Tekvicové a slnečnicové semienka

Ako tekvicové, tak slnečnicové semienka sa považujú za súčasť zdravého jedálnička. Obsahujú mnoho látok, ktoré sú pre ľudský organizmus prospešné. Medzi ne napríklad patrí esenciálne mastné kyseliny, minerálne látky, vitamíny aj vláknina.


Tekvica

Tekvica je ľudový názov pre tekvica turek alebo tekvica. Známe je asi 25 druhov tekvíc. Táto zelenina pochádza z Latinskej Ameriky. Do Európy bola dovezená v 15. storočia po objavení Ameriky Krištofom Kolumbom. Tekvica obsahuje minerálne látky, vodu, aj alfa a beta karotén.

Tekvicové semienka

Tekvicové semienka majú plochý, oválny tvar a orieškovo sladkastú chuť. Obsahujú predovšetkým zinok, vitamín A, D, E a vitamíny skupiny B, ďalej minerály selén, draslík, vápnik, fosfor, mangán, železo, horčík a meď. Sú tiež zdrojom nenasýtených mastných kyselín.

Účinky tekvicových semienok

* Tekvicové semienka majú blahodarné účinky na činnosť prostaty a slúži ako prevencia proti zápalom močového mechúra a močových ciest.
* Obsahujú tiež látky spomaľujúce starnutie, pôsobí priaznivo na stav vlasov, kože a kvalitu nechtov.
* Pomáhajú tiež stabilizovať hladinu glukózy v krvi, sú teda vhodné aj pre diabetikov.
* Nenasýtené mastné kyseliny obsiahnuté v semienkach znižujú cholesterol, vysoký krvný tlak i riziko infarktu.
* Semienka tiež obsahujú aminokyselinu tryptophan, ktorá väčšinou v strave chýba.

Tekvicový olej

Tekvicový olej pomáha k rýchlejšej obnove poškodených tkanív a pôsobí priaznivo na tráviace ústrojenstvo. Olej z tekvicových semienok je lisovanie za studena a patrí do kategórie olejov najvyššej kvality. Chutí veľmi dobre, je teda vhodný na dochutenie šalátov.

Konzumácia tekvicových semienok

Tekvicové semienka môžeme jesť samotnej. Sú ale výborné ak je pridáte do müsli, domáceho pečiva, či šalátov. Tekvicové semienka chutia tiež skvele opražené. Stačí ich na miernom ohni na troške oleja opražiť, ľahko osoliť a usušiť.
Výživovej hodnoty tekvicových semienok:

10 gramov obsahuje približne 168 kJ (40 kcal).

Slnečnica

Slnečnice je vysoká bylina z čeľade hvězdicovitých. Existuje až 67 druhov slnečníc. Väčšina druhov slnečníc pochádza zo Severnej Ameriky. V Česku sa pestuje 5 druhov slnečníc. Najznámejší z nich je slnečnica ročná (Helianthus annuus). Zo slnečníc využívame slnečnicové semienka aj slnečnicový olej. Ako semienka, tak olej už používali pôvodní obyvatelia Ameriky - zo semienok piekli chlieb a olej používali na potláčanie rán.

Slnečnicové semienka

Slnečnicové semienka obsahujú okolo 50% tukov, 23% bielkovín a len okolo 7% sacharidov. Sú veľmi bohatá na vitamíny B1 a E. Ďalej obsahujú esenciálne mastné kyseliny, horčík, železo, vápnik a fosfor. Sú síce vysoko kalorická, ale ľahko stráviteľná.

Účinky slnečnicových semienok

* Keďže sú slnečnicové semienka bohatá na esenciálne mastné kyseliny, pomáhajú znižovať hladinu cholesterolu v krvi a chrániť srdce a cievy.
* Vitamín E je zase silný antioxidant, spolu s kyselinou linolovú zlepšuje elasticitu kože, zlepšuje stav nechtov, vlasov. Tiež pomáha pri ekzémoch.
* Obsah horčíka zase pomáha pri migrénach.
* Slnečnicové semienka navyše obsahujú niacín, ktorý reguluje metabolizmus tukov a cukrov.

Slnečnicový olej

Získava sa zo semienok slnečnice. Používa sa ako jedlý olej na prípravu potravín, ale aj v kozmetickom priemysle. Do kozmetických prípravkov je pridávaný kvôli zvláčňujúcim vlastnostiam. Slnečnicový olej patrí k najobľúbenejším druhom stolových olejov a to aj kvôli jeho cenovej dostupnosti.

Konzumácia slnečnicových semienok

Lúpaná semienka sú vhodné ik priamej konzumácii. Môžete ich ale pridať do domáceho pečiva, šalátov, či müsli. Aj slnečnicové semienka chutia dobre opražené. Stačí ich na miernom ohni na troške oleja opražiť, ľahko osoliť a usušiť.

Výživovej hodnoty slnečnicových semienok

10 gramov obsahuje 244 kJ (59kcal)

Záverom

Ako tekvicové, tak slnečnicové semienka sú považované za zdravé potraviny, s ich konzumáciou to však nepreháňajte. Obsahujú totiž veľké množstvo tuku a sú energeticky bohatá. Ak semienka konzumujete priamo, je lepšie voliť tá nesolené.


Zdieľajte tento článok prostredníctvom sociálnych sietí: