Voda - nevyhnutná súčasť života

Voda je bezfarebná kvapalina bez chuti a zápachu, ktorá je základom chemických dejov vo všetkých živých organizmoch. Bez vody všetko čoskoro umiera. Voda je základnou podmienkou života a sprevádza nás celým životom.


Voda pokrýva vo forme ľadu a tekutiny asi 74 percent povrchu našej planéty. Dokáže vstrebávať veľké množstvo tepla a vďaka tomu sa rozhodujúcim spôsobom podieľa na formovaní zemského klímy. Na množstvo vody, tepla a vlhkosti vzduchu do značnej miery záleží, s akou faunou a flórou sa na určitých miestach zemegule stretneme. Je to skutočne životodarnú tekutinu, hneď po vzduchu je najdôležitejšie látkou, ktorú všetko živé vrátane človeka potrebuje.

Úloha vody v našom tele

Voda je pre nás nepostrádateľná. Rozpúšťa dôležité živiny, dopravuje ich do krvi a tkanív a zároveň odvádza odpadové látky. Udržiava aj stálu teplotu krvi.

Keď sa narodíme, tvorí naše telo z takmer osemdesiatich percent práve voda. Postupne sa meníme av dospelosti dosahuje voda v závislosti na tuku asi 50 až 70 percent hmotnosti tela.

Dôležitosť pitného režimu

Muži majú väčší pocit smädu ako ženy. Napriek tomu to neznamená, že potrebujú denne dodať organizmu viac tekutín. Viac piť by mali najmä malé deti a starí ľudia, ťažko fyzicky pracujúci, diabetici, ľudia s vysokým krvným tlakom, vysokou hladinou cholesterolu v krvi či fajčiari. Všeobecne však platí, že by sme mali vypiť 1,5 až 2 litre tekutín denne, a to po celý rok. V lete, najmä v južných slnečných krajinách, pri ťažkej práci alebo športe potom 3 litre aj viac. Ženy vypijú priemerne 1,6 litra tekutiny denne. A to je veľmi málo. Mali by vypiť viac ako muži, pretože sa viac potia. Smrť následkom dehydratácia môže nastať už pri strate 15 percent tekutín.

Ako správne piť

V horúcom dni spojenom s náročnejšou fyzickou aktivitou môžeme stratiť aj osem litrov tekutín. Musíme ich teda stále a predovšetkým správne dopĺňať.

*
Teplota nápoja v lete nemá byť nižšia ako 10 stupňov Celzia. Ľadový nápoj môže spôsobiť termoregulačné šok, ktorý sa prejaví stiahnutím ciev. Tie však majú byť v teplých dňoch čo najviac rozšírené, aby boli schopné dostatočne odvádzať teplo.
*
Čím je väčšia horúco, tým si vyberajte redšie a kyslejšie nápoj. Nemal by obsahovať ani moc minerálov. Ak má vyšší obsah minerálov, dajte si ho asi tridsať minút pred krátkodobým aktivitou. Zabránite tak opuchu kostrových svalov.
*
Po náročnejšie fyzickej aktivite je potrebné telu dodať najviac tekutín v prvých dvadsiatich minútach. Vhodný je zelený alebo čierny čaj či minerálka s nižším obsahom minerálov. Na doplnenie minerálov vypocených pohybom stačí iontové nápoje alebo riedený stopercentný džús.
*
Vyvarujte sa aj pitie piva a iného alkoholu. Zaťažuje metabolizmus a zbytočne spomaľuje odbúravanie kyseliny mliečnej.
*
Obmedzte kofeín - vysoké dávky totiž spôsobujú podráždenosť, poruchy zažívania, triaška, nespavosť a veľmi nepríjemné bolesti hlavy.
*
Ideálnym nápojom je neperlivá voda s grepový, citrónovou alebo pomarančovou príchuťou.

Šťavnaté občerstvenie vo forme ovocia a zeleniny

Svoju množstvom vody nám dokáže uhasiť smäd aj ovocie a zelenina.

Ovocie a zelenina s vysokým obsahom vody

*
Hlávkový šalát - 96%
*
Reďkovky, zeler, rajčiaky šťava - 94%
*
Vodový melón - 93%
*
Špargľa, zelené fazuľky - 92%
*
Brokolica, mrkva - 91%
*
Červená repa, cukrový melón - 91%
*
Jahody - 90%
*
Papája - 89%
*
Pomaranče - 88%
*
Artičoky - 87%
*
Jablká, marhule - 85%
*
Hrušky, maliny - 84%
*
Kivi - 83%
*
Hroznové víno - 82%

Voda ako liek

Voda býva často používala aj v ľudovom liečiteľstve a patrí k najstarším liečebným prostriedkom.

*
Proti bolestiam hlavy pomáhajú teplé obklady tyla (2 minúty), striedané so studenými (1 minútu) po dobu približne štvrť hodiny.
*
Striedanie obkladov, trikrát po pol minúte, sa odporúča aj pri kŕčových žilách.
*
Opuchy a nepríjemné pocity možno zmierniť sprchovaním nôh a chodidiel studenou vodou dvakrát denne po dvoch minútach.
*
Únavu vyvolanú stresom zaženie teplá kúpeľ.
*
Fyzické a psychické napätie uvoľní naopak studená sprcha.

Hydroterapie

Kúpele slúži ako prírodný liečebný prostriedok. Známymi propagátormi používanie vody a kúpeľov sa stali farár Sebastian Kneipp a Vincenc Priessnitz. Sebastian Kneipp odporúčal bylinné kúpele na mnohé neduhy a naši predkovia používali pri kúpeľoch rôzne extrakty, výluhy a macerát z bylín. Prednosť kúpele spočíva v tom, že nepôsobí len na chorú časť, ale na celé telo, v ktorom prebieha ozdravný proces. Pri používaní kúpeľov získavame liečbu, ktorú často nedá iným prostriedkom nahradiť.

Ako pôsobí byliny v kúpeli

*
Zvýši prekrvenie pokožky a rozšírenie pórov.
*
Aktivované molekuly éterických olejov alebo extraktov prenikajú do pokožky.
*
Po preniknutí dochádza k rozptýleniu účinných látok výmenou medzi mimobuněčnými a lakunárními tekutinami, krvou, lymfu, tkanivami.
*
Zmienené tekutiny roznášajú účinné látky po celom tele k orgánom, ktoré ich čiastočne vstrebávajú. Tým je zabezpečené primerane stále rozptyľovanie po celom tele, ktoré trvá niekoľko hodín. Sila bylín potom nastoľuje v tele aktivitu - reguláciu teploty, tlaku, dýchanie, rovnováhu, harmóniu a ozdravný proces.
*
Vdychovanie výparov s vôňou bylín ovplyvňuje myseľ a telo prostredníctvom autonómneho nervového systému. Dochádza tak k psychoso (fyzickým i psychickým) účinkom na celé telo.

Rýchlosť reakcie ľudského tela na bylinnú kúpeľ je rozdielna podľa druhu použitých bylín, ich pôsobenia a stavu organizmu. Reakcia sa môže dostaviť veľmi rýchlo, ale niekedy tento proces býva postupný.

Kúpeľová pravidlá

Príprava kúpeľa

*
Po napustení vane vlejeme odporúčanú dávku kúpeľové esencie do vane a riadne celý obsah zamiešame.
*
Pred kúpeľom av priebehu kúpele vykonávame ľahkú masáž kefou.
*
Vytvoríme príjemnú atmosféru hudbou, zhasnutím, zapálením sviečok.
*
Kúpeľ nevykonávame s príliš plným žalúdkom, po požití alkoholu as horúčkou.
*
Vždy dodržiavame teplotu vody a dobu pobytu vo vani podľa druhu kúpeľa.

Teplota kúpeľa

*
Nevykonávať horúce kúpele nad 37 ° C, príliš horúca voda oslabuje organizmus a často dráždi a vysušuje pokožku a predstavuje veľkú námahu pre srdcový sval.
*
Pri reumatizme môžeme teplotu o 2 ° C zvýšiť.
*
Pri akútnom reumatizme, akútnej artritíde, aktivované artróze a prudkom zápale toto pravidlo o zvýšenej teplote neplatí, pretože v takýchto prípadoch naopak teplé kúpele problémy ešte zhoršujú.
*
Pre deti volíme nižšie teploty vody, kratšie pobyt 10 - 15 minút a polovičné dávky esencií.
*
Jedinci s vysokým krvným tlakom a kŕčovými žilami by mali používať vodu chladnejšie o niekoľko stupňov as hrudníkom nad vodou.

Dĺžka a frekvencia kúpeľov

10 - 20 minút, nie viac - žiadaný efekt sa dostaví aj v tomto krátkom časovom limite. Po 15 minútach je už dosiahnutá hranica maximálnej aktivity a predlžovanie kúpele nezvyšuje pozitívny účinok
*
Sérii kúpeľov vykonávame 2-3x týždenne po dobu jedného mesiaca pri akútnych ťažkostiach a pri prevencii aspoň 1x týždenne.

Rituály po kúpeli

*
Zvýšenie účinkov kúpele docielime vmasírovaním bylinkového krému či éterického oleja.
*
Osprchovanie sa vodou o nižšej teplote než bola voda kúpele. Toto studenšie osprchovanie je veľmi dôležité, ale nesmie trvať dlho (10 - 20 sekúnd).
*
Odpočinok - aspoň 30 minút. Počas tejto doby nesmieme ani jesť ani piť, aby sme nebránili pochodom prebiehajúcim vnútri tela a ich blahodárnym účinkom.


Zdieľajte tento článok prostredníctvom sociálnych sietí: