Stredomorská kuchyňa

Milovníci stredomorskej kuchyne robia to najlepšie pre svoje srdce a cievy.Tento typ jedálnička umožňuje každému jesť veľmi chutne a pestro.Kuchyňa prakticky neobsahuje potraviny,ktoré by patrili do kategórií zakázané alebo konzumovať len veľmi obmedzene.


Obyvatelia krajín okolo Stredozemného mora sú známi svojim nezdolným temperamentom a láskou k životu, ale predovšetkým pevným zdravím. Ľudia z tejto preslnené časti zemegule žijú až o desiatky rokov dlhšie než obyvatelia strednej Európy, a kardiovaskulárne ochorenia je postihujú dokonca o polovicu menej.

Čomu vďačí obyvatelia Stredomoria za svoje zdravie a vitalitu

Dlhú dobu sa verilo, že zdravie a vitalita obyvateľov Stredomoria sú zásluha priaznivej klímy a odolného genetického kódu. Ukázalo sa však, že zdravie, krásu a dlhovekosť miestnym obyvateľom prepožičiava po stáročia budovaný systém výživy, ktorý zodpovedá väčšine nárokov zdravého stravovania, a to aj podľa najprísnejších kritérií súčasných dietológov. Stredomorskú kuchyňu možno pokojne použiť aj ako na liečebnú diétu, pretože jej môžeme pozitívne ovplyvniť hladinu tukov v krvi

Základ stredomorskej kuchyne

Základom stredomorskej kuchyne je chlieb, obilniny, strukoviny, orechy a zelenina. Zeleninu je potreba v čo najväčšej miere konzumovať čerstvú, chlieb jesť tmavý alebo celozrnný, ryžu divokú a cestoviny z tvrdých druhov pšenice. Práve v takýchto produktoch sú v najväčšom množstve zachované vitamíny a minerály potrebné pre životné procesy tela, a tiež vláknina, ktorá uľahčuje činnosť žalúdka a tráviaceho traktu. Väčšina týchto výrobkov obsahuje hlavne takzvané zložité sacharidy, ktoré sa štiepia pomaly a nadlho zanechávajú pocit nasýtenia. Pritom všetkom nemajú základné potraviny stredomorskej kuchyne skoro žiadny tuk a cholesterol.

Podstatné je tiež to, že uprednostňujú biele mäso pred červeným a vajcia užívajú veľmi umiernene, predovšetkým v podobe rôznych omeliet, ktoré sa však podávajú s veľkým množstvom zeleniny.

Ingrediencie stredomorskej kuchyne

Strukoviny sú nezameniteľnou ingrediencií stredomorských šalátov, polievok a omáčok. Jedlá z fazule, hrachu alebo šošovky sú sýta, pretože obsahujú rastlinné bielkoviny a veľké množstvo zložitých sacharidov.

Prakticky každodenne jedia obyvatelia Stredomoria aj ryby alebo iné plody mora. Ryby obsahujú len malé množstvo nasýtených tukov a veľa zdravia prospešných omega-3 kyselín, ktoré chránia pred kardiovaskulárnymi ochoreniami.

Podľa najnovších zistení ovplyvňujú tieto kyseliny pozitívne aj stav a funkcie mozgových a nervových tkanív a pomáhajú pri liečbe chronických zápalových ochorení.

Dezerty stredomorskej kuchyne

Z mliečnych výrobkov dávajú obyvatelia Stredomoria prednosť syrom a prírodným jogurtům. Jogurty tiež dávajú do šalátov, kde je syr tiež veľmi dôležitou ingredienciou.

A aký dezert by vám okolo pobrežia Stredozemného mora dali najčastejšie? Nečakajte žiadny ťažký a tučný zákusok. Pravdepodobne dostanete čerstvé alebo zapečené ovocie.

Príprava zeleniny a ovocia podľa stredomorskej kuchyne

Sú stovky spôsobov, ako dokážu obyvatelia Stredomoria pripraviť chutne zeleninu a ovocie. Dokonca aj to čerstvé. Nechýba na tanieri ani jediný deň a často je súčasťou každého jedla, čo je nepochybne jedným z hlavných dôvodov ich pevného zdravia.

Ovocie a zelenina totiž obsahujú veľké množstvo vitamínov hrajúcich v našom organizme rad dôležitých rolí. Jednou z tých hlavných je neutralizácia zlého vplyvu voľných radikálov, ktoré sa významne podieľajú na vzniku kardiovaskulárnych a nádorových chorôb. Vláknina obsiahnutá v ovocí a zelenine podporuje správnu funkciu zažívacieho traktu.

Olivový olej ako tajomstvo stredomorskej kuchyne

Olivový olej dávajú kuchárky skoro do každého jedla vrátane polievok a šalátov. Olivový olej, obsahujúci mononenasýtené tuky, stimuluje trávenie a činnosť pečene. Obsahuje nezanedbateľné množstvo vitamínu E, ktorý je často nazývaný elixírom mladosti. Na olivovom oleji sa v Stredomorí aj varí, pečie, alebo dokonca smaží, čo nie je na škodu, pretože olivový olej je jeden z mála tukov, v ktorom sa pri tepelnom spracovaní netvoria karcinogénne látky.

Mononenasýtené kyseliny v olivovom oleji lahodí predovšetkým srdcu, pretože znižujú hladinu cholesterolu, ktorý upcháva cievy. Olivový olej tiež podporuje obranné mechanizmy tela a nie je toľko kalorický ako väčšina tukov živočíšneho pôvodu.

Správne korenie a dobré víno stredomorskej kuchyne

Stredozemné kuchyne používa rôzne druhy čerstvých i sušených byliniek, papriky, cesnaku a rôznych ďalších druhov korenia - všetky tieto pochutiny nádherne prevonia a dochuťou jedlo, ale tiež napomáhajú látkovej výmene a uľahčujú trávenie.

Zabudnúť nesmieme ani na víno, ktoré je zakázané v celej rade liečebných aj redukčných diét. Avšak vo stredomorskej diéte zakázané nie je, naopak je tu vítané, čo konieckoncov nespochybňujú ani lekári, podľa ktorých pohár vína denne zlepšuje hladinu tukov v krvi.

Okrem toho víno a hrozno obsahujú flavonoidy, čo sú známe antioxidanty, ktoré neutralizujú ničivý účinok voľných radikálov v ľudskom tele.

Výhody stredomorskej diéty

*
Umožňuje chutné a pestré stravovanie.
*
Prakticky neobsahuje potraviny, ktoré by boli zle stráviteľné.
*
Prospieva nielen zdraviu, ale aj kráse, pretože jedlá obsahujú veľké množstvo vitamínu E.
*
Nie je finančne náročnejšie než bežná jedlá českej kuchyne.

Ako jedia Tí, čo uprednostňujú stredomorskú kuchyňu

Na Vašom jedálničku nesmie chýbať

*
Celozrnné pečivo a cestoviny z tvrdých alebo tmavých druhov múky.
*
Zelenina a ovocie, najlepšie čerstvé.
*
Olivový olej - doprajte si kvalitné druhy lisované za studena, takzvané panenské.
*
Ryby a morské plody. Môžete ich jesť aj ako hlavné jedlo a tiež dávať do šalátov alebo omáčok.
*
Strukoviny, ako napríklad hrach, fazuľa, šošovica. Nič sa nestane, keď túto typickú trojku strukovín doplníte o ďalšie druhy.
*
Víno, ale len umiernene, pretože stačí pohárik denne. Vyberajte si suché alebo stolný druhy vín, ktoré obsahujú minimum cukru.
*
Dezert v podobe čerstvého ovocia.

Recepty stredomorskej kuchyne

*
Fiorella so sušenými paradajkami

400 g Fiorella ("kvetinové cestoviny"), 100 g vykôstkovaných čiernych olív, 150 g sušených paradajok, 1 lyžica olivového oleja, čerstvá bazalka, 50 g strúhaného parmezánu.

Fiorella uvaríme al dente (na skus), zlejeme a dáme do misy. Premiešame s olivovým olejom. Pridáme na kolieska nakrájané čierne olivy, sušené paradajky a parmezán a všetko premiešame. Na tanieri ozdobíme bazalkou. Tip: do hotových cestovín vmiešajte 2 lyžice bazalkového pesta.

*
Kurča s citrónom a olivami

4 kuracie stehná, ¼ lyžičky škorice, ¼ lyžičky kurkumy, 2 lyžice olivového leje, ½ červenej cibule, 3 cm dlhý kúsok zázvoru (nastrúhaný), 2 nakladané citróny alebo limetky (alebo čerstvé), 50 g čiernych olív bez kôstok, 300 ml kuracieho vývaru, 1 lyžice svetlého medu, 2 lyžice nasekaného zeleného koriandra, soľ a korenie.

Porcie kurčaťa osmažíme na oleji zo všetkých strán a dáme do hlbšieho kastróla. Na panvici osmažíme plátky cibule, do sklovita. Pridáme zázvor, škoricu, kurkumu a vývar a privedieme k varu. Zmes nalejeme na kurča, zakryjeme a pomaly dusíme asi pol hodiny. Potom pridáme nakladané alebo čerstvé citróny alebo limetky nakrájané na klinky, olivy a med. Nezakryté dusíme ešte asi 30 minút. Hotové posypeme nasekaným koriandrom.


Zdieľajte tento článok prostredníctvom sociálnych sietí: