Maliny - ovocie plné zdravie

Kto by nepoznal a aspoň raz neochutnal vanilkovú zmrzlinu s horúcimi malinami. Voňavé a sladké maliny však okrem jemnej chuti obsahujú širokú radu látok s priaznivými účinkami na naše zdravie.


Sladké drobné ovocie rastie vo voľnej prírode. Ako lahodné, dopriať si počas prechádzky lesom šťavnatú pochúťku. U malín boli preukázané antioxidačné, antimikrobiálne účinky. Antioxidačné vlastnosti malín sú podmienené vysokým obsahom látok ellagitaninů, u ktorých boli zistené antikancerogénne účinky.

Predstavenie maliníku

Botanicky správny názov maliníku znie černica maliník. Jedná sa o takmer dvojmetrový opadavý ker patriaci do čeľade ružovité. Maliník sa vyskytuje v celom miernom pásme severnej pologule. Malina lesná má rada slnečné mýtiny alebo svetlé lesy. Maliník, ktorý pestujeme na záhrade, je tiež celkom nenáročný, svedčí mu polotieň i slnko a prílišnej nároky nemá ani na pôdu. Vyšľachtené boli dokonca druhy, ktoré rodia dvakrát ročne a rôzne farebné odrody malín - biele, žlté, ružové, klasické červené aj fialové.

História maliníku

Archeologické vykopávky dokazujú, že maliny poznali už ľudia v neolite. Maliny sa však pestovať začali až v 16. storočia. Dnes sú obľúbeným ovocným kríkom radu záhradkárov. Existuje mnoho druhov tohto ovocia, ale medzi najznámejšie ich radíme asi 12 s rôznymi krajinami pôvodu, ako sú napríklad: Bulharsko, USA, Kanada, Nórsko, Švajčiarsko, Anglicko a Česká republika.

Výskyt malín

Maliny rastú na slnečných stráňach, na okrajoch lesov. Na malinách si môžete pochutnať ako v nížinách, tak aj pomerne vysoko v horách. Maliník veľa prispôsobivý. Len má rád vlhkejšie pôdu.

Výživové zložky malín

Maliny obsahujú okolo 13% jednoduchých cukrov, minerálne látky (vápnik, horčík, fosfor, železo, draslík), veľké množstvo vitamínu C, vitamín A, vitamín P, karotén, vitamíny skupiny B, kyselinu: jablčnú, vínnu, citrónovú, mravčej, salicylovú , glykozidy. Maliny ďalej obsahujú pomerne veľa pektínu, trieslovín a rastlinných farbív. Malé kôstky obsahujú 16% žltozeleného oleja.

Obsah kyseliny salicylovej je prospešný pri horúčkovitých ochoreniach, znižuje horúčku najmä u malých detí. Okrem toho obsahujú maliny dostatok biotínu, transportujícího síru, rovnako dôležitú pre lesk a hustotu vlasov aj pre pružnosť pleti. Významný je tiež obsah antioxidantov v farbive malín - čím sýtejšie má malina farbu, tým plnšie je antioxidantov. Obsah zinku v zrníčkách malín býva považovaný za silné afrodiziakum.

Liečivé bioflavonoidy malín si zachovávajú účinok aj dlho po odtrhnutí a dokonca aj pri rôznych spôsoboch konzervovanie, sú pomerne stabilné. Pri dlhšom skladovaní nespracovaných plodov, teda už po niekoľkých dňoch môžu byť maliny nadmerne zaplesnení, čím sa silne znižuje ich hodnota pre ľudské zdravie.

Listy maliníku obsahujú triesloviny, flavóny a organické kyseliny, z ktorých najhojnejšie je zastúpená kyselina citrónová, ďalej značné množstvo vitamínu C, cukry, stopy silice a rad ďalších látok.

Liečivé účinky malín

Na liečebné využitie bioflavonoidov sú využívané len červené a fialové odrody; predpokladá sa, že čím sýtejšie a tmavšie je farba, tým vyšší je obsah účinných flavonoidov. Najvyšší obsah liečivého farbivá majú fialové plody krížencov s černica.

U malín však nevyužívame len plody, ale veľký prínos pre zdravie majú aj listy maliníku. Možno ich použiť najmä na kloktanie pri zápaloch ústnej dutiny a pre potláčanie pri chronických kožných chorobách. Pôsobí tiež Zrážanlivý a proti hnačke.

* Maliny sú žlčopudný a močopudné, takže sa odporúčajú pri reumatizme a niektorých obličkových a pečeňových chorobách.

* Maliny sú prírodným liečebným prostriedkom pri očných ťažkostiach a poruchách videnia. Už v starej čínskej medicíne boli maliny využívané proti šerosleposti.*

Maliny zlepšujú prísun výživných látok.

Maliny ďalej:

* Priaznivo pôsobí pri anémiách,
* Pomáhajú pri nachladnutí,
* Znižujú vysoký krvný tlak,
* Mierni ťažkosti obličiek a močového mechúra,
* Pomáhajú pri silnom krvácaní počas menštruácie,
* Pomáhajú pri krvácaní z nosa a ďasien,
* Ovplyvňujú pružnosť a hebkosť kože,
* Pomáhajú pri zrakovej únave, očných ochorení,
* Dodávajú vlasom lesk, zosilňujú je,
* Odbúravajú cholesterol,
* Znižujú horúčku,
* Podporujú imunitu,
* Čistí črevá.

Zber malinového lístia

Najvhodnejšie obdobie na zber listov maliníku je máj. Listy zbierajte od júna do septembra, rýchlo sušte. Sušené listy si musia zachovať pôvodnú farbu, preto je nutné ich chrániť pred svetlom. Pri sušení je potrebné dbať na to, aby sa nezmenila farba listov. V prípade, že sa to nepodarí, počítajte s nižším obsahom účinných látok.

Skladovanie malinového lístia

Usušené listy treba uchovávať v dobre uzavretej nádobe, ktorá je chránená pred svetlom.

Nákup čerstvých malín

Plody malín sú veľmi chúlostivé, rýchlo vlhne a plesnivé, preto pri nákupe dbajte na to, aby plody neboli prezreté, mokré alebo zaparené, inak sa Vám rýchlo skazia.

Maliny v kuchyni

Najviac zdraviu prospešných látok zostane zachované, ak konzumujeme maliny čerstvé, tak ako sou. Ak sa vám zdajú príliš kyslé, môžete si ich zľahka pocukrovat, alebo konzumovať so šľahačkou. Maliny tiež možné jednoducho preliať pudingom a vznikne hneď osviežujúci nezabudnuteľný dezert pre horúce letné dni.

Najlepšie a najchutnejšie maliny sú čerstvé a konzumovanej hneď po natrhané. Čerstvé maliny však rýchlo podliehajú skaze, je preto vhodné, je čo najrýchlejšie spracovať. Vynikajúci je malinová šťava, domáci chutí vždy lepšie ako tá kupovaná s najrôznejšími konzervanty.

Z malín pripravíte aj chutný a zdravý džem, marmeládu, sirup, kompót, ale aj víno alebo pálenku. Okrem toho maliny možno sušiť a zmrazovať. Zo zrelých plodov malín sa vyrába Kofola a ostatné nealkoholické nápoje.

Malinový sirup

Z malinového sirupu sa pripravuje osviežujúci nápoj vhodný pri horúčkovitých ochorení. Maliny prepasírujeme cez sito, k šťave pridajte rovnaké množstvo cukru a povarte

Malinový čaj

Prelejte sušené maliníkový listy vriacou vodou a nechajte 10 minút lúhovať, dostanete veľmi chutný čaj. Čaj je vhodný najmä pre tehotné ženy, ak sa pije po celú dobu tehotenstva, môže znížiť frekvenciu tehotenských a pôrodných komplikácií. Maliníkový čaj sa oddávna používa aj ako liek proti nachladnutiu. Pre tento účel si ho môžete dochutiť medom a citrónom.

Maliny v kozmetike

Olej z červených malín je zaujímavý aj pre kozmetický priemysel na výrobu prostriedkov na ochranu pleti s priaznivými zdravotnými účinkami.
Olej zo semienok malín je bohatý na vitamín E, omega 3 - mastné kyseliny a vykazuje ochranný faktor proti škodlivým účinkom slnečného žiarenia.

Obsiahnutý biotín v malinách, čiže vitamín krásy z komplexu vitamínov B obsahuje síru, ktorá je dôležitá pre zdravie a zdravý vzhľad kože, nechtov a vlasov. Voňavá malinová kôra môže zlepšiť zdravie a vzhľad vašej kože a vlasov. Stačí len po niekoľko dní raz denne zjesť akýkoľvek pokrm s malinami.

Malinová maska pre hladkú a vláčnu pleť

Zmiešajte 6 až 8 pomletého malín s jednou lyžičkou medu, dvoma lyžicami smotany. Masku naneste na čistú make-upu zbavenú pleť, nechajte pôsobiť 15 minút, potom opláchnite a naneste očný krém a denný alebo nočný krém.

Maliny a štíhla línia

Maliny sú chudobné na kalórie a tuky, tým pádom sa hodí pre najrôznejšie druhy diét.


Zdieľajte tento článok prostredníctvom sociálnych sietí: