Vitamínový paradox

Viete, že niektoré vitamínové doplnky nášmu zdraviu prospievajú a iné nám môžu škodiť? Môžu škodiť aj v kombinácii s rôznymi liekmi, nesprávnym dávkovaním, skladbou nášho jedálnička a podobne.


Vitamínový paradox

Nájdite si vo vyhľadávači slovo vitamíny, budete zavalení doplnky stravy, ktoré zaručene dodajú vášmu telu dennú dávku vitamínu A, E, C ..., stimulujú srdcové, svalovú alebo mozgovú činnosť, môžu predísť rakovine, prečistí vám tepny, skvalitní sexuálny život, dodajú energiu. Kto by odolal takýmto sľubom? Preto ochotne utrácame za najrôznejšie tabletky a koktaily.

Pozor na antioxidanty

Už v r. 2007 vydal časopis Americkej lekárskej komory správu, podľa ktorej u ľudí, ktorí pradidelně užívajú antioxidanty vzrastá až o 16% riziko úmrtia av r. 2006 zistili vedci z Washingtonskej univerzity, že ak fajčiari berú vysoké dávky vitamínu E po dobu desiatich rokov , je vyššia pravdepodobnosť, že ochorie na rakovinu. Tak by sme mohli pokračovať. Je vhodné sa poradiť s lekárom aké vitamíny a dopňky môžeme brať.

Multivitamín? Pre mužov riziko v podobe rakoviny prostaty

Znepokojivé je zistenie amerického Národného inštitútu pre výskum rakoviny. Muži, ktorí berú multivitamíny častejšie ako raz denne, je pravdepodobný výskyt rakoviny prostaty vo 32%. Multivitamín neuškodí ľuďom, ktorí nejedia denne celozrné pečivo, čerstvé ovocie a zeleninu.

Bez céčka ani ranu

Medzi ľuďmi sa traduje, že vitamín C je najvhodnejšia pri liečbe chrípky. Táto tradícia nie je úplne pravdivá. Dlhodobé štúdie preukázali, že vitamín C nijako zvlášť pred chrípkou nechráni ani neurychluje jej liečbu. Pomáha však ľuďom zaťaženým dlhodobej námahe, stresu a športovcom.

Nebezpečné dávkovanie vitamínov

Výrobcovia vitamínov a potravinových doplnkov nás presviedčajú, že dobrého nie je nikdy dosť a to, že sa predávajú v lekárňach a obchodíkoch so zdravou výživou nás utvrdzuje v tom, že sú prírodné a bezpečné. Relatívne áno, ale len pre úplne zdravé osoby. Ak máme problémy s pečeňou, obličkami, srdcom, krvou, vysokým alebo nízkym tlakom, môžu nám škodiť - aj preto, že sa viažu s liekmi, ktoré prípadne musíme brať.

Predávkovanie - vitamíny

Konzumenti často zabúdajú, že vitamíny a minerály sa pridávajú do rôznych křupek, tyčiniek, minerálok, džúsov a limonád. Jestli jeme a pijeme často a pravidelne tieto výrobky a pridáme hrsť vitamínových tabletiek, koledujeme si o predávkovaní, čo môže spôsobiť vážne zdravotné problémy. Patrí sem napríklad osteoporóza, vyvolaná nadbytkom vitamínu A. Nadbytok kyseliny listovej spolu s nedostatkom vitamínov B6, B12 môže spôsobiť neurologické ťažkosti, bolesť hlavy, závraty, celkovú zmätenosť.

Vysoké dávky vitamínov - kedy môžu škodiť

Vitamín A

- Pri vyšších dávkach sa môže v tele hromadiť a pôsobiť toxicky-rozmazať videnie, vyvolať vracanie, môže viesť k ťažkostiam s pečeňou, kosťami a centrálnym nervovým systémom. Prírodným zdrojom vitamínu A je špenát, šalát, zemiaky

Betakarotén

- Telo ho premieňa na vitamín A, preto osobitne fajčiari by ho nemali brať kvôli zvýšenému riziku rakoviny pľúc. Dostatočné množstvo betakaroténu získame z tmavozeleného ovocia a zeleniny.

Vitamín C

- Neexistuje presvedčivý dôkaz o vplyve proti chrípke a srdcovým chorobám. Poháre pomarančového džúsu obsahuje dennú dávku vitamínu C, fajčiari môžu dávku zvýšiť.

Vitamín E

- Vyššie dávky riedia krv, u osôb, ktoré majú problémy s krvným tlakom môžu spôsobiť mozgovú mŕtvicu. Napríklad 60 gramov mandlí pokryje dennú dávku vitamínu E.

Kyselina listová

- Nie je preukázaný význam v boji proti srdcovým chorobám, rakovine alebo depresiu. Teória, že pomáha pri Alzheimerovej chorobe je naozaj iba teóriou. Prírodné kyselinu listovú nájdeme v zelenine s tmavozelenými listami, celozrnnom pečive a obohatených cereáliách.

Vitamín B (niacín)

- Sa používa na znižovanie hladiny cholesterolu len pod lekárskym dohľadom. Môže mať totiž vedľajšie účinky a spôsobiť poškodenie pečene. Je v chudom mäse, hydine, rybách, vajciach a orechoch.

Železo

- Prospieva tehotným alebo ženám so silnou menštruáciou, osobám s poruchou krvotvorby. Inak môže ovplyvniť účinky iných liekov, a tým zhoršovať priebeh niektorých chorôb, treba žalúdočných vredov. Dobrým zdrojom železa je červené mäso, hydina, zelenina s tmavozelenými listami, fazuľa, šošovica a obohatené cereálie.

Zinok

- Vysoké dávky zinku môžu oslabiť imunitný systém, pretože môžu znižovať hladinu HDL ("dobrého" cholesterolu). Thunderbird zo zinku tiež negatívne ovplyvňujú pôsobenie niektorých antibiotík, liekov na krvný tlak, ale aj obyčajného Acylpyrinu. Zinok nájdeme predovšetkým v mäsu, hydine, mliečnych výrobkoch, obilninách, fazuli, šošovke a orechoch.

Vitamíny - príroda alebo chemické laboratórium

Vedci sa stále nemôžu dohodnúť ako vlastne vitamíny a potravinové doplnky pôsobia, kedy je odporučiť a kedy nie. Ja osobne si myslím, že je lepšie investovať do čerstvých prírodných vitamínových zdrojov (aspoň viem čo jem) a po pilulkách siahnuť len výnimočne.

Z toho vyplýva, že rovnako ako u konzumovanie potravín plati: všetkého s mierou. Vhodná je správna vyváženosť ako u potravín, tak u vitamínov a potravinových doplnkov, nad ktorými na rozdiel od liekov neexistuje žiadna prísna štátna kontrola. To zvyšuje rôzne riziká (čo vlastne užívam) a nejasnosti-nemám možnosť kontroly o obsahu piluliek a potravinových doplnkov.


Zdieľajte tento článok prostredníctvom sociálnych sietí: