Vláknina, koenzým Q10, aminokyseliny, karotenoidy

Naše telo pre svoje správne fungovanie potrebuje hŕbu dôležitých látok. Pre prehľad sa rozdeľujú do skupín ako vitamíny, mimerály, prípadne stopové prvky. A ty, čo sa do týchto skupín nehodí radíme k "užitočným doplnkom stravy".


Užitočné potravinové doplnky Pre zdravý organizmus nie sú dôležité len vitamíny a minerály. Bez potravinových doplnkov ako je vláknina, koenzým Q10, lecitín alebo rybí tuk by naše telo zle trávilo potravu, kosti by neboli tak pevné a srdce by nemuselo správne pracovať. Je pravdou, že všetky tieto vlastnosti dobrého fungovania tela boli popísané v článkoch o vitamínoch a mineráloch, lenže ako dobre vieme, pre zdravý organizmus je dôležitým faktorom pestrá strava, v ktorej sú tieto látky zvyčajne obsiahnuté.

Vláknina - zdravé črevá zbaví telo ďalších chorôb

Osobám, trpiaci zápchou a podobnými prejavmi gastronomických ťažkostí odporučí lekár užívania vlákniny. Najlepšie vo forme pšeničných otrúb. Tie sú totiž bohatým zdrojom vlákniny, ktorá v hrubom čreve pomáha ľahšiemu procese trávenia a vylučovania. Jedná sa o vlákninu nerozpustnú, to znamená, že na seba síce vodu viažu, ale tráviacim traktom prebiehajú bez toho, aby sa vstřebávaly do tela. Ďalšou formou vlákniny je takzvaná vláknina rozpustná, nejbohatěji zastúpená v poslednej dobe často zmieňovanom psylliu. Ďalej sú to všetky zeleniny a ovocia. Pôsobnosť nerozpustnej vlákniny je najmä podpora správnej črevnej funkcie, viažuci rakovinotvorné látky a toxíny a ich následné vylučovanie. Je teda preventívnym opatrením proti rakovine hrubého čreva (v ČR hojne zastúpení) a ďalších chorobám s tým spojených. Rozpustná vláknina zase vstrebáva prebytočnú vodu, ktorú na seba viaže, čím zväčšuje objem a zrieďuje hustotu stolice. Oveľa lepšie sa tak vylučuje. Rozpustná vláknina na seba tiež viaže škodlivý cholesterol, z čoho vyplýva, že je jednak prispievateľov zdravého srdca a krvného obehu a tiež bojuje s obezitou. Nedostatok vlákniny vedie k zažívacím problémom, ako sú časté hemoroidmi, dlhšie k srdcovým chorobám a tiež k cukrovke. Denný príjem vlákniny u zdravého človeka by malo byť aspoň 18 gramov a maximálne gramov 30. Užívajú sa lieky, je vhodné urobiť medzeru medzi prísunom vlákniny a podávaním liekov, aspoň 2 hodiny. Vláknina totiž môže zapríčiniť ich malé vstrebávanie. Tiež je nutné podávanie vlákniny doplniť dostatočným príjmom tekutín.

Koenzým Q10 - udržuje telo v normále

V poslednej dobe sa koenzým Q10 často vyskytuje v súvislosti so zdravým životným štýlom. A má to svoje odôvodnenie. Že tento potravinový doplnok pomáha pri znižovaní nadváhy, spomaľuje starnutie, a preukázal dobré výsledky pri liečení rakoviny, sú možno pravdivé, ale skôr istým marketingovým ťahom. Nesmieme ho však úplne zavrhnúť. Je totiž výborný na srdcové ochorenia a chorôb s tým spojených. Pomáha pri ich liečbe a udržiava telesné funkcie v normále. Používa sa tiež pri liečení choroby ďasien. Je tiež výborných antioxidantom a pre zvyšovanie energie by ho mali užívať všetky osoby staršie 40 rokov. V potravinových doplnkoch sa koenzým Q10 obvykle dávkuje 50 miligramov denne a to ráno a večer pre lepšie vstrebávanie. Nežiaduce účinky sú veľmi ojedinelé, ak áno vyskytujú sa tráviace ťažkosti ako nevoľnosť, vracanie a hnačka. Pozor si opäť musia dávať tehotné a dojčiace ženy, a tiež chronicky chorí. Pred užívaním by sa vždy mali poradiť s lekárom.

Karotenoidy - zdravé oči predovšetkým

Karotenoidy sú prírodnými antioxidantmi dodávajúca ovocí a zelenine červenú, oranžovú až žltú farbu. Z celkového množstva karotenoidov ich ľudské telo dokáže využiť iba šesť. Najznámejšie beta-karotén dopĺňa alfa-karotén, luteín, zeaxantín, lykopén a kryptoxantin. Najčastejšie sa karotenoidy používajú ako antioxidanty. Sú však aj výbornými pri liečení rakoviny. Zmierňujú jej priebeh tým, že obmedzujú rast buniek. Karotenoidy sú tiež ochrancami srdca a srdcových ochorení, blokujú totiž tvorbu škodlivého cholesterolu. Luteín a zeaxantín bývajú obsiahnuté v potravinových doplnkoch podporujúce zdravé a ostré videnie. Sú tak potrebné pre unavené oči a prevenciu slepoty či ochorenie zraku. Prírodnými zdrojmi bohaté na karotenoidy je samozrejme zelenina, ovocie, najmä tá červená, oranžová a žltá. Zaujímavé je, že aj tmavo zelená brokolica obsahuje veľké množstvo karotenoidov. Zelený chlorofyl prekrýva jej žltý pigment. Ďalej je to napríklad mrkva, tekvica, vodný melón, paradajky, červené papriky, mango, pomaranče a broskyne.

Aminokyseliny - hladko funguje celý organizmus

Aminokyseliny potrebuje každá bunka organizmu. Vytvárame si ich sami, to sú potom neesenciálne aminokyseliny a esenciálne, čiže potrebné aminokyseliny, ktoré telo získava potravou. Aminokyseliny sú teda dôležité pre správne fungovanie celého tela, najčastejšie je však využívame pre liečenie srdcových ochorení, zníženie krvného tlaku, správnemu procesu trávenia a pre podporu imunitného systému. Sú tiež nevyhnutné pre dobrú funkciu nervov, údržbu a obnovu ako svalov, kože, väziva a žliaz, tak aj nechtov a vlasov. Prispievajú k tvorbe tekutín spúšťa telesné funkcie. Aminokyseliny majú priaznivý vplyv na prevenciu infarktu a mozgových príhod. Dobré výsledky ukázali aj testy s chronickým ochorením dýchacieho ústrojenstva ako je bronchitída a astma - pomocou aminokyselín rozrieďujúce hlien. Priaznivé sú pri roztrúsenej skleróze a ľudí s diabetom alebo epileptickými záchvatmi. Aminokyseliny môžu tiež zabrániť vzniku pásového oparu. Odporúčaná denná dávka je vzhľadom na množstvo aminokyselín a počtu chorôb rôzne. Dávkovanie určí najlepšie lekár. A v prípade, že by jedinec chcel aminokyseliny preventívne užívať, odporúča sa pestrá strava. Nevhodné je aminokyseliny užívať v prípade tehotenstva a dojčenia.

Pre prehľad:

Aminokyseliny esenciálne:

Histidín, izoleucín, leucín, lyzín, metionín, fenylalanín, treonín, tryptofán a valín

Aminokyseliny neesenciálne:

Alanín, arginín, asparagín, kyselina aspartová, cysteín, kyselina glutámová, glutamín, glycín, prolín, serín, taurín a tarosin
Výťažok z hroznových jadier - antioxidant udržuje zdravé telo

Alebo skôr výťažok z hroznových bobúľ má skvelé antioxidačné účinky. Obsahuje taktiež veľa vitamínu C a výrazne znižujú riziko výskytu rakoviny a chorôb srdca. Mimo to chráni zrak a oči a účinný je aj pri liečbe cievnych porúch. Vďaka tomu je obsiahnutý v známych liekoch podávaných pri ochorení ciev. Výťažok z hroznových jadier je jedinečný tým, že má dve zložky. Jedna je rozpustná v tukoch, druhá vo vode. Môžu tak prenikať všetkými typmi bunkové membrány a tak byť užitočný na viacerých miestach. Zjednodušene povedané - zabiť dve muchy jednou ranou. Vďaka jeho vlastnostiam sa posilňujú slabé vlásočnice v končatinách a ľudské telo sa tak snaží prekrvuje. Je tak dokonalým preventívnym prostriedkom proti cukrovke alebo kŕčom vo svaloch a kŕčovým žilám. Často sa odporúča ako doplnok stravy pre zdravé oči ľuďom čo pracujú na počítači a ako preventívne opatrenie pred radom očných chorôb. Výťažky z hroznových jadier sú účinné aj v kozmetickom priemysle. Pomáhajú uchovať a zosilniť kolagén v koži. Pokožke sú tiež prospešné pri vyrážkach, kopřivce, a ďalších alergických reakciách. Odporúčaná denná dávka zdravého organizmu je 100 miligramov ako preventívny prostriedok. Pri ochorení dávku určí lekár, ale zvyčajne sa užíva 200 miligramov denne.


Zdieľajte tento článok prostredníctvom sociálnych sietí: