Bolesť chrbta pri práci s počítačom

K udržaniu zdravej chrbtice je dôležité sa pohybovať,cvičiť,prevádzkovať rekreačné športy,upraviť životosprávu. Naša chrbtica nie je prispôsobená, aby sme dlhšiu dobu nečinne sedeli.Ako to však urobiť,keď sa naša práca prevažne pozostáva z činnosti na PC?


Spôsobenie bolesti chrbta pri dlhom sedení

Stalo sa Vám, že Vás intenzívne bolela chrbát? Museli ste prerušiť svoju prácu, postaviť sa a pretiahnuť? Znižuje sa Vaša koncentrácia už po niekoľkých hodinách sedenia pri počítači? Mávate niekedy pocit ťažoby a tlaku v nohách? Je to spôsobené tým, že v priebehu dňa sedíte viac ako 4 hodiny. Ak však pracujete v kancelárii a Vaša práca spočíva v tom, že musíte vykonávať činnosť s počítačom, ťažko obmedzíte spôsob sedenia, keď pracovný čas je okolo 8 hodín denne. Napríklad pozície ako operátor, sekretárka, asistentka, pisárov, programátor, obchodná asistentka apod, si vyžaduje prácu v sede s počítačom na stole.

Funkcia chrbta pri státí a sedení

Naopak vo vzpriamenej polohe sa časť zaťaženia, ktoré pôsobí na medzistavcové platničky, prenáša na chrbticovej svaly. Pri sedení svaly a medzistavcové úpony nepracujú, a preto tlak na medzistavcové platničky rastie. Ak máme pri sedení nesprávnu polohu, tento tlak sa ešte zvyšuje.

Bolesti chrbta pri našom štýle života

Moderný životný štýl a spôsob našej práce vyžaduje dlhé sedenie, často v nesprávnej polohe. To spôsobuje bolesti v driekovej, hrudnej alebo krčnej časti chrbtice, bolesti hlavy, zníženie aktivity a produktivity, kumuláciu stresu, zvýšenú únavu, obmedzenie krvnej cirkulácie. Bolesti chrbta aspoň raz v živote potrápia štyroch z piatich ľudí. Včasnou prevenciou môžeme však bolesti chrbta zabrániť.

Zápal šliach pri práci s počítačom

Okrem bolesti chrbta, zhoršeného zraku, keď hľadíme uprene na monitor, sa u nás môže objaviť aj zápal šliach, a to z jednostranného používania počítačovej myši. Správne držanie tela pri sedení zlepšuje krvný obeh v rukách, a tým sa významne znižuje riziko problémov so zápästím.

Prevencia bolesti chrbta

Predísť a eliminovať bolesť chrbta, možno rôznymi spôsobmi, od vhodné stoličky, správneho sedenia, až po dýchanie.

Sedíte v práci? Bolí Vás chrbát? Musíte si presadnúť!!!

Forergo - stoličky, ktorá lieči
Ergonomické kancelárske stoličky - forergo od firmy Medeco consulting sro
(Www.medeco.cz)

Ak Vám záleží na Vašom zdraví, nemali by ste na ňom šetriť. Od bolesti chrbta Vám pomôže kvalitná stolička, ktorá je navrhnutá priamo pre účel zdravého sedenia. Ak trávite sedením v kancelárii, alebo pri Vašej inej práci, väčšinu dňa, nemali by ste vôbec váhať. Takéto zdravotné stoličky si môžete objednať u firmy Forergo a to za veľmi príjemné ceny! TU

Predaj tohto nového prevratného typu zdravotných stoličiek vyrábaného v česko - nemeckej kooperácii bol zahájený na sklonku roku 2007 a od samého začiatku získal uznanie a obdiv u odborníkov (napr. ocenenie na výstave Pragooffice 2008) tak u stoviek a dnes už tisícov užívateľov. Konštrukcia tohto radu výrobkov je založená na báze nemeckého patentovaného mechanizmu V-matic. Ten zabezpečuje naklápanie sedadlá vo všetkých smeroch, inicializuje chrbtica a jej miechové kanáliky (medulla SpinaliS) v správnej - vzpriamenej polohe, pozitívne stimuluje svaly a okamžite účinkuje na organizmus. Kancelárske zdravotnej stoličky forergo sú v súlade so súčasnými trendmi a požiadavky na ergonomiku vo vyspelých krajinách av príslušnej kvalite tohto trhu pri podstatne priaznivejšie cenové náročnosti v porovnaní s porovnateľnými výrobkami iných značiek zdravotných stoličiek. Zdravotný účinok stoličiek forergo bol potvrdený na báze klinického hodnotenia a stoličky sú povolené pre použitie ako zdravotná pomôcka v ČR.

Investujte do nákupu takejto stoličky, Vaša investícia sa Vám vráti v podobe nepretržitej prevencie a liečby bolesti chrbta.

Kvalitné stoličky predchádzajúce bolesti chrbta

* Stolička, na ktorej sedíme, by mala vychádzať z princípu funkcie rehabilitačného lopty a zabezpečovať takzvané aktívne čiže dynamické sedenie, čo znamená funkcia pohybu sedadla vo všetkých smeroch do 360 °. Ďalej by mala mať sedadlo výškovo nastaviteľné a tiež prípadnú opierku, ideálne nastaviteľnou aj hĺbkovo. Stoličky mať opierku nemusí, ak ju má, mala by iba fixovať správnu polohu chrbta.
* Pri nastavení stoličky, by mala byť panva vyššie než Vaše kolená. Uhol zvierajúca pod kolenami by mal byť približne 105 ° a uhol medzi sedadlom a operadlom by nemal byť menší ako 90 °.
* Ideálne je anatomicky tvarovaný vankúš, ktorý je dostatočne široký aj hlboký. V prednej časti by malo byť sedadlo zaoblené. Okraj stoličky (sedadlo) nesmie tlačiť na zadnú stranu kolien, aby nebol obmedzovaný obeh krvi v nohách.
* Moderným trendom vo vyspelých krajinách je sedadlo v tvare konského sedla, kde sa vychádza jednak z filozofie hipoterapia a jednak tvar tohto sedadla umožňuje sedieť a pracovať vo zvýšenej polohe ako v stoji.
* Bedrová opierka by mala byť presne tvarovaná na Váš chrbát.
* Poťahový materiál by mal zodpovedať tomu, ako často a tiež v akom prostredí stoličku používate. Niektoré stoličky majú sedák aj opierku čalúnenou z priedušného povrchu, iné sú z materiálu s ľahkou údržbou určeného pre zdravotné, laboratórne alebo prašná a podobné prostredie.
* Ak budete kupovať stoličku s podrúčkami, mali by byť tiež nastaviteľné, prípadne aj do šírky. Výhodou je, ak ich môžete úplne odsunúť alebo sklopiť k zemi. Pri určitých činnostiach Vám môžu totiž prekážať.
* U stoličky rozhodne nie je dobré šetriť. Ak máte tú možnosť, požiadajte zamestnávateľa o stoličku, ktorá na to pamätá a spĺňa požiadavky správneho sedenia. Ani doma neochuďte Vaše telo a investujte do kvalitného sedenie. Inšpiráciu zdravotných stoličiek môžete hľadať na internete. Sledujte recenzia jednotlivých stoličiek. Vyberajte také stoličky, ktoré zabezpečujú zdravé a komfortné sedenie aj po extrémne dlhú dobu.

Správny štýl sedenie predchádza bolesti chrbta

* Mali by ste sedieť na čo najväčšej ploche sedáku, nie teda len na jeho okraji. Nezabúdajte aj na určitý zlozvyk: nemajte prekrížené nohy, ale voľne spustené na zem, keď plocha chodidiel sa dotýka zeme. Nohy nemajte ani rozlične skrútené okolo stoličky. Nemajte ani jednu nohu na sedátku tak, že by ste na nej sedeli. Lakte držte v pravom uhle k telu, najlepšie podopreté opierkou stoličky.

Vhodne nastavený monitor predchádza bolesti chrbta

* Základným riešením je dbať na správne rozloženie a prispôsobenie pracovného miesta. Nepomôže Ak Vám pri znížení stoličky, aby sa oči dostali do správnej roviny k obrazovke, možno využiť pohyblivý držiak monitora, alebo podložiť notebook.
* Horná časť monitoru alebo notebooku by mala byť vo výške očí.
* Nezabúdajte na pravidelné žmurkanie, sledujete ak obrazovku monitora. Schválne, až budete pracovať na počítači, uvedomte si potrebu žmurkanie, uvidíte, že sa pristihnete, že kolikráte žmurkať jednoducho prestanete. Ak sa budete však uprene dlhšiu dobu pozerať na obrazovku, Vaše oči, respektíve spojivky budú vysychať. Kúpte si očné kvapky, určite sa u Vás nestratí a plne ich upotřebíte. Ak cítite, že sú Vaše oči unavené, doprajte si vlahý osvieženie očí, a to vychladnutým sáčky čaju alebo mäty, ktoré priložíte na zatvorené viečka. Takto môžete päť až desať minút báječne relaxovať.
* Váš pohľad na monitor by mal najlepšie smerovať mierne nadol. Myslite na to, že príliš nízko umiestnený monitor môže u Vás viesť k zlému držanie krku, chrbtice a spôsobiť aj iné zdravotné problémy.
* Každý deň ráno, keď sadáme si k počítaču, utrite z monitora alebo notebooku čiastočky prachu. Ak by ste si prachu nevšímali, mohli by elektricky nabité prachové častice dráždiť očné spojivky aj Vašu pokožku.
* U obrazovky si nastavte správne obnovovacej frekvencie, ich optimálne hranice sa pohybuje okolo 75 Hz vyššie. Ak neviete, kde si obnovovaciu frekvenciu nastaviť, požiadajte príslušného pracovníka, ktorý má na starosti správu počítačov (správca siete, programátor, servisný technik a pod).

Štýl práce s notebookom pomáha predchádzať bolesti chrbta

* Ak v práci využívate notebook, nie klasický počítač, nedávajte si ho do lona, ale na pevnú podložku, najlepšie však na stôl. Nezaujímejte ani tzv relaxačné posed, tj nohy natiahnuté na stole, notebook na kolenách.

Nastavenie klávesnice predchádza bolesti zápästia

* Ak máte možnosť vybrať si klávesnicu pre Vašu prácu, voľte radšej klasickú, bez zdvihnutej zadnej strany. Na plocho umiestnenou klávesnici totiž ocenia predovšetkým Vaše zápästia. Zápästie by sa pri písaní nemalo vychyľovať do strán, ani ohýbať nahor.

Zaradenie prestávok počas práce na PC

* Každú hodinu, ktorú strávite sedením pri počítači, vystriedajte inú polohou. Urobte si krátku prestávku, vstaňte, choďte si urobiť pitie, prejdite sa. Prerušenie sedenia sa tiež pozitívne odráža na menšom objeme v páse a nižšie hladine triglyceridov.

Masáž proti vzniku bolesti chrbta

* Ak sedíte dlhšiu dobu pri počítači, môžete využiť masáže, ktorú Vám môže urobiť kolega, alebo Vy sám. Je potreba uvoľniť predovšetkým napäté trapézové svaly siahajúcu od stredu chrbtice až po ramená. Práve tam sa zhromažďuje všetky napätia i bolesť z príliš dlhého sedenia.

Relaxačné dýchanie proti vzniku bolesti chrbta

* Na uvoľnenie chrbta Vám pomôže aj správne dýchanie. Často sme totiž pri počítači zhrbený, s bruchom a hrudníkom stlačeným. Tým začne naše telo po určitej dobe trpieť nedostatkom kyslíka. Posaďte sa vzpriamene, ruky položte dlaňami na stehná, spojte ukazovák a palec ruky. Zavrite oči, zhlboka sa pomaly nadýchnite do brucha. Opačným smerom vydychujte. Takto opakujte nácvik dýchania aspoň päťkrát za sebou. Toto cvičenie môžete vykonávať každú polhodinku, ktorú strávite pri práci na počítači.


Zdieľajte tento článok prostredníctvom sociálnych sietí: