Ryby - neodmysliteľná súčasť jedálnička

Konzumácia rýb je stále nízka, pritom jedna porcia dodá nášmu telu tretinu až polovicu odporúčanej dennej dávky bielkovín. Rybí tuk je tiež zdrojom zdravých mastných kyselín omega-3, ktoré chránia náš organizmus pred vznikom srdcových a cievnych ochorení.


Delenie rýb

Podľa druhu vody rozlišujeme ryby na sladkovodné a morské. Tieto kategórie možno rozdeliť na predátormi a bylinožravcov. Môžeme ďalej rozlišovať sladkovodné ryby podľa vôd stojatých a tečúcich a morské, na ryby vyskytujúce sa pri pobrežiach av otvorenom mori. Ďalej na ryby z teplých a arktických vôd. Z potravinárskeho hľadiska delíme ryby na čerstvé, chladené, buď zmrazený a konzervované.

Čo určuje spotrebu rýb

Spotrebu rýb u nás určite ovplyvňuje cena rýb, ktorá je vyššia, než u iných obvyklých zdrojov bielkovín. U nás ide aj o tradíciu. Vianoce si väčšina z nás nedokáže predstaviť bez vianočného kapra, však, tým u väčšiny obyvateľov spotreba rýb takmer končí. Občas si kúpime filé alebo konzervované rybičky. Čo ďalšieho nás môže negatívne ovplyvniť, je, že ryby sú plné kostí. Z toho dôvodu volíme, predovšetkým pre deti, tzv predsmažené rybie prsty obalené v strúhanke. Bohužiaľ spomínané rybie prsty nemajú už so zdravou výživou nič spoločného.

Výživovej hodnoty rýb

Morské ryby sú typické významným obsahom esenciálnych mastných kyselín radu omega-3, vitamínom D, minerálnymi látkami, a to predovšetkým stopovými prvkami (železo, selén, jód).

Esenciálne omega 3 mastné kyseliny

si naše telo nedokáže pretvoriť alebo prispôsobiť, musí ich teda prijímať v strave. Z toho dôvodu sú pre nás zaujímavejšie morské tučné ryby. Vitamín D je spájaný s rastom kostí, pomáha vápnika ukladať sa n správne miesta (do kostí a zubov). Selén je dôležitý antioxidant, ktorý urýchľuje hojenie rán, má protizápalové účinky a priaznivo pôsobí aj pri liečba akné, tiež zlepšuje kvalitu vlasov.

Obsah mastné kyseliny omega 3 v 100g morských rýb

* Tuniak 5091 mg,
* Makrela 2777 mg,
* Sleď 2541 mg,
* Sardinka 1579 mg,
* Kambala 476 mg,
* Losos 309 mg,
* Treska 288 mg.

Potrebná dávka jódu pre ľudský organizmus je 200 mikrogramov / deň

U tehotných žien je potreba jódu 230 mikrogramov au dojčiacich žien 260 mikrogramov / deň.

Obsah jódu v 1 kg niektorých rýb

* Treska 941 mikrogramov,
* Hejka 540 mikrogramov,
* Morská šťuka 226 mikrogramov,
* Makrela 208 mikrogramov,
* Losos 86 mikrogramov,
* Pstruh 72 mikrogramov,
* Kapor 21 mikrogramov.

Účinky omega - 3 mastných kyselín: znižujú zvýšenú hladinu cholesterolu a triglyceridov v krvi, výrazne znižujú riziko arteriosklerózy ciev a infarktu myokardu, zlepšujú prekrvenie orgánov a tkanív, predstavujú prevenciu ochorení rakoviny prsníka a hrubého čreva.

Ryby vhodné pre zdravie

* Chladený pstruh,
* Čerstvý losos,
* Mrazený losos z čistých vôd Aljašky,
* Morské ryby v konzerve v olivovom oleji (tuniak, losos, sardinky, tresčej pečeň)

Ryby nevhodné pre zdravie

* Ryby v kyslom a majonézový náleve,
* Pečenáče,
* Konzervované ryby v oleji, Toma,
* Rybie prsty vyrobené z mletého mäsa,
* Lacné buď zmrazený morské plody

Ako nám prospieva konzumácie rýb

Nášmu zdraviu prospieva konzumácie morských rýb, a to minimálne 2x týždenne. Ryby by mali byť tučné, čerstvé (nie mrazené), kvalitné (nekontaminovanej). Ryby, aby mali vplyv na naše zdravie, musí byť vhodne kuchynsky spracované. Nikdy nie vyprážané, alebo v kombinácii s ťažkými tradičnými českými prílohami, iba so zeleninou a minimálnym množstvom pridaného tuku. Mäso sladkovodných rýb nesmie chýbať ani na tanieri diabetikov, ľudí so srdcovými a cievnymi chorobami, vysokým krvným tlakom. Rybie mäso by malo byť dochucuje čerstvými bylinkami, citrónovou šťavou, cibuľou, cesnakom, čím znížime množstvo použité soli.

Rybie mäso obsahuje prirodzený zdroj jódu

ktorý je nevyhnutný pre tvorbu hormónov štítnej žľazy, tým aj pre normálny vývoj mozgu, najmä v období vnútromaternicového vývoja plodu a prvého roku života dieťaťa. Pri závažnom nedostatku jódu o plodu a dojčatá, môže dôjsť k poškodeniu vývoja centrálnej nervovej sústavy. U dospievajúcich a dospelých sa nedostatok jódu prejavuje zväčšením štítnej žľazy, zvýšenou únavnosťou, poruchou plodnosti, vyššie potratovosti.

Kvalita rybieho mäsa závisí od druhu ryby, jej veku a životnom prostredí

Jednotlivé ryby sa líšia obsahom tukov. Netučné ryby s obsahom tuku do 2%: pstruh, šťuka, zubáč, amur, tuniak, stredne tučné ryby s obsahom tuku 2 až 10%: kapor, losos, tolstolobik, tučné ryby s obsahom tuku viac ako 10%: úhor, makrela.

Ako ryby nakupovať

* Čerstvá alebo chladená ryba by mala mať pri nákupe sviežu vôňu, nemala by nepríjemne páchnuť rybná.
* Ryba by mala mať jasné, vypúlené, lesklé oči.
* Koža by mala byť lesklá a slizký, nie mastná.

V prípade, že ryby umiestnite do chladničky, zabaľte rybu do fólie a uchovajte maximálne dva dni. V prípade, že chudú rybu umiestnite do mrazničky, môžete ju uchovať dva až päť mesiacov, tučnú rybu maximálne dva mesiace. V prípade, že si kupujete tuniaka v konzerve, vyberajte takú konzervu, ktorá obsahuje mäso v celku, nie drť.

Konzumácia rýb malými deťmi

Ryby do detského jedálnička neodmysliteľne patria.

Z morských rýb sú pre malé deti vhodné

treska, makrela, sleď, zo sladkovodných: losos, kapor, pstruh. Nevhodné ryby pre malé deti: žralok, mečúň, šťuka, zubáč, boleň, a to vďaka vysokému obsahu metylhydrargýrium.

Metylortuť

vzniká vo vode z prirodzene sa vyskytujúce ortuti pôsobením určitého druhu baktérií. Z vody sa potom metylortuť dostáva do tela ryby. Pre dospelého nie je konzumácie rýb a morských plodov v bežnom množstve nebezpečná.

Ryby musia byť dobre tepelne upravené, naviac je nutné dbať, aby deti nespolkly kosť z ryby.

Vášmu dieťaťu nemusí ryby spočiatku chutiť, obvykle im vadí rybie zápach. Deti potrebujú ochutnať jedlo niekoľkokrát, než mu prídu na chuť. Dávajte im preto rybu častejšie, k jedlu je však nenúťte, ich odpor k rybám by tým mohol vzrásť.

Konzumácia rýb ženami tehotným a dojčiacim

* Pre tehotné a dojčiace ženy sa neodporúča konzumácia rýb: žralok, mečúň, šťuka, zubáč, kráľovská makrela, boleň.
* Vhodné ryby pre konzumáciu: losos, treska, makrela, kapor, pstruh, sardinky, Hejka, herinci, šproty, krevety, garnáty, sardely, sumec, konzervovaný tuniak.

Pokiaľ bude nastávajúca mamička jesť počas tehotenstva ryby, bude podporovať rast plodu. Rybie mäso tak môže zvyšovať aj pôrodnú váhu dieťaťa.

Alergia na ryby

Alergia na ryby sa môže prejaviť rôznymi spôsobmi: pupienky, opuchy, žihľavka, hnačky, zvracanie, dýchacie problémy. Alergiu na ryby možno rozdeliť: alergiu na všetky druhy ryby, alergiu na jeden alebo niekoľko druhov rýb, alergiu na histamín obsiahnutý v rybách. Testovanie reakcie na jednotlivé druhy rýb by malo byť po dohovore s lekárom.

Ryby v kuchyni

* Rybičky v konzerve (sardinky) sa často používajú na výrobu najrôznejších nátierok. Je potrebné si však uvedomiť, že konzervované rybičky v oleji dodajú nášmu telu viac energie, ako ryby čerstvé, chladené, konzervované v tomate alebo vlastnej šťave.
* Morské plody, rovnako ako ryby obsahujú pre naše telo veľa priaznivých látok. Hodí sa do rizota, cestovinových šalátov.
* Krabie tyčinky patrí k rybím výrobkom a hodí sa napríklad ako súčasť šalátov.


Zdieľajte tento článok prostredníctvom sociálnych sietí: