Minerály pre telo - stopové prvky I

Aby organizmus správne fungoval potrebuje okrem iného také minerály, ako v predchádzajúcom článku a tiež stopové prvky. Odporúčaná denná dávka týchto prvkov je do 100 miligramov a sú obsiahnuté v bežnej dennej strave.


Stopové prvky sú minerály (pozri predchádzajúci článok), ktoré naše telo potrebuje denne v menším množstvom než je 100 miligramov. Ale aj tak sú veľmi dôležitými prvkami, bez ktorých organizmus veľmi zle funguje. Je preto nutné denne konzumovať pestrú stravu. Ak užívate nejaké lieky, alebo máte chronické ťažkosti, poraďte sa s lekárom, je dosť možné že vaše telo niektoré prvky potrebuje viac, iné menej.

Železo - dostatčený prísun zabezpečí malá, ale pravidelná konzumave červeného vína

Železo je nevyhnutným prvkom pre všetky inštitúcie. Je totiž súčasťou hemoglobínu a prenáša kyslík bunkám. Väčšina z nás však trpí nedostatkom tohto stopového prvku dôležitého okrem iného pre svaly. Veľké množstvo železa sa stráca pri krvácaní, čím sú postihnuté najmä ženy pri menštruácii a darcovia krvi. Preto je potrebné železo dopĺňať vhodnou stravou. Potravinové doplnky sa užívajú jedine na odporúčanie lekára.

Bez odborného dohľadu by mohlo dôjsť k nadbytku železa, čo organizmu tiež škodí. Ale späť k nedostatku. Ten sa prejavuje slabosťou, únavou alebo zlou sústredenosťou. Dlhodobý nedostatok železa sa prejavuje ako anémia - chudokrvnosť. Spozná sa až z rozborov krvi, avšak niektoré vonkajšie znaky spozorovať môžeme. Je to už spomínaná únava, oslabenosť, organizmus nie je tak bystrý, objavujú sa poruchy sústredenia, imunita je oslabená.

Naopak dlhodobý a znateľný nadbytok môže spôsobiť chronické ochorenie srdca, dolných dýchacích ciest, či rakovinu hrubého čreva. U zdravého človeka je odporúčaná denná dávka 8,5 mg, u žien v plodnom období 15 mg železa na deň. V tehotenstve býva väčšinou táto hodnota navýšená, ale je potrebné poradiť sa s lekárom.

Železo vo forme tabliet je najúčinnejšie užívať nalačno

Väčšine to však spôsobuje nevoľnosť a bolesti brucha. Preto je najlepší spôsob, ako tomuto predísť, užívať železo denne v pestrej strave. Najviac železa obsahujú pečeň, červené mäso, morské plody, zo zeleniny to je hrach, fazuľa, listová zelenina, z ovocia potom marhule, akékoľvek tmavé ovocie - višne, čierne ríbezle, čučoriedky, slivky. Dôležité je pravidelne v malých dávkach popíjať červené víno. Podporuje vstrebávanie železa z potravy do tela.

Zinok - na problémy s pleťou a kožu ako stvorený

Ak máte problémy s kožou, nechty alebo vlasy, zrejme trpíte nedostatkom zinku. Z biologického hľadiska je tento prvok dôležitý pre správny vývoj organizmu. A pretože je jeho obsah v ľudskom tele asi 2 g, je nutné ho dopĺňať vhodnou stravou. Zinok je dôležitou zložkou imunitného systému, pomáha telu v boji s infekciami, hojí rany. Užíva sa často preventívne proti prechladnutiu, je jednou zo zložiek pre dobré fungovanie tráviaceho ústrojenstva, zlepšuje kožné problémy, zdravé vlasy, pevné nechty a zvýšiť denný príjem potravy s obsahom zinku by mali páry, ktorým sa nedarí splodiť potomka. Zinok je taktiež nutný pre tehotné ženy, respektíve pre správny vývoj plodu. Zabúdať by naň nemali ani osoby s reumy, osteoporózou, chronickou únavou a so zníženou činnosťou štítnej žľazy. Dopĺňajte zinok v prípade bolenie v krku, zápalov spojiviek a aftov. Udržuje ako zdravé oči, tak zdravé črevá. Odporúčaná denná dávka je 15 mg ako pre mužov, tak ženy. Vyššiu dávku môže predpísať iba lekár. Bez lekárskeho odporúčania vyššia dávka spôsobuje bolesti brucha, vracanie alebo poruchu imunity. Prírodnými zdrojmi zinku sú bielkoviny, najmä tmavá mäsa - hovädzie, bravčové, zverina, ďalej pečeň, vajcia, ustrice aj iné dary mora, fazuľa, orechy alebo syry. Najlepšie sa však do tela vstrebáva z mäsa. Ako potravinový doplnok vo forme kapsúl by sa mal užívať spolu s meďou a to hodinu pred, alebo dve hodiny po hlavnom jedle. Pozor na spoločné dopĺňanie zinku a železa, dajte sa medzi nimi odstup minimálne 2 hodiny. Rovnako tak pri užívaní antibiotík.

Chróm - sily bojovník proti cukrovke udržujúci štíhlu líniu

Chróm je stopový prvok udržujúci normálnu hladinu cukru v krvi. Dostatočný príjem chrómu môže teda zabrániť cukrovke u ľudí s odolnosťou na inzulín. Takýto organizmus má zníženú citlivosť na inzulín, a tak pankreas vytvára inzulínu čoraz viac, pre udržiavanie normálnej hladiny cukru v krvi. Chróm je ale tiež dôležitý pomocník pri štiepení tukov, znižujúci tak riziko srdcových chorôb. Tým, že udržuje hladinu cukru v krvi, pomáha pri bolestiach hlavy a podráždenosti s tým spojené. Ak užíva sa chróm v tabletkách, je potrebné ho zapiť dostatočným množstvom tekutiny a najlepšie užívať ihneď po jedle. V prírodnom stave je obsiahnutý v celozrnných obilninách, orechoch, slivkách, daroch mora alebo zemiakoch. Zaraďte tieto potraviny do svojho pravidelného jedálneho lístka, ak sa chystáte schudnúť. Chróm býva bežne používať pri redukčných diétach.

Selén - nový zázrak prírody

Účinky tohto stopového prvku neboli dlho známe, ale teraz sa hovorí takmer o zázračnom minerálu a silnú zbraní v boji proti rakovine ai ďalším chorobám. Chráni zrak proti šedému zákalu a degeneráciou žltej škvrny. Bojuje proti všetkým vírusovým infekciám, zmierňuje problémy kože, a dokonca môže spomaliť priebeh AIDS. Selén svojimi antioxidačnými vlastnosťami bráni poškodeniu DNA. Vďaka tomu by ho mali pravidelne užívať okrem iného aj fajčiari. Spoločne s vitamínom E zmierňuje selén niektoré chronické ochorenia ako je ekzém, reuma či astma. Odporúčaná denná dávka u dospelého človeka je 65 mikrogramov. U zdravého organizmu sa bežne dopĺňať nemusí. Je totiž obsiahnutý iv pôde, kde pestujú potraviny rastlinného pôvodu. A naviac je 900 mikrogramov už toxická dávka, prejavujúce sa nevoľnosťou až zvracaním, stratou vlasov, lámaním nechtov, nervozitou, depresiou a vyrážkou. Nebojte sa však užívanie prírodných zdrojov bohaté na selén, ktorými sú para orechy, plody mora, hydina a iné mäso, obilniny a ryža. Jeden para orech obsahuje až 120 mikrogramov selénu.

Meď - pevné a zdravé telo zaručené

Meď je dôležitá pre pevné cievy, šľachy, aj kosti a nervy. Udržuje zdravú kožu, vlasy a je nevyhnutná pre plodnosť. Bez medi sa nevytvorí kolagén, nutný pre pevnosť a pružnosť všetkých pojiť v tele. Pomáha telu rozložiť zásoby železa a udržuje správnu pigmentáciu tkanív v koži, vlasoch i očiach. Meď je tiež jedným z bojovníkov s vysokým krvným tlakom a môže zabrániť zárodku a vývoju rakoviny. Je skvelým a jedným z najúčinnejších antioxidantov v tele a svojimi obrannými vlastnosti pri možnej strate kostnej hmoty sa radí k preventívnym prvkom osteoporózy. Odporúčaná denná dávka medi je 3 mg, Najlepšie riešenie je opäť doplnenie minerálu pomocou potravín bohaté na meď, ako sú huby, obilniny, fazuľa, špargľa, vajcia, špenát, ryby alebo pečeň. Pri dlhodobom užívaní zinku by sa mala súčasne užívať meď pre správne fungovanie v organizme.


Zdieľajte tento článok prostredníctvom sociálnych sietí: