Spirulina - nutričná bomba

Spirulina platensis - sladkovodné modrozelená mikroriasy, patria medzi najhodnotnejšie alkalické prírodné látky súčasnosti. Jej vek sa odhaduje na 3,1 miliardy rokov. Jej vlastnosti využívali už staroveké kultúry Maju a Aztékov.


Spirulina - význam mikroriasy

Sladkovodná riasa Spirulina sa právom radí medzi najbohatšie prírodné zdroje živín. Spirulina:

* Spirulina pôsobí ako silný antioxidant,
* Spirulina má nezanedbateľné miesto alternatívnych jedálničkov vegetariánov, vegánov a iných makrobiotiky,
* Spirulina je považovaná za jednu z nutrične najbohatších potravín na svete,
* Spirulina je absolútne netoxická,
* Spirulina prevyšuje všetky komponenty stravovania a medicínske preparáty, ktoré sa využívajú na ochranu a ozdravení ľudského organizmu,
* Spirulina je plnohodnotnou a vyrovnanou potravou pre celý náš organizmus,
* Jspirulina je vynikajúci pre svoju stráviteľnosť a vstrebateľnosť, neobsahuje totiž žiadne nestráviteľné látky, a to na rozdiel od väčšiny rastlinných produktov, ktorých výživné látky sú nášmu telu zle dostupné, pretože sú ich bunky pevne uzavreté v tzv ochrannej schránke z nestráviteľné celulózy. Naproti tomu bunky spiruliny sú jedinečné tým, že majú tenkú stenu len s polysacharidov, ľahko stráviteľnú tráviacimi enzýmami nášho tela.

Spirulina - obsahovej zložky mikroriasy

Spirulina - rastlinné bielkoviny

Spirulina obsahuje až 70% bielkovín, pre porovnanie: sója obsahuje maximálne 35% bielkovín, tofu obsahuje maximálne 8% bielkovín.

Bielkoviny, ktoré obsahuje Spirulina, sú úplne jedinečné. Na rozdiel od bežných rastlinných bielkovín, ktoré majú nekompletné spektrum i nízku nutričnú hodnotu, spôsobenú nedostatkom esenciálnych aminokyselín, sa môže Spirulina pochváliť vysoko kvalitným spektrom bielkovín so všetkými 8 esenciálnymi aminokyselinami a 10 aminokyselinami neesenciálními. Existuje totiž 8 esenciálnych aminokyselín, ktoré si ľudské telo nedokáže vyrobiť a ďalšie dve, ktoré si nedokáže vytvoriť v dostatočnom množstve. Preto sú nevyhnutné pre život a nazývame ich esenciálne. Ak by v našej potrave chýbala len jedna z nich, povedie to postupom času k chorobe a smrti.

Tieto esenciálne aminokyseliny, spolu s 11 ti ďalšími, ktoré z nich telo vyrába, tvoria vzájomnými väzbami štruktúrované bielkoviny, ktoré sú základným stavebným kameňom ľudského organizmu, a vytvárajú enzýmy (globulárne bielkoviny), ktoré sú spúšťačom všetkých základných životných procesov. Aminokyseliny sú základným stavebným kameňom bielkovín, z ktorých je tvorená každá bunka ľudského organizmu a sú tak nepostrádateľné pre bunečnú tvorbu, regeneráciu a celkovo pre zachovanie všetkých životných funkcií organizmu.

Aminokyseliny sa rozdeľujú na esenciálne, ktoré si naše telo nemôže samo vyrobiť a neesenciálne, ktoré naše telo dokáže nahradiť, a to vyrobením z iných zlúčenín. Esenciálne sú leucín, izoleucín, valín, (tzv. BCAA), lyzín, metionín, treonín, phenylalanin a tryptofán (deti potrebujú ešte arginín a hystidin). Neesenciálne aminokyseliny - obzvlášť dôležité je, si strážiť množstvo troch neesenciálnych aminokyselín - glutamín, cysteínu a glycín, ktoré v tejto kombinácii tvorí jeden z najvýznačnejších antioxidantov v našom tele.

Betakarotén (provitamín A) a spirulina

Spirulina má oveľa väčšie množstvo provitamínu A, ako mrkva. Navyše, na rozdiel od syntetického vitamínu A a napríklad vitamínu A z tuku rybacej pečene, je tu betakarotén úplne netoxický, a to aj vo veľkých dávkach. Betakarotén má značné terapeutické účinky, vrátane schopnosti znižovať sérum cholesterolu a všadeprítomné rakoviny. Počas posledných rokov implementovali zdravotnícke inštitúcie zaoberajúce sa výskumom rakoviny, kedy desiatky štúdií dokazujú, že beta karotén znižuje riziko všetkých druhov rakoviny, vrátane rakoviny prsníka, pľúc, žalúdka, pažeráka, hrubého čreva, gastrointestinálneho traktu a pošvy. Vo Spirulina je až 150 obsahu betakaroténu, pre porovnanie: mrkva má až 8 obsahu betakaroténu, sušené marhule až 18 obsahu betakaroténu, pečeň až 6 obsahu betakaroténu.

Spirulina a železo

Spirulina je najbohatším prírodným zdrojom chelátovaného prírodného železa, ktoré je úplne netoxické. Je až 58x bohatší ako špenát a až 28x bohatší ako surová hovädzia pečeň. Železo zohráva zásadnú úlohu pri tvorbe hemoglobínu i zdravého celkového imunitného systému. Obsah železa vo Spirulina je niekoľkonásobne vyššia ako v iných potravinách a jeho vstrebateľnosť je podstatne vyššia ako u syntetických doplnkov železa.

Spirulina a vitamín B 12

Spirulina obsahuje až 6x viac vitamínu B12 ako napríklad surové hovädzie pečeň.
Spirulina a esenciálna mastná kyselina GLA (gama linolénovú kyselinu)

Spirulina je až 3x bohatší ako známy pupalkový olej. Gama linolénová kyselina pomáha kontrolovať hladinu cholesterolu v krvi, krvný tlak, podporuje správnu funkciu kĺbov. Kyselinu gama-linolénovú radíme do skupiny omega-6 mastných kyselín, ktorá je jednou z podskupín nenasýtených mastných kyselín. Chýbajúce nenasýtené mastné kyseliny v organizme sa môžu navonok prejaviť zhoršenou kvalitou pokožky, nechtov a vlasov.

Spirulina a vitamín E

Spirulina patrí medzi najbohatšie prírodné zdroje tohto vitamínu, je 3x bohatšia na vitamín E ako zelená pšenice. Jeho biologická aktivita je o 49% vyšší ako u syntetického vitamínu E.

Spirulina - farbivo chlorofyl

Spirulina má oveľa množstvo chlorofylu, ako napríklad zelená pšenice, alebo Lucerna siata. Chlorofyl má výrazné čistiace aj detoxikačné účinky. Chlorofyl pomáha z ľudského organizmu odstraňovať ťažké kovy, chemické toxíny a ďalšie mnohé jedovaté látky. Chlorofyl regeneruje pečeňové tkanivo a prečisťuje krvné riečište. Chlorofyl odporuje kožné metabolizmus, hojenie rán i vredov. Spoločne sa fykocyanín, železom, vitamínom B12 a kyselinou listovou výrazne podporujú zdravú krvotvorbu. Chlorofyl je najzákladnejším farbivom všetkých zelených častí rastlín. Chlorofyl spomaľuje rast choroboplodných baktérií, je účinný proti zápachu, obsahuje veľa horčíka aj dusíka.

Spirulina - farbivo fykocyanín

jedná sa o najvýznamnejším farbivo, ktoré Spirulina obsahuje. Tento proteínový komplex tvorí približne okolo 15% celej hmotnosti. Podľa posledných vedeckých výskumov má farbivo fykocyanín značné antioxidačné, protizápalové a dokonca antikarcinogenní účinky. Ovplyvňuje tvorbu kmeňových buniek v kostnej dreni, podporuje tvorbu makrofágov a stimuluje fagocytózu. Tým Spirulina výrazne prispieva k stimulácii imunitného systému. Pri výskume, ktorý bol vykonaný v Černobyle u osôb postihnutých chorobami z ožiarenia, u ktorých došlo k poklesu tvorby červených i bielych krviniek, sa ich stav výrazne zlepšil, a to pri podávaní len 5 gramov spiruliny denne po dobu 42 dní. Fykocyanín znižuje toxicitu v obličkách. Fykocyanín zohráva zásadnú úlohu pri ochrane proti zlyhaniu obličiek spôsobenom toxickými prvkami alebo lieky. Fykocyanín má všestranné využitie pri liečbe dysfuncí obličiek.

Spirulina - farbivo xantofyly

získava sa z olejového extraktu z práškových rastlín. Jedná sa o žltú a oranžovú farbu. Xantofyly sprevádza chlorofyl vo všetkých zelených častiach rastlín, je obsiahnutý v kvetoch a plodoch. Xantofyly neprekrýva farbu chlorofylu.

Glykopidy, Sulfolipidy

glykopidy a sulfolipidy sú súčasť lipidov vo Spirulina. Sú mimoriadne zriedkavé a významne aktívne proti vírusovým ochoreniam, kedy účinne bráni najrôznejším vírusom preniknúť do ľudských buniek. Podľa vedeckých výskumov potláčajú glykopidy a sulfolipidy oparový vírus, HIV-1, HIV-2, ďalšie vírusy spôsobujúce deficit imunity.

Mikroprvky (meď, zinok, kobalt)

zinok (stopový prvok) je dôležitý pre správny vývoj všetkých živých rastlinných i živočíšnych organizmov. Nedostatok zinku sa veľmi skoro prejaví, keď dôjde k oslabeniu imunitného systému a ľudský organizmus sa razom stáva náchylnejší k chorobám. Problémy s príjmom zinku môže nastať počas tehotenstva, pre dobrý vývoj plodu sa odporúča užívať zinok práve vo výživových doplnkoch. Nedostatok zinku sa ďalej prejavuje vypadávaním vlasov, zlou bunkovú imunitou, letargiou. Zinok udržuje hladinu vitamínu A, pôsobí ako antioxidant, stabilizuje bunkové steny, má vplyv na rast a vývoj. Zinok je veľmi potrebný pre správnu činnosť imunitného systému, tlmí prejavy artritídy, podporuje hojenie rán i kožných zápalov.

Kobalt (stopový prvok) je neoddeliteľnou súčasťou vitamínu B12. Podieľa sa na tvorbe červených krviniek, stimuluje aj tvorbu erytropoetínu, hormónu podporujúceho tvorbu erytrocytov. Kobalt sa tiež podieľa na tvorbe hormónov štítnej žľazy, a to tým, že podporuje vychytávanie jódu. Kobalt tiež ovplyvňuje funkciu ciev, av neposlednom rade znižuje krvný tlak. Ak máme nedostatok kobaltu, môžete trpieť zvýšenou únavou, nechutenstvom, poruchami rastu a poruchami štítnej žľazy.

Meď (stopový prvok) je nevyhnutná pre tvorbu kolagénu, základné bielkoviny kostí, kože aj spojivových tkanív. Meď je nevyhnutná v prevencii kardiovaskulárnych chorôb, na udržiavanie zdravých vlasov, zdravej kože. Meď podporuje plodnosť. Meď udržuje správnu pigmentáciu tkaniva vo vlasoch, kožu, v očiach. Meď môže byť účinná aj pri prevencii vysokého krvného tlaku, porúch srdcového rytmu. Meď pomáha v prevencii rakoviny, srdcových chorôb aj iných ďalších chorobách.

Aminokyseliny, sacharidy vo spirulina

Spirulina je koncentrovaným zdrojom aminokyselín a sacharidov, ktoré sa veľmi rýchlo vstrebávajú do krvného riečišťa.

Antioxidanty a spirulina

Spirulina je významným zdrojom antioxidantov, kedy obsahuje celé spektrum známych antioxidantov, vrátane vitamínu B1, B6, vitamínu E, selénu, zinku, mangánu, metionínu, medi, betakaroténu.

Enzýmy a spirulina

Spirulina obsahuje celý rad enzýmov, najmä superoxiddismutázu (SOD) a glutatiónu peroxidázu, ktoré významne pomáhajú neutralizovať škodlivé účinky voľných radikálov. Poškodzovanie organizmu voľnými radikálmi je jednou z hlavných príčin ochoreniach spojených so starnutím ľudského organizmu.

Vápnik a spirulina

Spirulina obsahuje veľké množstvo vápnika, ktorý všeobecne chýba v našej výžive.

Horčík a spirulina

Spirulina obsahuje horčík, ktorý významne uľahčuje absorpciu vápnika vo Spirulina.

Chróm

Spirulina obsahuje chróm, ktorý pomáha efektívne využívať glukózu a okrem toho prispieva k stabilizácii krvného cukru.

Proteíny a spirulina

Dve tretiny hmotnosti spiruliny tvoria čisté proteíny, ktoré sa skladajú rovnako ako tie ľudské z aminokyselín. Bunková stena Spirulina je tvorená mäkkými mukopolysacharidy, neobsahuje celulózu, čo umožňuje jej veľmi ľahkú stráviteľnosť aj vstrebávanie. Táto vynikajúca stráviteľnosť je obzvlášť dôležitá pre jedinca trpiace podvýživou au ktorých je znížená kapacita príjmu živín. Podávanie Spirulina podvyživeným deťom je účinnejší ako sušené mlieko, pretože laktóza obsiahnuté v mlieku môže vyvolať ťažkosti so zažívaním. Vo Spirulina je až 70% proteínu, pre porovnanie: sója má maximálne 40% proteínu, strukoviny majú maximálne 25% proteínu, vajcia majú maximálne 50% proteínu.

Unikátnosť Spirulina tiež spočíva v tom, že obsahuje vyváženú kombináciu väčšiny živín, ktoré ľudský organizmus potrebuje k svojmu správnemu fungovaniu.


Zdieľajte tento článok prostredníctvom sociálnych sietí: