Minerály pre telo - stopové prvky II. časť

Aby organizmus správne fungoval potrebuje okrem iného také minerály, ako v predchádzajúcom článku a tiež stopové prvky. Odporúčaná denná dávka týchto prvkov je do 100 miligramov a sú obsiahnuté v bežnej dennej strave.


Jód - správnu funkciu štítnej žľazy = zdravé a pekné telo

Jód je dôležitý pre správne fungovanie štítnej žľazy. A k čomu je dobrá? Bez jej dobré funkčnosti nastávajú poruchy rastu, vývoja alebo rozmnožovanie. Ľudia s problematickou funkčnosťou štítnej žľazy často priberajú, neznášajú aj mierny chlad, trpia zápchou, koordináciou, majú spomalené reflexy, zhoršenú pamäť a ťažkosti s vyslovováním. Našťastie nedostatkom jódu netrpia veľká časť populácie vďaka jeho obsahu v kuchynskej soli. Ďalej sú potravinami bohaté na jód morské plody a ryby, najmä tie morské. Zdravý organizmus nepotrebuje jód dodávať potravinovými doplnkami, odporúčaná denná dávka je 150mikrogramů, čo zodpovedá bežnej dennej a pestrej strave. Naopak ženy v tehotenstve by sa mali o užívaní jódu poradiť so svojím ošetrujúcim lekárom. Jód je totiž nevyhnutným prvkom pre správny vývoj mozgu.

Mangán - trocha ho pre všetko

Stopový prvok chemickej značky Mn - mangán je dôležitý pre správne fungovanie celého organizmu. Na jeho dlhodobý nedostatok telo reaguje ukladaním cholesterolu v cievach, preto sa zvýši tlak. Často tým dochádza k vzniku kardiovaskulárnych chorôb. Ale nielen im. Mangán je tiež dôležitý aj pre prevenciu cukrovky. Pre telo je potrebný ako antioxidant, pomáha pri správnemu rastu chrupavky a kostí a vďaka nemu sa rany lepšie hoja. Odporúčaná denná dávka mangánu je asi 2mg a najviac ho nájdeme v orieškoch, celozrnných produktoch, listovej zelenine, ananásu alebo niektorých čajoch. Trochu zaujímavé je, že muži vstrebávajú mangán horšie ako ženy. Asi je to dané tým, že ak organizmus obsahuje viac železa, mangánu sa menej vstrebáva, čo je u mužov obvyklé. Ďalšie prvkom, ktorý prijímanie mangánu do tela obmedzuje je horčík. Zdravý jedinec sa ale nemusí vôbec znepokojovať. Pri pestrej strave je prísun mangánu prírodnými zdrojmi dostatočný. Nadbytok mangánu v organizme môže nastať pri ochorení pečene, keď sa mangán z tela nevylučuje a jeho nahromadenie spôsobuje nervové poruchy.

Síra - dôležitý pre tehuľky

Síra je významná tým, že je súčasťou série potrebných látok v organizme. Má výborné detoxikačné účinky tak že oslabuje pôsobenie niektorých jedov. Bohatým zdrojom síry sú najmä živočíšne, v menšej miere aj rastlinné výrobky ako: mäso, syry, mlieko, vajcia, strukoviny alebo orechy. Odporúčaná denná dávka síry je 0,5 - 1g zdravého dospelého jedinca. Zvýšiť príjem by mali tehotné ženy a dojčiace matky.

Cín - pre zdravý rast

Ako biogénny stopový prvok bol cín označený až v roku 1970. Dôležitý je pre normálny rast ľudského tela. Potrebná denná dávka je 1 miligram, čo je obsiahnuté v bežnej strave. Nedostatok tohto prvku sa prejavuje spomaleným rastom, nadbytok sa môže prejaviť chudokrvnosťou, poruchami funkcie pečene, obličiek alebo pankreasu. Niekedy sa objavujú aj nerovové zášklby. Zriedkavo sa objavujú aj žalúdočné ťažkosti, hnačky, zvracanie a pod

Fluór - zdravé zuby na prvom mieste

Je ďalším prvkom podporujúce zdravé zuby a pevné kosti. Dostatočné množstvo je obsiahnuté v dennej strave, bohatými zdrojmi sú najmä morské ryby a čínsky čaj alebo pitná voda. Nedostatok fluóru sa môže vyskytnúť, pretože naša bežná strava je na fluór dosť chabá. A to aj napriek tomu, že denná potreba je iba 0,4 miligramov. Veľmi vzácny je naopak nadbytok fluóru v organizme, prejavujúce sa tmavými bodkami na zuboch a ich následnú lámavosťou a krehkosťou. Nemusíte mať strach zo zubných pást s obsahom fluóru. Množstvo v nich je dostatočné k nepředávkování sa a zároveň pre udržiavanie zdravých zubov.

Molybdén - pravá ruka fluóru

Je tzv pravou rukou fluóru, pretože podporuje jeho ukladanie do kostí a zubov. Bohužiaľ trochu obmedzuje krvotvorbu. Zdravý jedinec s bežnou stravou však môže byť v pokoji, telo získa látky pre túto činnosť z ďalšej potravy. Bohatým zdrojom molybdénu je napríklad hrášok, ovsené vločky a ryža. Nedostatok tohto prvku sa prejavuje oneskoreným rastom, môžu sa objaviť aj žlčové kamene. Oproti tomu nadbytok má podobné prejavy ako ochorenie dna.

Kobalt - bez B12 ani ranu

Kobalt je súčasťou vitamínu B12 a jeho nedostatok je prejavuje ako nedostatok tohto vitamínu. Tento prvok je dôležitý pre tvorbu krvi a bohatými zdrojmi sú pečeň alebo ľadvinky. Nedostatok kobaltu sa prejavuje chudokrvnosťou.

Nikel - pomáha všetkým

k je molybdén pravou rukou fluóru, potom je nikel pravou rukou kobaltu, s ktorým priaznivo ovplyvňuje krvotvorbu a tiež zinku, ktorému napomáha tvoriť inzulín. Nikel je dôležitý aj pre pevné svalstvo, bez neho ochabuje, koža stráca pigment. Naopak nadbytok spôsobuje kožné ochorenia, hnačky a bolesti brucha. Denná potrebný prísun je asi 0,5 miligramov. Najbohatšími zdrojmi sú čučoriedky, ovsené vločky, hrach a iné zelené rastliny.

Vanád - zabraňuje tvorbe škodlivého cholesterolu

Výrazne ovplyvňuje látkovú premenu cukrov. Ďalšie jeho vlastnosťou je prevencia aterosklerózy a dokonca znižuje tvorbu cholesterolu. Bohato je obsiahnutý v zemiakoch, a ďalšie zelenine, najmä v kôpru. Ďalej je to ryža, vajcia, mlieko, ryby, jahody a pečeň.

Hliník - hliník predo mnou, hliník za mnou

Hliník je všade okolo nás - vo vzduchu, vo vode v potrave. Ak používame hliníkové nádoby na varenie, aj obsah takto vytvoreného pokrmu obsahuje hliník. A niekedy vo vysokom množstve. Hliník vo väčšom množstve nie je až tak škodlivý. Telo prebytok udržiava, následne vylučuje. Vstrebáva len potrebnú časť. Bohužiaľ, ak je príjem hliníka v potrave dlhodobo vysoký, pôsobí takýto prebytok na centrálnu nervovú sústavu a často vedie k Alzheimerovej chorobe. Obavy z hliníka však musia ísť stranou, je potrebné však obmedziť alebo najlepšie sa úplne zbaviť hliníkové riadu, čo je najväčším dodávateľom hliníka do tela. Prírodnými zdrojmi pokoja na hliník sú strukoviny a cereálie.

Kremík - pre tvorbu chrupavky ako stvorený

Ďalším prvkom výraznejšie ovplyvňujúce telesný rast je kremík. Spevňuje kosti a cievy. Dôležitý je pre správnu tvorbu chrupavky a spojivových tkanív. Pokožke dodáva jej zdravý vzhľad, udržiava pevné nechty a lesk zdravých vlasov. Zaujímavé je, že veľa rastlín obsahujúci kremík nie zdrojmi tohto prvku pre telo. Organizmus ich nedokáže vstrebať. Bohatým zdrojom využiteľným pre telo sú napríklad žihľavy, ktorých kyselina kremičitá sa do tela vstrebáva po známom popálenia. To, že tak deje dokazujú pupienky a sčervenal pokožka.

Germánium

Pre svoje účinky sa germánium začalo len nedávno používať najmä u športovcov, pre svoju vlastnosť lepšieho využitia kyslíka. Zatiaľ je však germánium v stave skúmania, takže by sme sa v nasledujúcich rokoch mali dočkať presného opisu tohto prvku.

Lítium

Užívalo sa v psychiatrických liečebniach ako upokojujúci prostriedok pre argesivní správania. Dnes sa skôr tento vplyv len skúma. Rovnako tak nie je presne stanovená denná dávka lítia.


Zdieľajte tento článok prostredníctvom sociálnych sietí: