Soľ a jej vplyv na organizmus

Priemerný človek skonzumuje 3500 miligramov sodíka denne. To zodpovedá asi 9 gramom soli, alebo 2 plným polievkovým polievkovým lyžiciam soli. Toto množstvo je pritom o 2000 miligramov väčší, než je odporúčaná denná dávka sodíka pre dospelého človeka.


Avšak väčšina soli nepochádza z vášho přisolování, ale z už hotových jedál. V tomto článku sa dozviete o potravinách, ktoré obsahujú soli nadbytok a ktorým by ste sa mali v obchode s potravinami vyhnúť. A ďalej potom o dôsledkoch, ktoré má na ľudský organizmus nadmerný príjem soli.

Podľa Českej diabetologickej spoločnosti

by spotreba sodíka nemala prekročiť 3 gramy na deň, čo sa rovná asi 7,5 gramov kuchynskej soli. Nie je výnimkou, že sa príjem kuchynskej soli pohybuje okolo 16 gramov na osobu a deň.

Pre dojčatá a batoľatá nie soľ vhodná vôbec

Dieťa do jedného roka, by zase nemalo konzumovať žiadne přisolované potraviny.

Sodík sa vyskytuje prirodzene v mnohých potravinách, ale je do nich tiež ešte pridávaný vo forme soli, alebo iných sodík obsahujúcich látok. Kuchynská soľ je chemickou zlúčeninou sodíka a chloridu a nazýva sa chlorid sodný. Vysoký obsah sodíka v potravinách má závažné následky na zdravie. Pričom práve soľ sa skladá asi zo 40% sodíka. Čajová lyžička soli, ktorá váži približne 5 gramov, obsahuje okolo 2 gramov sodíka. Časté pridávané potravinárske látky ako jedlá soda, niektoré konzervačné látky a glutamát sodný, tiež prispievajú k celkovému dennému príjmu sodíka.

V prírode sa soľ nachádza voľne vo forme kamennej soli, čiže Halit

Soľ je vysoko rozpustná vo vode a používa sa predovšetkým na zvýraznenie chuti pokrmu. Mnohí z nás si nedokážu predstaviť, že by nesolili. Ovšem podobný účinok sa dá dosiahnuť aj použitím byliniek. Návyk na slanú chuť sa vyvíja postupne.

Nadbytok soli

je obsiahnutý v mnohých potravinárskych výrobkoch, prevažne v údenárskych a konzervovaných potravinách. Ďalej potom tiež v chipsy, slaných tyčinkách, solených orieškoch.

V tejto dobe vznikajú tzv soľnej jaskyne, ktoré majú pre človeka naopak výborné liečebné účinky. Jednou takou významnou jaskyni je Soľná pyramída v Beroune.

Soľná jaskyňa Beroun - Soľná PYRAMIDA

Soľná Pyramída v Beroune je atypická tým, že je vybudovaná z aktívnej soli, ktorá má preventívne a terapeutické účinky. Takto vysokú účinnosť zabezpečuje generátor suchého soľného aerosolu, ktorý má schopnosť vytvoriť takmer 100% antibakteriálne prostredie. Táto jaskyňa je jednou zo štyroch najúčinnejších soľných jaskýň v tuzemsku. Poskytujú riadenou Haloterapia, ktorá je schopná skutočne efektívne prečistiť celý systém dýchacích ciest, potvrdila sa aj pri liečbe alergií, ekzémov, lupienky, astma, pri poruchách nervového systému a ďalších chorobách a problémoch.

Môžete vyskúšať soľnej terapie a masáže, ako jediná v strednej Európe poskytuje masáž sv. Sebastiena. V Soľné Pyramid si užijete aj zábavu. Ak Vás zaujíma výtvarné umenie, tu ho nájdete. Na leto sa chystajú spoločenské kluby, ktoré navštívi poznáme osobnosti.

Soľ obsahuje dôležité minerály a stopové prvky pre zdravie a krásu, preto si príďte oddýchnuť a načerpať nové sily do Soľné Pyramídy v Beroune.

Plusy soli

Soľ je zdrojom sodíka a chloridových iónov, ktoré sú nepostrádateľné pre správnu funkciu organizmu. Chlorid sodný je veľmi dôležitou látkou pri regulácii vody a látkovej výmene. Sodík je dôležitý pri prenose nervových a svalových signálov. Je taktiež stavebnou látkou kostí. Chlorid sodný je ďalej súčasťou kyseliny chlorovodíkovej, ktorá začína trávenie bielkovín. V pečive soľ spevňuje lepok v ceste a pri výrobe tavených syrov pomáha odstraňovať nežiaduce vápnik.

Mínusy soli

Soľ zadržiava vodu v tele a zabraňuje vylučovanie odpadových látok z organizmu. Zvyšuje tiež riziko ochorenia ciev. Pri nadmernom príjme môže viesť k poškodeniu obličiek a pečene, pretože telo soľ nestačia vylučovať a tá sa v týchto orgánoch hromadia. Normálne telo zvládne vylučovať nadbytok soli potem a ledvinami.Sůl tiež môže spôsobiť nadváhu a to práve zadržiavaním vody v tele. Presolené jedlá môžu ďalej viesť k rakovine žalúdka, rednutie kostí, poškodiť srdce a mozog. Choroby obličiek sa prejavujú opuchom, ktorý je dôsledkom nadmerného množstva soli v organizme.

Soľ a vysoký krvný tlak

Pravdepodobne 1 / 5 populácie, si vďaka genetickým predispozíciám, zvyšuje riziko vysokého krvného tlaku vysokým príjmom sodíka. Práve ľudia s veľkým príjmom sodíka majú vysoký výskyt hypertenzie a mŕtvice. Pričom soľ nie je nutne jediným dôležitým faktorom pri ochorení vysokým krvným tlakom.

Vylučovanie soli

Soľ sa z tela vylučuje niekoľkými cestami. Medzi ne patrí moč, stolica a pot. Ak je ale v organizme veľké množstvo soli, soľ v tele zostane a nadmerne sa koncentruje v krvi.

Ako môžeme kontrolovať príjem soli?

Množstvo soli, ktoré konzumuje nemôžeme znížiť len tým, že prestaneme dosolovat. Takto totiž prijmeme asi len 1 / 3 soli. Až polovica nášho príjmu soli pochádza z hotových potravín už zakúpených v obchode. Preto je tak ťažké príjem soli kontrolovať. Jediné čo dokáže napovedať, či sa jedná o potravinu s vysokým obsahom soli je slaná chuť. Niektoré potraviny, ktoré nechutia slano, ale aj prispievajú k množstva konzumovanej soli, ako je napríklad chleba, koláče, sušienky. Veľa fast foodových jedál je tiež veľa solené, ako treba hranolky, čínska kuchyne či hamburgery. Minerálne vody zase obsahujú sodík.

Málo soli obsahuje napríklad múka, zemiaky, ryža, zelenina, mlieko a obilniny. Nekupujte zbytočne pečivo posypané soľou. Ďalej sa odporúča obmedziť konzumáciu údenín, salám a konzerv, a to aj zeleninových. Veľa sodíka je tiež obsiahnuté v príchuti, ako je napríklad glutamát sodný, prášok do pečiva, kakao v prášku, polievkové kocky.

Kuchynská alebo morská soľ?

Odborníci majú odlišné názory na to, ktorá soľ je vhodnejšia. Pravdou však je, že bežná kuchynská soľ je vysoko čistená. V procese čistenia je pripravená o veľké množstvo minerálov, na rozdiel od soli morskej.


Zdieľajte tento článok prostredníctvom sociálnych sietí: