Smoothies - nápoj z ovocia a zeleniny

Smoothie je miešaný, chladený nápoj z čerstvého ovocia, alebo zeleniny. Ale môže tiež obsahovať napríklad čokoládu. Okrem čerstvého ovocia sa do týchto nápojov pridáva aj drvený ľad, med, cukor, mrazené ovocie, alebo aj jogurt.


Avšak niektoré smoothies sú iba 100% ovocím alebo zeleninou. Majú konzistenciu mliečneho kokteilu, sú teda hustejšie ako väčšina džúsov. A to pretože na rozdiel od džúsov neobsahujú vodu, ale rozmixovanej ovocnú dreň. Na rozdiel od mliečnych koktailov zvyčajne neobsahujú zmrzlinu, však môžu obsahovať mlieko.

Vieme, že ovocie a zelenina sú veľmi prospešné pre naše zdravie a celkovú kondíciu

Ale nájsť si počas dňa dostatok času, aby sme zjedli odporúčanú dennú porciu ovocia a zeleniny, môže byť ťažké. V tom Vám môžu pomôcť práve veľmi zdravé smoothies. Smoothie je oveľa zdravší ako džús. Obsahuje totiž vďaka ovocnej dreni omnoho viac vlákniny, väčší podiel antioxidantov i vitamínov. Smoothies neobsahujú žiadne koncentráty ani iné náhradky, umelé farbivá, chemické konzervačné látky alebo aromatické uhľovodíky. A navyše si ich môžete pripraviť doma podľa svojej vlastnej chuti.

Nasledovné základné recepty

sa skladajú z ovocia a zeleniny, ktoré sú veľmi ľahko dostupné a tieto recepty sú tiež veľmi jednoduché na prípravu. Jedinou podmienkou je, že vlastníte odšťavovač alebo mixér.

Jahodové smoothie - recept

Jahody sú jednou zo základných ingrediencií pre smoothie. A to vďaka tomu, že sa dajú dobre premiešať s väčšinou ovocie, pridávajú farbu a sladkosť. Na prípravu jahodového smoothie budete potrebovať 2 ½ šálky jahôd, ½ šálky jahodovej šťavy, jednu odkôstkovávanie broskyňa a 1 šálka bieleho jogurtu, alebo 1 šálka jahodového jogurtu, ak nemáte jahodu šťavu a nakoniec šálku ľadu.

I keď sa to nezdá, jahody sú veľmi výživným ovocím. 1 šálka nakrájaných čerstvých jahôd obsahuje v priemere 50 kalórií, 12 g sacharidov, 4 g vlákniny, 23 mg vápnika, 0,6 mg železa, 17 mg horčíka, 45 mg draslíka a 94 mg vitamínu C.

Zeleninové smoothie - recept

Toto smoothie je prospešné predovšetkým imunitnému systému. Potrebujete 1 šálka jablčnej šťavy, 1 šálka nakrájaných jabĺk, ½ šálky nakrájanej mrkvy, ½ šálky olúpané a nakrájané uhorky, 2 šálky ľadu. Mixujte dohladka. Muškátový oriešok a škorica dodajú smoothie krásnu vôňu.

Mrkva je zdrojom antioxidantov a najbohatším rastlinným zdrojom provitamínu A. Pomáha chrániť pred kardiovaskulárnymi chorobami, rakovinou a tiež podporuje nočné videnie.

Smoothie z červeného hroznového vína - recept

Ak máte radi hroznové víno, tomuto smoothie neodoláte. K príprave budete potrebovať 2 ½ šálky červeného hroznového vína bez jadier, 1 / 3 šálky čučoriedok, 1 / 3 šálky ostružín, ½ šálky malín, ½ šálky hroznovej šťavy a 2 šálky ľadu. Ak nemáte nejaký druh ovocia, jednoducho ho doplňte tými zvyšnými druhmi.

Hroznové víno podporuje zdravé srdce tým, že bráni zhlukovaniu krvných doštičiek a tiež znižuje krvný tlak. Okrem vitamínu B12 obsahuje všetky vitamíny skupiny B. Obsahuje tiež hroznový cukor, ktorý má priaznivý vplyv na únavu, nervozitu a látkovú výmenu. V šupkách sa ďalej nachádza dostatok vlákniny.

Rajčiakovej smoothie - recept

Paradajky sú skvelými ingredienciami pre zdravé smoothie, pretože obsahujú veľa antioxidantov. Na paradajkovej smoothie potrebujete 2 šálky nakrájaných paradajok, ½ šálky paradajkovej šťavy, ¼ šálky jablkovej šťavy, ½ šálky nakrájanej mrkvy, ¼ šálky nakrájaného zeleru, pálivú omáčku podľa chuti a 2 šálky ľadu.

Paradajky obsahujú okrem iného napríklad biotín, ktorý prospieva pokožke, vlasom i nechtom. Majú nízku energetickú hodnotu. Podporujú tvorbu hemoglobínu, posilňujú srdce. Paradajky tiež obsahujú látku zvanú tyramín, ktorá vyvoláva zlepšenie nálady.

Banánovej smoothie - recept

Toto smoothie má výbornú chuť a dokonca môže nahradiť aj olovrant počas dňa. Budete potrebovať 1 ½ šálky nízkotučného mlieka, 1 nakrájaný banán, ½ lyžičky vanilkového cukru a škoricu na ozdobu.

Banány sú zdrojom draslíka, ktorý je nevyhnutný pre správnu funkciu svalov a nervov a tiež napomáha udržanie normálneho krvného tlaku a podporuje odvodňovanie. Sú bohatým zdrojom vitamínu A, vitamínu skupiny B aj Vitamínu C. Zrelé banány tiež obsahujú veľké množstvo prírodného cukru, ktorý sa rýchlo vstrebe do krvného obehu a tým slúžia ako rýchle doplnenie energie.

Čerešňové smoothie - recept

Čerešňové smoothie je veľmi rýchle a nie je náročné na množstvo ingrediencií. Potrebujete len 1 nakrájaný banán, 1 šálka odpeckovaných čerešní a 1 šálka nízkotučného mlieka.

Čerešne sú veľmi nízkokalorické. Skladajú sa až z 80% z vody. Podporujú krvotvorbu, obsahujú tiež prírodné látky, ktoré zmierňujú ochabnutie pleti. Obsahujú draslík a sú močopudné. Okrem iného tiež obsahujú látky, ktoré znižujú obsah cukru v krvi, čo je veľmi prospešné pre diabetikov.

Pomarančová ananásovej smoothie - recept

Potrebujete 1 nakrájaný pomaranč, ½ šálky nakrájaného ananásu, ½ nakrájaného banánu, 1 šálka nízkotučného mlieka, alebo 1 šálka bieleho jogurtu a ½ šálky ľadu.

Pomaranče sú predovšetkým zdrojom vitamínu C. Kedy 180g pomaranča ho obsahuje priemerne 70 mg, čo sa rovná odporúčanej dennej dávke vitamínu C pre dospelého človeka. Ďalej obsahujú pektín, ktorý znižuje hladinu cholesterolu v krvi. Sú prospešné pri krvotvorbe, podporujú sústredenie a posilňujú imunitu organizmu.

Broskyňové smoothie - recept

K príprave budete potrebovať 1 šálka nakrájaných broskýň, ½ nakrájaného banánu, ½ šálky nízkotučného mlieka, ¼ šálky pomarančovej šťavy, a ½ šálky ľadu.

Broskyne obsahujú veľké množstvo horčíka a niacínu, ktoré priaznivo ovplyvňujú náladu. Z 80% sa skladajú z vody. Zrelé plody obsahujú veľké množstvo vitamínov a minerálov. Posilňujú imunitný systém a chráni pred voľnými radikálmi. Tiež pomáhajú pri chudnutí.

Jablkový banánovej smoothie - recept

Potrebujete ½ šálky pomarančovej šťavy, ¼ šálky nízkotučného mlieka, 1 nakrájaný banán, 1 nakrájané jablko a ½ šálky ľadu.

Jablko je považované za jednu z najzdravších olovrantov. Má pomerne málo kalórií. Jablká majú protizápalové účinky a pomáhajú krvotvorbe. Sú bohatá na kremík, železo, horčík a draslík. Jedno jablko obsahuje v priemere 81 kalórií, 10 mg vápnika, 25 mg železa, alebo 8 mg vitamínu C. Hodnoty sa samozrejme líšia v závislosti na odrode jablká.

Nebojte sa experimentovať a miešajte dohromady všetko ovocie či zeleninu čo máte najradšej. Smoothie sa dá len ťažko pokaziť.


Zdieľajte tento článok prostredníctvom sociálnych sietí: