Ochutnajte exotické ovocie a zeleninu

Predtým sme stáli fronty na exotické ovocie. Mohli sme si kúpiť len obmedzené množstvo na osobu. Teraz si môžeme kúpiť ovocie i zeleninu roztodivných tvarov a názvov počas celého roka. Poďte s nami nahliadnuť do regálov voňajúcich diaľkou a exotikou.


Tápete v exotickom ovocí a zelenine? Priblížime vám ich využitie v kuchyni, nutričnú hodnotu a ako môžu prospieť nášmu zdraviu. Niektoré druhy ovocia a zeleniny už zdomácneli, napríklad kivi, avokádo, v názvoch a použitiach iných druhoch stále ešte tape. Nedokážeme si predstaviť, ako chutia, ani k čomu sa používajú. Je to však škoda, pretože nimi môžete výrazne obohatiť váš jedálniček o nové chute. Navyše oceníte obsah ich vitamínov, minerálov, ktoré posilnia vaše zdravie.

Exotické ovocie

Kiwano

Ovocie z Nového Zélandu pestujúcim sa tiež v Kalifornii. Prezýva sa mu tiež rohatý melón. U nás sa mu tiež hovorí africká uhorka. Kiwano má svetlo zelenú, šťavnatú, masovitou dužinu, ktorá svojou sladkastou vôňou pripomína vodný melón, uhorku a banány.

Rady pre nákup ovocia kiwano

Kupujte ovocie sa svetle oranžovú šupkou.

Skladovanie ovocia kiwano

Skladujte pri izbovej teplote.

Spôsob konzumácie ovocia kiwano

Nakrájajte kiwano na polovičky. Dužinu môžete jesť lyžicou. Kiwano obsahuje veľa semienok, ktoré sú jedlá. Môžete ochutnať kiwano posypané trochou cukru alebo ako súčasť ovocného šalátu. Vydlabaný šupka sa dá následne použiť na servírovanie polievok či šalátov.

Nutričná hodnota ovocia kiwano

Kiwano má v 100g: 25 kalórií, 0g tuku, 3g sacharidov, 1g vlákniny, 1g bielkovín.

Účinok ovocia kiwano na naše zdravie

Kiwano je bohaté na železo. Jedno kiwano obsahuje v priemere viac ako 1 miligram, čo je 12% denného odporúčaného množstva. V porovnaní s tým nájdete v rovnakom množstve vodného melónu iba 0,25 miligramu. Kiwano je výborné pre ženy, ktoré trpia anémiou (nedostatkom železa). Príznaky anémie: nedostatok energie, znížená schopnosť bojovať s infekciami.

Cherimoya

Tomuto ovociu sa hovorí tiež krémové jablko. Cherimoya má krémovitú konzistenciu. Chutí ako kombinácia ananásu, manga a banánu. Ovocie pôvodne rástlo na severe južnej Ameriky, teraz sa cherimoya pestuje iv Kalifornii.

Rady pre nákup ovocia cherimoya

Kupujte ovocie s tmavo zelenou farbou, ktoré je na dotyk mäkšie.

Skladovanie ovocia cherimoya

Skladujte zabalené v chladničke.

Spôsob konzumácie ovocia cherimoya

Ovocie konzumujte chladené, nakrájané na polovičky alebo plátky. Cherimoya sa dá jesť lyžicou, len odstráňte jadrovník.

Nutričná hodnota ovocia cherimoya

Cherimoya má v 100g: 100 kalórií, 0,8 g tuku, 3g vlákniny, 2,1 g bielkovín.

Účinok ovocia cherimoya na naše zdravie

Cherimoya je ovocie bohaté na draslík, obsahuje ho viac než dvojnásobné množstvo oproti klasickým jablkám. Cherimoya obsahuje 17% denného odporúčaného množstva vitamínu B6, ktorá má pozitívny vplyv na príznaky predmenštruačného syndrómu. Zmírňujte tiež nevoľnosť v prvom trimestri tehotenstva. Strava s vyšším obsahom draslíka je dobrou prevenciou proti vysokému krvnému tlaku, obličkovým kameňom, odvápnenie kostí a infarktu.

Kumquat

Toto ovocie pochádza z Číny, jeho názov sa dá preložiť ako zlatý pomaranč. Kumquat je z kantonského jazyka. Jedná sa o citrusové ovocie veľkosti olivy sa šťavnatú jedlou šupkou a ostrejší dužinou. U nás sa môžete stretnúť is názvom trpasličí mandarinka.

Rady pre nákup ovocia kumquat

Kupujte oranžové, tvrdšie plody s charakteristickou sladkou vôňou.

Skladovanie ovocia kumquat

Skladujte v chlade.

Spôsob konzumácie ovocia kumquat

Ovocie konzumujte celé, alebo nakrájané na kúsky, a to v šalátoch s mäsom, rybami, zeleninou a rôznymi druhmi ovocia. Plody ponorte na 20 sekúnd do vriacej vody, následne schlaďte v ľadovej vode, osušte a olúpte.

Nutričná hodnota ovocia kumquat

Kumquat má vo 19g: 13 kalórií, 0g tuku, 3g sacharidov, 1g vlákniny, 0g bielkovín.

Účinok ovocia kumquat na naše zdravie

Kumquat obsahuje flavonoidy, fytochemikálie, ktoré môžu pôsobiť preventívne proti srdcovým ochorením. Dva plody kumquat obsahujú viac vitamínu C a kyseliny listovej ako pomaranč a pomaly 6g vlákniny, čo je viac ako jedna štvrtina denného odporúčaného príjmu. Osem plodov kumquatu poskytne toľko vápnika ako 15 dkg syra.

Exotická zelenina

Chayote

Zelenina pôvodom z Latinskej Ameriky. Zelenina je podobná tekvíc so svetlou dužinou. Chuťou pripomína uhorku a cuketu. Hovorí sa jej aj zeleninová hruška.

Rady pre nákup zeleniny chayote

Vyberajte plody, ktoré nemajú škvrny, tmavé ryhy sú na závadu. Farba zeleniny môže byť od krémovej po tmavo zelenú, ale zvyčajne je to jablkový zelená.

Skladovanie zeleniny chayote

Skladujte v chladničke.

Spôsob konzumácie zeleniny chayote

Odstráňte z plodu šupku pomocou škrabky a zeleninu pred varením alebo až z uvareného plodu, kedy pôjde šupka ľahšie ošúpať. Zelenina sa upravuje rovnako ako tekvica, môžete ho variť, dusiť, nakrájať do šalátov alebo i piecť. Semienka plodu tiež môžete konzumovať, možno je tepelne upraviť spolu s dužinou.

Nutričná hodnota zeleniny chayote

Chayote má vo 203g: 50 kalórií, 1g tuku, 11g sacharidov, 6g vlákniny, 2g bielkovín.

Účinok zeleniny chayote na naše zdravie

Zeleniny chayote je kvalitným zdrojom kyseliny listovej, vitamínu, ktorý napomáha zníženiu hladiny homocysteínu, rizikového faktora pre vznik srdcových ochorení. Chayote obsahuje o 40% viac kyseliny listovej ako brokolica.

Dúhový Mangold

Zelenina pochádza z Austrálie, ide o menej horkú formu typického švajčiarskeho mangoldu, kedy jeho rôznofarebné stonky chutia ako repa.

Rady pre nákup zeleniny dúhového mangoldu

Vyberajte stopky s čerstvými, neuvadlými listy, ktoré sú pekne krehké.

Skladovanie zeleniny dúhového mangoldu

Skladujte v plastových obaloch v chladničke.

Spôsob konzumácie zeleniny dúhového mangoldu

Mangold jedzte buď surový ako súčasť šalátu, jemne podusené alebo osmahnutý s cesnakom a olivovým olejom. Možno ho pridávať do omeliet, cestovín či podávať samotný ako súčasť prílohy.

Nutričná hodnota zeleniny dúhového mangoldu

Dúhový mangold má vo 48g: 9 kalórií, 0g tuku, 2g sacharidov, 1g vlákniny, 1g proteínu.

Účinok zeleniny dúhového mangoldu na naše zdravie

Táto listová zelenina obsahuje rad účinných fytochemikálie, medzi nimi karotenoidy (beta karotén, luteín a zeaxantín) a flavonoidy. Ako karotenoidy a flavonoidy pôsobia ako antioxidanty, chemické látky, ktoré bojujú proti voľným radikálom, molekulám, ktoré poškodzujú bunky a spôsobujú množstvo chorôb.

Tomatillo

Malé zelené mexickej paradajka, známe tiež ako Jambor. Môžete sa tiež stretnúť s pomenovaním zelená rajčenka. Má silnú šupku a sladkastú chuť.

Rady pre nákup zeleniny tomatillo

Kupujte tvrdšie plody, so suchou, pevnú šupa.

Skladovanie zeleniny tomatillo

Skladujte v papierovom sáčku v chladničke.

Spôsob konzumácie zeleniny tomatillo

Zeleninu konzumujte po odstránení šupky, ktorú najprv omyjete. Chvíľku povarte v horúcej vode, aby išli plody ľahšie ošúpať. Zeleninu potom nakrájajte, môžete ich použiť pri príprave omáčok, salsy alebo zeleninových pokrmov.

Nutričná hodnota zeleniny tomatillo

Dúhový mangold má vo 34g: 10 kalórií, 0g tuku, 2g sacharidov, 1g vlákniny, 0g bielkovín.

Účinok zeleniny tomatillo na naše zdravie

Tomatillo je dobrým zdrojom vitamínu C. Ide o zeleninu príbuznú s klasickým paradajkou, obsahuje luteín, zeaxantín, ktorá chráni proti maculární degenerácii, napomáha správnej funkcii oka.

* Exotické ovocie - druhy a chute


Zdieľajte tento článok prostredníctvom sociálnych sietí: