Zelenina - nepríliš časté plody

Na našom trhu sa môžeme stretnúť ako s plodmi tradičnými, tak aj tými menej obvyklými. A pretože sme zvyknutí pripravovať pokrmy z tradičných surovín, je tu nasledujúci článok, ktorý môže pomôcť odbúrať obavy z neznáma.


Artičok - špeciálne zelenina - chráni pečeň

Artičok je u nás známy, málokto ho však už ochutnal a stále si nie je istý, kam by túto zeleninu zaradil. Čo je škoda, pretože pre naše zdravie je artičok dokonalým pomocníkom. Obsahuje veľké množstvo Cynarina, látky chrániace pečeň, pomáhajúci znižovanie cholesterolu, regeneruje bunky a preventívne pôsobí proti žlčovým kameňom. Artičok však obsahuje mnoho ďalších zdraviu prospešných látok, ako sú vitamíny C a B, karotény, horčík a železo. Artičok ako rastlina je vysoký jeden meter, až meter a pol a zberajú sa púčika veľkostí päsťou. Táto rastlina potrebuje k pestovaniu dostatok tepla a vlahy, logicky sa tak pestuje v oblasti Stredozemného mora, najmä v Taliansku, Grécku alebo južnom Francúzsku.

Čierny koreň - skutočne zabíja hady?

Oficiálny názov čierneho koreni je hadej Mord španielsky. Inak jeto veľmi málo známa rastlina, rastúca voľne v Ázii a mierne je zastúpený aj v oblasti Stredozemného mora. Svoj názov dostal už dávno a to preto, že ľudia verili jeho pomoci zabíjanie hadov. Ak sa čierny koreň strčil do papule hada, na mieste ho to vraj usmrtilo. Môžeme byť však bez obáv, pre svoj obsah látok je vhodný ako pre diabetikov, tak pre organizmy trpiaci tráviacimi ťažkosťami a ďalšími. Bohatý je aj na horčík, železo a fosfor. Odporúča sa pre reumatikov a priaznivo pôsobí aj na nervovú sústavu.

Rajčenka - mini paradajky

Ako už názov napovedá, jedná sa o rastlinu podobnú rajčiaka. Pestuje sa vo vyššie položených oblastiach Južnej Ameriky a na Novom Zélande alebo Austrálii. Je to zelený, kerovitý stromček patrí do čeľade ľuľkovitých. Plodom sú bobule oválneho tvaru, mierne zašpicatené. Pokožka je ako u rajčiaka - hladká, červená, niekedy aj žltá, tenká. Vnútri je šťavnatá dužina s veľkým počtom malých semien. Obsahuje vysoké množstvo vitamínu C, a fosforu. V menšom množstve obsahuje vápnik, železo, provitamín A a vitamíny skupiny B. Na chuť je rajčenka sladkokyslá, chutnejšie potom sú plody žlté.

Sladké zemiaky - slávnej sladké zemiaky

Sladké zemiaky, známe sladké zemiaky sú hľuzy rastliny pôvodom z tropickej a subtropickej oblasti strednej Ameriky. Teraz sa pestujú všade po svete, a Európa samozrejme nie je výnimkou. Ako klasické zemiaky obsahujú aj ony vysoké množstvo škrobu, sacharidov a bielkovín. Sú tiež zdrojmi vlákniny, vitamínu A, vitamínu C a B6.Protože sú výrazne sladší, ako klasické zemiaky, prezýva sa im jednoducho - sladké zemiaky. V kuchyni sa užívajú podobne ako klasické zemiaky, ale najčastejšie sa konzumujú iba uvarené.

Baklažán - baklažán pre labužbíky

Baklažán alebo baklažán k nám ho priviezol z Indie. Časté použitie si môžeme všimnúť v gréckej kuchyni. Poznáme ho už dávna leta, ale zatiaľ ho väčšina ani neochutnal. Dôvodom je zrejme jeho vzhľad tmavej dýňky či hrušky. Preto si skúsme tento plod priblížiť aspoň teoreticky. Na povrchu plodu, ako už bolo povedané, je tmavá šupku, pod ktorou sa skrýva biela, svetlá dužina s malými nahnědlými semenami. Dužina je bohatá na vitamíny skupiny B, tiež A a C, ďalej obsahuje draslík, fosfor, horčík, vápnik zinok a sodík. Baklažán pre svoju sladkastú chuť je vyhľadávaný najmä labužníkov a pripravovaný je najmä vyprážaný, dusený a plnený. Za zmienku stojí jeho afrodiziakálne účinky.

Čajot - žiadny čaj, ale tekvica

Názov čajot nás zmate svoju súvislostí s čajom. Nenechajme sa však napáliť, čajot je rastlina z čeľade tekvicovitých, preto patrí do rodiny melónov, uhoriek a tekvíc. Jedlý plod čajotu obsahuje veľké množstvo vitamínu C a minerálne látky. Chuťou je podobný kalerábu alebo okurce. Podáva sa varený, nakladaný, konzumuje sa aj surový a ako prísada do šalátov.

Červená šošovka - turecká šošovka - vhodná pre bábätká

Nový druh šošovky na našom trhu pochádza z Turecka. Na povrchu tohto plodu je hnedá šupku, pod ktorou je červená konzumovateľný hmota, ktorá je zdraviu prospešná svojim bohatým zdrojom železa, selénu, fosforu, zinku, vitamínu B6 a vlákniny. Vďaka týmto látkam je prospešná pre podporu správnej činnosti čriev, tiež prevenciou zápchy a je ideálny pre diabetikov. Určená je aj pre tehotné a dojčiace matky. Pre svoje skvelé vlastnosti je šošovka vhodná i pre malé deti ako jedna z prvej stravy pri prikrmovanie.

Fazuľa Adzuki - kráľovná Japonska

Japonské fazuľky Adzuki nie sú u nás známe, zato vo svojej rodnej krajine, Japonsku sú považované za kráľovnej fazule. Používajú sa do spústy vegetariánskych pokrmov, a tiež do kebabov. Struky sú podlhovasté, tmavo červené až hnedé farby. Sú sladšie a obsahujú veľké množstvo bielkovín, fosforu, alebo vápnika. Tým sú zdraviu prospešné pri trávení, a sú prírodným liekom pri problémoch s obličkami.

Špargľa - Labužník z Francúzska - Kráľ slnko

Špargľa sa na našich stoloch v poslednej dobe objavuje viac a viac. V Ivančiciach organizujú dokonca slávnosti špargle. Avšak mnohí z nás si stále nedokáže chuť špargle predstaviť. V skorších dobách dokonca špargľu platil za luxusné pokrm a stal sa tak jedlom kráľov. Francúzsky kráľ Ľudovít XIV. Si ho zamiloval natoľko, že ho vyžadoval na svojom stole každý deň. Späť ale do súčasnosti. Vďaka malej kalorickej hodnote je ľahký, lahodný, ľahko stráviteľný a tak vhodný pri diétach. Z vitamínov sú v ňom obsiahnuté vitamíny skupiny B, vitamín C, provitamín A, tiež vitamín E, z minerálnych látok to sú draslík, vápnik, fosfor, železo, horčík, zinok, jód a sodík. Špargľa tiež obsahuje množstvo kyseliny listovej. Všetky tieto látky prispievajú k lepšej pohode organizmu, omladzujú bunky, lepšiu sústredenosť a celkovému pomalšiemu starnutiu z fyzickej stránky. Vďaka bohato obsiahnuté vláknine je špargľa výborným pomocníkom pri tráviacich ťažkostiach, a najmä zápche. Existujú celkom tri druhy špargle. A to biely, zelený a fialový. Biely je najčastejší, zaujímavosťou je, že pred zberom nesmie prísť do styku so slnečnými lúčmi. Preto je prikrývanie. Zelený špargľa je bohatým na vitamín C a má mierne horkastú chuť. Fialový je zase silne aromatický s výrazne horkú chuť. A ako ľahko špargľa pripraviť? Najčastejšie sa podáva varený, poliaty rozpustený maslom, a posypaný syrom. Výnimkou však nie sú polievky a Špargľový šalát.

Čierna reďkev - stará dobrá zelenina

Čiernu reďkev poznali už v staroveku Egypťania a Číňania. V Európe boli priekopníkmi Slovania, ktorý už vtedy poznali liečivé účinky čiernej zeleniny. A nie je divu, obsahuje hŕbu vitamínov a minerálov. Hojne je zastúpený napríklad vitamín C, ďalej vitamín E, B1, B2, B6, z minerálov potom síra, meď, vápnik, draslík, horčík, železo a fosfor. Tieto látky sa v organizme podieľajú na podpore správneho trávenia a zažívania, redukuje zápchu, nadúvanie a pocit ťažkosti po jedle. Účinná je tiež na bolesti hlavy, lieči nespavosť, výborná je tiež na dýchacie ťažkosti a má skvelé detoxikačné účinky organizmu. Nemali by ju však konzumovať ľudia trpiaci hnačkami, gastritídou a zväčšenou štítnou žľazou.


Zdieľajte tento článok prostredníctvom sociálnych sietí: