Ako si zachovať dobrý zrak

Naše oči sú skutočným zázrakom prírody. Viac ako 100 miliónov nervových buniek sa stará o to, aby sme videli, čo sa okolo deje. Ako si zachovať dobrý zrak čo najdlhšie? tačí, keď budeme dbať na dve veci: na správnu stravu a pravidelné lekárske prehliadky.


Ochrana zraku

Vplyv výberu jedla na zrak

Ovocie a zelenina našim očiam nesmierne prospievajú! Sú totiž nenahraditeľným zdrojom veľkého množstva látok dôležitých pre náš zrak.

Tiež nás chráni pred najčastejšou príčinou oslabenia zraku v starobe: degeneráciou makuly podmienenej vekom. Vedecké štúdie popisujú, že človek, ktorý zje denne aspoň tri porcie ovocia a zeleniny touto poruchou ochorie len zriedkavo.

Pravidelné kontroly zraku

Kto je krátkozraký alebo ďalekozraké, ten by mal pravidelne (raz za rok) navštevovať očného lekára a nechať si u neho skontrolovať ostrosť zraku a očné nález. Len tak môžu byť okuliarov skla alebo šošovky včas prispôsobiť zmenenej situácii. Vyšetrenie u lekára hradia zdravotné poisťovne.

Preventívna prehliadka zraku


ím skôr je ochorenie očí rozpoznané, tým lepšie ide obmedziť jeho rozvoj. Napríklad zelený zákal (glaukóm) býva často zistený až vo chvíli, keď už došlo k poškodeniu očného nervu. Pri pravidelných preventívnych prehliadkach by táto porucha mohla byť rozpoznaná ďaleko skôr. Preto ľuďom starším štyridsiatich rokov lekári odporúčajú každé dva roky preventívne vyšetrenie u očného lekára, pri ktorom sa meria vnútroočný tlak a sleduje sa stav očného nervu.

Starostlivosť o zrak u diabetikov

Cukrovka môže vážne poškodiť jemné cievy v sietnici oka (takzvaná diabetická retinopatia). Lekári preto odporúčajú všetkým diabetikom, aby si nechávali zrak pravidelne vyšetriť raz za pol roka.

Faktorov podieľajúcich sa na vzniku suchých očí

*
S každým žmurknutím sa na povrch oka nanáša tenounká vrstva slznej tekutiny. V dôsledku dlhej práce pri monitore (núti nás k menším pohybom očí a my zabúdame na pravidelné žmurkanie), stresu, prievanu, užívanie niektorých liekov, nedostatku estrogénu (v prechode), fajčenie, ozónu môžu oči vysychať.
*
Tí, ktorí nosia kontaktné šošovky, pociťujú trvalé podráždenie očí obzvlášť bolestivo.
*
Ak sú vaše oči ráno po precitnutí dlhšiu dobu zlepené a cez deň začervenané, bolí, páli, a svrbí, potom by ste mali čo najskôr navštíviť lekára. Ak nie je chýbajúce slzný film nahradený umelou tekutinou, môže dôjsť k tak veľkému oslabeniu odolnosti očí, že sa objaví zápaly alebo dokonca poškodenie rohovky.
*
V lekárni sú k dostaniu očné kvapky, nazývané tiež "umelé slzy", ktoré prinesú suché rohovke rýchlu úľavu.

Vplyv práce s počítačom na zrak

*
Ak je to možné, udržujte od obrazovky vzdialenosť 70-80 cm.
*
Nenastavujte na monitore príliš veľký jas. Oko sa lepšie vysporiada so stredne veľkým jasom.
*
Dodržujte pravidelné prestávky (päť až desať minút za hodinu).
*
Nezabúdajte na žmurkanie! Podľa japonskej štúdie sa pohyb viečka pri práci s monitorom spomalí na sedem mihnutia za minútu (normálne je 22 mrknutie).
*
Poskytnite oku zmenu. Rozvěšte po stene ako ozdobu pestrej papiere, čas od času si doprajte pohľad z okna, najlepšie do zelene.
*
Miesto kávy alebo čierneho čaju vypite pohár mrkvovej šťavy.
*
Keď večer vypnete počítač, priložte si na zavreté oči šatku namočenú v studenej vode. K zahnanie únavy stačí päť až desať minút.

Zápal spojiviek

Zápal spojiviek býva často vyvolaný vírusmi a baktériami, ale môže sa tiež jednať io alergickú reakciu alebo následok preťažených očí. Príčinu najlepšie zistí lekár a ten vám tiež predpíše vhodné masti alebo kvapky. Dôležité: očí sa dotýkajte len čistými rukami.

Jačmenné zrno

Jačmenné zrno je ochorením malých žliaz na okraji viečok. Proti tomu pomáhajú antibiotické masti (framykoin na lekársky predpis). Účinné je aj suché teplo (napr. vo forme ožarovanie červeným svetlom, teplé obklady).

Tipy, ako uľaviť unavenému zraku

*
Rýchle osvieženie: unaveným a opuchlým očiam uľaví osvieženie z mrazničky. Dva tampóny namočené vo vode vložte asi na 5 minút do mrazničky a potom ich na 10 minút priložte na zavreté oči. Praktické sú tiež gély na opuchnuté oči z lekárne.
*
Chladivý obklad: opuchnuté a podráždené oči sa zase spamätajú po tvarohovej obkladu. Na papierový kapesník rozotrite pár lyžičiek studeného tvarohu z chladničky, alebo dva sáčky s čiernym čajom a na 10 minút je priložte na zavreté oči.
*
Uvoľňovacie triky: máte oči ťažké, prípadne začervenané a pália? Potom je najvyšší čas na uvoľňovacie cviky! Oči pevne stlačte a po 5 sekundách znova uvoľnite. Celé päťkrát zopakujte. Potom chvíľku trite dlane o seba, aby sa ohrial, a na 10 sekúnd je priložte na zavreté oči. Pritom zhlboka dýchajte.

Ochrana zraku v lete

Naše videnie môžu v lete ohroziť voľné radikály, ktoré vznikajú pôsobením ultrafialového žiarenia. Ako významný antioxidant funguje Lutein. Organizmus si ho síce sám nedokáže vytvoriť, ale prijíma ho z potravy. Podľa posledných štúdií môže dostatočný prísun Luteinu pôsobiť práve ako prevencia vekom podmienenej degenerácie makuly. Vhodné je prijímať Luteín a iné antioxidanty vo forme doplnkov stravy. Pre toto očné ochorenie je okrem Luteinu významný aj dostatočný prísun zeaxantínu, ďalšieho karotenoidu, zinku a selénu a vitamínu C a E.

Pri jasnom svetle noste kvalitné slnečné okuliare, aby ste oči ochránili pred škodlivými účinkami slnečného svetla. To platí obzvlášť pre prechádzky pozdĺž vody, ktorá prudko odráža svetlo, a na snehu.

Príznaky nadmerne namáhaného zraku

*
Svrbenie a pálenie očí
*
Začervenané okraje viečok
*
Pocit cudzieho telesa v oku

*Slabozrakost

Súčasné požiadavky sa nedajú s nárokmi kladenými na zrak v skorších dobách vôbec porovnať. Zatiaľ čo si naši predkovia mohli v pokoji dopriať pohľad na zelené plochy, musia dnes oko spracovávať celý rad súčasne pôsobiacich dráždenie. Predovšetkým stály prechod medzi jasom a tmou, s ktorým sa stretávame u televízora alebo počítačového monitora, znamená pre oko stres. Musí produkovať extrémne množstvo farbiva, ktoré má na starosti vnímanie svetla - tzv zrakového purpuru, čo má za následok veľkú spotrebu vitamínu A.

Keď sa váš zrak zhoršuje, musíte si zaobstarať - a tiež je nosiť - okuliare alebo kontaktné šošovky. V mnohých prípadoch sa dá zhoršené videnie napraviť operačnej cestou. Nekorigované zhoršené videnie vedie v každom prípade k trvalo nadmernej námahe očí.

Najväčšie prehrešky voči zraku

*
Nedostatok spánku
*
Čítanie pri zlom svetle
*
Nadmerné sledovanie televízie alebo príliš práce pri počítači
*
Dlhšie pobyty v zadymenom alebo prašnom prostredí

Cvičenie proti únave očí

*
Pozerajte sa striedavo doľava a doprava, hore a dole. Medzi jednotlivými pohybmi vždy zatvorte oči.
*
Koulejte očami, ako by ste sledovali muchu, ktorá vám poletuje okolo tváre.
*
Na záver trite dlane pevne o seba a potom ich na niekoľko sekúnd priložte na oči.

Ukľudňujúce medové kvapky na oči

V šálky vriacej vody nechajte rozpustiť jednu lyžicu včelieho medu. Vlažný roztok nakvapkajte kvapkadlom do očí a nechajte pôsobiť pri zatvorených očiach približne desať minút. Zostávajúcu vodu s medom už nepoužívajte, pretože hrozí veľké nebezpečenstvo bakteriálneho znečistenia.

Vplyv alergénnych látok v make-upu na oči

Očný make-up môže dráždivo nielen vyzerať, môže dráždiť iv pravom slova zmysle. Dekoratívna kozmetika nemá v prvom rade za úlohu starostlivosť o očné partie, ale na prvé miesto radí ich optické skrášlenie. Bežne predajné prípravky môžu obsahovať farbivá alebo ťažké kovy, ktoré vyvolávajú neznášanlivý reakciu. Prvým možným príznakom býva chronický zápal okrajov viečok.


Zdieľajte tento článok prostredníctvom sociálnych sietí: