Potraviny pre zdravý zrak

Nielen nevhodné osvetlenie býva príčinou problémov so zrakom. Náš jedálniček totiž obsahuje príliš málo potravín, ktoré majú na oči blahodárny účinok. Prezradíme Vám, čo jesť, aby Vám zrak dlho slúžil.


Až vo chvíli, keď nám oči začnú vypovedať službu, si o ne začneme robiť starosti. Nečakajte, až vás dostihnú nepríjemné problémy, ale dbajte na každodenné prevenciu! Začnite od jednoduchej metódy. Každý deň očiam doprajte 7 až 8 hodín spánku a stravu bohatú na vitamíny a minerály prospešné pre oči.

Potraviny, ktoré znižujú únavu očí pri práci s počítačom

*
Dennodenne trávite pri počítači niekoľko hodín, oči vás bolí a páli.
*
Jedzte dostatok potravín s obsahom karotenoidov, vitamínu A, C a E, vitamínu B2, selénu a zinku. Tým posilníte zrak a bojujete proti nadmernej únave očí.
*
Ak chcete zaručiť dostatočné zásobovanie tela zinkom, ktorý pomáha pri premene karotenoidov na vitamín A, jedzte miesto výrobkov z bielej múky celozrnné výrobky.
*
Do optimálnej výživy pre oči patrí napríklad mrkva, papája. Obzvlášť veľké množstvo provitamínu A obsahujú mikroriasy (spirulina platensis).
*
Jahody, ríbezle, šípky, višne, hrozno, karfiol - obsahujú veľa vitamínu C (napr. v 100g karfiolu je jeho odporúčaná denná dávka). Pôsobí podobne ako vitamíny A a E, teda chráni oči pred škodlivým pôsobením voľných radikálov. Vitamín C tiež posilňuje drobné cievky a zabraňuje ich praskanie, čo sa nezriedka stáva, keď sú oči unavené dlhým sledovaním monitora. Spomínané ovocie tiež obsahuje značné množstvo bioflavonoidov - substancií uľahčujúcich absorpciu vitamínu C a zlepšujúcich elasticitu ciev.
*
Čierne ríbezle obsahuje až štyrikrát viac vitamínu C ako pomaranče. Stačí zjesť 50 g čiernych ríbezlí, aby ste svojmu telu dodali potrebnú dennú dávku tohto vitamínu.

Vitamín A posilňuje zrak

Všimli ste si, že pri slabšom svetle alebo za súmraku horšie vidíte? Potom sa vám možno nedostáva vitamínu A, ktorý je pre zrak veľmi dôležitý.

Najvýznamnejší zdroj vitamínu A

*
žĺtok, tuk v mlieku, ryby zo studených vôd,
*
tiež pečeň obsahujú veľké množstvo vitamínu A. Ako orgán, prostredníctvom ktorého sa telo zbavuje jedovatých splodín, však obsahujú extrémne veľa škodlivých látok. Mali by ste je nakupovať u mäsiarov špecializovaných na tovar z ekologicky vedených fariem,
*
tmavozelená a oranžovo sfarbená zelenina, ako je špenát, zelený hrášok, kaleráb, paprika, kapusta, tekvica a mrkva,
*
žlté alebo oranžovo sfarbené ovocie, ako je papája, marhule, broskyne a cukrový melón.

Vymenované zelenina a ovocie sú pokladnicou beta karoténu, ktorý je v tele pretváraný na vitamín A.

*
Ďalej sa odporúčajú pšeničné klíčky, reďkovky, sója - obsahujú zinok, ktorý organizmu pomáha využiť z prijatej potravy čo najviac vitamínu A. Zinok tiež odstraňuje z tela škodlivé toxíny.
*
Jedzte orechy (najmä vlašské), olivové a rastlinné oleje, tekvicové či slnečnicové semienka. Získate veľké množstvo vitamínu E, najsilnejšieho antioxidantu, uľahčujúceho absorpciu beta karoténu a posilňujúceho pôsobenie vitamínu A.
*
Vedľa ovocia a zeleniny sú pre zrak dôležité aj niektoré bylinky, napríklad svetlík lekársky, ktorý rastie na lúkach a pastvinách, hlavne v podhorí. V ľudovom liečiteľstve sa osvedčil pri zápale spojiviek, slzného vačku a pri očné únave vôbec.

Nedostatku vitamínu A sa vyhnete, keď každý deň vypijete pohár mrkvovej šťavy a zjete napríklad hrsť slnečnicových semienok.

Recepty proti ťažkostiam s očami

Čaj (pije sa pri vyššie uvedených ťažkostiach): 1 lyžičku rezané suchej vňate očianky lekárskeho zalejte šálkou vriacej vody a nechajte pol hodiny vylúhovať. Pite vlažný 3x denne.

Čaj (odvar) sa používa zvonka na výplachy pri očných zápaloch, k príprave obkladov a očných kúpeľov: 3 čajové lyžičky rezané sušené vňate očianky lekárskeho na 2 šálky vody. Nechajte prejsť varom a potom asi hodinu odstáť. Prefiltrujte cez plátno a zlejeme do čistej pohára.

Koniec zápalov očí

*
Mastné kyseliny omega - 3 a omega - 6 nielenže znižujú hladinu cholesterolu v krvi, ale veľmi prospievajú aj vášmu zraku a pomáhajú predchádzať zápalom.
*
Ak trpíte nedostatkom týchto kyselín, zrejme aj horšie vidíte. Prirodzeným zdrojom omega kyselín sú napríklad sója a sójové výrobky (syr tofu, sójové paštéty ai), repkový, slnečnicový alebo olivový olej, vlašské orechy, tučnejšie ryby (napríklad makrely, sardinky alebo losos).
*
Aby malo naše telo dostatočné množstvo omega kyselín, pridávajú sa aj do niektorých výrobkov, ako je potrebné rastlinné maslo.

Čučoriedky zaručí sokol zrak

*
Bobuľové ovocie - najmä brusnice, kanadskej aj obyčajné čučoriedky - posilňuje zrak. Obsahuje totiž antioxidanty, ktoré pomáhajú udržiavať vlhkosť a očné sliznicu v optimálnom stave.
*
Lekári odporúčajú konzumáciu výťažku z brusnice najmä krátkozrakým osobám. Obsahuje bioflavonoidy, ktoré pozitívne ovplyvňujú cievy, preto sa oči nemusia toľko namáhať. Pravidelná konzumácia chráni krátkozraké pred zhoršením očné vady.

Ochrana potravinami pred pôsobením slnka na oči

Ak vás dráždi intenzívne slnečné lúče, postarajte sa o to, aby sa do vášho jedálnička dostali potraviny pôsobiaci ako protislnečnej filter. K týmto "čarodejníkom" patrí najmä:

*
brokolica, karfiol, kapusta, hrášok, kukurica - obsahujú luteín, silný antioxidant, ktorý sa hromadí na sietnici a chráni ju pred škodlivými lúčmi UVA aj UVB. Luteín pôsobí ako vnútorný slnečné okuliare, zamedzuje slzenie. Okrem toho táto cenná látka reguluje vnútroočný tlak (príliš vysoký tlak môže spôsobiť glaukóm - zelený zákal).
*
Mlieko, syry, jogurt, droždie, celozrnné pečivo - všetky vymenované potraviny obsahujú okrem iného vitamín B2. Ktorý znižuje precitlivenosť očí na ostré slnko. Ak trpí telo dlhšiu dobu nedostatkom tohto dôležitého vitamínu, môžu začať praskať v očných kútikoch žilky.
*
Keď zjete kelímok jogurtu s kúskom droždia (pol lyžičky rozdrveného s trochou cukru), dodáte organizmu dennú odporúčanú dávku vitamínu B2.

Tipy pre žiarivé oči

*
Dbajte na to, aby vaša strava obsahovala veľa vitamínov a vlákniny. Lesk očiam dodajú vitamíny K, A, C a E a stopový prvok selén. K lesku pomôžu aj tmavá zelenina, šaláty a mrkva. Tú je najlepšie podusiť na oleji, lebo tak sa ľahšie uvoľní betakarotén, ktorý obsahuje.
*
Naplánujte si ozdravovaciu kúru preparáty obsahujúcimi mikroriasy. Po dobu minimálne 2-3 mesiacov užívajte 3-5x denne až 5 tabliet. Zbavíte telo nestráviteľných zvyškov a získate novú energiu.
*
Pite veľa vody, aby ste podporili vylučovanie nestráviteľných zvyškov potravy. Stratený lesk do vašich očí vráti aj veľa pohybu na čerstvom vzduchu.

Potraviny proti nadmernému slzenie očí

*
Draslík je po vápniku a fosforu treťou najčastejšie sa vyskytujúce minerálne látkou v tele. Na všetkých minerálnych látkach sa podieľa 5%. Je protipólom sodíka (v kuchynskej soli) a má na starosti reguláciu hospodárenie tela s vodou.
*
Komu sa, napríklad v slzotvorného vakoch a viečkach, ukladá príliš veľa tekutín, tomu pomôže potrava bohatá na draslík s nízkym obsahom soli, ako napríklad biele fazuľa, šošovica, zemiaky, avokádo, kyslá kapusta, šampiňóny, brokolica alebo špenát.
*
Tiež slznej vaky možno ovplyvniť cielenú očné gymnastikou: položte ukazovák a palec ako okuliare okolo očí. Potom pokožku veľmi jemne ťahajte hore a dole. Proti tomuto odporu desaťkrát intenzívne přimhuřte oči. Medzi jednotlivé cviky vždy vložte krátku prestávku.


Zdieľajte tento článok prostredníctvom sociálnych sietí: