Kofeín, povzbudzuje aj chráni starnúce srdce

Kto by aspoň raz v živote neochutnal voňavý šálku horúcej kávy. Hrnček kávy pred cvičením pomáha spaľovať tuky rovnako ako oddialiť únavu, ospalosť, zlepšuje duševnú činnosť, pôsobí ako mierne preháňadlo. Vydajte sa s nami za účinky kofeínu.


História kofeínu

Kofeín objavil nemecký chemik Ferdinand Runge v roku 1819. Pre objavenú látku (xantinový alkaloid) vymyslel názov kofeín, chemicky aktívna zložka kávy.

Predstavenie kofeínu

Kofeín je v podstate alkaloid, ktorý priaznivo stimuluje centrálnu nervovú sústavu a srdcovú činnosť. Kofeín patrí medzi najrozšírenejšie stimulant, a to na celom svete. Kofeín sa vo väčšom množstve stáva drogou. Patrí do skupiny purínových, metyl derivátov xantín, ktorý zahŕňa teobromínu (kakao) a teofylín (bronchodilator, látka uvoľňujúce priedušková svalstvo).

Účinok kofeínu na ľudský organizmus

V ľudskom organizme funguje kofeín ako stimulátor nervovej sústavy CNS, dočasne potláča únavu a prebúdza bdelosť. Nápoje obsahujúce kofeín ako káva, čaj, limonády a energetické nápoje sa teší veľkej obľube. Je to najpopulárnejší psychoaktívna látka na svete, ale na rozdiel od ostatných je legálna a jej predaj sa neriadi žiadnymi obmedzeniami. Niektoré farmaceutické firmy začali vyrábať kofeín v tabletách s tým, že zlepšujú mozgové funkcie. Ich efekt je, že znižujú únavu a zlepšujú pozornosť. Bežne je používajú študenti, ktorí sa učia na skúšku alebo ľudia, ktorí potrebujú riadiť dlhé hodiny.

* Dávka kofeínu, pri ktorej sa už začínajú prejavovať jeho účinky je okolo 20 mg.
* Účinok sa prejaví za 6 až 14 hodín.
* Kofeín znižuje účinok niektorých liekov proti epilepsii.
* Počas posledných 10 rokov sa priemerná spotreba kofeínu vo svete udržuje na cca 200 mg na deň pre jedného konzumenta.
* Smrteľná dávka pre ľudský organizmus je okolo 50 šálok kávy.

Vplyv kofeínu na detský organizmus

Deti by všeobecne nemali vôbec konzumovať nápoje s obsahom kofeínu. Pri príjme 125 mg kofeínu sa u detí vážiacich okolo 50 kg môže prejaviť nesústredenosť a nervozita. U menších detí stačí oveľa nižšia dávka kofeínu. Deťom väčšinou káva nechutí, namiesto toho však uprednostňujú limonády typu cola, ktorý tiež pre nich nie je vhodný.

Vplyv kofeínu na nervový systém

Kofeín priaznivo stimuluje centrálny nervový systém, čím odďaľuje únavu (predovšetkým duševné), zbystruje myslenie, zlepšuje koncentráciu, pôsobí tiež istú eufóriu.

Vplyv kofeínu na štíhlu líniu

Kofeín prispieva k mobilizácii tukových zásob a spôsobuje, že pracujúci sval tuk využije ako zdroj energie. To odsúva vyčerpanie zásob glykogénu a predlžuje dobu, ktorú je možno venovať tréningu, alebo požadovanému výkonu.

Vplyv kofeínu na vlasy

Kofeín má priaznivý vplyv na rast vlasov. Poohliadnite sa po šampóne s obsahom kofeínu.

Vplyv kofeínu na srdce

Kofeín zrýchľuje tep, uvoľňuje hladké svalstvo, rozširuje tepny a stimuluje obehový a respiračný systém. Kofeín pomáha ľuďom postihnutým astmou. Zvyšuje obsah mastných kyselín v obehovom systéme, bol preto roky používaný športovcami. Tieto účinky môžu trvať od niekoľkých hodín až do dvanástich hodín.

Konzumácia nápojov s obsahom kofeínu je veľmi prospešná pre starších ľudí, pretože kofeín ochraňuje starnúcej srdca. Čím väčší príjem sa tejto látky do tela dostáva, tým je ochranný efekt na srdce vyššia.

Vplyv kofeínu proti bolesti hlavy

Adenozín je prírodná látka, ktorá reguluje aktivity mozgu a riadi stav spánku a prebudení. Kofeín blokuje špecifické adenosinové receptory v nervových tkanivách vrátane mozgu a tak udržuje stav bdelosti. Blokácia adenosinových receptorov môže byť tiež príčinou zúženie krvných ciev a uvoľňuje tlak migrény a bolesti hlavy. To tiež vysvetľuje, prečo kofeín tvorí zložku mnohých analgetík.

Vplyv kofeínu na tlak krvi

Konzumácia kofeínu bola po niekoľko desaťročí považovaná za príčinu zvyšovanie tlaku krvi. Klinické a laboratórne štúdie však preukázali, že bežné množstvo kávy nemá žiadny vplyv. Napriek tomu sa odporúča osobám so zvýšeným tlakom krvi len mierny príjem kofeínu.

Vplyv kofeínu na vznik rakoviny

Niektoré práce z poslednej doby uvádzajú, že pitie kávy môže mať ochranný účinok proti vývoji niektorých druhov rakoviny, predovšetkým Kolorektálny a pečene. Tieto poznatky však sú stále predmetom výskumu.

Vplyv kofeínu na dehydratáciu organizmu

Kofeín, prevažne v nápojoch, pôsobí močopudne a zbavuje teda organizmus tekutín. Preto je vhodné kávu či iný nápoj obsahujúci kofeín doplniť pohárom ďalších tekutín, najlepšie čistej vody.

Kofeín v tehotenstve

Medzi kofeínom a neplodnosťou nie sú žiadne súvislosti. Tím vedcov v roku 1990 v Nemecku skúmal, či má kofeín vplyv na plodnosť žien. Jediný problém súvisí s tým, že kofeín prechádza placentou a po pôrode je obsiahnutý aj v materskom mlieku. Kofeín by teda tehotné ženy mali užívať s mierou, maximálne dve šálky kávy denne. U tehotných žien by pri prekročení odporúčanej dennej dávky kofeínu mohlo dôjsť k zníženiu rastu plodu, u žien dojčiacich k podráždenosti a nespavosti dieťaťa. Kofeín navyše znižuje obsah železa v materskom mlieku, ktoré je pre vývoj dieťaťa veľmi potrebné. Všeobecne ženy by nemali konzumácii kávy preháňať, pretože sa vo vyššom veku vystavujú zvýšené možnosti rednutie kostí.

Trávenie kofeínu

Kofeín sa vstrebáva z žalúdka a tenkého čreva. Pri pravidelnej aplikácii kofeínu sa stane telo na kofeín rezistentné a môže na ňom vzniknúť závislosť. Kofeín neurychluje vytriezvenie. Nemení osobnosť a charakter človeka. Citlivosť detí na kofeín sa nelíši od citlivosti dospelých.


Denná dávka kofeínu

Vysoký denný príjem kofeínu sa prejaví nervozitou, búšením srdca, nespavosťou, zvýšenou teplotou. Za rozumné denné množstvo sa považuje okolo 300 mg kofeínu, čo zodpovedá trom šálkam kávy.

Výskyt kofeínu

Kofeín, je okrem kávy obsiahnutý v limonádach typu kola, čokoláda, čaji a ďalšie. Pre porovnanie veľká tabuľka mliečnej čokolády (28g) obsahuje približne toľko kofeínu, ako šálka kávy bez kofeínu.

Súvislosť kofeínu sa športovým výkonom

Kofeín zvyšuje výkonnosť u vytrvalostných športov. Kofeín s najväčšou pravdepodobnosťou neprospieva krátkodobým a vysoko intenzívnym aktivitám.

Obsah kofeínu v potravinách

* Káva 2 dcl - 115 mg
* Horká čokoláda - 130 mg
* Čaj 2 dcl - 50 mg
* Energetický nápoj Semtex 3 dcl - 50 mg
* Coca-Cola 3 dcl - 46,5 mg
* Cherry Cola 3 dcl - 46,5 mg
* Dr Pepper 3 dcl - 39,6 mg
* Pepsi-Cola 3 dcl - 38,4 mg
* RC Cola 3 dcl - 36 mg
* Ľadový čaj 2 dcl - 30 mg
* Mliečna čokoláda - 30 mg
* Limonáda - 15 mg
* Kakao - 4 mg
* Čokoládové mlieko - 3 mg

Pitie kávy v celosvetovom meradle

Príjem kofeínu je ovplyvňovaný predovšetkým kultúrnymi zvykmi. V krajinách severnej Európy je rozšírené pitie kávy, priemerný príjem kofeínu v Dánsku, Fínsku, Nórsku alebo Švédsku sa pohybuje okolo 400 mg denne. Deti, mladá generácia a osoby, ktoré kávu nepijú, prijímajú kofeín prevažne pitím čaju a nealkoholických nápojov. Dospelé osoby v Európe prijímajú denne v priemere 200 mg (100-400 mg), predovšetkým konzumáciou kávy a čaju, ale aj nealko-nápojov vrátane energetických. V súlade s Európskou smernicou 2002/67/E musí byť prítomnosť kofeínu jasne uvádzané v nápojoch s obsahom vyšším ako 150 mg / l. Toto nariadenie sa uplatňuje u nealko a energetických nápojov obsahujúcich kofeín, ale nie u kávy, čaju a podobných nápojov, pretože sa predpokladá, že spotrebiteľ vie, že ide o kofeín obsahujúce nápoje.


Zdieľajte tento článok prostredníctvom sociálnych sietí: