nedostáva, je pravdepodobnosť vzniku rakoviny prsníka vyššie.
*
Vitamín C - môže zasadiť väčšine druhov rakoviny podstatnú ranu. Potraviny s vysokým obsahom vitamínu C majú vynikajúce ochranné účinky. Ak budete prijímať minimálne 380 mg vitamínu C denne, riziko rakoviny prsníka aj iných druhov sa u vás podstatne zníži. Najvhodnejšími potravinami sú: šípky, kivi, čierne ríbezle, paprika, papája, čerstvé jahody.
*
Alkohol - vysoká hladina alkoholu v krvi pomáha rakovine šíriť sa do iných častí tela, preto, by sa ľudia postihnutí rakovinou nemali v žiadnom prípade opíjať.
*
Tuky - ak máte rakovinu, mali by ste si dávať pozor najmä na živočíšne tuky, vrátane tukov v syre, masle a mäse. Tuky dávajú podnet k opakovanému výskytu rakoviny aj potom, čo bola chirurgicky odstránená.

Osteoporóza - postrach žien

Vznik ochorenia kostí ovplyvňuje jednak dedičnosť, jednak telesný pohyb a strava. Dôležitým faktorom je dostatočný prísun vápnika. Niektoré potraviny ho však môžu z tela aj vypudzovať.

*
Bor - ak nejete ovocie a orechy, nemáte dostatočný príjem bóru. Nedostatok tohto prvku môže brániť metabolizmu vápnika, a tak robiť vaše kosti krehkými. Bor zvyšuje krvný hladinu hormónu estrogénu a iných látok, ktoré zabraňujú úbytku vápnika a demineralizáciu kostí.
*
Soľ - nadmerné solenie pripravuje kosti o vápnik, a to najmä u starších ľudí.
*
Káva - pitie dvoch a viac šálok kávy denne zvyšuje riziko zlomeniny bedra asi o 50%.
*
Ananas - ak chcete mať aj naďalej silné kosti, skúste piť ananásovú šťavu alebo jesť potraviny s vysokým obsahom mangánu. Mangán má vedľa bóru svoje nezastupiteľné miesto v boji s osteoporózou.

Ďalšími zdrojmi mangánu sú: ovsená kaša, orechy, obilniny, fazuľa, nemletá pšenica, špenát, čaj.

Žlčové kamene

Tvorbu podporujú: káva a cukor. Tvorbe zabraňujú: zelenina a strukoviny, trocha alkoholu a olivový olej

Obličkové kamene

Vznik obličkových kameňov závisí okrem iného tiež na skladbe jedálnička. Muži sú k tomuto ochoreniu trojnásobne náchylnejšie ako ženy. Druh stravovacích opatrenia, ktoré účinkujú pri tomto ochorení, najlepšie závisí však na tom, či je v moči vysoký obsah vápnika, šťaveľanov a iných minerálov. Všeobecne platí, že by ste sa, ak kamienky trpíte, mali vyvarovať: nadmerného solenia, zvýšenej konzumácie mäsa, a naopak mali zvýšiť: podiel vegetariánskych jedál, pitie vody a príjem vlákniny.

Úzkosť a stres

Pocit napätia, nervozity a úzkosti je prirodzený a občas postihuje každého. Prekvapivé je však zistenie, že veľakrát môže ísť o pocity, ktoré sú primárne vyvolané iba stravou. Pomocou potravín sa môžeme týmto stavom úspešne brániť.

*
Káva - značnú úzkosť spôsobuje kofeín - psychotropná látka v káve, čaji a coca-cole. U určitej skupiny ľudí môže kofeín spôsobiť až známky psychického ochorenia. Medzi pomerne obvyklé príznaky "otravy kofeínom" patria: nervozita, nepokoj, tachykardia, nespavosť, prchavé myšlienky.
*
Cibuľa - starí Egypťania k uvoľneniu a uspávanie používali cibuľu. Cibuľa je najbohatší zdroj kvercinu, čo je látka s mierne sedatívnymi účinkami.
*
Cukry - už naši predkovia proti nespavosti odporúčali zjesť pred zaspaním lyžicu medu. Okrem toho, že cukor dodáva organizmu rýchlo energiu, má aj sedatívne účinky. Konzumácia sacharidov umožňuje, aby do mozgu vstúpilo viac tryptofánu. Tam sa táto aminokyselina premení na serotonín, ktorý je známy svojimi upokojujúcimi účinkami. Ak sa teda chcete upokojiť, jedným z najlepších liekov sú sacharidy.

Jedzte často: zemiaky, cestoviny, chlieb, fazuľa, obilniny, cukor alebo med - pre docielenie rýchlejšieho účinku, popcorn, ryžové koláčiky, malé kúsky tureckého medu, suché obilniny. Pozor - umelé sladidlá vám pri nervozite nepomôžu!

Bolesť - tíšiace účinky má káva, feferónky, klinček, cesnak, zázvor, sladké drievko, cibuľa, cukor

Prírodné antioxidanty

V našom tele bojujú dve sily: odpadové kyslíkové molekuly, ktorým hovoríme oxidanty, ktoré spôsobujú zápaly, zhoršovanie zraku, bolesti, rakovinu. Antioxidanty sa do tela dostávajú prevažne zo stravy a ich úloha spočíva v ochrane buniek odrážaním ničivých oxidantov. Strava rastlinného pôvodu hlavne ovocie a zelenina obsahuje antioxidantov veľké množstvo. Vyberajte vždy farebné druhy ovocia i zeleniny. Čím je farba tmavšia, tým viac antioxidantov rastlina obsahuje. Najviac účinných látok nájdeme v červených strapcoch, červené cibuľu, kapustu, karfiol, brokolica, cesnak, listovej zelenine.

Potrava tiež dokáže naplniť mozog výbojmi elektrickej energie, po ktorých vám to bude lepšie myslieť, potlačiť bolesť, dostať vás z depresie, zabrániť vzniku šedého zákalu, liečiť hnačky, posilniť váš imunitný systém.


Zdieľajte tento článok prostredníctvom sociálnych sietí: