Chrbát - čo robiť, aby nebolela

Bolesti chrbtice patrí k takzvaným civilizačným chorobám. Sú daňou za výsadu človeka stáť vzpriamene a vymýšľať si stále nové a nové veci, ktoré mu robia život jednoduchší a čo najpohodlnejší.


Mnoho z nás má sedavé povolanie, pracuje s počítačom, vozia sa čo najčastejšie v aute alebo aspoň v hromadných dopravných prostriedkoch. Doma potom večer sedíme u televízie na nevhodnom kresle, spíme na zlých posteliach, čas od času nosíme ťažké nákupné tašky a prepíname tak nepripravené svaly. V chrbtici sa nachádza sto kĺbových spojení a každé z nich nás môže bolieť. Tiež každodenný stres sa môže odraziť aj v bolestiach chrbta. Účinných metód, ako s nimi bojovať, poznáme veľa, ale začať musíme vždy pri sebe.

Návyky škodiaci chrbtu

Vplyv na chrbát - zlé držanie tela

Hrbí sa, a preto máme množstvo problémov. Trpí krčnú chrbticu.

Aj za normálnych okolností je ťažisko hlavy pred osou tela. Svaly na zadnej strane krku - tzv extenzory krčnej chrbtice, sú preto trvalo namáhané.

Kulatění chrbta nás však núti k zvýšenému prehnutiu krčnej chrbtice, a tým ešte k väčšiemu predsunutie hlavy v zátylku a chrbta v okolí lopatiek. (S rovnakými problémami sa však stretávajú aj krátkozrakí ľudia. Majú totiž sklon, najmä nosia ak nevyhovujúce okuliare, hlavu približovať k miestu, na ktoré chcú vidieť).

Na guľatý chrbát si veľmi ľahko zvykáme. Organizmus sa adaptuje a snaží sa úplne prirodzene bolestivé miesta znehybniť. Na chrbtici sa potom tvoria výrastky, ktoré už rehabilitáciou neodstránime. Guľatá chrbát nesú vinu aj ďalších zdravotných ťažkostí. Patrí medzi ne napríklad ventilácie pľúc, bronchitídy a rôzne zažívacie problémy.

Vplyv na chrbát - zlé sedenie

Sedíme na stoličkách, ktoré absolútne nevyhovujú potrebám našich chrbta. Ruky sa nemajú o čo oprieť, chrbát hrbí nad stolom a hlavu otáčame vľavo alebo vpravo za monitorom počítača. Ten by mal byť najlepšie umiestnený priamo proti očiam.

Základom zdravých chrbta je dostatočný svalový obal okolo chrbtice. Dôležité sú predovšetkým tzv rotátor - svaly uložené najhlbšie u chrbtice, ktoré zabezpečujú stabilitu samotných stavcov. Pohodlným sedom s guľatými chrbtom si však chrbtové svalstvo nevyhotoví.

Kulatěním chrbta v bedrovej oblasti tlačíme na medzistavcové platničky. Tá síce má pevný chrupavkového obal, ale jej jadro je zrôsolovatenej a pri sede s guľatými chrbtom je vytlačované dozadu smerom k mieche a koreňovým nervom. Následkom môžu byť napríklad chronické bolesti chrbta, výhřez platničky a potom veľmi dlhá liečba (tlmenie bolesti, Obstreky, fyzioterapia alebo akupunktúra), v najhoršom prípade môže prísť aj operácie.

Vplyv na chrbát - dlhodobá práca pri počítači

Máloktorý z nás sedí s nohami mierne od seba, nepatrne prehnutiu bedrovej chrbtice a panvíc sklopenou trochu dopredu, s bedrami v uhle 45 stupňov, bradou zatiahnutou as rukami na operadlách vhodného kreslá.

Aj dlhodobá práca s myši sebou nesie rad problémov. Vedie k zvýšenému napätiu vo svaloch hornej končatiny, čo vyvoláva bolesti krčnej chrbtice, lakťa alebo tzv syndróm karpálneho tunela prejavujúca sa brnením 2.-4. prsta ruky najmä v nočných hodinách.

Vplyv na chrbát - nosenie ťažkých tašiek

Nejde len o tašky s veľkým nákupom, tiež ťažké kabelky na ramenách zaťažujú nerovnomerne chrbticu a výsledkom je opäť bolesť.

Vplyv na chrbát - chybná chôdza

Nielen, že väčšina z nás stojí s predsunutou hlavou, povoleným bruchom a svěšenými ramenami. Chybne tiež chodíme. Miesto, aby sme vypjali hruď a narovnal ramená (stredom tela by mala prechádzať pomyselná tyč, ktorá akoby vychádzala krkom a potom hlavou von), podobáme sa písmene S.

Vplyv na chrbát - spanie na bruchu

Tretinu života prespíte. Preto je dôležitá správna voľba matraca. Nemala by byť ani príliš tvrdá, a ani príliš mäkká. Svaly pri spánku relaxujú, takže matrace musia poskytovať oporu chrbtice, šlachám aj ploténkám. Matrac správne vyberáme podľa tvaru tela. Ak máme postavu presýpacích hodín alebo hrušky, zvoľme pružnú matrac, aby tvorila oporu pasu. Pre súmerné postavy je vhodná tvrdá matrac.

*
Dôležité je, aby matrac nebola preležala a chrbát sa pri spaní nekulatila.
*
Vankúš je vhodný menší, ktorý vyplní medzeru pod hlavou a končí pri ramena.
*
Najvhodnejší je spánok na chrbte alebo na boku. Na bruchu však nie. V tejto polohe musíme natáčať hlavu do strany a trpí tým krčná chrbtica.

Vplyv na chrbát-zlé dýchanie

Veľký diel viny na našich bolestiach chrbtice má aj zlé dýchanie.

Muži začínajú nádych bruchom.

Ženy, aby boli štíhle, zaťahujú brucho už po celé stáročia, nadýchnu sa výhradne do hrudníka a miest pod kľúčnymi kosťami. Platia za to zvýšeným napätím nadklíčkových svalov a bolesťami krčnej chrbtice.

Navyše správne dýchanie do brucha pôsobí ako automasáž svalstva chrbtice. Chrbát môžu bolieť aj vínnu stresu, menštruácia, nosením zlého typu podprsenky či nevhodnými topánkami.

Vplyv na chrbát - stres

Chrbát môžu často bolieť aj zo stresu. Psychická nepohoda spôsobuje zvýšené napätie najmä svalstva šije - z tohto dôvodu sa tieto svaly označujú ako stresové. Hromadí sa v nich kyselina mliečna, čo pociťujeme ako bolesť.

Vplyv na chrbát - menštruácie

Menštruácie znamená každý mesiac biologické zmeny v oblasti malej panvy. Dochádza pri nej k úplne inému prekrvenie a tiež výkyvom napätia vo svaloch. Môže sa tak vlastne stať článkom celého reťaze bolestí. Najprv sa objaví v driekovej chrbtici, potom postúpi medzi lopatky a končí v krčnej chrbtici. Podobný mechanizmus veľakrát naštartuje aj tehotenstvo a pôrod, zvlášť keď dovolíme svalom ochabnout.

Vplyv na chrbát - podprsenka

Plastickí chirurgovia sa zhodujú, že väčšina žien, ktoré sa sťažovali na bolesti chrbta spôsobenými veľkostí poprsie, nosila zlý typ podprsenky. Tá správne padnúce, môže za pár sekúnd vyriešiť, na čo po drahé operácii budete čakať mesiace.


Vplyv na chrbát - kvalitné topánky

Vysoké podpätky pristane, predlžujú nohy a zvyšujú eleganciu. Ale škodí. Mení totiž polohu chrbtice a môžu vyvíjať tlak na chrbtovej nervy. Nemusíte sa ich, ale úplne vzdať. Vložte do topánok silikónové alebo gumové vložky a pravidelne meňte výšku podpätkov.

Za čo všetko môžu bolesti chrbta?

Napríklad ťažkosti krčnej chrbtice mnohí z nás pociťujú ako veľmi nepríjemné:

*
výstrely bolesti v spánku.
*
bolesti zubov
*
bolesti očí

Ako na bolesť chrbta

*
Naučte sa, ako sa správať k svojmu telu.
*
Lieky je vhodné brať len na odporúčanie lekára alebo pri chronických bolestiach.
*
Spoľahnite sa na rehabilitačné techniky - napríklad fyzioterapiu, vodoliečbu, špeciálne cviky, masáže, elektroterapiu alebo akupunktúru, ktoré vám odporučí špecialista.

Rehabilitačné techniky pre zdravé chrbát

*
Masáž: hlboká masáž svalov chrbta a šije znižuje ich napätie, čím aj zmenšuje bolesť a ťah, ktorý vykonávajú na kosti, ku ktorým sú pripojené.
*
Vodoliečba: horúca kúpeľ a obklady napomáhajú svalovej relaxácii, studené naopak zmierňujú opuch svalstva. Voda navyše telo nadľahčované a pomáha tak ľahšiemu pohybu postihnutých partií. Ak relaxujete doma, môžete si pridať do kúpeľa aromatické oleje. Dobrý je harmanček, jalovec, levanduľa či eukalyptus.
*
Akupunktúra: je doplnkom rehabilitácie. Ihličky vpíchnuté do správnych bodov stimulujú nervové vlákna a odstraňujú bolesti svalov či inštitúcií, ktoré s týmito bodmi súvisia.
*
Chiropraxe: je účelná tam, kde vinou nesprávneho postavenia alebo funkcie chrbtice dochádza k abnormálnym pohybom. Chiropraktici sa ich snažia napraviť pomocou manipulácie s chrbticou, mobilizácia kĺbov a techník manipulácie pevných tkanív.
*
Elektroliečba: cieľom tejto procedúry je použitie rôznych typov prúdov zmierniť bolesť vo svaloch alebo kĺboch.
*
Akupresura: používa tlak, najmä prstov, na určité miesta tela. Dokáže veľmi účinne zbaviť bolesti.
*
Liečba pomocou tlaku: Zahŕňa naťahovanie, uvoľňovanie kĺbov a manipulácia s chrbticou a môže sa uplatniť pri liečbe bolestí kĺbov, svalstva a šliach.
*
Fyzioterapia: je liečba založená na fyzikálnych metódach. Zahŕňa vodoliečbu, elektroliečbu apod Pomáha maximálne obnoviť normálne hybnosť a funkčnosť kĺbov.
*
Kraniosakrálna terapia: umožňuje uvoľniť hlboká traumy v miestach medzi chrbticou a lebkou.
*
Teplé zábaly: dokážu redukovať bolesť počas troch dní až o polovicu. Na natiahnutý sval sú však najprospešnejšie studené obklady.

Ak si chceme zachovať zdravá chrbát, nesmieme vynechať dôležitý pohyb.


Zdieľajte tento článok prostredníctvom sociálnych sietí: