Koreňová zelenina - korene pre zdravie

Keď sa povie koreňová zelenina, väčšinou si predstavíme len mrkvu, zeler a petržlen. Lenže v skutočnosti je to každá zelenina pestovaná pre svoje podzemné časti, preto sem patria aj potrebné repa, chren, lotosový koreň, zemiaky, repa, reďkovka ...


Mrkva, zeler, petržlen - zelenina, ktorá je ku kúpe stále a pre dlhú trvanlivosť ju môžeme mať vždy doma po ruke. Keď ju doplníme ďalšie, u nás málo používanú koreňovou zeleninou - cviklou - náš organizmus nebude trpieť nedostatkom vitamínov ani minerálov, ba naopak. A keď všetko dobre okoreníme, ešte si pochutíme.

Najznámejšie druhy koreňovej zeleniny

*
Petržlen
*
Mrkva
*
Zeler
*
Červená repa

Vplyv koreňovej zeleniny na zdravie

Petržlen - na trávenie

Petržlenu si vážil už Karol Veľký. Dnes je súčasťou mnohých jedál, používa sa vňať i koreň. V kuchyni sa využíva pri príprave mnohých pokrmov vrátane polievok, omáčok, šalátov, zeleninových zmesí atď Má veľmi tvrdé bunkovej steny, preto je surová veľa tvrdá a nie je moc dobrá. Varením sa jej chuť zlepší.

Rozlišujeme:

*
Vňaťovú typy - napríklad petržlen kučeravý, ktorá sa pestuje výlučne pre vňať a vytvára iba nitkovité korienky.
*
Koreňové typy - celá rastlina obsahuje silice a flavonoidy v liečivom množstve.
*
Pôsobí na tvorbu moču, tým pomáha pri chorobách obličiek a močového mechúra.
*
Pri problémoch s močovými kameňmi.
*
Pri menštruačných problémoch.
*
Pri črevnej kolike.
*
Pomáha proti nadúvaniu.
*
Aktivuje tvorbu žalúdočných enzýmov, preto zvyšuje chuť k jedlu.
*
Zlepšuje činnosť žalúdka a podporuje trávenie.
*
Má tiež spazmolytické účinky - uvoľňuje kŕče hladkého svalstva a rozširuje cievy, čím nepatrne znižuje krvný tlak.
*
Je výborným prostriedkom k vnútornému prečistenie pleti.
*
Je bohatou zásobárňou mangánu, ktorý je dôležitý pre zdravé kosti, ďalej draslíka, vápnika a horčíka.
*
Je uvádzaná ako afrodiziakum.

Mrkva - pre zdravé oči

Mrkva skladujeme v tme a chlade. Môže obsahovať pesticídy, ak ju olúpete a odkrojíme nazelenalý vršok, zbavíte sa tak prakticky všetkých ich zvyškov. Krájajte a strouhejte ju vždy tesne pred vlastnou prípravou alebo konzumáciou. Je výborná za surova do rôznych šalátov, na prípravu štiav, koktailov a džúsov, varená do polievok, omáčok, ako príloha alebo v kombinácii s inými druhmi zeleniny ako samostatné jedlo. Na rozdiel od väčšiny zeleniny je mrkva zdravšia varená ako surová. Z varené mrkvy organizmus dokáže vstrebať až polovicu v nej obsiahnutého karoténu, zatiaľ čo zo surové len štvrtinu. Dôležité je pri varení použiť trochu tuku, najlepšie olivového oleja, pretože vitamín A je rozpustný v tukoch.

Mrkva ako liek

*
Mrkva pomáha pri črevných a žalúdočných poruchách.
*
Zamedzuje rakovine hrubého čreva.
*
Mrkvová šťava je vynikajúcim čistiacim prostriedkom pre žlčník a odpadové látky, ktoré sa nahromadili v pečeni.
*
Prispieva k normalizácii všetkých telesných funkcií. Je najlepším zdrojom vitamínu A, ktorý môže telo rýchlo prijať.
*
Povzbudzuje chuť k jedlu a napomáha tráveniu. Pomáha zachovať zuby a štruktúru kostí. Dojčiace matky by mali piť veľa mrkvovej šťavy, aby si zlepšili kvalitu mlieka.
*
Mrkvová šťava je tiež prirodzeným prostriedkom proti tvorbe vredov a opuchov a veľmi zvyšuje odolnosť proti infekciám.
*
Zabraňuje ochorenia očí, zápale mandlí, prínosových dutín a všeobecne dýchacích orgánov.
*
Chráni nervový systém.

Výživové zložky mrkvy

*
Betakarotén, ktorý sa v tele premieňa na vitamín A, ktorý zlepšuje videnie a pomáha pri šerosleposti, ktorá je jedným z prvých príznakov pri jeho nedostatku. Stačí jesť jednu mrkvu denne a budete v noci zase vidieť ako rys.
*
Vitamín D
*
Vitamín E
*
Vitamín K
*
Lecitín
*
Draslík
*
Jód
*
Horčík a ďalšie minerály. Tie aktivujú látkovú premenu, brzdí proces starnutia, podporujú rast vlasov a nechtov, posilňujú srdce a krvný obeh.

Zeler - na potenciu

Zeler sa používal už v starom Egypte ako afrodiziakum. V ľudovom liečiteľstve je známy pre blahodárny vplyv na mužskú potenciu. Jeho liečebné účinky, ale presahujú túto povesť. Je to zelenina, korenie aj liek. Jedni ho milujú, druhí ho nejedia vôbec. Čo je škoda. Tepelná úprava zeler chuťovo vylepšia a môže ho tak priblížiť tým, ktorí ho zrovna nemusí, ale pre jeho priaznivé účinky na organizmus by si ho radi občas dopriali.
Výživové zložky zeleru

*
Éterické oleje, ktoré spôsobujú jeho špecifickú chuť, ale chránia naše telo pred baktériami a plesňami - dezinfikujú zažívacie ústrojenstvo, ničí infekciu v obličkách a močových cestách.
*
Zelerovej silica pomôžu iv prípade chorôb dýchacích ciest. Rozpustí hlien a zabijú mikroorganizmy. Účinne pomáhajú pri liečení chrípky, angíny, nádchy a kašľa.
*
Vitamíny skupiny B - pôsobia proti stresu a depresii.
*
Vitamíny A, E a K
*
Minerály sodík, draslík, horčík, železo, chróm a ďalšie.
*
Skoro 95% vody a je snáď najbohatší potravinou na chlorid sodný (soľ).

Zeler ako liek

Najúčinnejšia je šťava z čerstvého zeleru, pretože okrem už spomínaných silíc obsahuje aj veľa minerálov. Má štyrikrát viac sodíka ako vápnika (jedna z chemických vlastností sodíka je udržiavať vápnik v rozpustnej stave) a vitamínov. Pre zlepšenie chuti k nej môžeme pridať pomarančovú šťavu.

*
Zeler ako prírodné diuretikum rozpúšťa usadeniny a pomáha ich odplavovať z tela. Tým zlepšuje funkciu kĺbov pri ochorení artritídou, dnou a reumatizmom.
*
Znižuje hladinu krvného cukru, preto by nemal chýbať na jedálničku diabetikov.

Zelerová buľva sa jej: surová, treba v šalátoch a pomazánkach, tepelne upravená varením, dusením, pečením alebo vyprážaním

Použitie zeleru v kuchyni

*
do polievok
*
šalátov
*
zeleninových zmesí
*
vyprážaný v cestíčku ako rezeň

Je veľmi užitočné jesť zeler denne. V zeleru obsiahnutý organický sodík pomáha udržať anorganický vápnik v rozpustnej stave, takže sa aspoň časť môže z tela vylúčiť skôr, ako sa usadí a spôsobí ťažkosti.

Červená repa - opomínaný všeliek

V starovekých civilizáciách sa koreň červenej repy používal výlučne na liečebné účely. Dnes ho jeme surový aj varený, nakladaný v octovom náleve alebo konzervovaný. Je to veľmi užitočná zelenina. Varená má dokonca vyššiu koncentráciu minerálnych látok ako surová. Je cenným omladzujúcimi prostriedkom.

Výživové zložky červenej repy

*
Kremík - spevňuje väzivové tkanivo, kosti a cievy, dáva pružnosť pokožke a zlepšuje stav vlasov.
*
Kyselina listová - je dôležitá v tehotenstve a zároveň pôsobí na tvorbu hormónov, ako sú noradrenalín a dopamín, ktoré zaisťujú duševnú pohodu.
*
Draslík (vysoký obsah) - odvodňuje organizmus a zbavuje ho toxických látok.

Červená repa ako liek

*
Šťava z červenej repy je priamo nabitá vitamínmi a minerálmi, spolu so zelerom a mrkvou je základnou zložkou pri preventívnych stavových kúrach proti rakovinnému bujneniu.
*
Znižuje hladinu cholesterolu.
*
Posilňuje imunitu.
*
Podporuje rast buniek.
*
Zaháňa únavu.

Použitie červenej repy v kuchyni

*
Zo surové sa robí najčastejšie šťava, varená býva súčasťou šalátov, polievok alebo zeleninových zmesí. Pred tepelnou úpravou sa neodporúča repu lúpať, pretože by z nej vytiekla šťava. Má najvyšší obsah cukru zo všetkých zelenina - asi lyžičku v sto gramoch.


Zdieľajte tento článok prostredníctvom sociálnych sietí: