Čo máme zapísané v génoch

V génoch je zakódované len 5 až 10 percent chorôb, ďalších 5 až 10 percent je podľa vedcov vyvolané vplyvmi životného prostredia a za ostatných 80 percent si môže človek sám. Viete, akými potravinami môžete srdci uľahčiť jeho činnosť?


Všetko čo sa nás týka, je zapísané v génoch: náš vzhľad, povaha, schopnosti, ale aj dispozícia k niektorým chorobám - napr srdcovým, cukrovke či nadváhe. Gény sa nachádzajú v 46 chromozómoch zoskupených do 23 párov. Polovicu z nich dostávame od matky, druhú polovicu od otca. V DNA, ktorá sa skladá práve z génov, je uložená informácia o každej bunke nášho tela. Odovzdávanie dedičných vlastností je možné pri delení DNA. Niekedy však počas delenia dochádza k mutáciám - poruchám vedúcim k zmene génov - a to je príčina dedičných ochorení. Keď ale o takomto riziku vieme, môžeme (a mali by sme!) Sa na ne včas pripraviť.

Srdcovo - cievne ochorenia

Nepriateľom vášho srdca nie sú len gény, ale predovšetkým nesprávne zvolená strava, nedostatok pohybu, nadmiera stresu a fajčenia. Tieto faktory rozhodujú až z polovice o tom, že by ste raz mohli trpieť nedokrvováním srdca alebo zápalom srdcového svalu.

Srdce sa skladá z mohutné svaloviny. U mužov váži cca 300 g, srdce žien má cca 260 g. Je to najaktívnejší sval v tele. Ak má mať priebežne dosť energie, je odkázaný na dostatočný prívod živín a kyslíka. Zdravé bunky srdcového svalu obsahujú cca 1000 tzv mitochondrií, v ktorých sa spaľuje kyslík a tuk, prípadne glukóza. Pri zlej výžive alebo pri strese značne klesá počet mitochondrií a enormne sa znižuje aj množstvo ribozómov - látok spracovávajúcich bielkoviny, ktorých za normálnych okolností obsahuje každá bunka srdcového svalu na 200 000. Zásobovanie srdca živinami je nedostatočné, jeho výkon prestáva byť optimálna. Do pohybu sa dávajú procesy starnutia, hrozí srdcová nedostatočnosť (oslabenie srdca).

Strava prospešná pre srdce

*
Aby krv dobre prúdila: aromatické ingrediencie a bylinky obsahujú vysoký podiel látok chrániacich naše bunky. V cesnaku je allicín, ktorý zamedzuje ukladanie cholesterolu. Žerucha podporuje látkovú výmenu a prečisťuje krv. Dobre sa uplatnia v šalátoch, jogurtových dresincích a tvarohu. Petržlen prispieva k tomu, že krv tečie ľahšie a srdce sa nemusia toľko namáhať. Pridajte ju treba do šalátu, do najrôznejších zemiakových jedál, polievok apod
*
Na reguláciu krvného tlaku: ochrana pred kôrnatením ciev + lepší krvný tlak - s lososom to nie je žiadny problém! Tento druh rybieho mäsa totiž obsahuje viacpočetné nenasýtené mastné kyseliny, ktoré odbúravajú krvný tuk a tým vyvažujú krvný tlak. Ale aj iné morské ryby, ako sú napríklad sardinky, sleď, makrela alebo tuniak majú rovnaký efekt. Sú zdrojom nenasýtených omega -3 mastných kyselín. Pretože však rybie mäso môže obsahovať nečistoty, lekári radia jesť ryby raz v týždni a nenasýtené mastné kyseliny dopĺňať vhodnými preparáty. Nenasýtené mastné kyseliny obsahujú aj oriešky.
*
Na posilnenie srdcového svalu: draslík a horčík dostávajú srdce "do pohybu" tým, že zabezpečujú, aby sa v správnom rytme sťahovalo a uvoľňovalo. Predovšetkým celozrnný chlieb a celozrnné pečivo obsahujú veľa týchto "srdcových minerálov". Veľmi prospešné sú ale aj strukoviny, ovocie a zelenina (hlavne tá zelená), ovsené vločky, tmavá ryža, ražné cestoviny, slnečnicové semienka, špenát, eidam či sójové mäso.
*
Na ochranu tepien: kyselina listová je okrem iného skvelou prevenciou mŕtvica. Dokáže odstrániť usadeniny v cievach. Značné množstvo tejto vitalizujúce látky obsahuje hrášok. Užitočná je aj brokolica, špenát, paradajky, kapusta či jahody. Dobre našim cievam urobia aj vitamíny B6 a B12, ktoré zabraňujú vzniku krvných zrazenín. Plno vitamínov B6 je v banánoch, mlieku a vo vajciach. Vitamín B12 nájdete v bravčovom a hovädzom mäse. Červené mäso však konzumujte nanajvýš raz týždenne.
*
Na ochranu ciev: olivový olej obsahuje fenoly, ktoré prispievajú k väčšej elasticite ciev. Krv tak prúdi telom ľahšie. Skutočným zázrakom pre kardiovaskulárny systém je zelený čaj. Je dôležitý predovšetkým preto, že obsahuje katechíny (takzvané sekundárne rastlinné látky), ktoré riedia krv. Okrem toho tieto látky znižujú hladinu cholesterolu v krvi. Cievy sa nesťahujú a riziko srdcového infarktu je nižšia. Katechíny v čaji sú pre ochranu buniek stokrát účinnejší než vitamín C.

Fyzická aktivita ako prevencia proti srdcovo - cévnímu ochorenia

*
Desiatich minútová prechádzka rýchlym krokom každý deň
*
Plávanie
*
Jazda na bicykli

Ľudia náchylní k chorobám kardiovaskulárneho systému by sa mali vyhýbať behanie, pretože jogging nadmerne zaťažuje srdce.

Preventívnym vyšetreniam k zdravému srdcu

Ak máte genetickú dispozícii k vysokému krvnému tlaku a cholesterolu, informujte svojho lekára, ktorý vám zariadi pravidelné preventívne vyšetrenia a odporučí vhodnú liečbu.

Sladká krv - cukrovka 2. typu

Ak jeden z rodičov trpí cukrovkou 2. typu, rozhodne riziko nepodceňujte. K varovným príznakom patrí smäd a časté močenie, únava, závraty, pocit hladu, u žien bakteriálne pošvové infekcie a výkyvy v menštruácii (príliš krátke a zase dlhé cykly). Riziko cukrovky 2. typu, ktorá začína v dospelosti, však môžete znížiť vy sami.

Stravovacie zásady pri ochorení cukrovkou 2. typu

Jedzte päť malých jedál denne, vždy po 3 -4 hodinách. Vo vašom jedálničku by nemala chýbať zelenina, ovocie a celozrnné výrobky. Vďaka tým predídete náhlym výkyvom hladiny cukru v krvi, ktoré vyvoláva tzv odolnosť voči inzulínu. To znamená, že bunky nereagujú na inzulín (hormón vytváraný v podžalúdkovej). Následne vzniká cukrovka.

Vhodná fyzická aktivita pri ochorením cukrovkou 2. typu

Udržujte svoju váhu v správnej výške. Ak máte kilá navyše, vyberte taký druh fyzickej aktivity, vďaka ktorej sa vám podarí ich zbaviť. Cvičte pravidelne, napríklad každý deň rýchlo pochodujte aspoň 15 - 20 minút. Pamätajte, že tučnota cukrovke priamo nahráva.

Preventívne vyšetrenie na zistenie hladiny cukru v krvi

Každý pol rok si nechajte vyšetriť hladinu cukru v krvi, obzvlášť vtedy, ak máte nejaké podozrenie. Dôležitá je včasná diagnóza a liečba predpísaná odborným lekárom.

Zbytočná problém dneška - nadváha

*
Je to estetický aj závažný zdravotný problém.
*
20 kg nad normu spôsobí, že srdce má problémy s pumpovaním krvi a chrbticu i kĺby sú preťažené.
*
Za obezitu môžu byť zodpovedné gény. Niekto má totiž rýchlejšie a niekto zase pomalší látkovú výmenu.
*
Významnú rolu ale samozrejme zohráva aj životný štýl.

Výpočet indexu telesnej hmotnosti BMI

Hmotnosť tela (v kilogramoch) vydeľte druhou mocninou svojej výšky (v metroch). Napr. 60 kg: (1,65 x1, 65) = 22, 05. BMI index nad 25 znamená nadváhu, nad 30 obezitu, ktorá môže poškodiť zdravie.

Stravovacie zásady pri nadváhe

*
Dodržiavanie nízkokalorického jedálnička. Ten spočíva v obmedzení živočíšnych tukov, sladkostí a bieleho pečiva.
*
Odporúča sa vegetariánsky spôsob stravovania. Zelenina zasýti a pritom obsahuje len málo kalórií, dodá veľa vitamínov a minerálov potrebných pre správne fungovanie organizmu.
*
Z ovocia druhy, v ktorých je málo cukru, napr grapefruity, pomaranče a kiwi. Vysoko kalorické sú banány a hrozno.

Vhodná fyzická aktivita pri nadváhe

*
3 x týždenne cvičiť intenzívne.
*
Po cvičení by sa mal tep pohybovať okolo 130 úderov za minútu.
*
Organizmus začína spaľovať tukové tkanivá po 30 minútach cvičenia.
*
Udržať si svoju váhu znamená zhruba 20 minút miernej fyzickej námahy denne.

Preventívne vyšetrenie v boji s nadváhou

Pravidelne raz za mesiac kontrolujte svoju váhu. Keď priberiete, "choďte" na osvedčenú diétu.

Prevencia proti nádorom

Informujte svojho lekára, ak:

*
rakovinou ochoreli aspoň tri vaši príbuzní prvého stupňa (rodičia, súrodenci, súrodenci rodičov),
*
rakovinou ochoreli príbuzní v dvoch po sebe nasledujúcich generáciách (napr. dedo a otec),
*
niekto z vašich blízkych ochorel na rakovinu pred 50. rokom života,
*
niekto z vašich blízkych ochorel dvoma prvotnými nádory (druhý nádor nie je metastázy prvého),
*
vaša matka alebo sestra ochorejú rakovinou vaječníkov

Ak patríte k rizikovej skupine, odborník práve na základe vašich informácií a potrebných vedomostí najlepšie rozhodne o tom, aké preventívne prehliadky a vyšetrenia budú pre vás najvhodnejšie.


Zdieľajte tento článok prostredníctvom sociálnych sietí: