Vitamíny rozpustné vo vode - 1. časť

Vitamíny rozpustné vo vode sú vitamíny, ktoré naše telo vstrebáva bez nutnousti prítomných tukov. Patrí medzi ne vitamíny skupiny B a najslávnejší vitamín, vitamín C. Obvykle sú netoxické a bohato obsiahnuté v pestrej dennej strave.


B - komplex

B - komplex je skupina vitamínov B. Patrí medzi ne vitamín B 1 - tiamín, vitamín B2 - riboflavín, vitamín B3 - niacín, vitamín B4 - adenín, vitamín B5 - kyselina pantoténová, vitamín B6 - pyridoxín, vitamín B8 - karnosin, vitamín B 12 - kobalamín, vitamín B13 - kyselina lipoová a vitmín B15 - kyselina pangamová. Ich základná funkcia je látková premena tukov, cukrov a bielkovín. Pozrime sa na ne trochu podrobnejšie. A nielen na ne, aj na ďalšie vitamíny rozpustné vo vode, najmä na ten najznámejší - vitamín C.

Vitamín B 1 - tiamín

Aj keď je dnes najznámejší vitamín C, ten najstarší je práve vitamín B1. A stalo sa tak v roku 1878 a objavu môže vďačiť admirál Takakimovi. Všimol si totiž, že námorníci trpí ochorením (nazvanej beri-beri) pri konzumácii japonskej hladenej ryže - teda ryža bez šupky. Prikázal teda zaradiť do jedálnička chlieb, mäso, ovocie a zeleninu. Teraz vieme, že vitamín B1 je súčasťou koenzýmov, potrebných k premene najmä cukrov. Tento vitamín takisto bráni vzostupu krvného tlaku u fajčiarov, kedy zamedzuje úplné pôsobenie nikotínu. Prírodnými produkty bohaté na vitamín B1 sú strukoviny, najmä hrach, fazuľa a šošovica, ďalej sójová múka, bravčové mäso a vnútornosti. Je však potrebné pripomenúť, že u rastlinných produktov je obsah vitamínu B obsiahnutý hlavne v šupke. Preto sú tiež potraviny, ako celozrnné pečivo, bohatšie na vitamín B, ako iné. Nedostatok vitamínu B1 sa prejavuje únavou, bolesťami hlavy, depresiami, nechutenstvom a kŕčmi. Pri extrémnom nedostatku sa u jedinca objavuje choroba zvaná beri-beri. U nás je ale táto choroba veľmi ojedinelé, objavuje sa maximálne u alkoholikov. Prejavuje sa zápalom nervov, opuchy, a nedostatočnou funkciou srdca a krvného obehu. Pri bežnej pestrej dennej strave by nemal byť u zdravého jedinca problém dostatočného príjmu tiamínu.

Vitamín B2 - riboflavín

Riboflavín alebo vitamín B2, bol po svojom objavení nazvaný laktoflavin. Vtedy bol totiž vyrába z mlieka. Neskôr však dostal svoj terajší oficiálny názov - riboflavín. Flaviny sú farbivá obsiahnuté tak v rastlinách, tak v živočíchoch. Pre samotný riboflavín je typická žltá farba. Vitamín B2 je najviac obsiahnutý v rybách, najmä v ich sietnicou. Dôležitý je pre rast, zdravú kožu a sliznicu. Pozitívne pôsobí aj na zuby, ústa a oči. Bohatými zdrojmi vitamínu B2 sú pečeň, vajcia, syry a mlieko. Ultrafialové žiarenie, teda slnečné žiarenie riboflavín ničí a dochádza k jeho veľkým stratám. Rovnako tak luhováním. Je zaujímavé, že oproti tomu že voči teplu je odolný. Nedostatok vitamínu B2 sa prejavuje prasknutými ústnymi kútiky, ďalej sa objavujú ochorenia očí a všetko okolo nich. Tiež kožné zápaly, závraty, mravenčenie v nohách alebo nechutenstvo. Odporúčaná denná dávka je pre deti 0,4 mg, mladiství 2mg a dospelí 1,5 mg, pričom 1,5 mg vitamínu B2 je obsiahnuté v 60g pečene. Riboflavín nie je toxický, a bežná pestrá denná strava ho v dostatočnom množstve obsahuje.

Vitamín B3 - niacín

Známy tiež pod menom niacín je súčasťou koenzýmov dôležitých pre tvorbu energie alebo pre vznik mastných kyselín. Bohatými zdrojmi niacínu je mäso, najmä hydinové a rybie, celozrnné výrobky a strukoviny. K stratám niacínu kuchynským spracovaním dochádza najmä luhování vo vode. Odporúčaná denná dávka vitamínu B3 je pre dojčatá 5 miligramov, pre deti 12miligramů, pre dospelých 15 miligramov a pre tehotné a dojčiace matky 19 miligramov. Všeobecne je zvýšená potreba vitamínu B3 v detskom veku, pri ťažkej fyzickej práci a pri častom požívaní alkoholu. Avšak pri normálnej a opäť nutné podotknúť - pestrej strave nedostatok hravo nahradíme. Nedostatok vitamínu B3 vedie k ochoreniu, ktoré sa nazýva pellagra a charakterizuje sa tromi D:

* Dermatitis - zápal kože s prejavmi suché, zrohovatenej kože a mierne začervenanie.
* Hnačka - čiže hnačka spôsobený poruchou črevnej sliznice
* Demencia - teda psychické poruchy, strata intelektu a podráždenosť

Kedysi bola táto choroba považovaná za nákazlivú. Postupom času sa však ukázalo, že ide o nedostatok vitamínu B3. Pellagra sa vyskytuje aj u psov, jednou zo známok tejto choroby je tmavý jazyk. Preto sa u psov niekedy ochorenie nazýva čierny jazyk. U nás sa ochorenie vyskytuje veľmi zriedka.

Vitamín B4 - adenín

Pre verejnosť stále málo známy vitamín B4, čiže adenín. Podporuje rast niektorých mikroorganizmov a je veľmi užitočný ochranca proti zníženie bielych krviniek po vysokých dávkach alkoholu, alebo niektorých utišujúcich liekov. Tiež chráni organizmus proti rádioaktívnemu žiareniu a ďalším jedom. Nedostatok adenínu sa prejavuje postihnutím nervov a silnými bolesťami. Zdrojom vitamínu B4 sú najmä pečeň a ďalšie vnútornosti, mäso a kvasnice.

Vitamín B5 - kyselina pantoténová

Všeobecne je vitamín B5 známy ako kyselina pantoténová, ktorá má svoj názov odvodený od gréckeho slova panthenos, znamenajúci všadeprítomný. Táto kyselina je nevyhnutná pre získavanie energie prostredníctvom látkovej výmeny cukrov, tukov a bielkovín. Ďalej sa podieľa na tvorbe červeného krvného farbiva, tvorbe mastných kyselín, cholesterolu a niektorých hormónov. Nedávno sa objavili nové poznatky, ktoré ukazujú výborné účinky pri hojení rán, liečenie vredov a kŕčových žíl. Pravdepodobne je jednou z priaznivých látok v boji proti alergiám. Tiež býva známa ako antistresový vitamín. Bohatými zdrojmi vitamínu B5 sú takmer všetky potraviny, najviac tie, čo sú konzumované surové alebo krátko povarené. Za najväčšie zdroje sú považované pečeň, vajcia, najmä žĺtok, mäso, sója a múka. Kyselina je citlivá na kyslík a na ultrafialové lúče. Nedostatok sa prejavuje stratou pigmentu a odumieraním vlasových mieškov. Vyskytujú sa tiež zápaly kože, zárukou rast, aj chudokrvnosťou a pálením chodidiel. Niekedy sa vyskytujú aj nervové zášklby a psychózy. Odporúčaná denná dávka kyseliny pantotenovej sú u dojčiat 2 miligramy, pre deti 4 - 5 miligramov a pre dospelých 8 miligramov. Kyselina je netoxická, predávkovanie neexistuje.

Vitamín B6 - pyridoxín

Známy je tiež pod názvom pyridoxín podieľa sa na získavaní energie z bielkovín. Bohatým zdrojom je široká škála ako rastlinných, tak živočíšnych potravín. Nutné podotknúť, že aj tak je mlieku obsiahnutý vo veľmi malom množstve. Ale to nič nemení na fakte, že v dennej pestrej strave je bohato obsiahnutý. U nás a ani v žiadnych vyspelých krajinách nie je nedostatok známy. U detí by sa nedostatok mohol prejaviť stratou hmotnosti, žalúdočné ťažkosti, vracanie, podráždenosť a kŕče. U dospelých depresia, zmätenosť. Vitamín B6 je netoxický. A jeho denná odporúčaná dávka je pre deti 1miligram, pre dospievajúce 1,6 miligramov, pre dospelých 1,8 miligramov a pre tehotné a dojčiace ženy 2,5 miligramov. Aj keď je, ako je uvádzané, vitamín B6 obsiahnutý témě5 vo všetkých potravinách, najbohatšími zdrojmi pyridoxínu sú mäso, listová zelenina, strukoviny a celozrnné výrobky. Vitamíny rozpustné vo vode sú vitamíny, ktoré naše telo vstrebáva bez nutnousti prítomných tukov. Patrí medzi ne vitamíny skupiny B a najslávnejší vitamín, vitamín C. Obvykle sú netoxické a bohato obsiahnuté v pestrej dennej strave.


Zdieľajte tento článok prostredníctvom sociálnych sietí: