Zelenina našich záhradiek - zdravie

Nie je nad domácu vypestovanú zeleninu. Nielen, že si skvele pochutnáte, ale máte aj stopercentnú kontrolu nad tým, že zelenina nie je chemicky ošetrená. Spoznajte s nami vplyv papriky, kalerábu, mrkvy, červenej repy, hrášku...


Paprika

História papriky

Paprika prenikla do strednej Európy okolo 16. storočia z Balkánu. Paprika sa začala používať nielen ako korenie, ale aj ako zelenina, a to v 18. a najmä 19. storočia. Paprika je charakteristickým symbolom Maďarska.

Výživové zložky papriky

* Paprika obsahuje veľa provitamínu A, vitamín C, B1, B2, E.
* Paprika obsahuje minerálne látky (draslík, horčík, vápnik, železo, zinok, jód).
* Ďalej obsahuje veľmi málo proteínov, sacharidov, tukov.
* Paprika poskytuje karotenoidy lykopén, veľa vlákniny aj cenné antioxidanty. Vitamín C a karotén sú najdostupnejšie v čerstvých plodoch papriky. Sterilizáciou sa vitamín C stráca až na 50%, zatiaľ čo obsah karoténu je pomerne stabilný, 95% po sterilizácii. Najväčšie množstvo prospešných látok obsahujú červenej papriky.

Účinky papriky na zdravie

Paprika:

* Chráni pred rozvojom zhubných nádorov,
* Dodáva viac ako trojnásobok dennej odporúčanej dávky vitamínu C, chráni zuby a ďasná,
* Podporuje trávenie, ovplyvňuje peristaltiku čriev,
* Je veľmi vhodná ako mierne preháňadlo,
* Obmedzuje kôrnatenie ciev,
* Chráni obehovú sústavu,
* Podporuje tvorbu žalúdočných štiav,
* Je veľmi prospešná pre ľudí trpiacich dyspepsia,
* Je vhodná ako prevencia rakoviny,
* Spomaľuje proces starnutia,
* Podporuje dobrý zrak,
* Posilňuje obranyschopnosť organizmu,
* Odstraňuje voľné radikály z tela,
* Znižuje riziko výskytu srdcového infarktu, zákalu, mŕtvica,
* Pálivej papriky urýchľujú chudnutie.

Využitie papriky v kuchyni

Paprika sa využíva buď čerstvá do najrôznejších šalátov, pridáva sa do polievok, nátierok, syrov, je súčasťou paradajkového koncentrátu.

Mrkva

História mrkvy

Mrkva, ako hospodárska a úžitková rastlina, sa pestuje zhruba od mladšej doby kamennej. Sprvu prevládalo medicínskej využitie mrkvy, kedy napríklad koreň svojím obsahom pektínových látok, reguloval poruchy stolice. V neskorom stredoveku a začiatkom 17. storočia bola mrkva známa po celej Európe. Na našom území sa mrkva začala intenzívne pestovať od konca 16. storočia.

Výživové zložky mrkvy

* Mrkva je charakteristická svojim najvýdatnejším zdrojom vitamínu A, karoténu. 100 g mrkvy obsahuje také množstvo betakaroténu, že si z neho dospelé telo vytvorí až trojnásobok odporúčanej dennej dávky vitamínu A.
* Mrkva ďalej obsahuje vitamíny radu B, PP, nerastné látky, cukry, bielkoviny, pektínové látky, vlákninu nenahraditeľné množstvo proteínov.
* Tuky v mrkve takmer chýba, sacharidy tvoria len okolo 7% jej hmotnosti.

Účinky mrkvy na zdravie

Mrkva:

* Pomáha udržiavať kožu a sliznicu v dobrom stave,
* Je nevyhnutná, svojím obsahom karoténu, pre správnu funkciu sietnice,
* Pomáha pri všetkých očných ochoreniach,
* Pomáha pri kožných chorobách,
* Pomáha pri gastritíde,
* Pôsobí močopudne,
* Zlepšuje stav pri črevných a žalúdočných poruchách,
* Pomáha pri nadbytku žalúdočnej kyseliny a kolitíde,
* Účinná ako prevencia rakoviny,
* Vhodná na liečenie hnačky (ako varená)
* Posilňuje zubnú sklovinu.

Využitie mrkvy v kuchyni

Mrkva možno jesť čerstvú, surovú aj varenú, dusenú. Po uvarení je mrkva oveľa sladší a uchováva si celý obsah betakaroténu. Ak využívate mrkva varenú, pridajte trochu tuku, aby telo dokázalo absorbovať viac betakaroténu.

Červená repa

Červená až fialová farba šalátovej repy je veľa výnimočná medzi zelenina, a to odtieňom aj intenzitou. Výnimočná je však aj svojou chuťou, pre ktorú ju niektorí vyhľadávajú, iní naopak odmietajú. Chuť červenej repy je ovplyvnená prítomnosťou rastlinné zásady, betaínu. Betaín je charakteristický pre všetky mečíkovité rastliny.

Výživové zložky červenej repy

* Červená repa obsahuje betaín, organické kyseliny (jablčná, vínna, citrónová), pektíny, cukry, vlákninu.
* Ďalej obsahuje minerálne látky (draslík, horčík, meď, vápnik, zinok, železo, jód, kremík).
* Červená repa obsahuje vitamín C, E, betakarotén.

Účinky červenej repy na zdravie

Červená repa:

* Je účinná pri niektorých cievnych ochoreniach,
* Pri reumatizme,
* Sa postará o zdravé a silné kosti, väzivové tkanivá, cievne steny,
* Podporuje rast nových tkanív,
* Zabezpečuje lepšie okysličenie buniek v tele,
* Má priaznivý vplyv na funkcie srdca,
* Vhodná ako prevencia rakoviny aj po liečení karcinómu,
* Pomáha uchovať pružnú pleť, mladistvý vzhľad pokožky,
* Pomáha posilniť nechty, zdravé, pevné a lesklé vlasy,
* Je účinná pre regeneráciu celého organizmu.

Kaleráb

História kaleráby

Prvých prakedluben by sme si najskôr nevšimli. Kaleráb vznikla dlhým a trpezlivým výberom vhodných rastlín. Niekdajší rakúsko-uhorskej monarchie a mocensky spriatelené nemecká ríša aj nemecky hovoriaca časť Švajčiarska sa považujú za tzv liaheň kaleráby.

Výživové zložky kalerábu

* Kaleráb obsahuje vitamín C, E, B, K.
* Ďalej obsahuje minerálne látky (draslík, vápnik, železo, zinok).
* Kaleráb obsahuje kyselinu nikotínovú, listovú (dôležitú pre tehotné ženy), panthothenovou. V kaleráby je ďalej protisklerotický inozitol, zlúčeniny síry, biotín, selén.

Účinky kaleráby na zdravie


Kaleráb:

* Je prevenciou proti infekciám,
* Zvyšuje odolnosť proti stresu, schopnosť sústredenia,
* Podporuje krvotvorbu,
* Chráni pred voľnými radikálmi,
* Chráni pred arteriosklerózou,
* Spúšťa látkovú výmenu v bunkách,
* Stimuluje dýchanie buniek,
* Uvoľňuje zápchu,
* Podporuje znižovanie váhy,
* Pomáha lepšiemu tráveniu.

Kaleráb nie je však vhodná pre osoby, ktoré trpia na zápaly žalúdočnej sliznice a dvanástnika.

Hrášok

História hrášku

Hrách je jedna z najstarších plodín mierneho pásma. Začiatkom 17. storočia ľudia ochutnali nezrelý hrách is strukom, a nová zelenina hneď bola na svete.

Výživové zložky hrášku

* Hrášok obsahuje veľké množstvo bielkovín, vlákniny, vitamínov C, B1, B2, B3, E, PP.
* Hrášok obsahuje veľmi nízkou hladinou tuku.
* Hrášok obsahuje minerálne látky (vápnik, horčík, fosfor, draslík, meď).

Účinky hrášku na zdravie

Hrášok:

* Normalizuje krvný tlak,
* Chráni zrak a sliznice,
* Posilňuje nervy,
* Omladzuje organizmus,
* Je skvelým zdrojom energie a vitality,
* Podporuje tvorbu svaloviny,
* Pomáha liečiť chronické ochorenie obličiek.

Využitie hrášku v kuchyni

Hrášok možno konzumovať čerstvý, ďalej ho konzervuje, zmrazia.

Hlávkový šalát

História hlávkového šalátu

História šalátu má pravdepodobne svoj pôvod v Juhozápadnej Ázii. Od národov juhozápadnej Ázie šalát prevzali Gréci a Rimania. Práve u Rimanov bol šalát zeleninou číslo jedna.

Výživové zložky hlávkového šalátu

* Hlávkový šalát obsahuje vitamíny A, B1, B2, C, minerálne látky (vápno, fosfor, horčík), stopové prvky (zinok, meď, mangán).
* Hlávkový šalát obsahuje kyselinu listovú, dôležitú pre tehotné ženy.

Hlávkový šalát a štíhla línia

Hlávkový šalát vďaka vysokému obsahu vody a nízkemu obsahu uhľohydrátov je veľmi vhodný pri obezite a cukrovke.

Účinky hlávkového šalátu na zdravie

Hlávkový šalát:

* Má mierne sedatívne účinky,
* Sa odporúča pri funkčných poruchách nervovej sústavy (stres, úzkosť, nervozita, psychické napätie),
* Navodzuje spánok, pri nespavosti sa odporúča hlávkový šalát na noc,
* Vzbudzuje chuť k jedlu,
* Vyvoláva pocit nasýtenia,
* Upokojuje žalúdok, veľmi uľahčuje trávenie
* Je veľmi vhodný pri zápche,
* Napomáha správnej funkcii čriev,
* Pôsobí na činnosť tráviaceho ústrojenstva.


Zdieľajte tento článok prostredníctvom sociálnych sietí: