Ako posilniť imunitu

Imunitný systém môžeme prirovnať k armáde, ktorá bráni vniknutiu akýchkoľvek ohrozujúcich infekcií do organizmu. Ak sa napriek tomu stane, že prieniku infekcie nezabránia, ešte s vírusmi a baktériami naďalej bojuje a ničí je vnútri tela.


Čo znamená prirodzená a získaná imunita?

Prirodzená imunita znamená, že určitý druh nemôže byť vôbec niektorým ochorením napadnut (napr. vtáky sú odolní proti mnohým ľudským chorobám). Získaná imunita vzniká v dôsledku vakcinácie alebo prekonaní choroby a vzniku protilátok. Je to odolnosť proti určitej chorobe.

Imunita má hlavné sídlo v zažívacom ústrojenstve

Až 70% imunity sa nachádza v zažívacom trakte av prevažnej väčšine sú teda poruchy imunity zapríčinené zlou funkciou čriev. Zdravá strava preto prospieva celému organizmu. Naša imunita je nastavená, aby dokázala odolávať nepriaznivým vonkajším vplyvom, avšak zlé stravovacie návyky, nedostatok pohybu, stres a podobné faktory, ju oslabujú. Poďme sa odieva na niektoré tipy, ako obranyschopnosť posilniť a nedajte šancu vírusom a baktériám!

Konzumujte antioxidanty

Voľné radikály sú zodpovedné za starnutie buniek a síce žiadnu chorobu priamo nevyvolávajú, však prispievajú k zhoršeniu a priebehu všetkých chorôb. Za normálnych okolností si vie telo s týmito nebezpečnými molekulami poradiť. Keď už je ich však príliš veľa, predstavujú veľkú záťaž pre organizmus. Premnožení voľných radikálov môže nastať z dôvodu znečisteného životného prostredia, UV žiarenia, nezdravé stravy, fajčenie apod Na voľné radikály platí jedine antioxidanty. Konzumujte teda vitamíny A, B6, E, z minerálnych látok predovšetkým selén a zinok. Antioxidanty nájdeme prirodzene v ovocí a zelenine.

Víno v rozumnom množstve je liek

Mužom sa odporúčajú 2 poháre vína denne, ženám jedna. Takéto množstvo totiž zdravia nielenže neškodí, ale naopak prospieva. Víno v sebe obsahuje tzv polyfenoly (tj látky, ktoré pôsobia proti rakovine, spomaľujú kôrnateniu tepien a starnutie buniek). Okrem polyfenolov nájdeme vo víne aj quercetin (zvyšuje obranyschopnosť organizmu). Konzumujte vždy len kvalitné vína.

Nezabúdajte na pitný režim

Všetci vieme, že by sme sa na príjem tekutín mali sústrediť, ale málokto to dodržiava. Úplne najzdravšie je skĺbiť príjem tekutín a doplnenie zdraviu prospešných látok. Odporúčajú sa riedené ovocné džúsy a bylinné čaje. Tip: čaj z echinacea purpurové aktivizuje biele krvinky, ktoré majú za úlohu zneškodňovať nebezpečné látky.

Obmedzte cukor

Skúste sa úplne vzdať rafinovaného cukru (ten podnecuje premnoženie kvasiniek a plesní v čreve). Pre telo nie je rafinovaný cukor vlastne vôbec potrebný, postačí mu prírodný cukor obsiahnutý v strave (napríklad v ovocí). Kto sa nehodlá sladenie vzdať, nech vyskúša alternatívne formy (med, trstinový cukor). Pre obranyschopnosť je škodlivá aj prílišná konzumácia bielej múky a mäsa. Umelé farbivá a konzervačné látky tiež imunite "nepridajú".

Doprajte si probiotické výrobky

V našom zažívacom ústrojenstve sú prirodzene prítomné aj tzv priateľské baktérie, ktoré prispievajú k rovnováhe. Tieto priateľské baktérie však môžeme zničiť potrebné nezdravým životným štýlom a zlou stravou. Z tohto dôvodu by sme mali priateľské baktérie dopĺňať, a to konzumáciou probiotických jogurtov, acidofilných mliečnych výrobkov atď Kto týmto potravinám neholduje, môže zvoliť probiotiká v tabletkách (napr. Linex Forte, BIOPRON ai).

Ďalšie rady, ako posilniť obranyschopnosť

Otužovanie a saunovanie postupne posilňuje imunitu a zlepšuje celkový stav organizmu. Náš organizmus tak bude "trénovať" striedanie teplôt.

* Prechádzajte sa po čerstvom vzduchu a zhlboka dýchajte.

* Pri kýchaní si zakrývajte ústa. Chráni tak nielen ostatných, ale vlastne aj sami seba. Ak totiž nakazíte niekoho iného, dotknutému sa v tele infekcie tak trochu pozmení a na oplátku môže opäť nakaziť vás, pretože vy už nemáte proti vírusu protilátky.

* Základom je teplúčko na nohy. Obeh krvi v rukách a nohách nie je tak rýchly ako u ostatných častí tela, takže môžeme ľahšie prechladnúť. Nie nadarmo sa hovorí: "Od nôh musíme mať teplo."
* Kloktajte soľ. Kloktať by sme mali každodenne. Môžeme použiť kloktadlo, ktoré si zakúpime v lekárni, alebo soľný roztok. Koncentrácia musí byť vždy individuálne, tak, aby sme sa necítili nepríjemne.
*
Inhalujte. Postačí, keď si ohrejete horúcu vodu a do nej pridáte inhalačná minerálnu vodu (k dostaniu v lekárni). Inhaláciou dôjde k prečistenie dutín. Po inhalácii by ste mali odpočívať.

Potraviny, ingrediencie, pochutiny, ktoré dokážu naštartovať imunitu  Pšeničné klíčky

* Čierny čaj

* Huby

* Tekvice

* Kuracie vývar

* Ryby

* Jačmeň, ovos

Schudnite a zároveň posilní imunitu!

So zvýšenou obranyschopnosťou sa budete lepšie vyrovnávať so stresom, chrípkovými epidémiami a vlastne so všetkým. Tieto diétne recepty podporia vašu imunitu, a navyše ešte aj nejaké to kilo zhodíte.

1. deň:

Raňajky: Krajec chleba natretý nízkotučným tvarohom, kivi.

Obed: Pripravte si zeleninovo-ječmenovou polievku. Nakrájajte cibuľu a osmažte ju. Pridajte na kocky nakrájanú mrkvu, pór a šalviové lístky. Prilejte horúci zeleninový vývar (3 dcl). Akonáhle bude polievka variť, vsypte ešte 60 g jačmeňa a následne duste asi 10 minút. Pridajte nakrájaný viedenský párok.

Večera: K večeru si dajte zapečené kapusta s ananásom. Ako na to? Zmiešajte 150 g kyslej kapusty a rovnaké množstvo ananásu. Pridajte 2 lyžice ananásovej a 2 lyžice pomarančovej šťavy, trochu rozdrveného rasce a korenia. Celú zmes nakladie na šalátové listy. Urobte toast z celozrnného chleba a posypte nastrúhaným syrom. Zapečte v rúre.

2. deň:

Raňajky: Krajec celozrnného chleba s tvarohovým syrom, 100 g hrozna, ½ grepu, 2dcl biomlieka.

Obed: Pripravte si brokolicovou polievku. Poduste na oleji cibuľku, pridajte trochu drveného kmínu, asi 100 g nakrájaných zemiakov, 200 g brokolice. Zmes poduste a zalejte 3 dcl zeleninového vývaru. Varte približne 10 minút. Opečte 40 g šunky, rozmixujte a pridajte do polievky.

Večera: Dajte si vajcia na mäkko s poriadnou dávkou zeleniny. Na tanier naaranžujte čínskej kapusty, papriku, paradajku a 2 vajcia na mäkko. Ako prílohu vyberte krajec celozrnného chleba s nízkotučným nátierkovým maslom.

3. deň:

Raňajky: Orieškové nesladené müsli a jogurt.

Obed: Morčacie prsia a kel. Potrebujete 150 g zemiakov uvarených v šupke a 250 g očistenej ružičkového kelu uvarené v pare. V hrnci rozohrejte asi 2 lyžičky oleja, pridajte lyžičku rasce, ½ lyžice ostré horčice. Následne pridajte kapustu, pokvapkajte citrónovou šťavou, premiešajte, udržujte v teple. Na oleji opečieme morčacie prsia, prílohou je kel a zemiaky.

Večera: K večeru si dajte ľahký šalát. Reďkovky a valeriánka poľné zmiešajte s lyžičkou medu, dvoma lyžičkami teplej vody, dvoma lyžičkami oleja a lyžičkou vínneho octu. Následne utvorte z kozieho syra, korenia a pažítky guľôčky, ktoré umiestnite na šalát. K šalátu si ešte dajte krajec celozrnného chleba s nízkotučným nátierkovým maslom.


Zdieľajte tento článok prostredníctvom sociálnych sietí: