Vajcia v našom jedálničku

Vajíčka predstavujú dôležitú súčasť našej výživy. Vajcia obsahuje jeden z najkvalitnejších zdrojov bielkovín, bielok neobsahuje žiadny tuk ani cholesterol, väčšina tuku v žĺtku je zdraviu prospešná. Týždenne môžeme skonzumovať až 4 žĺtky.


Vajíčka patria v súčasnosti medzi základné súčasť nášho jedálnička. Vajíčka môžeme konzumovať na raňajky, na obed ik večeru. Pridávame ich do šalátov, koláčov, zdobíme nimi najrôznejšie pokrmy.

Výživové zložky vajcia

Vajcia patria medzi potraviny s vysokou výživnou hodnotou. Majú vysoký obsah bielkovín, ktoré sú hodnotnejšie než bielkoviny mäsa. Bielkoviny sú bohaté na esenciálne aminokyseliny, ktoré organizmus potrebuje pre zdravý vývoj a obnovu buniek. Vajcia v sebe ukrývajú celý rad prospešných živín, ako je vitamín D, A, B12, vápnik, fosfor, železo, selén, cholín. Obsiahnutý vitamín D je veľmi dôležitý pre zdravý rast kostí, prevencia rakoviny, srdcových chorôb, porúch imunity, duševných porúch, roztrúsenej sklerózy. Vajíčka sú zdrojom antioxidantov, ktoré pomáhajú pri očných chorôb.

Vajíčka obsahujú bohatý zdroj leucínu, luteínu, zeaxantínu

Leucín je najdôležitejšie aminokyselina, luteín a zeaxantín sú antioxidanty, ktoré hrajú dôležitú úlohu v prevencii šedého zákalu a Senilná degenerácie maku.

Vaječný bielok tvoria približne dve tretiny likvidné váhy celého vajcia

na žĺtok pripadá tretina. Varený žĺtok obsahuje 210 mg cholesterolu, vaječný bielok 0 mg cholesterolu.

Liečivé účinky vajec

* Vajcia pomáhajú znižovať krvný tlak.
* Vajcia priaznivo pôsobí na obezitu.
* Vaječný proteín je plne využívaný športovcami. Po srvátkový proteín, je vaječný proteín najkvalitnejšie proteín, ktorý možno nášmu telu dodať. Obsahuje totiž celé aminokyselinové spektrum, rovnako ako srvátkový proteín.

Konzumácie vajec

Vajcia môžu konzumovať deti, dospievajúci, aktívny ľudia, športovci. Vajcia sú vhodné aj pre tehotné ženy, predovšetkým pre ich nenarodené deti, ich dôležitý vývoj mozgu a pre ich budúce inteligenciu.

Konzumácia surových vajíčok

Kvôli vysokému riziku baktérie salmonely nie je vhodné konzumovať vajcia v surovom stave. Ak môžete, nedávajte si pokrmy ako je tatársky biftek, čerstvá majonéza, tiramisu a pod Zvlášť u tehotných žien sa neodporúča konzumácia surových vajec a vajec upravených nahniličko či namäkko, ale iba dobre tepelne upravených.

Vajcia a cholesterol

Vajcia síce obsahuje až dve tretiny dennej odporúčanej dávky cholesterolu, na druhú stranu je však naše telo nevstrebá stopercentne. Zdravý človek môže bez problémov skonzumovať 4 vajcia týždenne, ľudia s vyšším obsahom cholesterolu potom 1 vajce týždenne. Bielkov však môžete zjesť neobmedzene, pretože neobsahujú ani cholesterol, ani tuk.

Vajcia a štíhla línia

Jedno stredne veľké vajcia má len 80 kalórií.

Nákup vajec

Pri nákupe vajíčok buďte starostliví. Vyberajte si vajcia čistá, s neporušenou škrupinou a označené. Ďalej si všímajte toho, ako sú vajíčka v predajni uskladnená. Vajcia by mali byť skladované v rozmedzí od 5 ° C do 18 ° C, rozhodne by nemala byť vystavená priamemu slnku.

Trvanlivosť vajec

Po nákupe vajec si môžete doma preveriť ich čerstvosť. Prosvítíte Ak vajcia lampou, bude mať čerstvé vajcia bielok belavý až ružový a žĺtok bude okrúhly a presne v strede. Ďalšia možnosť, ako spoznať čerstvosť vajec je, že ich vložíte do pohára s vodou. Ak vajíčko zostane na dne, je čerstvé, ak vypláva na povrch, už čerstvé nie je. Ďalej čerstvosť spoznáte pri rozklepnutí vajíčka, teda ešte pred spracovaním v pokrme. Ak bude bielok dobre spojený so žĺtkom, ktorý má tvar pravidelnej pologule, je vajíčko čerstvé.

* Vajcia triedy A majú minimálnu dobu trvanlivosti najviac 28 dní po znáške. Na obaloch vajec musí byť táto informácia vytlačená.
* Vajcia triedy extra A majú minimálnu dobu trvanlivosti 9 dní.

Trvanlivosť uvarených vajec

Uvaríte Ak vajíčko, môžete ho v chladničke skladovať do 10 dní. Ak však škrupina u vajíčka pri varení praskla, snažte sa uvarené vajíčko čo najskôr spotrebovať, pretože do škrupiny by mohli prestúpiť nežiaduce mikroorganizmy.

Skladovanie vajec

Vajíčka po nákupe skladujte v chladničke, špičkou nadol.

Vajíčka s hnedou a bielou škrupinou

Možno sa pýtate, prečo niektoré vajíčka majú hnedú a iná bielu škrupinu. Biela vajíčka znášajú sliepky s bielym perím, hnedá vajíčka znáša kropenatý a hnedá sliepky. Hnedá vajíčka majú silnejšie škrupinu.

Domáce vajíčka

Rozdiel vajíčok domácich au veľkochovu je v tom, že domáce vajcia mávajú žĺtok sýto zafarbený, a to vďaka kvalitnej výžive. V dnešnej dobe však aj kupovaná vajíčka majú žĺtok sýty, a to vďaka správnej kŕmnej zmesi.

Vajcia a alergie

Ak trpíte alergiou na vajíčka, môžete ich nahradiť v niektorých jedlách droždím, práškom do pečiva.

Vajahit - náhradka vajec

Vajahit dostanete v špecializovaných predajniach so zdravou výživou. Ide o výrobok, ktorý plne nahradí vajce všade tam, kde ho používate. Má minimálne množstvo cholesterolu oproti vajíčku. Základnú zložku tvorí sójová bielkoviny, srvátka, škrob, lecitín a kukuričná múka.

Vajcia v kuchyni

Vajcia slepačie používame prednostne čerstvá a správne produkčne ošetrená, vyhýbame sa kačacím, ktoré môžu obsahovať baktérie salmonely, vyvolávajúce črevné nákazy. Stráviteľnosť vajec závisí na kuchynskej úprave. Ľahko stráviteľná sú vajcia uvarené na mäkko a surový našľahaný bielok, nejtíže stráviteľná sú vajcia pripravená na tuku a surový nenašlehaný bielok. Vaječný pokrm je vhodné preto pripravovať len s malou dávkou tuku, aby sa ich stráviteľnosť ešte komplikovaniu.

K príprave pokrmov používame vajcia čo najčerstvejšie. To platí predovšetkým pre domáce majonézy, pri prídavkov surových žĺtkov do krémov alebo iných pokrmov, pri úprave varených a miešaných vajec a omeliet. Je teda vhodné kupovať vajcia len v malom množstve, nie do zásoby po celom platu.

Varenie vajec

Aby nám vajíčko pri varení neprasklo, opláchneme ho tesne pred varením studenou vodou, alebo ho na širšom konci prepichneme. Pri varení vajec použijeme také množstvo vody, aby sa vajcia len tesne ponorená. Ak použijeme väčšie množstvo vody, alebo varíme ak vajíčka pod pokrievkou, môže sa stať, že nám prasknú.

Vajíčka namäkko

Vajcia vložíme lyžicou do vriacej vody a varíme po dobu 2 minút na miernom ohni, potom je vyberieme.

Vajíčka na Hnilička

Vajcia vložíme lyžicou do vriacej vody a varíme po dobu 4 minúty na miernom ohni, potom je vyberieme.

Vajíčko na tvrdo

Vajcia vložíme lyžicou do vriacej vody a varíme po dobu 7 minút na miernom ohni, potom je vyberieme.

Menšie vajíčka varte vždy o pol minúty kratšiu dobu.

Ľahké šúpanie vajec


Je ľahšie očistenie uvarených vajec, je buď namočíme do studenej vody, alebo môžeme urobiť do škrupiny na jednom konci dierku a veľmi silno fúknuť. Škrupina potom pôjde ľahko sloupnout.

Recepty z vajíčok

Domáce majonéza

Vajcia, olej. Do mixéra dajte vajcia, mixujte a počas mixovania pridávajte po kvapkách olej. Ako vajcia, tak olej musia mať rovnakú teplotu, inak sa Vám majonéza zrazí.

Sedliacka omeleta

2 varené zemiaky, 3 vajcia, kečup, horčica, soľ, korenie. Na kocky nakrájané uvarené zemiaky osmažte na oleji dozlatista. Pridajte rozmiešané vajcia v hrnčeku. Nechajte stuhnúť, nemiešajte. Dochuťte soľou a korením.


Zdieľajte tento článok prostredníctvom sociálnych sietí: