Užite si plody jesene

Na jeseň nám príroda pripravila najrôznejšie plody, ktoré nielen skvele chutia, ale sú aj zdraviu prospešné. Ostatne, čo si budeme nahovárať, ovocie a zelenina zo supermarketov a obchodných reťazcov nie je často vôbec kvalitné.


Ovocie a zelenina ponúkané v obchodoch spravidla dozrieva počas zdĺhavé cesty do našej krajiny a stráca cenné látky. Stavte radšej na svoju vlastnú záhradku, a ak to nie je možné, zavítajte na trhy! A čo by ste nemali zabudnúť kúpiť? To sa dočítate v tomto článku.

Šípky - významný zdroj vitamínu C

Šípky sú typickým znakom jesene. Ako liečivý plod boli užívané už v období stredoveku. Sú plné vitamínu C, ale mimo neho obsahujú aj vitamín E, K, B, lykopén, vápnik, železo.

Zber, sušenie, využitie

A ako šípky správne zbierať? Vyrazte na ne ešte pred tým, ako udrie prvý mrazíky, sústreďte sa len na zrelé a tvrdé šípky, odstraňujte stopky. Následne je sušte buď v sušičke, alebo jednoducho rozprestreté na plech. Šípky sú vhodné najmä na prípravu čaju, sirupu a marmelády.

Liečenie s šípky

Šípky predstavujú prevenciu pred infekciami a nachladnutím. Majú schopnosť spevňovať cievy, sú teda dobré na kŕčové žily. Šípek napomáha sústredenosti, a to vďaka podpore činnosti nervového systému. Rovnako je skvelým pomocníkom pre zdravý chrup a predchádza paradentóze. A nakoniec, šípky stimuluje libido a má pozitívny vplyv na potenciu!

Zemiaky - podporujú obličky

Spúste ľudí sa pri slove "zemiaky" ihneď vybavia hranolky, alebo vyprážané zemiakové lupienky. To je však len jedna "strana mince". Zemiaky môžu byť, práve naopak, skvelým pomocníkom pri redukcii váhy. Ak si totiž pripravíme zemiaky varené, nezkonzumujeme skoro žiadny tuk, ich energetická hodnota je taktiež nízka, ale napriek tomu nás dokážu zasýtiť. Musíme však podotknúť, že varené zemiaky zase prichádza o cenný vitamín C, ktorý sa rozpúšťa vo vode. Z hľadiska vitamínu C sa teda budú skôr odporúčať zemiaky smažené alebo pečené, avšak výrazne nižšiu kalorickú hodnotu majú zemiaky varené.

Zemiaky sú vhodné v prípade opuchov a zadržiavanie vody v tele, pretože ovplyvňujú odvodňovanie a funkciu obličiek.

Najideálnejší čas na konzumáciu zemiakov je jeseň

Zemiaky by ste si mali najviac dopriať práve na jeseň, pretože vtedy sú čerstvé a obsahujú vitamínu C najviac (uskladnením stráca až polovicu vitamínov a na jar už sú na vitamín C naozaj chudobné).

Pozor! Zemiaky môžu byť jedovaté!

Zemiakové klíčky sú plné jedovatých látok, takže by sme ich pred prípravou mali dôkladne odstrániť. Ak už sú naklíčené veľa, radšej je vôbec nekonzumujte. Takisto sa neodporúčajú spracovávať zemiaky zelenej.

Zemiakový tip

Pri varení zemiakov je varte v čo najmenšom možnom množstva vody (neodplavíte toľko cenných látok). Použitú vodu nemusíte vylievať, ale skúste z nej pripraviť polievku! Maximálne tak využijete vodu plnú živín.

Tekvica - nielen Halloween

Z tekvíc možno vykúzliť veľa rozmanitých dobrôt (koláče, kompóty), pridávame ich do šalátov, cestovín, polievok apod Ak budete tekvicu využívať na výrobu halloweensku výzdoby, dužinu nevyhadzujte, pretože je to cenný zdroj zdraviu prospešných látok!

Tajomstvo ukryté v tekvicu

V tekvicu nájdeme provitamín A, vitamíny C, B, ďalej vlákninu, draslík, vápnik, železo, horčík, zinok, fosfor ai Tekvice sú mimoriadne vhodné pre jedincov, ktorí držia diéty, a tiež pre osoby s ochorením srdca. Sú takmer bez tuku, zato obsahujú veľa vlákniny. Vďaka nízkemu obsahu sodíka nepredstavujú ohrozenie pre artérie a srdce. Navyše znižujú krvný tlak, majú ľahko diuretické účinky, podporujú čistenie obličiek. Detoxikujú organizmus a podporujú imunitu.

Slivky (trnky, slivky) - nielen na slivovicu

Slivky sú s jeseňou neodmysliteľne späté. Na celom svete rozlišujeme viac ako 2000 druhov sliviek. Síce nie sú významným zdrojom vitamínu C (ako to u väčšiny ovocia býva), však dodávajú vitamín E a B. Čo sa týka minerálov, slivky sú bohaté na draslík, fosfor, horčík, železo, zinok.

Účinky sliviek

Slivky sú prostriedkom pre zlepšenie stavu pokožky, vlasov a nechtov. Predchádzajú určitým druhom rakoviny, chudokrvnosti, kardiovaskulárnym problémom, pomáhajú regulovať cholesterol. Trápi vás zápcha? Potom si naordinujte slivková lekvár alebo kompót! Slivky majú totiž schopnosť povzbudiť peristaltiku čriev. Bránia aj ukladanie nadbytočného tuku, sú teda vhodné pri diétach.

Cibuľa - allicín ako v cesnaku

Bez cibule sa žiadna domácnosť nezaobíde. A v čom tkvie jej liečivé schopnosti? V cibuľu je látka zvaná allicín (je okrem iného zahrnutá iv cesnaku). Allicín má antibiotické účinky, bojuje proti vírusom a baktériám, pomáha liečiť chrípku a prechladnutie. Allicin však nie je tým jediným, čo cibuľa obsahuje. Môžeme spomenúť vitamíny A, E, C, železo, zinok, síru, fosfor, horčík, vápnik, jód.

Účinky cibule

Cibuľa okrem iného podporuje imunitu, detoxikuje žilový systém, reguluje škodlivý cholesterol, má blahodarný vplyv na zažívanie, znižuje hypertenziu (vysoký krvný tlak), riedia krv, pomáha na kŕčové žily, hemoroidy, nedostatočne prekrvené končatiny. Cibule je tiež afrodiziakum! Surová cibuľa je liekom na plynatosť, pečeňové problémy a zápchu.

Praktické rady s využitím cibuľa

* Trápi vás bradavice? Priložte si na ňu cibúľ kašičku naloženú v cukre. Procedúru opakujte, kým bradavice nezmiznú.

* Na kurie oko pomáha, keď cibuľu naložíte na 24 hodín do octu a potom priložíte na noc na príslušné miesto.

* Štípla vás včela, alebo máte vyrážku? Potierajte miesto čerstvú cibuľovou šťavou. Predídete tak infekciu a zmiernite opuch.

* Recept na predchádzanie kŕčovým žilám: Do štyroch litrov vriacej vody dajte 100 g cibule, hŕstku dubovej kôry a palina. Varte 10 minút. Následne pridajte hrsť soli. Nalejte do vane a doprajte si kúpeľ.

* Na zápal stredného ucha sa odporúča nakvapkať do ucha šťavu z cibule, alebo ju aplikovať na vatový tampón a ten vložiť do ucha.

* Postihla vás nádcha, kašeľ, chrípka a pod? Potom zmiešajte cibuľovou šťavu a med (2:1) a zmes užívajte.

Huby-regulácia cholesterolu

Jeseň je pre hubárov snáď tým najkrajším obdobím. Vhodne pripravené huby sú navyše diétnym pokrmom. Čerstvé huby sú zložené z 90% z vody a majú len veľmi nízku energetickú hodnotu. Ďalšie plus je, že sú bohaté na vlákninu. Dôležité je však huby správne upraviť - smaženice alebo rezne vyprážané na tuku zrejme moc diétne nebudú. Huby sú zdrojom bielkovín, provitamínu A, vitamínu B, E, D, K. Nájdeme v nich železo, vápnik, draslík, sodík, fosfor, mangán, meď. Regulujú cholesterol, majú vplyv na pankreas, bojujú proti rakovinnému bujneniu.

Huba mene Hliva ustricová

Hliva ustricová je bohatá na rad vitamínov (B1, B2, B3, B5, B6, C, D, K), ale aj stopových prvkov (železo, draslík, fosfor, sodík, zinok, selén, meď, chróm, jód, bór) , obsahuje aminokyseliny, mastné kyseliny, proteíny, steroly, mevinoliny, bielkoviny, vlákninu. Hliva ustricová významne podporuje imunitný systém, takže je prevenciou rôznych ochorení.


Zdieľajte tento článok prostredníctvom sociálnych sietí:



Užite si plody jesene

Prostějov 1 Konice Plumlov Kostelec na Hané Brodek u Prostějova Prostějov 6 Určice Němčice nad Hanou Kralice na Hané Prostějov 4 Bedihošť Nezamyslice u Prostějova Klenovice na Hané Suchdol u Prostějova Hvozd u Prostějova Laškov Mostkovice Olšany u Prostějova Ptení Smržice