Vitamíny rozpustné v tukoch

Vitamíny rozpustné v tukoch sú dôležité látky pre správne fungovanie zdravého organizmu. Patrí sem vitamín A, vitamín D, vitamní E a vitamín K. Ďalšími vitamíny sú tie rozpustné vo vode. O tých ale v ďalšom článku.


Ak sa vitamín radí medzi "vitamíny rozpustné v tukoch" neznamená to, že ak chceme tento vitamín požiť, je nutné ho rozmiešať v tuku, oleji, alebo inom tuku. Znamená to, že pri ich užívaní je potrebná strava a zvyčajne sa pred požitím odporúča konzumácia hlavného jedla. Pre zapamätanie si týchto vitamínov existuje dobrá pomôcka - zapamätáme si slovo DEKA, teda vitamín D, EK a A.

Vitamín D - kalciferol

Čiže kalciferol je vlastne hormón, získavaný slnečné žiarením a následnú premenou na zmenený vitamín D. Niektorí ľudia nedokážu dostatočne slnečné žiarenie premeniť na vitamín D. Deje sa tak u niektorých porúch organizmu, a viacmenej u starších ľudí. V týchto prípadoch je vhodné doplniť potrebný vitamín potravinovým doplnkom.

Pre ľudský organizmus je dôležitý najmä kvôli svojej vlastnosti pomocníka pri vstrebávaní vápnika do tela a tým je teda preventívnym opatrením osteoporózy. Ďalej posilňuje imunitný systém a bojuje s niektorými druhmi rakoviny.

Vitamín D je teda užitočný ako pre pevné a zdravé kosti, ale aj zuby. Reguluje vápnik, a fosfor v krvi. Ak je málo vápnika v krvi, organizmus si ho odoberá z kostí a takýto dlhodobý stav vedie k ochorenie rednutia kostí - osteoporózy.

 

Osteoporóza nie je len dôsledkom nedostatku vápnika. Problém nastáva, aj keď je telo prijíma dostatočné množstvo vápnika, ale bojuje s nedostatkom vitamínu D. Organizmus tak nedokáže vápnik dostatočne vstrebávať do tela. Je teda nutné opäť spomenúť, že základom zdravého tela je pestrá strava a aj pohyb na čerstvom vzduchu, kde je telo vystavené slnečnému žiareniu a tak prijíma potrebný vitamín D. Pozor tiež však na nadmerný prísun vitamínu D, ktorý spôsobuje vyšší obsah vápnika v krvi a to vedie ako k nevoľnostiam, tiež poškodením srdca, obličiek a ďalším ťažkostí

Vitamín E - antioxidant

Ďalším vitamínom rozpustným v tukoch je vitamín E, látka s vysokými antioxidačnými účinkami. Užitočný je aj pri srdcových ochorení alebo rakoviny. Známy je tiež pod názvom tokoferol (alfa-tokoferol). Po prijatí sa v tele uchováva pomerne dlho.

Je vysoko obsiahnutý v tučných jedlách, a preto je tučná strava pre telo nutná. Ale stačí len raz za čas. Vitamín E je nielen preventívnym opatrením srdcových chorôb, je účinný ako posilňovač imunity, zbavuje telo aj toxínov z cigaretového dymu a podporuje hojenie kože. Medzi jeho základné funkcie patrí prírodná detoxikácia od nahromadených škodlivín, a ochrana bunkových membrán.

To sú tiež základné vlastnosti pre prevenciu rakoviny. Tokoferol je výborným bojovníkom a udržiavateľa imunitného systému, zabraňuje ochorenia angíny pectoris, spomaľuje proces starnutia a je tiež jedným z hlavných spomaľovačov Alzheimerovej a vraj aj Parkinsonovej choroby. Vitamín E tiež pomáha uľaviť pri poruchách krvného obehu, alebo nervového systému. Zmierňuje bolesti pri menštruácii a bolesť v prsiach.

Odporúčaná denná dávka je 10 miligramov denne ako preventívny prostriedok. Pri dlhodobom nedostatku vitamínu E môže dôjsť k nerovovému poškodeniu a úbytku červených krviniek. Naopak nadbytok môže spôsobovať bolesti hlavy, hnačky, môže byť narušené vstrebávanie vitamínu A. To však nastáva až pri vysokých dávkach vitamínu E, čo znamená 2000 miligramov denne. V potravinových doplnkoch sa vitamín E užíva bežne a odporúča sa brať kapsuly vždy v rovnakom čase. Prírodnými bohatými zdrojmi sú pšeničné klíčky, ďalej orechy, rastlinné oleje a listová zelenina.

Vitamín K

V tridsiatych rokoch 19. storočia dánski prírodovedci objavili, že sa pri podávaní stravy bez tuku u malých kurčiat sa objavuje krvácanie. Problém bol vyriešený podávaním látky, ktorú kvôli tomu nazvali vitamín K, podľa zrážaniu (koagulácie) krvi. Dnes je už známe, že potrebný vitamín K získava telo aktivitou črevných baktérii, ktoré tento vitamín produkujú. Len vo výnimočných prípadoch sa stretávame s jeho vysokým nedostatkom, aj keď sa v tele neukladá v nemalom množstve.

Vitamín K je teda dôležitý pre dostatočnú zrážanlivosť krvi, najmä u vnútorných krvácanie a dôležitú úlohu hrá pri pooperačných stavoch, kedy pomáha hojeniu a užitočný je aj ako prevencia a liečba osteoporózy.

Avšak hlavná úloha vitamínu K je zrážanie krvi. Lekári často pri nedostatočnom zrážaní krvi vitamín K predpisujú ako doplnok stravy. Predpisovaný tiež býva pri plánovanej operácii a pri pooperačných stavoch. Pod dohľadom lekára býva vitamín K užívať pri silnom menštruačnom krvácaní. Vyskytujú sa aj názory, že vitamín K je prospešný pre chorých s osteoporózou, nie je však hlavným liekom na toto ochorenie. Pomáha v tele využívať vápnik a tým je prospešný pre zdravé a pevné kosti.

Nedostatok "kačka" je u zdravých jedincov veľmi vzácny, pretože telo si samo vytvorí toľko vitamínu, koľko potrebuje. Môže sa teda vyskytnúť snáď len u chorých a to najmä ochorenia čriev, ďalej pečene, alebo všade tam, kde je možná porucha vstrebávania tukov. Akútny nedostatok vitamínu K je obvyklý po podávaní antibiotík. Nedostatok či už akútne, tak dlhodobý sa pozná ľahkým sklonom k tvorbe modrín. Ak sa vyskytne takéto podozrenie u jedinca, mal by vyhľadať lekára. Ten mu už predpíše vitamín K v tabletkách. Z prírodných zdrojov ho obsahuje len tmavo zelená zelenina, zanedbateľné množstvo je v rastlinných olejoch, mäse, alebo mliečnych výrobkoch.

Vitamín A

Áčko pozná ľudstvo od nepamäti, bez toho by si to uvedomovalo. Už v staroveku konzumovali Egypťania pečeň pre zdravé oči a ako prevenciu šerosti a sleposti. Hippokrates zas usúdil, že slepost súvisí s nedostatkom niečím, čo je v pečeni. V nasledujúcich storočiach ľudia objavovali ďalšie potraviny s účinkom proti slepote. Po pečeni to bol rybí tuk, ďalej vajcia a kuracie alebo tresčej pečeň.

Samotný vitamín A bol objavený až v dvadsiatom storočí a teraz už vieme, že naše telo vitamín A prijíma buďto z živočíšnych zdrojov ako spomínaná pečeň, tiež rybí tuk, vajcia, najmä žĺtok, maslo a mlieko, alebo ako provitamín A z rastlinných produktov. Z nich je najviac obsiahnutý v mrkve, ďalej v listovej zelenine, paradajkách, marhuliach, broskyniach a ďalšie zelenine a ovocí. Platí pravidlo, že čím červenšia zelenina, či ovocie, tým bohatší na provitamín A.

Výnimkou je zelená zelenina, kedy zelený chlorofyl prekrýva sfarbenie karotenoidov. Tieto provitamíny náš organizmus premieňa na vitamíny A. Ten sa potom ukladá v pečeni. Je dôležitý nielen pre zdravý zrak, ale aj rast kostí, regeneráciu buniek, tvorbu kože a slizníc. Nedostatok sa bežne u dospelého zdravého jedinca neobjavuje. Ten je skôr záležitosťou detí, dôsledkom príjmu potravy menej bohaté na vitamín A, a chorých. Sú to najmä ľudia s poruchou trávenia, kedy ide o problém so vstrebávaním vitamínu do tela, ďalej u zníženej funkcie štítnej žľazy au cukrovky.

Nedostatok vitamínu A sa pozná najprv zhoršenou adaptáciou na tmu a ďalej suchú, zrohovatenú kožou. Dlhodobý nedostatok vedie k zhoršenému zraku, až slepote a nezvyklým sfarbením kože. Predávkovania vitamínu A je veľmi zriedkavé, ľudské telo dokáže bez problémov vstrebať až 20tich či dokonca 30tich násobne vyššiu dávku. Pri takomto stave sa objavuje svrbenie, vyrážka, vypadávanie vlasov a nechutenstvo.


Zdieľajte tento článok prostredníctvom sociálnych sietí: