Sója - nenahraditeľná strukovina

Pomocou sóje schudnete, budete sa cítiť ľahšie a posilníte aj svoju imunitu. Ak nie ste priaznivci sójového mäsa, sójových bôbov, vyberte si sójové jogurty, pochutnajte si na ochutené sójovom mlieku, vyskúšajte sójové tofu prírodný, či s príchuťou.


Sója je považovaná za jednu z najstarších kultúrnych plodín. Pochádza zo severnej a strednej Číny. Sója sa pestuje v tropických, subtropických podmienkach av teplých oblastiach mierneho pásu. Väčšinou je zavlažovaná iba dažďovými zrážkami, začína sa však tiež používať umelé zavlažovanie. Vo vyspelých krajinách je väčšina sóje použitá ako krmivo pre dobytok alebo je spracovaná na olej a sójový proteín, ktorý sa používa ako aditívum v mnohých potravinárskych výrobkoch.

Výživové zložky sóje

Sója je veľmi bohatá na proteíny, navyše majú tieto proteíny vhodné aminokyselinové zloženie s vysokým podielom esenciálnych aminokyselín, je chudobná iba na sírne aminokyseliny. Preto sú sójové výrobky obľúbenou zložkou vegetariánskej stravy. Sója je dobrým zdrojom minerálov (vápnik, fosfor, horčík, fosfor, železo), vlákniny, vitamínov radu B. Sója obsahuje 35% bielkovín, 30% škrobu, 18% tuku s vysokým podielom lecitínu. 1 kg sóje zodpovedá približne 2,5 kg teľacieho mäsa alebo 8 l kravského mlieka. Sója vďaka vysokému obsahu tuku, má najvyššiu energetickú hodnotu zo všetkých strukovín.

Vhodnosť sóje pre deti

sója obsahuje niektoré anti-nutrienty, alergény a vysokú hladinu fyto-estrogénov, ktoré môžu byť nevhodné najmä pre deti. Zdravý vývoj dieťaťa môže tiež ovplyvniť vysoká hladina fytáty, ktoré váži vápnik a ďalšie stopové živiny a zabraňujú tak ich príjmu z potravy. Z týchto dôvodov nie sú bežné sójové výrobky vhodné pre deti, vyrábajú sa však špeciálne formulované výrobky s prídavkom vápnika a vitamínov, ktoré je možné deťom podávať.

Sója podporujúce naše zdravie

Zaradíme Ak sóju 6x týždenne do nášho jedálnička, a to v najrôznejšie forme (mlieko, nátierky, sójové bôby, sójové mäso atď), môže u nás dôjsť k významnému zníženiu hladiny cholesterolu, a to až o 20 percent. Sója neobsahuje nasýtený tuk a cholesterol.

*
Sója znižuje kôrnateniu ciev a tepien.
*
Sója predstavuje prevenciu pred bežnými kardiovaskulárnymi ochoreniami, a to vrátane infarktu.
*
Sója pôsobí ako prevencia rakoviny hrubého čreva a konečníka u žien. Pojedaním sójových bôbov sa dostáva do tela nielen dostatok potrebných aminokyselín k výstavbe bielkovín, ale aj rad účinných látok, ktoré črevo chráni.
*
Sójovej bielkoviny tiež znižujú cholesterol v krvi.
*
Sója a výrobky z nej sú vhodnou stravou pri tuberkulóze, nádorových ochorení miesto mäsa, ktoré škodia, pri vyčerpanosti, rekonvalescencii, po ťažkých chorobách všetkého druhu, pri chorobách z ožiarenia.
*
Sója je vhodná aj pri ochorení tráviaceho ústrojenstva - pečene, žlčníka, žalúdka, pankreasu a čriev. Sója pôsobí preventívne proti žlčovým kameňom a rozkladá ich.
*
Sója svojím obsahom 5% vlákniny odstraňuje pri pravidelnej konzumácii zápchu, pôsobí preventívne proti hemoroidom a črevným nádorom.
*
Pre ženy po menopauze je naviac dôležité, že sójové výrobky obsahujú veľké množstvo fytoestrogénov, ktoré po menopauze často chýba. Ženy konzumujúci pravidelne sóju a sójové výrobky zažívajú menej často negatívne symptómy menopauzy.

Sójové výrobky

Sójová múka

Sójová múka sa vyrába z pražených sójových bôbov. V obchodoch je k dostaniu plnotučná a odtučnená sójová múka. U odtučnenej sójovej múky je viac koncentrovaný zdroj proteínov, ako u plnotučné sójovej múky. Sójová múka neobsahuje lepok ani škrob a obsahuje málo cukrov. Je preto veľmi užitočná v bezlepkovej diéte. Zo samotnej sójovej múky nedá pripravovať jedlá, ale pridáva sa k múke z obilia alebo sa používa na obohacovanie iných potravín.

Sójové jogurty

Sójové jogurty sa vyrábajú zo sójového mlieka. Niektoré sójové jogurty obsahujú aj cukor a kravskú srvátku či mlieko.

Tofu

Tofu sa pripravuje zrážaním čerstvého sójového mlieka, do ktorého sa pridá koagulačné činidlo, napríklad citrón. Následne sa tofu niekoľko dní lisuje, až dosiahne polotuhej konzistencie. Tofu je bohatý na bielkoviny, vitamíny radu B. Tofu môže nahradiť tvaroh, má neutrálnu chuť. Základná chuť je možné doplniť cesnakom, korením apod

Sójový olej

Sójový olej sa vyrába zo sójových bôbov. Sójový olej neobsahuje cholesterol, obsahuje väčšie množstvo poly-nenasýtených tukov. Obsahuje kyselinu linolovú a linolénovú, ktoré sú nevyhnutné pre dobrý rast organizmu a chránia pred chorobami srdca.

Sójová omáčka

Tekuté stolové korenie, nepostrádateľné pre prípravu nielen čínskych jedál. Omáčka je skvelá v marinádách, šalátoch apod

Sójové mlieko

Sójové mlieko je veľmi dobre stráviteľné. Obsahuje bielkoviny, fytoestrogény, lecitín. Sójové mlieko podporuje výživu pokožky a významne sa podieľa na jej pružnosti. Podieľa sa na tvorbe imunity organizmu svojím zložením. Sójové mlieko má veľký význam pre ľudí s alergiami.

Recepty sa sójou

Príprava sójového mäsa

Granuláty sójového mäsa varte v mierne osolenej vode po dobu 20 minút. Po uvarení mäso okapejte a vyžmýkajte prebytočnú vodu. Takto pripravené sójové mäso môžete ďalej využiť v najrôznejších receptoch s cestovinami, ryžou, zemiakmi, šalátoch apod

Sójová nátierka s čerstvými šampiňónmi

200 g uvareného sójového mäsa, 200 g nakrájaných šampiňónov, veľká cibuľa, 3 lyžice slnečnicového oleja, soľ, majorán, ligurček. Na oleji speňte nadrobno nakrájanú cibuľu a nakrájané šampiňóny, poduste spolu s majoránkou, pridajte sójové mäso, dochuťte ligurčekom a soľou. Nátierku nechajte vychladiť a môžete servírovať s pečivom.

Sójové karbonátky

150 g sójových bôbov, 2 rožky, 2 dcl mlieka, 3 vajcia, 50 g slaniny, veľká cibuľa, 6 strúčikov cesnaku, majorán, soľ, korenie, strúhanka na obalenie, slnečnicový olej. Prebrané a prepláchnutú, namočenú sóju uvarte do mäkka, potom sceďte. Uvarené sójové bôby zmiešajte s vymačkanými, v mlieku namočenými rožky a spoločne umelý či rozmixujte. Rozškvařte na kocky nakrájanú slaninu, pridajte jemne nasekanú cibuľu a cesnak. Spolu s dvoma rozmiešaným vajcami ich pridajte k rozomletým bobom a rohlíkům, osoľte, okoreňte, pridajte majoránku a všetko premiešajte. Vytvarujte malé fašírky, ktoré obalujte v rozšľahanom vajci a následne v strúhanke. Osmažte dozlata na slnečnicovom oleji. Podávajte so zemiakmi a zeleninovým šalátom.

Karfiol so sójovým bešamelom

100 g sójovej hladkej múky, 550 ml sójového mlieka, 50 g oleja, 1 veľký karfiol, muškátový oriešok, 2 lyžice sekanej petržlenovej vňati, rastlinný tuk na vymazanie a strúhanka na vysypanie formy, soľ. Z oleja a múky pripravíme svetlú zápražku, zriedime ju sójovým mliekom a povaríme, až zhustne. Na ružičky rozobratý uvarený karfiol rozložíme na dno vymastenej a strúhankou vysypanej zapekacej misky. Bešamelovú omáčku osolíme, pri-dáme muškátový oriešok, sekanou petržlen a prelejeme ju karfiol v miske. V mierne vyhriatej rúre zapečieme do ružova. Podávame s varenými zemiakmi a zeleninovým šalátom.

Sójové plátky na cesnaku

1 balenie sójových plátkov, 300 g nakrájanej cibule, 100 g hladkej múky, cesnak, soľ, korenie, olej. Uvarené sójové mäso osmažte na oleji, pridajte do vopred pripravenej šťavy (nakrájaná cibuľku orestujte, zapráši múkou, zalejte vývarom), pridajte cesnak, soľ, korenie a povarte. Plátky podávajte so zemiakovým knedľou a špenátom.


Zdieľajte tento článok prostredníctvom sociálnych sietí: