Aby nám pamäť slúžila čo najdlhšie

Zabúdate kľúče, mená a iné podstatné veci? Máte pocit, že na tom vaša pamäť zďaleka nie je tak dobre ako predtým? Môže to byť ešte horšie! Chcete tomu zabrániť? Potom sa pripravte na pravidelný tréning.


Mozog ako jedinečná databanka

Stovky informácií neustále prúdi do nášho mozgu. Ak sa stretneme s niečím, čo ohrozuje náš život, považuje to náš mozog za natoľko dôležité, že sa to automaticky vryje priamo do tzv dlhodobej pamäte. Menej podstatné veci sa ukladajú najskôr do tzv krátkodobej pamäti av priebehu dní až týždňov sú potom znovu triedia. Ak je mozog považuje za dôležité, potrebné preto, že je precvičujeme opakovaním, sú uložené do dlhodobej pamäti. Aby sme všetky zapamätané informácie mohli využívať, potrebujeme ešte pamäť pracovné.

Čo pamäte prospieva

Všetky druhy mozgovej činnosti možno zdokonaľovať pravidelným tréningom. Čím viac mozog používame, tým viac sa vytvára spojenie medzi jeho bunkami, a preto sa ľahšie učíme nové veci. Priemerný šesťdesiatnik je schopný zapamätať si len 30-50% toho, čo dvadsaťročný človek. Vysokoškolskí profesori, ktorí sa musia vzdelávať celý život, sú na tom v dôchodku s pamäťou často lepšie než ich mladí študenti.

*
Ak chcete zlepšiť svoju pamäť, neustále ju precvičujte. Každý večer si treba skúste vybaviť čo najviac detailov z uplynulého dňa.
*
Na telefónne čísla priateľov sa nepozerajte do notese, ale skúste si ich napred vybaviť.
*
Na pamäť má vplyv aj celkový spôsob života - aktívnym ľuďom pamäť slúži oveľa dlhšie.
*
Najmä blahodarný vplyv má fyzická aktivita. Pri pohybe sa totiž v našom tele zvyšuje produkcia látky nazývané rastový faktor (BDNF), ktorá je dôležitá pre fungovanie a prežívania mozgových buniek.

Ako si zapamätať viac informácií

Na zdokonalenie pamäti môžete využiť tzv mnemotechnických pomôcok:

*

Logické súvislosti

Telefónne číslo si zapamätáte ľahšie, nájdete ak v ňom nejakú logickú súvislosť. V číslach môžete hľadať aj podobnosť s dátumom svojho narodenia, veľkosti topánok apod A keď si potrebujete zapamätať dvojica predmetov, ako je lampa - papier, okno - strom, aktovka - ropovod atď, môžete si povedať, že z papiera sa dá urobiť tienidlo na lampu, z okna môžeme vidieť strom a aktovka slúži rovnako ako ropovod k doprave niečoho na iné miesto.

*

Príbehy

Ak potrebujete si zapamätať dlhší rad vzájomne nesúvisiacich slov alebo čokoľvek iného, skúste si z toho vytvoriť nejaký príbeh. Každý príbeh má totiž logický vývoj, a preto si ho váš mozog zapamätá omnoho lepšie.

*

Básničky

Na tejto mnemotechnická pomôcke je založená metóda výučby cudzieho jazyka. Ak si chcete zapamätať treba anglické slovíčko the fox (líška), nájdite si iné, ktoré sa s ním rýmu, napríklad the box (krabica), a potom obe spojte do vety the fox is in the box (líška je v krabici).

*

Vizualizácia

Táto metóda je veľmi náročná, ale zato efektívny. Používa ju väčšina ľudí s fenomenálne pamäťou. Skúste si treba miesto písania nákupného zoznamu rozmiestniť príslušných tovarov na jednotlivé kusy nábytku. Vizualizovať si môžete aj číslice. Napríklad 49 - deväť sa rýmuje so slovom medveď, štvorka je stolička. 49 si teda predstavíme ako medveďa sediaceho na stoličke.

Čo robiť, keď naša pamäť stávkuje

*

"Ako sa to povie" ...

Prečo si nespomeniete? Častou príčinou podobných výpadkov skutočne je, že jazykové centrum mozgu doslova blokuje iné podobne znejúce slovíčko. Dôvodom však môže byť aj únava - pri ktorej totiž mozog ťažko spája význam slova s jeho zvukovou podobou.

Ako vyzrieť na pamäť? Žiadna spomienka nie je jednoliaty celok, každá sa skladá z mnohých jednotlivostí. Preto postupujte, ako keď dávate dohromady skladačku. Akým písmenom slovo začína? V akej súvislosti ste ho počuli naposledy (vybavte si situáciu čo nejživěji)? Niekedy pomôže aj krátka zmena témy.

*

"Už zase! Kde sú tie kľúče "?

Prečo si nespomeniete? Zábudlivosť sa väčšinou nededia. Čo však mávame vrodené, je zmysel pre poriadok a organizáciu. A práve v tom to je: odkladanie kľúčov je v podstate rutinnú záležitosť a takéto veci v pamäti neutkví. Menšie problémy preto mávajú ľudia, ktorí sú zvyknutí dávať veci vždy na rovnaké miesto.

Ako vyzrieť na pamäť? Buďte poriadni. Vytvorte si miesta pre veci, ktoré sa "radi strácajú" - malý háčik na kľúče v predsieni, pri pracovnom stole košík na okuliare apod A "donúti" sa ich používať. Pri samotnom hľadaní nezmatkujte, ale logicky uvažujte: Čo ste robili po príchode domov? Kam ste tie kľúče položili?

*
"Smiem vám predstaviť pána ... pána ... prepáčte ... "

Prečo si nespomeniete? Mená sú v podstate abstraktné pojmy, a preto má mozog s ich zapamätaním si veľké ťažkosti. Navyše pri predstavovaní je vaša myseľ zamestnaná toľkými vecami: všímate si, čo má dotknutý na sebe, dávate pozor, aby ste správne podali ruku .... a na meno príslušného sa potom nedostatočne sústredíte.

Ako vyzrieť na pamäť? Určite vám pomôže, keď meno príslušného ihneď zopakujete - môžete treba povedať: "Rád vás spoznávam, pane Horáčka." Dôležité je tiež zapojiť viac zmyslov a meno si spojiť treba s nejakým obrazom alebo asociáciou (pán Horáček je ten, čo pri príchode zakopol o rohožku, je to "chlap ako hora" apod

*

"Takže aspoň dodatočne - všetko najlepšie."

Prečo si nespomeniete? Tento problém zvyčajne súvisí s horšou numerickou pamäťou - v takomto prípade preto nejspíš budete mať problém is telefónnymi číslami, PIN kódy apod Ženy si rôzne dátumy a výročia pamätajú v porovnaní s mužmi oveľa lepšie.

Ako vyzrieť na pamäť? V každom prípade môže pomôcť cielený tréning numerickej pamäte. Pred telefonovanie si napríklad prečítajte číslo len raz. Okrem toho si vždy na začiatku roka zapíšte do kalendára všetky sviatky, narodeniny a výročia.

*
Keď ste chceli povedať niečo dôležitého ..., ale čo vlastne?

Prečo si nespomeniete? Možno preto, že nie ste zrovna "rodená rozprávačovi". Pri dôležitom rozhovore ste preto nervózny, kontrolujete sa, či nemáte moc prenikavý hlas, nekliknúť sa vám ruky atď Vaša pozornosť je tak odvádzaná od samotného obsahu reči a stresovaný mozog navyše zabúda oveľa ľahšie.

Ako vyzrieť na pamäť? Predovšetkým dôkladnú prípravou. Vopred si dobre premyslite, o čom budete hovoriť, Neučte sa ale text ako básničku. Zapamätajte si len niekoľko charakteristických kľúčových slov. Tieto slová si môžete spojiť treba s izbami vo vašom byte a pamätať si ich podľa toho, ako bytom prechádzate.

*
Nezabudli ste pred odchodom vypnúť počítač, žehličku?

Prečo si nespomeniete? Uzamykanie dverí, zatváranie okien, vypínanie svetiel, vyťahovaní prístrojov zo zásuvky a podobné jednoduché úkony robíte tak často, že sa z nich stali praktickej reflexy. Keď však akúkoľvek činnosť nevykonávate vedome, tak sa neukladá do vašej pamäte, a preto si na ňu ani nemôžete spomenúť.

Ako vyzrieť na pamäť? Proste z nevedomých činností urobte vedomej: sústreďte sa na ne, alebo je dokonca nahlas okomentujte ("Teraz vypíname počítač.") S

Výživa pre sivé bunky

Hoci mozog tvorí iba dve až tri percentá našej telesnej hmotnosti, spotrebuje celých 20% z celkového prísunu živín. Ak chcete teda zlepšiť svoju pamäť, pouhý tréning nestačí. Rovnako dôležitá je aj strava.

Prehľad živín nepostrádateľných pre ľudský mozog

*
Glukóza - tento najjednoduchší cukor poskytuje mozgovým bunkám energiu potrebnú pre ich prácu. Najlepším zdrojom glukózy je ovocie a tiež zložité cukry obsiahnuté napríklad v celozrnnom chlebe a ryžu natural.
*
Esenciálne aminokyseliny - tieto súčasti bielkovín fungujú v mozgu ako "poslovia" a tiež stavebné kamene buniek. Telo si ich nevie vytvoriť samo. Ich zdrojom sú napr mliečne výrobky, vajcia, strukoviny, orechy.
*
Nenasýtené mastné kyseliny - mozog pre svoju činnosť nutne potrebuje aj tzv nenasýtené mastné kyseliny, ktoré sú obsiahnuté v rôznych semenách, orechoch a za studena lisovaných olejoch. Potrebné sú najmä tzv omega -3 mastné kyseliny obsiahnuté vo všetkých "daroch mora".
*
Vitamíny - dôležité sú hlavne vitamíny skupiny B obsiahnuté napríklad v celozrnných obilninách, hydine či avokáde.
*
Minerály - pre funkciu mozgu je nevyhnutný hlavne vápnik, horčík a železo. Ich dostatočný prísun vám zaistí mliečne výrobky, celozrnné obilniny a pečeň.


Zdieľajte tento článok prostredníctvom sociálnych sietí: