Kyselina listová

Kyselina listová je veľmi dôležitá pre ženy, napomáha v boji proti ochoreniam. Nezastupiteľná je v období tehotenstva a dojčenia, kedy je potreba tejto látky výrazne zvýšiť. Nie ste si isté, či Vaša strava pokrýva dostatok kyseliny listovej?


Hoci kyselina listová nie je tak známa ako vitamín C, D, E, je napriek tomu nevyhnutná pre zachovanie Vášho zdravia. Bez tejto výživné látky nie je Vaše telo schopné zvládnuť bežné pochody, závisí na nej rad metabolických procesov, celkovo hrá veľmi dôležitú úlohu. Kyselina listová zvyšuje tvorbu mlieka pri dojčení, je účinná v ochrane proti črevným parazitom, má tiež vplyv na udržanie sviežej mladej pleti a pre vrátenie pôvodnej farby šedivým vlasom.

Čo je kyselina listová

Kyselina listová je syntetickou formou folátov. Nájdete ju v suplementoch, umelo sa tiež pridáva do niektorých potravín. Má jednoduchšie chemickú štruktúru ako jej prirodzená forma, ľahšie sa teda kyselina listová v tele absorbuje. Akonáhle však prebehnú tráviace procesy, fungujú obe formy rovnakým spôsobom. Kyselina listová sa radí medzi vitamíny skupiny B. Nedokážeme si ju sami vytvoriť, musíme ju preto prijímať v strave.

Folát nájdete predovšetkým v listovej zelenine zelenej farby, ďalej v brokolici, fazuli, búrskych orieškoch, kukuricu, pomarančoch, celozrnných produktoch, pšeničných klíčkoch.

Zdroje kyseliny listovej

Zdroje kyseliny listovej obsahujúce 25% dennej dávky v jednej porcii

 

* Cereálie obohatené o kyselinu listovú
* Hovädzia pečeň
* Hrách
* Mrazený špenát

Zdroje kyseliny listovej obsahujúci 15-25% dennej dávky v jednej porcii


* Brokolica
* Fazuľa
* Špargľa
* Jahody
* Listy z Turína alebo okrúhlice
* Pšeničné klíčky
* Pomarančový džús
* Semienka horčice
* Semienka slnečnice
* Zelený hrášok

Ďalšie významné zdroje kyseliny listovej

* Artičoky
* Avokádo
* Burak
* Celozrnný chlieb
* Červená repa
* Datle
* Droždie
* Ibištek
* Kukurice
* Karfiol
* Maliny
* Melón
* Papája
* Pomaranče
* Paradajkový džús
* Ružičkový kel
* Ryže
* Reďkovka
* Rímsky šalát
* Sójová múka
* Vajíčka

Kyselinu listovú možné dopĺňať aj pomocou tabliet, ktoré dostanete v lekárni. Predovšetkým tehotné ženy by mali užívať kyselinu listovú iv tabletkách.

Ako sa prejavuje na zdraví nedostatok kyseliny listovej

Medzi hlavné príznaky nedostatku kyseliny listovej patrí hnačka, strata chuti do jedla, chudnutie, slabosť, bolesti hlavy, búšenie srdca, poruchy správania, nervozita. Uvedené symptómy môžu byť aj dôvodom iných ochorení. Je teda potreba prípadný nedostatok kyseliny listovej konzultovať s ošetrujúcim lekárom. Počas celého tehotenstva sa nemusí príznaky nedostatku kyseliny listovej prejaviť. Hrozí však v tomto prípade nízka pôrodná váha dieťaťa, alebo predčasný pôrod, v horších prípadoch môže dôjsť k vrodeným defektom plodu. Budúca matka a nenarodené dieťa kyselinu listovú nevyhnutne potrebujú.

Ako môže dôjsť k nedostatku kyseliny listovej

Zvýšené nároky na prísun kyseliny listovej narastajú počas tehotenstva, následného dojčenia, ďalej pri niektorých ochoreniach. Dopriavate Ak si pravidelne alkohol, trápi Vás ochorenie pečene, niektoré druhy anémie, môže u Vás dôjsť k nedostatku kyseliny listovej. Aj osoby, ktoré užívajú lieky proti kŕčom, niektoré diuretiká, lieky proti cukrovke, môžu mať nedostatok kyseliny listovej. Nedostatkom kyseliny listovej trpia ľudia, ktorí sú vystavení trvalému dennému stresu.

Možno sa predávkovať kyselinou listovou?

Najvyšší denný príjem kyseliny listovej predstavuje 1000 mikrogramov pre dospelého človeka. Odporúčaný denný príjem predstavuje 400 mikrogramov. Pre tehotné ženy je odporúčaná dávka 600 mikrogramov, pre dojčiace je odporúčaná dávka 500 mikrogramov.

Neplatí však, že čím vyššiu dávku kyseliny listovej si budeme dopriať, tým na viac pozitívnych účinkov sa môžete tešiť. Kyselina listová je netoxická, jej vyššia dávka, ako odporúčaná, by teda nemala uškodiť.

V ktorú dennú dobu jesť potraviny s kyselinou listovou

Predovšetkým raňajky môže byť bohatá na kyselinu listovú, ktorú obsahujú cereálie, citrusové ovocie. Nevynechávajte teda raňajkách.
Prečo je kyselina listová dôležitá

Dôležitosť kyseliny listovej v tehotenstve

Ak túžite po dieťati, je dôležité, aby ste mali dostatok kyseliny listovej, a to najlepšie už v dobe, ešte než otehotniete. Folát je veľmi dôležitý predovšetkým v čase rýchleho delenia buniek a ich následného rastu. Kyselina listová ovplyvňuje plodnosť i následný vývoj plodu. Práve preto by ste prísun tejto látky mala venovať zvýšenú pozornosť. Dostatočné množstvo kyseliny listovej v prvých týždňoch tehotenstva, môže znížiť riziko vzniku rady vývojových vád, a to rázštepy chrbtice, defekty neurálnej trubice alebo mozgu.

Kyselina listová je dôležitá pre ženy, ktoré mali v minulosti spontánne potraty na začiatku tehotenstva, alebo ktorým sa v minulosti narodilo dieťa poškodené rozštepom neurálnej trubice. V týchto prípadoch ženy užíva vysoké dávky kyseliny listovej už pred plánovaným počatím, na začiatku tehotenstva iv priebehu tehotenstva. Dávky kyseliny listovej nemožno nahradiť stravou. Žena, ktorá nemala v minulosti samovoľný potrat, ďalej v rodine nie je genetické riziko rázštepu neurálnej trubice, by mala jesť pestrú stravu s dostatočnými zdrojmi kyseliny listovej.

Dôležitosť kyseliny listovej v boji proti rakovine

Nedostatok kyseliny listovej môže viesť k poškodeniu DNA, a tým pádom aj rakovine. Ak budete konzumovať potraviny bohaté na folát, zaistíte si tak prevenciu proti rakovine hrubého čreva a krčka maternice.

Dôležitosť kyseliny listovej pri anémii

Anémia súvisiace s tehotenstvom tiež môže súvisieť s nízkym obsahom folátov v strave. Ak nemáte v tele dostatok kyseliny listovej, vznikne Vám ten typ anémie, pri ktorom nezrelé červené krvinky nemôžu prenášať dostatok kyslíka. Nízka hladina hemoglobínu v červených krvinkách môže viesť k množstvu problémov. Jedine ošetrujúci lekár však môže určiť, či je anémia spojená s nedostatkom folátov.

Dôležitosť kyseliny listovej v boji proti infarktu a ochorení srdca

Ľudia, ktorých denná dávka folátov je minimálne 300 mikrogramov, znižujú u seba výskyt rizika infarktu o 20%, riziko kardiovaskulárnych ochorení o 13%, v porovnaní s jedincami, ktorí konzumujú denne okolo 130 mikrogramov folátov. Folát zlepšuje aj funkciu krvného obehu, napomáha zníženiu hladiny homocysteínu, aminokyseliny, ktorá sa normálne vyskytuje v krvi a môže poškodiť koronání artérie, ak sa jej hladina výrazne zvýši.

Dôležitosť kyseliny listovej ako ochrany proti zlomeninám

Zvýšená hladina homocysteínu zvyšuje riziko vzniku fraktúr vznikajúcich v dôsledku osteoporózy. Ženy v období prechodu by mali takisto dbať o zvýšený prísun kyseliny listovej, pretože prispieva k udržaniu kostnej hmoty.

Ako účinkuje kyselina listová

Kyselina listová je rozpustná vo vode. Svojho maximálneho účinku dosahuje približne za hodinu po aplikácii. Prechádza cez žlčovody, vylučovaná je z organizmu pomocou obličiek. Spolu s vitamínom B12 pôsobí na tvorbe červených krviniek. Účinnosť kyseliny listovej narúša slnečné svetlo, teplota, dlhodobé prechovávania v miestnosti. K zníženiu kyseliny listovej dochádza varom, priemyselným spracovaním jedál. Účinok kyseliny listovej je zredukované najrôznejšími liekmi: antikoncepčnými tabletami, Acylpyrin, antibiotikami,


Zdieľajte tento článok prostredníctvom sociálnych sietí: