Fajčenie - prestaňte raz navždy fajčiť

Fajčiarom sa zvyšuje počet nikotínových receptorov v mozgu a ich prítomnosť je trvalá. To je dôvodom, prečo vyliečenie ľudia nemôžu byť len príležitostnými fajčiarmi-ak by si totiž dali cigaretu, je u nich obrovské riziko opätovného vzniku závislosti.


Liečba závislosti fajčenia

Rozhodli ste sa s fajčením prestať? Musíte prejsť niekoľkými štádiami. Najprv musíte vôbec začať možnosť prestať s fajčením zvažovať. Potom je potrebné urobiť pevné rozhodnutie. Akonáhle ste rozhodnutí, začínate s odvykáním. Najťažšie je však v abstinencii vytrvať. Fajčenie je navyknuté správanie. Tento návyk si vytvárame určitý čas, a tak nemôžeme očakávať, že sa vzniknuté závislosti zbavíme "len tak".

Formy pomoci pri odvykaní od fajčenia

Možno využiť napríklad hypnózu, akupunktúru, behaviorálne založenú terapiu, poradne, lekára, rôzne telefonické programy apod

Ako na "Detoxikácia" - ako na abstinenčné príznaky bez cigariet

* Všeobecne môžeme povedať, že fajčiarovi pomáha, keď cigaretu nahradí iným zástupným správaním alebo životným štýlom.

* Odporúča sa pohyb: Cvičenie a pohyb utlmia psychické problémy, nervozitu, stres, a navyše vám pomôže udržať telesnú hmotnosť, ktorá môže v dôsledku odvykaní narásť.

* Vyskúšajte horúcou alebo studenou kúpeľ: Horúca a voňavá kúpeľ pomôže pri náladovosti a nervozite, studená kúpeľ je zase vhodná na bolesť hlavy. Pri pretrvávajúcich ťažkostiach siahnite po Ibalgin, Nurofen, Paralenu apod

* Pracujte na svojich navyklých rituáloch: Máte určité príležitosti, pri ktorých si vždy zapálite? Nahraďte fajčenie inými rituálmi-napr miesto obvyklého stretnutia v reštaurácii si dajte zraz v posilňovni!

* Dôležitá je vaša motivácia: Spíšte si, prečo vlastne chcete prestať fajčiť. Keď budete mať slabú chvíľku, vždy si zoznam prečítajte.
* Odolajte chuti: Ak vás prepadne neodolateľná chuť na cigaretu, venujte sa dechovému cvičenia, robte drepy, alebo treba niekomu zavolajte. Hlavne nesiahnete po cigarete!
* Doprajte si odmeny: Prestať s fajčením je neľahká úloha, a tak sa za svoju vôľu náležite odmeňte. Napríklad choďte do obchodu a kúpte si niečo pekného na seba, zakúpte si do bytu voňavé aromatické oleje atď Tip: Odkladajte si do hrnčeka peniaze, ktoré by ste minuli za cigarety. Môžete šetriť treba na bicykel, dovolenku apod

Dôvody, prečo s fajčením prestať

Jedinec, ktorý prepadne závislosti na nikotíne, vykazuje rovnaké príznaky, ako je tomu u konzumentov tvrdých drog. Prestať fajčiť je veľmi ťažké, ale nie je to nemožné! Fajčenie je finančne nákladné a navyše ešte ničí zdravie (a to nielen fajčiara, ale i jeho okolie). Fajčiar spúste ľudí doslova "smrdí", má zažltnuté zuby, ruky a do istej miery stráca i svoju slobodu-závislosti mu diktuje, že si má kúpiť a zapáliť cigaretu).

Vyliečený fajčiar sa môže tešiť na normálny životný rytmus, kvalitný spánok, vrátenie harmónie

(Počiatočné úzkosť a nervozita v dôsledku abstinencie sa za čas vytratí). Po začatí odvykaní vám síce môže kolísať hmotnosť, ale aj to sa postupne ustáli.
Čoho docielite po vyfajčení svojej poslednej cigarety

* Už za 20 minút sa vám vráti krvný tlak a tep do normálnych hodnôt

* Za 24 hodín dôjde k vylúčeniu všetkého oxidu uhoľnatého z organizmu, začína obnova pľúc

* Za 48 hodín dochádza k zlepšeniu čuchu a chuti

* Za 72 hodín sa zlepšuje dýchanie

* 2 až 12 týždňov trvá, než sa zlepší prekrvenie tela, človeku sa zlepší schopnosť chôdze a behu

* Približne za 3 až 9 mesiacov sa zlepší funkcia pľúc

* Ak vydržíte nefajčiť 1 rok, výrazne znižujete svoje riziko ochorenia v súvislosti s fajčením
* 5 rokov abstinencie vám zaručí polovičné riziko vzniku infarktu (v porovnaní s fajčiarom)
* 10 rokov abstinencie sa postará o polovičné riziko vzniku rakoviny pľúc (v porovnaní s fajčiarom)

Desať rád, ako prestať fajčiť

* Kto sa chystá s fajčením skoncovať, mal by sa na to pripraviť ako po fyzickej, tak psychickej stránke.
* Stanovte si pevný dátum, kedy prestanete fajčiť. Zvoľte si takú dobu, kedy nebudete príliš pod tlakom, v strese. Až si dátum stanovíte, nehľadajte výhovorky, prečo ho posunúť.
* O svojom zámere povedzte lekárovi, a to najmä vtedy, ak máte nejakú chorobu.
* Prejdite človeka, ktorý bude prestať s vami. Napríklad niekoho z okruhu priateľov alebo z práce. Aspoň sa tak navzájom podporíte a budete v to skrátka "spolu".
* Informujte o svojom rozhodnutí rodinu, priateľov a dajte im najavo, že potrebujete pomoc. Rovnako je upozornite na možné negatívne dôsledky abstinenčného syndrómu (podráždenosť, nervozita, výbušnosť ai).
* Cvičte a zdravo sa Stravujte. Naplánujte si pevný program a ten dodržiavajte.
* Vyhýbajte sa podnetom, ktoré u vás vyvolávajú alebo zvyšujú túžbu po cigarete. Takýmito podnety môže byť napríklad návšteva baru, reštaurácie, stres, alkohol.
* Vopred si pripravte, ako budete reagovať, keď vás prepadne neodolateľná túžba po cigarete. Napríklad ihneď urobíte desať drepov, dáte si žuvačku.
* Máte neustále nutkanie hrať sa s cigaretou? Nahraďte ju iným predmetom-loptičkou, amuletom, kamienkom, ceruzkou, jednoducho čímkoľvek.
* Dôležité je pozitívne myslenie a viera v seba samého. Ak si hneď pri prvých problémoch poviete, že to nedokážete, tak to vážne nedokážete.

Pasívne fajčenie-skryté nebezpečenstvo

Nefajčíme? Napriek tomu na vás môžu dolehnout následky fajčenia v podobe zdravotných komplikácií. Organizmus totiž zaťažuje aj pasívne

fajčenie (pobývání v zafajčenom prostredí alebo v blízkosti dymiace človeka a inhalácie dymu).

Príkladom dlhodobého pasívneho fajčiara je servírka v reštaurácii alebo krčmár.

Negatívne účinky pasívneho fajčenia vnímajú najviac deti

Najkritickejších je pritom prvých päť rokov života. Deti sú ohrozené už v prenatálnom období (v čase pred narodením). Oxid uhoľnatý môže zapríčiniť až udusenia plodu, nikotín má vplyv na centrálnu nervovú sústavu, zažívací trakt, kardiovaskulárny systém.

U fajčiarok môže dôjsť k potratu a je tu aj významné riziko náhleho úmrtia dojčaťa

Deti, ktoré sú obeťami pasívneho fajčenia, môže postihnúť astma, leukémie, zápaly pľúc a iné choroby.

V súvislosti s deťmi je dôležitý fakt, že deti dýchajú rýchlejšie

a preto vdychujú aj viac splodín ako dospelí ľudia. Dieťa, ktoré bude zdržiavať v značne zafajčenom prostredí môže za hodinu inhalovať splodiny zodpovedajúce aj desiatich aktívne vykouřeným cigaretám.

Pozor na zafajčené oblečenie a vlasy

Rodičia by nemali zabúdať ani na skutočnosť, že pre deti je škodlivé aj zafajčené oblečenie alebo páchnuce vlasy rodičia. Pasívnym fajčením sú ohrození obyvatelia spoločného obydlia, ktoré zdieľa s fajčiarom. Nemôžeme vynechať ani domáce zvieratá-psy, mačky. Bolo dokonca dokázané, že ak tieto zvieratá zdržiavajú v fajčiarskom domove, majú kratšie život.

A na záver nezostáva nič iného, než podnietiť vás, aby ste dokouřili svoju poslednú cigaretu!


Zdieľajte tento článok prostredníctvom sociálnych sietí: