Obilniny a strukoviny podporujúce naše zdravie

Stále viac sa stretávame s požiadavkou riadiť sa zásadami racionálnej výživy. Mali by sme jesť kvalitné bielkoviny živočíšneho i rastlinného pôvodu, rovnako ako biologicky aktívne látky, a hlavne-je potrebné zvýšiť obsah balastných látok....


Zdravá výživa v našom jedálničku

Zdravá výživa predstavuje dve slová, ktoré by sme nemali púšťať zo svojej pozornosti. Celozrnné obilniny sú považované za nevyhnutné pre náš zažívací trakt. Urýchľujú vyprázdňovanie a sú schopné viazať na seba niektoré toxické látky a hlavne tuky i cholesterol. Takže vhodnou výživou predchádzame rakovine hrubého čreva a predčasnému kôrnateniu tepien. Potraviny s vyšším obsahom vlákniny sa odporúčajú v liečbe obezite. Vyššia spotreba vlákniny sa osvedčuje v prevencii a liečbe niektorých tráviacich chorôb, v prevencii nádorov hrubého čreva iv prevencii zubného kazu, priaznivo ovplyvňuje stav ďasien.

Najjednoduchšie strava je vždy najzdravšie

Pšeno, krúpy, kukurica, ovsené vločky, pohánka a sója - pokrmy z nich upravené sú výživné, hodnotné a hlavne jednoduché.

Pšeno a ich vplyv na naše zdravie

Pšeno, alebo ak proso všeobecné - latnaté (Panicum miliaceum) sa pestuje už v dobách predhistorických, hlavne u Slovanov. Má drobné klásky v bohatej laty, s dlhými, rôzne zprohýbanými a na koncoch nadol zníženými konármi. Lúpaním prosa sa získavajú pšeno, ktoré sú veľmi výživné a zdravé.

Obsahujú bielkoviny, tuky, sacharidy, vápnik, fosfor a železo. Význam pšena spočíva aj vo veľkom obsahu vitamínov a minerálnych solí.

*
Pšeno možno upraviť na mnoho spôsobov: ako slaná a sladká jedlá pripravené z celých pšena (kaša, karbonátky, jáhelníky apod), alebo pokrmy z mletých pšena.
*
Praktické rady k úprave pšena. Pred úpravou je potreba pšeno prebrať, umyť a najmenej dvakrát spariť, aby sa zbavili natrpklá príchuti. Ak chceme ich mať skôr uvarené, tak je po sparenie namočíme na niekoľko hodín do studenej vody av tej istej vode je potom varíme (do vody sa vylúči časť solí a vitamínov). Na jednu pohárik pšena dáme tri poháre vody. Pridáme trochu soli, aj keď je upravujeme na sladko.

Krupobitie, krúpy a ich vplyv na naše zdravie

Krupobitie a krúpy sa získavajú z jačmeňa, ovsa, pšenice, predtým tiež z pohánky. Sú známe krupobitie (najväčší), trhané krúpy (menšie) a perličky. Perličky sú väčšinou z pšenice. Jačmenné krúpy alebo krupobitie tvorí väčšie množstvo hlienu a ovsené majú viac bielkoviny a tuku ako jačmenné. Krupobitie a krúpy sú bohaté na škroboviny aj bielkoviny a tuky. Majú aj veľký obsah lecitínu (látka, posilňujúce nervstvo), veľa vitamínov a minerálnych solí.

  • Z krúp môžeme pripraviť veľké množstvo pokrmov slaných i sladkých. Z celých krúp pripravíme dobrej polievky, kaše, krupota, nákypy atď
  • Pred úpravou krupobitie preberieme a prepláchneme studenou vodou. Ak chceme ich mať skôr uvarené, tak je namočíme do studenej vody ako strukoviny (varíme potom vo vode, v ktorej boli namočené). Na trhané krúpy dáme dvakrát toľko vody, čo bolo krupek, na veľké krúpy dáme trikrát toľko vody, čo bolo krúp. K dusenie pridáme vždy trochu soli. Pri úprave je dobré k nim pridať malý kúsok tuku alebo je dať dusiť do tukom vymazanej nádoby (nepripáli sa tak ľahko).

Kukurica a jej vplyv na naše zdravie

Kukurice (Zea mays) pochádza z horúcej strednej Ameriky, kde bola pestovaná dávno pred príchodom Európanov. Do Európy ju priviezli Španieli už koncom 15. storočia, ale až v 17. a 18. storočí sa jej pestovanie rozšírilo aj na európskej pevnine. Kukurica je rastlina teplomilná a dnes sa pestuje v celom svete.

  • Z kukuričnej múky sa pečie chlieb a pripravujú rozmanitá jedla.

Ovsené vločky a ich vplyv na naše zdravie

Ovos (Avena sativa) je zo všetkých obilnín v kultúre najmladší. Staroveké kultúrne národy ho nepoznali. Všade sa objavuje neskôr ako raž. V Európe rozšírili jeho kultúru až Slovania, od ktorých ju spoznali Germáni a Kelti. Ovos je obilnina bohatá fosforom, sírou, železom, vápnikom a vitamínmi skupiny B. Obsahuje tiež lecitín a najvyššie percento bielkovín zo všetkých obilnín. Pre tento obsah a ľahkú stráviteľnosť je lúpaný drvený ovos, predávaný ako ovsené vločky, znamenitú potravou pre zdravé aj rekonvalescentov, pre deti i dospelých.

Ovsené vločky sa nevyznačujú žiadnou charakteristickou príchuťou, a preto sa veľmi dobre hodí k príprave jedál slaných i sladkých. Ich použitie je možné ako závarkou do rôznych polievok zeleninových i mäsových, ako prídavok do fašírok a sekané miesto biele žemle, ako skvelá kaša pre deti i dospelých alebo za surova ako náhrada orechov do cukroví, tort, rôznych múčnikov, placiek.

Opražením ovsených vločiek bez tuku alebo s kúskom tuku alebo cukru na panvičke získame odlišnú chuť. Týmto spôsobom môžeme obmeniť všetky známe recepty na ovsené pokrmy. Ovsené vločky nekupujeme do dlhodobejšie zásoby. Pre vyšší obsah tuku pomerne skoro žluknou.

Pohánka a jej vplyv na naše zdravie

Do Európy sa pohánka dostala asi v 15. storočia zo Strednej Ázie, bola zavlečená mongolskými kmeňmi do čiernomorskej oblasti a odtiaľ do Európy a zrejme tiež k nám. Pohánka je veľmi výživná, obsahuje bielkoviny, tuky, sacharidy, vlákninu a tiež mnoho minerálov. Najvýznamnejšou je však prítomnosť rutínu, ktorý priaznivo pôsobí na stav cievneho systému a má podobné vlastnosti ako kyselina pantoténová (vitamín P).

Pohánka má úplne neutrálna chuť. Možno ju použiť na slano i na sladko. Pohánka je osobitne hodná pre slabšie osoby a tehotné ženy a osoby, trpiace cievnymi chorobami. K farmaceutické účely sa zbiera celej rastliny.

Príprava pohánky: po umývať, aby sa vyplavili šupky, ju varíme asi 5 minút, na dva prsty pod vodou, potom odstavíme a necháme ¼ hod pod pokrievkou dôjsť.

Sója a jej vplyv na naše zdravie

Sója je pôvodne prastará kultúrna rastlina z Číny a Japonska, z teplých oblastí Ázie. Dnes sa pestuje všade v trópoch, subtrópoch i teplých krajoch európskych v stovkách odrôd ako strukoviny, podobná fazuli. Semeno je bohaté na tuk (15-23%) a bielkoviny (28-44%), slúži k výrobe sójovej múky a oleja. V našej výžive dokáže kilogram sóje nahradiť hodnotu 58 vajíčok, alebo 2,5 kilogramu mäsa, alebo 7,5 litra mlieka. Jeme Ak ju súčasne s obilninou, dostáva telo všetky potrebné aminokyseliny.

Zo sóje možno pripravovať veľké množstvo jedál. Pridaním patričné príchute k textúrované (usporiadané) bielkovine, má sója na nerozoznanie chuť šunky, hovädzieho či iného mäsa. Z uvarených sójových bôbov je možné pripravovať nátierky, kaše, šaláty, sekané, plnky, ako prílohu napr ku špenátu.

Suché sójové bôby namočíme cez noc. Vodu ráno zlejeme a znovu zalejeme asi trojnásobným objemom vody. V obyčajnom hrnci varíme asi 2 - 2,5 hod, v tlakovom hrnci 3 - 40 min. Dlhšie nevaríme! Bôby oproti iným strukovinám spätne tvrdnú. Nerozvaří sa.

Výrobky zo sóje: Name-miso (sójová omáčka), Pravé Tamara (sójová omáčka), Konamiso (prášková sójová pasta), seitan (sójová bielkovina), sójové mlieko, sójový tvaroh, sójový syr, sójová múka
Stále viac sa stretávame s požiadavkou riadiť sa zásadami racionálnej výživy. Mali by sme jesť kvalitné bielkoviny živočíšneho i rastlinného pôvodu, rovnako ako biologicky aktívne látky, a hlavne - je potrebné zvýšiť obsah balastných látok v potravinách.Jáhly, krúpy, kukurica, ovsené vločky, pohánka a sója v našej kuchyni. Ako pôsobí strava na naše zdravie.


Zdieľajte tento článok prostredníctvom sociálnych sietí:

Diskusia a skúsenosti

Pridaj komentár

Pridaj komentár

Povinné položky