Vitamíny rozpustné vo vode - 2. časť

Vitamíny rozpustné vo vode sú vitamíny, ktoré naše telo vstrebáva bez nutnousti prítomných tukov. Patrí medzi ne vitamíny skupiny B a najslávnejší vitamín, vitamín C. Obvykle sú netoxické a bohato obsiahnuté v pestrej dennej strave.


Vitamín B7 - tiež vitamín H - biotín

Vitamín H čiže biotín je látka, ktorú čiastočne produkujú naše črevá, presnejšie črevná mikroflóra a časť získavame zo stravy. Potraviny bohaté na biotín sú pečeň, žĺtok, orechy, strukoviny, karfiol, alebo obilniny. Tento vitamín je veľmi stabilný, neničí ho teplo, svetlo a ani kyslík. Naše telo ho potrebuje pre látkovú výmenu sacharidov - cukrov a tukov a tiež pre prípadné využitie bielkovín ako zásoby energie, ak sú vyčerpané hlavné zdroje. Zdravý organizmus sa s nedostatkom biotínu nestretáva. Aj u ochorenia je skôr vzácnejšie. Ak sa objaví, tak u alkoholikov, alebo u ľudí s poruchou zníženie vylučovania žalúdočnej šťavy. Prejavuje sa vracaním, nechutenstvom, zápalom jazyka, niekedy aj zápalom kože. Naopak nadbytok alebo dokonca predávkovanie biotínu neexistuje. V potrebnom množstve ho obsahuje bežná denná pestrá strava.

Vitamín B8 - karnosin

Karnosin, ako sa inak vitamín B8 vymenuje, je menej známy vitamín. Je priamym účastníkom látkovej premeny vo svaloch. Tiež podporuje využitie tukových zásob pre pohybovú, teda svalovú činnosť. Preto je veľmi dôležitý pre vrcholových športovcov a osoby, ktoré buď športujú, alebo osoby s fyzickou záťažou. Prírodnému zdroju sú sladovej výťažky, strukoviny alebo ovsené vločky.

Vitamín B9 - kyselina listová

Vitamín B 9, známy ako kyselina listová, ktorá je dôležitá pri bunkovom delení, ale jej nepodstatnější vlastnosť je význam pre vývoj ľudského plodu. Preto by na správny dostatok mali dbať starostlivo tehotné ženy a dámy, ktoré sa chystajú prísť do iného stavu. Chráni proti vrodeným vadám, dôležitú úlohu zohráva pri vývoji nervovej sústavy. Dospelým je prospešná pre zníženie rizika niektorých rakovín, prispieva k zmierneniu podráždeniu a depresiám.

Vitamín B 12 - kobalamín

obalamín, čiže vitamín B12 je látka dôležitá pri tvorbe nukleových kyselín v organizme. A nielen ich. Potrebný je totiž pre všetky bunky ľudského tela, najmä v nervovom systéme, kostnej dreni alebo tráviacom ústrojenstve. Dôležitú úlohu takisto zohráva pri premene sacharidov (cukrov) a nenahraditeľný je pre tvorbu červených krviniek. Vitamín B12 je obsiahnutý len a len v živočíšnych produktoch, preto pri radikálnych vegetariánskych stravách nie je dostatkový. Opäť treba spomenúť, že pestrá denná strava a konzumácie ako rastlinných, tak aj živočíšnych produktov je nevyhnutná pre zdravý organizmus a správne fungujúce telo. Najviac je kobalamín zastúpený v pečeni, vajciach av mlieku. Nedostatok vitamínu B12 sa prejaví ako anémia - nedostatok červených krviniek. To pozná každý, kto chodí darovať krv a občas má znížený obsah červených krviniek. Takého sa lekár pýta, či je vegetarián. Avšak nejaké špeciálne poruchy pri nedostatku kobalamínu sa bežne nevyskytujú. Je to dané vlastností vitamínu B12, ktorý je schopný byť v tele zásobený niekoľko rokov dopredu.


Vitamín B 13 - kyselina lipoová

Vitamín B13 nie je tak časté označenie ako kyselina lipoová. Aj tá však nie je pre všetky jedince dostatočne známa. Aj keď je obsiahnutá vo všetkých rastlinných i živočíšnych bunkách. Je pravou rukou vitamínu B1 a tiež podľa toho má podobné účinky ako tento vitamín. Čím je ale výnimočný je to, že je dôležitý pri otravách, keď pôsobí ako protijed. Nedostatok vitamínu B13 spôsobuje zápaly nervov, zadržiavanie vody alebo spomalenie srdcovej frekvencie. Bohatými zdrojmi sú vnútornosti. Najviac pečeň a obličky, zelenina a kvasnice. Tepelná úprava vitamínu B13 neškodí, obsah v potravinách však znižuje pôsobenie svetla.

Vitamín B15 - kyselina pangamová

Vitamín B 15 poznáme ako kyselinu pangamovou a prvýkrát bol objavený v jadrách marhuľových kôstok a ryžových otrúb. Neskôr sa zistilo, že je obsiahnutá aj v ďalších jadrách ovocných kôstok, ale nejbohatěji je obsiahnutý v pivovarských kvasniciach alebo pečeni. Ľudské telo vitamín B15 potrebuje pre látkovú premenu tukov a ďalších látok. Tiež podporuje svalovú činnosť a tým je prospešný pri liečbe srdcových, cievnych a reumatických ochorení. Čo je dôležité, šetrí kyslík najmä pri tiesňových situáciách, ako je znížený tlak vzduchu, tzn. Pri zníženom tlaku a pri svalovej námahe. Dokonca pôsobí ako protijed a znižuje účinky takých toxínov ako alkohol či iné narkotiká. Vitamínom B15 sa nedá predávkovať, ale obmedzenia patrí pre osoby s vysokým krvným tlakom, pretože kyselina pangamová tlak zvyšuje.

Vitamín C

Snáď najznámejší vitamín čo existuje. Poznajú ho už malé deti, mládež v škole pri menovaní vitamínov ho menuje ako prvý a nie je dospelého, ktorý by nevedel, že vitamín C je bohato obsiahnutý v citrónom a citrusov vôbec. A aj keď bol objavený až v roku 1932, jeho nedostatok, teda vtedy ešte neznámej látky, známy bol. Súvisel s chorobou skorbut a to už v staroveku. O niečo neskôr, asi v stredoveku skorbut liečili podávaním čerstvej zeleniny. Najbližšie objavu boli námorníci, ktorí sa príznakov chorôb zbavili po pojedanie citrusov. No a konečne spomínajú rok 1932 as ním laboratórne objavenie vitamínu C maďarským biochemik Albert Szent Györgyi.

V dnešnej dobe už vieme, že vitamín C ovplyvňuje v našom tele 13 dôležitých a rad ďalších funkcií. Zabraňuje zvyšovanie a rovnakou mierou prispieva k znižovaniu cholesterolu v krvi. Obmedzuje účinnosť väčšiny jedovatých látok, tiež bráni premene niektorých látok a zamedzuje štiepenie rakovinotvorných buniek.

Nielenže chráni, ale tiež posilňuje náš imunitný systém, a je silným preventívnym opatrením v ochorení srdca a ciev tým, že posilňuje cievne steny a srdcové svalstvo. Udržuje je pevné a elastické. Priaznivý vplyv má aj na náš nerovový systém. Posilňuje zvládanie stresových situácií, čo je určite pre zdravý organizmus veľmi dôležité.

Svoju úlohu zohráva aj pri redukčných diétach a to tým, že zasahuje do látkovej premeny tukov. Výrazne ovplyvňuje krvotvorbu a tiež nie nenahraditeľný pri tvorbe kolagénu a ďalších spojív ako sú kolagénne vlákna, tuhé tkaniva, chrupavka, zuby a kosti a vďaka tomu je vitamín C nutný ako pre každý organizmus, tak najmä v tomto prípade pre športovcov a ďalšie osoby, namáhající kĺby a pohybovú sústavu vôbec. Vitamín C je tiež dôležitý pri vstrebávaní ďalších vitamínov a minerálov. Príkladom môže slúžiť vstrebávanie železa a podpora štiepenia bielkovín. Treba poznamenať, že zvýšený prísun toxických látok znižuje aktivitu vitamínu C. Príkladom môže slúžiť často sa vyskytujúce fajčenia.

Vitamín C tiež ničia dlhodobo pôsobiace vysoká teplota. Potraviny bohaté na vitamín C je takmer všetka surová zelenina, najmä už spomínaný citrón a citrusy vôbec. Ďalej zelenej papriky, šípky, kivi, čierne ríbezle, jahody, chren, pažítka, kapusta, špenát, kel alebo karfiol. Odporúčaná denná dávka dospelého človeka je 100 miligramov. Ovšem je potrebné podotknúť, že vitamín C nie je toxický, nepotrebné množstvo telo ľahko z tela vylúči. Preto nie je potrebné obmedzovať a obmedzene kombinovať potraviny s vyšším obsahom vitamínu C.


Zdieľajte tento článok prostredníctvom sociálnych sietí: