Ako zmierniť predmenštruačný syndróm

Únava, podráždenosť, apatia, zvieravé bolesti brucha a hlavy - to všetko sú typické prejavy predmenštruačného syndrómu (PMS), ktorý trápi veľkú veľa žien. Existujú však potraviny, bylinky a voľnopredajné lieky, ktoré nám pomôžu tieto ťažkosti zmierniť.


Za vznikom predmenštruačného syndrómu stojí zmeny hormonálnej hladiny. Zhruba týždeň pred nástupom menštruácie Váš organizmus mobilizuje maximum síl k hormonálnej premene, a tak nie je divu, že sa dostaví vyčerpania. Značné kolísanie hormonálneho systému spôsobuje značné ťažkosti, ako telu, tak aj Vašej duši. PMS sa u žien môže prejaviť napríklad výkyvom nálady, plačlivosťou, citlivosťou prsníkov, brucha, kŕčmi, bolesťami hlavy až migrénou, zvýšenou chuťou na jedlo, zápchou, alebo naopak hnačkou, nadúvaním apod

Vhodná strava na zmiernenie predmenštruačného syndrómu

Pri ťažkostiach nemusíte hneď bežať do lekárne. Najprv sa zamerajte na váš jedálniček. Správne zvolená strava totiž dokáže prejavy krízy čiastočne potlačiť. Dbajte na ľahkú stravu s veľkým obsahom vitamínov a balastných zložiek povzbudzujúcich produkciu estrogénu. Kolísanie stavu Vašich hormónov sa upraví a nepríjemné príznaky a pocity, sa zmiernia.

Brokolica pre zmiernenie PMS

Doprajte si skutočnú vitamínovou energiu v podobe brokolica. Brokolica obsahuje vysokú dávku vápnika, ktorý obnoví viaznuce zdroje síl. Povzbudí Vašu tvorbu červených krviniek, čo je dané vysokým obsahom kyseliny listovej.

Šošovka pre zmiernenie PMS

Šošovka obsahuje vysoké množstvo balastných zložiek a uhľohydrátov, ktoré pozitívne ovplyvňujú hormonálnu rovnováhu. Ich pôsobenie odznieva pomaly a telo na dlhú dobu dáva mozgu signál o stave sýtosti. Skúste si urobiť výborný šošovkový šalát. Telu dodáte vápnik, horčík, ktoré zbavujú kŕčov a uľaví od pocitov napätia.

Tekvicové semienka pre zmiernenie PMS

Jadrá z tekvice lahodne chutia ako oriešky, navyše zabráni vzniku migrény a svojím obsahom balastných látok udrží hladinu cukru v telu. Tekvicové semienka Vám dodajú aj poriadnu dávku horčíka.

Sója pre zmiernenie PMS

Sója obsahuje hormonálne substancie, ktoré mierni ťažkosti pred mesiačikmi. Môžete voliť medzi sójovými bôby, sójovým mäsom, sójovým mliekom, sójovým jogurtom, tofu ai

Orechy pre zmiernenie PMS

Všetky druhy orechov od lieskových až po vlašské, obsahujú veľa vitamínov skupiny B a nenasýtených mastných kyselín, čo predstavuje ideálne zložky prispievajúce k relaxácii. Pomocou železa, ktoré sa aktívne zúčastňuje krvotvorby, pripraví optimálnu mierou telo na nastávajúcu úbytok krvi. Aj keď orechy obsahujú veľa kalórií, v tomto období na ne nehľadá. Vaša látková výmen vo Vašich dňoch funguje naplno, môžete teda denne o niečo viac zahřešit, než v iné dni.

Banány pre zmiernenie PMS

Banány patria vo všeobecnosti za vynikajúce ovocie, plné vitamínov. Banány sú však okrem lahodnej chuti skvelými spojenci v zápase s predmenštruačným syndrómom. Vysoký obsah draslíka v banánoch, má dehydratačné účinky, čo je pre telo obzvlášť dôležité, pretože pred príchodom menštruácie rado zadržiava vodu. Pociťujete napuchnuté nohy, máte pocit, že sú Vám nohavice a sukne v pasu tesnej. Banány navyše zaháňajú vlčí chute na sladké, pretože stabilizujú hladinu cukru v krvi a špeciálna vláknina, ktorá je v nich obsiahnuté povzbudzuje uvoľňovanie serotonínu.

Tekutiny pre zmiernenie PMS

období pred menštruáciou si telo hromadí tekutiny, čo sa prejaví na Vašej váhe, pocitu ťažkých a opuchnutých nôh, zväčšeného bruška. Skúste obmedziť soľ, slané čipsy, slané oriešky a pod nahromadeného množstva tekutín sa naopak zbavíte zvýšeným prísunom tekutín - čistá pramenitá voda, bylinkové čaje, riedené nesladené džúsy, neperlivá minerálna voda a pod Vypite denne minimálne 2 litre tekutín.


Potraviny, ktoré uvoľňujú zadržiavanou vodu v tele

Počas predmenštruačného syndrómu a samotnej menštruácii zvýšte prísun nižšie uvedené zeleniny a ovocia. Okrem vysokého obsahu vitamínov a ďalších prospešných látok, Vám pomôžu odvádzať nahromadenú tekutinu z tela.

* Zeler
* Melóny
* Uhorky
* Zeler
* Mrkva

Potraviny, ktoré zhoršujú PMS

Niektoré potraviny nám v období predmenštruačného syndrómu svojím obsahom vitamínov, minerálov, balastných látok výrazne pomáhajú, iné naopak naše trápenie ešte zvýši. Predstavíme Vám potraviny a lákadlá, ktoré sa snažte čo najviac obmedziť počas Vašich dní.

Čokoláda zhoršuje PMS

Veľké množstvo cukrov a tukov, ktoré táto gurmánska pochúťka obsahuje, umocňuje Vaše ťažkosti. Ak však máte na nej neodolateľnú chuť, doprajte si len malý kúsok čokolády, a to najlepšie s vysokým percentom kakaa.

Káva zhoršuje PMS

Niekto si nedokáže predstaviť deň, ktorý by nezačal voňavú kávou. Niekto si naopak vychutnáva kávu po dobrom obede. V tomto období však dajte prednosť špaldové káve alebo lahodnému zelenému čaju.

Alkohol zhoršuje PMS

Alkohol výrazne zhorší prekrvenie. Môžete si však dopriať maximálne jednu pohárik vína alebo piva denne, viac však radšej nie.

Mäso zhoršuje PMS

Bielkoviny živočíšneho pôvodu Vaše telo zaťažujú. Môže tak u Vás ľahko dôjsť k predmenštruačnej migréne. Obmedzte teda steaky, rezne a rolády na obdobie, kedy Vás PMS nekruší.

Liečivé bylinky zmierňujúci PMS

Príroda nám poskytuje možnosť zmierniť PMS pomocou liečivých bylín. Bylinky sa používajú na vyrovnanie hormonálnych výkyvov bez vedľajších účinkov. Ide o bylinky: Lucerna siata, Kozitec blanitý, Archangelika čínska, Púpava lekárska, Benedikt lekársky, Praslička roľná, Mäta pieporná, Borůvka černá.

Šafran pre zmiernenie PMS

Šafran je v medicíne využívaný voči celkovej skľúčenosti a smútku. Antidepresívny účinok extraktu zo šafranu je založený na serotoninergním pôsobením. Extrakt zo šafranu pomáha zmierňovať psychické aj telesné príznaky PMS, zoženiete ho napríklad v lekárni.
Čaje zmierňujúci PMS

Čaj zo sezamových semienok pre zmiernenie PMS

Zhruba v polovici cyklu popíjajte každé ráno lahodný čaj zo sezamových semienok. Čaj Vám pomôže predovšetkým, ak trpíte počas PMS bolesťami a kŕčmi.
Harmančekový čaj pre zmiernenie PMS

Harmančekový čaj predstavuje prvú pomoc. Ak Vás už sužujú bolesti, uvarte si šálku harmančekového čaju. Po jeho vypití by Vám mali bolesti zhruba do hodiny ustúpiť.

Myšochvostový čaj pre zmiernenie PMS

Myšochvostový čaj uvoľňuje, znižuje bolestivosť pri PMS aj pri samotnej menštruácii, tlmí kŕče a pocity napätia v podbrušku, pôsobí protizápalovo, zmierňuje príliš veľké krvácanie. Pite maximálne dve šálky čaju za deň.

Čaj z kapsičky pastierskej pre zmiernenie PMS

Čaj z kapsičky pastierskej Vám pomôže pri silnom menštruačnom krvácaní. Obsiahnuté flavonoidy posilní maternicu, čo ocenia ženy, ktoré sa stretávajú s problémom úspešne donosiť bábätko. Čaj pite týždeň pred nástupom PMS i počas samotnej menštruácie, maximálne však dve šálky denne.

Kontryhelový čaj pre zmiernenie PMS

Alchemilka Vám zmierni bolestnú a silnú menštruáciu.

Hluchavkový čaj pre zmiernenie PMS

Hluchavkový čaj Vám pomôže pri bolestivej a nepravidelnej menštruácii. Môžete ho však popíjať aj pri niektorých gynekologických problémoch.

Žihľavový čaj pre zmiernenie PMS

Žihľavový čaj Vám pomôže zmierniť opuchy a bolestivá naliate prsia. Čaj tiež pomáha pri silnom krvácaní.

Pohybom k zmierneniu PMS

Vhodnou prevenciou v boji s PMS je pohyb. Pravidelné cvičenie pomôže Vášmu telu vyrovnať sa s nepríjemnými príznakmi, predovšetkým s nadúvaním a pnutím v prsiach. Skúste napríklad jogu a cvičenia zamerané na spevnenie svalov panvového dna.

Päťminútové zostava jogínských cvikov pre zmiernenie PMS

* Cvik pre ploché bruško. Ľahnite si na brucho a ruky pokrčte v lakťoch tak, aby sa dlane dotýkali podlahy v úrovňou ramien. S nádychom ruky narovnajte. S výdychom zatiahnite brucho a zdvihnite hornú časť tela z podlahy. Dýchajte a potom sa opäť položte na podložku. Cvik niekoľkokrát zopakujte.
* Cvik na zmiernenie stresu. Postavte sa rovno s chodidlami od seba na šírku bokov. Predkloňte sa tak, aby ste sa celou plochou dlaňou dotýkali podlahy. Pravidelne a pokojne dýchajte. Potom zhlboka vydýchnite a zatiahnite brucho. Cvik niekoľkokrát zopakujte.
* Cvik proti nadúvaniu. Ľahnite si na chrbát s pokrčetnými kolenami, ktoré sú mierne od seba. Chyťte sa za členky a nadýchnite sa. Zdvihnite boky z krajiny tak vysoko, ako Vám to pôjde. Vydýchnite a položte sa opäť na podložku. Cvik niekoľkokrát zopakujte.


Zdieľajte tento článok prostredníctvom sociálnych sietí: