Představuje cukr pro náš organismus jed?

Biely cukor nie je práve synonymom zdravého životného štýlu. Je biely cukor bielym jedom? Niekedy sa však bez sladidiel ťažko nezaobídeme, a to pri príprave dezertov a múčnikov. Možno ale nahradiť biely cukor iným cukrom.......


Biely cukor

Patrí medzi tzv rafinované potraviny. Tým, že bol určitým spôsobom spracovaný, je zbavený svojich prirodzených sprievodných zložiek, a to minerálnych látok, vitamínov. Biely cukor tak neobsahuje všetky dôležité látky, ktoré naše telo na ich spracovanie potrebuje. Jeme Ak veľa bieleho cukru, strácame vitamíny B, vápnik, horčík, fosfor, železo a ďalšie látky. Naše telo si totiž vezme potrebné látky odinakiaľ, a to napríklad z toho, čo sme k danému cukru zjedli, alebo si siahne do našich rezerv. Biely cukor, či už repný alebo trstinový, je z viac než 99% čistá sacharóza, bez žiadnych živín.

Tmavý trstinový cukor

Trstinový cukor je typický svojou hnedou farbou a výraznou karamelovou chuťou. Získava sa z cukrovej trstiny. To je rastlina podobná bambusu. Trstinový cukor, na rozdiel od bieleho, neprechádza procesom chemickej rafinácie a bielenie, ale vzniká prirodzenou kryštalizáciou trstinovej šťavy. Vďaka tomu si zachováva svoje zdravie prospešné látky - vitamíny, vlákninu, stopové prvky a minerály (vápnik, horčík, fosfor, železo, draslík a zinok) a enzýmy. Tajomstvo prospešnosti trstinového cukru spočíva v zostatkovej melase. Podľa množstva melasy môžeme cukor rozdeliť na niekoľko druhov. Od svetlého až po takmer čierny cukor. Čím je cukor tmavšia, tým viac melasy obsahuje a je vláčnejšie. Trstinový cukor sa výborne hodí ku sladenie kávy, čaju, cereálií, do pečiva a vianočného maškrtenia, ku sladenie a výrobu kompótov, nenahraditeľný je napríklad v obľúbenom mojito alebo grilovacích marinádách.

Hroznový cukor

Hroznový cukor čiže Dextróza (D-Glukóza) je veľmi vhodný pre znižovanie hladiny cholesterolu v krvi, nepodporuje priberanie. Hroznový cukor je výnimočne jednoduchý na strávenie a poskytuje rapídny vzostup energie, ak je však dodaný v prakticky nezmenenej forme do krvného obehu. Je to prírodný, najviac efektívny a navyše okamžitý prístup energie. Zlepšuje fyzickú kondíciu a koncentráciu. Nahrádza stratu energie po intenzívnom športovom výkone. Je skutočne najrýchlejším zdrojom energie, a to nielen pre športovcov, ale aj ťažko pracujúcich a deti, študentov, dospievajúci. Hroznový cukor naviac výrazne napomáha chorým prekonať choroby, urýchľuje zotavenie organizmus, ktorý je vyčerpaný športom, prácou, chorobami. Hroznový cukor sa v krvnom riečisku nachádza už do 3 minút, a to od okamihu požitia.

Prírodné repný cukor

Pri pestovaní bio cukrovej repy sa nepoužívajú pesticídy, priemyselné hnojivá a chemické postreky. Prírodný cukor má vyšší obsah biologicky hodnotných látok. Prírodné repný cukor obsahuje minerálne látky (draslík, sodík, vápnik, horčík) a rad aminokyselín. Jeho zafarbenie je od svetlo béžovej, cez zlatistú až po tmavo hnedú. Toto zafarbenie je spôsobené melasou. Použitie prírodného cukru je rovnako jednoduché ako u konvenčného cukru, výhodou je aj prísna kontrola na všetkých stupňoch spracovania. Prírodné repný cukor je rovnako sladký ako klasický repný cukor. Používa sa úplne rovnakým spôsobom a využíva sa všade tam, kde sa uplatní konvenčné repný cukor. Nerafinovaný prírodný repný cukor s charakteristickou chuťou a vôňou. Je vhodný ku sladenie kávy, čaju a aj na pečenie a varenie.

Pre aký cukor sa rozhodnúť

Rapadura

Zdravšie než klasický biely cukor, je cukor tmavší s väčším podielom melasy. Najdravšie voľbou medzi trstinovým cukrom je sušená trstinová šťava Rapadura, ktorá obsahuje veľa živín, a tak rýchlo nezvyšuje hladinu krvného cukru. Trstina sa lisuje, následne sa získa šťava, ktorá sa prefiltruje. Základný rozdiel medzi trstinovým cukrom a Rapadura je v tom, že nie je odstránená žiadna melasa. Ak budete Rapadura používať pri pečení, musíte počítať s tým, že bude mať dezert tmavšiu farbu a typickú karamelovú príchuť. Rapadura obsahuje veľa minerálnych látok. Rapadura je sušená trstinová šťava, v ktorej zostávajú všetky minerálne látky prítomné vo trstinovej šťave, ktoré zvyčajne končí v melase. V priebehu celej výroby sa venuje veľká starostlivosť zachovanie cenných vitamínov a stopových prvkov. Obsah minerálnych látok v prírodnom trstinovom cukre Rapadura je viac ako 1,5%. Cukor ďalej obsahuje zinok, vitamín A a vitamíny skupiny B.

Sladidlá

Namiesto cukru môžeme použiť sladidlá, podľa obsahu energie ich delíme na kalorická a nekalorické. Medzi kalorická sladidlá patrí sorbit a fruktóza. Veľké dávky fruktózy môžu zvyšovať hladinu krvných tukov. Veľké dávky sorbitolu môžu vyvolať tráviace ťažkosti a hnačku. Táto sladidlá obsahujú približne rovnaké množstvo energie ako cukor.

Sacharín

Má sladivosť 300-500x vyššie ako cukor repný.

Aspartám

Má sladivosť 200x vyššia ako cukor repný.

Je potrebné obmedzovať spotrebu cukru?

Názory na množstvo a účinok cukru sa rozchádzajú. Niektorí odborníci zastávajú názor, že cukor je neškodnú látkou, ktorá nám dodáva energiu, nemá žiadne vedľajšie účinky, prispieva len k vzniku obezity a zubného kazu. Iní naopak tvrdia, že pri častej konzumácii cukru, akéhokoľvek, dochádza u nás k mnohým zdravotným problémom. Každopádne by bolo dobré množstvo cukru obmedziť, alarmujúce je všadeprítomný nárast obezity, a to nielen u dospelej populácie.

Ako postupne obmedziť spotrebu cukru

* Obmedzte a nakoniec prestaňte zladiť kávu a čaj.
* Obmedzte sladkosti všetkého druhu, radšej si sami doma pripravujte dezerty, koláče a iné dobroty.
* Varíte Ak podľa kuchárky, vždy použite menšie množstvo cukru, ako je uvedené.

Aké zdravotné komplikácie cukor spôsobuje

* Cukor zvyšuje hladinu cukru v krvi. Pri častej konzumácii bieleho cukru sa vyčerpáva pankreas, ktorá má za úlohu vyrábať inzulín. V súvislosti s tým, ako máme rozkolísaná hladinu cukru, môžeme pocítiť podráždenie, precitlivenosť, vnútorný nepokoj apod
* Cukor narúša rovnováhu minerálnych látok. Cukor spôsobuje straty vitamínu B, vápnika a horčíka.
* Cukor negatívne ovplyvňuje aj náš imunitný systém.
* Cukor, hoci je sladký, tak okysličuje organizmus.
* Cukor je zdrojom živín pre plesne, baktérie.
* Cukor vo veľkom množstve zvyšuje adrenalín, čo má za následok podráždenosť, hyperaktivita.
* Cukor má aj negatívny vplyv na IQ.
* Častá konzumácia cukru nás môže "odmeniť" aj väčším alebo predčasným výskytom vrások a zápalu kože.

Cukor vo výžive detí

Pre prevenciu zdravotných ťažkostí v neskoršom veku je najlepšie, keď si deti na sladkú chuť príliš nezvyknú. V zdravom jedálničku detí by sme preto mali čo najviac obmedziť sladenie a príjem sladkostí, a to aj tých, ktoré sú sladené náhradnými sladidlami (niektoré z nich nie sú vhodné pre deti do troch rokov). Sladkosti patria medzi potraviny s tzv vysokým glykemickým indexom, ktorý okrem iného určuje, na akú dlhú dobu nás daná potravina zasýti. Čím vyššia je glykemický index potravín, tým kratšiu dobu zasýtenie vydrží. Po sladkostiach teda dostaneme hlad veľmi rýchlo. A následne zjeme viac potravín. Sladkosti do detského jedálnička patrí, samozrejme, len ako spestrenie. Prednosť dávajte kvalitným čokoládam s vyšším podielom kakaa (najlepšie 70% a viac), orieškov a ovocia, müsli tyčinkám bez polevy, sušenému ovociu alebo orechom, ľahkým jogurtovým alebo tvarohovým dortům s ovocím a želé.


Zdieľajte tento článok prostredníctvom sociálnych sietí: