Životne dôležité látky pre telo

Vitamíny a minerály patrí medzi základné živiny, bez ktorých sa ľudské telo nemôže zaobísť. Niektoré z nich si náš organizmus dokáže sám vytvoriť, iné dostáva z potravy. Všeobecne ale platí, že bez väčšiny z nich sa nezaobíde.


Existuje zhruba štyridsať päť základných živín, ktoré sú dôležité pre ľudské zdravie. Vedľa bielkovín, tukov a cukrov potrebujeme nevyhnutne ešte vitamíny, minerály, antioxidanty, vlákninu, nenasýtené mastné kyseliny a veľa ďalších látok.

Životne dôležité látky pre ľudské telo

Ľudské telo sa skladá prakticky zo všetkých prvkov nerastné ríše, ale v organickej, živej forme.

Prvky, z ktorých je zložené ľudské telo

*
Kyslík - cca 65% - kosti, zuby, koža, červené krvinky, krvný obeh
*
Uhlík - cca 18% - väzivo, koža, vlasy, nechty
*
Vodík - cca 10% - krv a všetky bunky tela
*
Dusík - cca 3% - svaly, chrupavka, tkanivá, väzy, šľachy
*
Vápnik - cca 2%, - kosti, zuby
*
Fosfor - cca 1% - krv, mozog
*
Draslík - cca 0,4% - krv, kosti a všetky bunky
*
Síra - cca 0,25%, - krv
*
Sodík-cca 0,25% - koža, nervy, sliznice
*
Chlór - cca 0,25% - epitel, nervy atď
*
Fluór - cca 0,2% - nechty, vlasy, krv, koža
*
Horčík - cca 0,05% - krv, nervy, svaly
*
Železo - cca 0,008% - krv, kosti, mozog, svaly atď
*
Mangán - cca 0,003% - hemoglobín, lymfa atď
*
Kremík - cca 0,0002% - krv, svaly, nervy, koža, nechty, vlasy
*
Jód - cca 0,00004% - štítna žľaza, krv, miecha, periférne nervy, mozog, kosti, výmena látková

Najdôležitejšie minerály a kde ich nájdeme

*
Draslík

Karotka, zeler, petržlen, špenát, tekvica, karfiol, pór, cesnak, surové zemiaky, šťavel, tekvica, paradajky, pomaranče, citróny, marhule, banány, čerešne, datle, figy, čučoriedky, hrozno, hrušky, broskyne, ringloty, maliny, červený melón, granátové jablká, olivy.

*
Fluór

Mandle (nesolené), karotka, listy tekvice, púpava, špenát, zelerová vňať, kozie mlieko, vaječný žĺtok, karfiol, kapusta, petržlen, uhoriek, mäso.

*
Fosfor

Hlávková kapusta, reďkovka, špargľa, šťavel, ružičkový kel, mrkva, karfiol, tekvica, uhoriek, pór, šalát, tekvica, para orechy, vlašské orechy, čučoriedky, černice, čerešne, figy, pomaranče, citróny, mliečne, múčne a mäsové výrobky , vajcia.

*
Horčík

Strukoviny, hydinové mäso, ryby, mrkva, zeler, uhoriek, nesolené mandle, púpava, cesnak, pór, hlávková kapusta, šalát, paradajky, špenát, citróny, pomaranče, jablká, černice, banány, figy, ananás, para orechy, píniové jadra, vlašské orechy.

*
Chlór

Tekvica, kapusta, zeler, cesnak, chren, paštrnák, sladké zemiaky, paradajky, avokádo, datle, granátové jablká, kokosový orech, solené potraviny a pokrmy.

*
Chróm

Mäso, výrobky z celozrnnej múky, med.

*
Jód

Morské ryby, vajcia, mlieko.

*
Mangán

Petržlen, mrkva, zeler, tekvica, uhoriek, pažítka, špenát, nesolené mandle, jablká, marhule, vlašské orechy, obilniny, pečeň, ľadvinky.

*
Meď

Strukoviny, pečeň, orechy.

*
Selén

Mäso, obilniny, ryby.

Najdôležitejšie vitamíny a kde ich nájdeme

*
Vitamín A

Pečeň, vaječné žĺtky, žltá a oranžová zelenina.

*
Vitamíny skupiny B

Pivovarské droždie, pšeničné klíčky, otruby, čierny chlieb, pečeň, bravčové vnútornosti, nelúpaná ryža, pohánka, špargľa, mlieko, tvaroh, zemiaky, melasa.

*
Vitamín C

Šípky, petržlenová vňať, rakytník, čierne ríbezle, jahody, citrón, pomaranč, chren, paprika, žerucha, žihľava, mochna husacie.

*
Vitamín D

Rybí tuk, losos, makrela, maslo, huby, smotana, pečeň, mlieko.

*
Vitamín E

Listová zelenina, obilie, rastlinné oleje.

*
Vitamín K

Zelenina, sójový olej.

Jedinci potrebujú zvýšený príjem vitamínov a minerálov

*
Ženy v tehotenstve

Potreba vitamínov je v tejto dobe zvýšiť o 30 až 100 percent. Najmä je potreba viac vitamínov C, B1, B2 a B6, kyseliny listovej, železa, zinku, jódu, vápnika a horčíka. Ženy užívajúce hormonálnu antikoncepciu by mali dbať na dostatočný príjem vitamínov E, C, beta-karoténu a vitamínov skupiny B, najmä kyseliny listovej.

*
Deti v období rastu

V období rastu a dospievania sa zvyšujú nároky organizmu na energiu a živiny potrebné pre tvorbu nových tkanív. Jedná sa predovšetkým o kyselinu listovú, vitamín B1, B2, železo, vápnik a jód.

*
Seniori

Majú zvýšenú potrebu bet-karoténu a vitamínov D, C, E, B1, B2, a B6 a vápnika.

*
Tí, ktorí chudnú

Pri dlhšie trvajúcej redukčnej diéte, keď je obmedzená konzumácia tukov, môže dôjsť k nedostatku vitamínov A, D, E a K.

*
Fajčiari

Potreba vitamínu C je oproti nefajčiarom o 30 až 35 percent vyššia. Ďalej potrebujú viac vitamínu E a kyseliny listovej.

*
Chronicky chorí

Potrebujú zvýšenú dávku niektorých vitamínov a minerálov, predovšetkým vtedy, keď trpia ochorením tráviaceho traktu, poruchou absorpcie tukov, diabetom alebo dodržiavajú určitú diétu. V takýchto prípadoch je však žiaduce sa o potrebe zvýšeného príjmu vitamínov poradiť so svojím lekárom alebo nutričným terapeutom.

Varovné príznaky pri nedostatku vitamínov a minerálov

*
Nedostatok vitamínu A - zhoršené videnie v noci, hnačka, črevné infekcie, hrubá, suchá koža.
*
Nedostatok vitamínu B (tiamín) - strata chuti do jedla, znížená duševné bystrosť, zlá pamäť, podráždenosť, nedostatok energie.
*
Nedostatok vitamínu B (riboflavínu) - kútiky, pľuzgiere, červený jazyk, hrdzavá bolesť pod viečkami, šupinatá koža, citlivosť na svetlo.
*
Nedostatok vitamínu B (pyridoxínu) - nízka hladina cukru v krvi, praskliny kože okolo úst, šklbanie vo svaloch, podráždenosť, zápal kože v okolí očí, necitlivosť a kŕče v končatinách, pomalé učenie, časté močenie.
*
Nedostatok vitamínu B12 - bolestivosť ramien a nôh, pichanie v končatinách, zlá pamäť, koktaniu, pocity bolesti v ústach, ťažkosti s chôdzou, pomalé reflexy.
*
Nedostatok vitamínu C - ľahké odreniny, krvácanie ďasien, krvácanie z nosa, bolesti v kĺboch, pomalé hojenie rán.
*
Nedostatok vitamínu F - krehké vlasy, lupiny, suchá pleť, krehké nechty.
*
Nedostatok vápnika - podráždenosť, kŕče, bolesti kĺbov, kazenie zubov.
*
Nedostatok jódu - poruchy koncentrácie a učenia, obezita, zlá pamäť.
*
Nedostatok železa - bledosť, únava.
*
Nedostatok horčíka-šklbanie vo svaloch, duševné napätie a poruchy.
*
Nedostatok fluóru - ochorenia zubov a ďasien.
*
Nedostatok draslíka - nervozita, nespavosť, zápcha, únava, akné.
*
Nedostatok zinku - biele škvrnky na nechtoch, zlá schopnosť sústredenia, únava, ľahké podliehanie infekciám.

Nedostatok minerálov môže rovnako ako nedostatok vitamínov spôsobiť zdravotné ťažkosti. Je však nebezpečný aj nadmerný prísun niektorých minerálov. Príkladom môže byť obyčajná kuchynská soľ, ktorá obsahuje veľa sodíka. Preto nadmerné solenie neprospieva ľuďom s vysokým krvným tlakom, ochorením obličiek a vedie k zadržiavaniu tekutín, teda aj splodín v tele.

Za normálnych okolností zabezpečí telu všetky potrebné živiny pestrá strava založená na zásadách zdravej výživy.


Zdieľajte tento článok prostredníctvom sociálnych sietí:



Životne dôležité látky pre telo

Jihlava 1 Telč Třešť Polná Luka nad Jihlavou Brtnice Dobronín Velký Beranov Dušejov Větrný Jeníkov Kamenice u Jihlavy Vyskytná nad Jihlavou Stonařov Urbanov Jamné u Jihlavy Mrákotín Jihlava 2 Puklice Horní Dubenky Stará Říše