Beháme zdravo - bežecká obuv, oblečenie

Stále ste si nenašli vhodnú športovú aktivitu? A čo tak vyskúšať beh? Má mnohé pozitívne účinky na naše telo i myseľ. Začnite behať. Nikdy nie je neskoro. Ani v sedemdesiatich ...


Beh a kyslík

Každá z našich približne 70 biliónov buniek je úplne viazaná na prísun kyslíka. Nie nadarmo sa množstvo nami vdychovaného kyslíka označuje ako tzv vitálna kapacita. Zaujímavosťou je, že pri behu spotrebujeme až o 8x viac kyslíka, než pri jednoduchom vysedávanie.

Kyslík v nás dokáže prebudiť kreativitu. Ak si teda každé ráno pred pracovnou dobou zabeháte, môžeme tak prísť na veľa nových vecí a premyslieť si nejaké veci. Beh pozitívne ovplyvňuje pravú, kreatívne polovicu mozgu. Pri pomalom behu zásobujeme mozog značným množstvom kyslíka, urýchľuje výkonnosť myslenie, uvoľňujeme telo a zbystruje myseľ.

Pri pomalom behu sa svaly sústreďujú na spaľovanie tuku, zatiaľ čo cukor nechávajú k dispozícii pre mozog (ten na premýšľanie glukózu potrebuje). K tejto stabilizácii dôjde približne po 3 mesiacoch pravidelného behanie.

Beh je účinná diéta, avšak dôležité je vytrvať

Ak začne behať absolútne netrénovaný jedinec, tak behom pol hodiny spáli asi len 0,1 gramu tuku. Za mesiac už sa dostane na hodnotu 5 gramov a za 12 týždňov to bude už dokonca 25 gramov (225 kalórií). Vďaka tréningu sa zvýši množstvo enzýmov, ktoré odbúravajú tuky, svalová hmota narastie a tuk postupne ubúda.

Radostnú správou je, že pravidelným behaním sa zvýši obrat kyslíka o 25 percent - a to na dobu celého dňa! Preto, keď si potom pokojne aj ľahnete, tak telo stále bude spaľovať tuky. Ide len o to, aby si každý svoj stroj na spaľovanie tuku každodenne naštartoval.

Beh má priaznivý vplyv na srdce a cievy

O svoje srdce by sme mali starať, pretože pracuje neustále, namáhavú prácu vykonáva pořád. Počas sa srdce posilní a zväčší. Počas znížite kľudový pulz, takže mu v podstate ušetríte niekoľko tisíc tepov za deň (ročne niekoľko miliónov). Srdce tak bude pracovať ekonomickejšie, dlhšie vydrží a navyše si vypestujeme aj viac krvných ciev.

Začíname behať!

Na začiatku je nutné si vytvoriť tzv bežecký reflex, aby sme beh brali ako automatiku a teda sa nemuseli dlho premáhať. Naučte sa chodiť behať pravidelne v rovnakom čase, tak získate svoj poriadok. Behajte ráno, pretože ráno je vzduch čistejší.
Pred počas:

* Rozcvičte svoje telo strečingom. Ak by ste začali behať stuhnutý, mohlo by dôjsť k zraneniu. Začnite rýchlejšie chôdzou, potom rozhýbte svaly a kĺby.

* Vypite aspoň 0,3 litra tekutín. Hoci bežíte pomaly, aj tak sa spotíte. Túto stratu tekutín musíte doplniť, inak ide výkonnosť nadol. Potením odchádza z tela aj minerálne látky, takže je vhodné zvoliť nejakú minerálku, pričom minerálne vody pre športovcov by mali byť zamerané na dostatok vápnika a horčíka.

Zvoľte správny odev

Oblečenie musí bežca chrániť, a to ako pred horúčavou, tak pred zimou. Vyberte vzdušné oblečenie, ktoré je nenáročné na údržbu.

V teplejších dňoch sa namažte krémom na opaľovanie a na hlavu nasaďte šiltovku alebo nejakú inú pokrývku. Vo chladnejších obdobiach pamätajte na to, že hlavou a tylom uniká 40% telesného tepla, a preto sa dostatočne oblečte. Vhodná obuv a oblečenie sú nevyhnutnými pomocníkmi, aby vám behanie išlo a mali ste sa z neho radosť.

Niekto preferuje bavlnený odev, však bavlna rýchlo nasiakne pot, zle odvádza teplo, telesná teplota sa potom hromadia a výsledkom môže byť aj úpal.

Moderné športové oblečenie je vyrobené z umelých vlákien, ktorá ľahko priľnú k telu, vytvára vzduchové komory, odvádza vlhkosť a chráni pred horúčavou i chladom.

Vhodným doplnkom je čelenka. Nielenže môže byť módnym doplnkom, ale má predovšetkým praktické využitie. Zabraňuje stekanie potu do očí. V zime ale čiapku nenahradí, pretože oblastí hlavy uniká veľa tepla.

Výber bežecké obuvi

O vhodnom type obuvi sa môžete poradiť s odborníkom. Topánky je potrebné prispôsobiť konkrétnym podmienkach, podľa toho kde chcete behať (treba na asfalte, na lesnej ceste, na oboje). Ďalším dôležitým faktorom pri výbere topánky je tiež samotná stavba nohy.
Všeobecne platí, že dobrá bežecká obuv musí

* Dobre tlmiť zaťaženie

* Podopierať, chrániť nohu od vytáčania do strán, udržiavať nohu stabilný
* Viesť, pri dosadanie zabrániť stáčanie nohy dovnútra

Rady pre nákup bežecké obuvi

* Vezmite si do obchodu svoje staré topánky
* Dobrý predavač sa vás spýta na hmotnosť, typ nohy, postavenie nôh (do O alebo do X), ako dlho beháte, na akom teréne a na aké vzdialenosti, či máte sklon k zraneniam
* Prineste si so sebou aj ponožky, v ktorých budete behať (podľa ponožiek sa veľkosť topánky môže líšiť treba o pol čísla)
* Topánky si vyskúšajte aj poklusuXXX - najlepšie je, keď budete mať 2 páry topánok, pretože zmena má na šľachy, kĺby a svaly priaznivý vplyv

Beh a jeho účinky na krv

* Beh znižuje hladinu cholesterolu. Tuk v krvi klesá a dobrý cholesterol naopak stúpa. Znižuje sa vysoký krvný tlak a dochádza k lepšiemu prúdeniu krvi.

* Beh znižuje hladinu kyseliny močovej.

* Beh predchádza stařeckému diabetu (cukrovke). Vďaka tejto pohybovej aktivite dochádza ku zníženiu hladiny inzulínu v krvi.

* Beh predchádza osteoporóze (odvápnenie kostí). V priebehu behanie totiž posilňujeme kosti a zabezpečuje sa ukladanie vápnika. Ak by sme kostrové sústavu nevyuzivali, minerály by boli z kostí odplavované.

Beh posilňuje imunitu a navodzuje pocit šťastia

Pri behu stúpa počet zabijakov vírusov a baktérií. Beh navodzuje pocit šťastia, po behu sa človek cíti uvoľnene, vyrovnane, šťastne. Podľa niektorých prieskumov Beh tiež zvyšuje chuť na sex.

Beh zlepšuje spánok

Ľudia, ktorí behajú, trpia výrazne menej nejakými poruchami spánku. Máte teda problém so zaspávaním? Vyskúšajte namiesto práškov na spanie ultraľahký beh! Na výsledky si však budete musieť počkať asi 2 mesiace. Rovnako sa riaďte zásadou, že po 19. hodine by ste už behať nemali, pretože beh zase na druhú stranu priťahuje hormóny bdelosti.

Účinky behu na ľudský organizmus v kocke

Srdce / krvný obeh

Srdce zosilnie, bude podávať lepší výkon. Zníži sa kľudový pulz, srdce si lepšie oddýchne. Hladina dobrého cholesterolu stúpne, krvný tlak sa stabilizuje.

Pľúca

Pľúca zosilnie, zlepší sa celkové okysličenie a prekrvenie. Rýchlosť vylučovania oxidu uhličitého pľúcami sa zrýchli.

Mozog

Mozog bude lepšie prekrvený, zlepší sa koncentrácia, výkonnosť, myslenie, pamäť, kreativita.

Svaly

Zlepšuje sa funkcia svalových buniek, zvyšuje sa prekrvenie.

Pankreas

Pokles cukru v krvi - zníženie rizika ochorenia stareckou cukrovkou.

Imunita

Imunitný systém sa aktivizuje a prebúdza - dokáže lepšie ničiť vírusy a baktérie.


Zdieľajte tento článok prostredníctvom sociálnych sietí: