Jablko - chutné a zdravé ovocie pre každý deň

Jablká sú na trhu k dostaniu celoročne. Možno, preto nám trochu zevšednily, neprikladajú im taký dôraz na zdravie, ako u iného ovocia.Jablká však majú svoje dôležité miesto v našej výžive. Čítajte ďalej a dozviete sa, prečo si dať každý deň voňavé jablko.


Látky obsiahnuté v jablku spomaľujú proces starnutia nášho organizmu. Stačí skutočne jedno jablko denne a budeme sa cítiť aj vyzerať lepšie. Jabloň je u nás najrozšírenejším ovocným stromom a samotná jablká tvoria najväčší podiel našej ovocné produkcie. Jabloň je právom považovaná za najstaršiu ovocný strom. A práve preto by sme mali čo najviac konzumovať naše sezónne ovocie - jablko.

Denná odporúčaná dávka je aj niekoľko jabĺk denne, minimálne však jedno

Bohužiaľ ich obľuba neustále upadá, pretože trh ponúka stále nové druhy ovocia, ktoré nás lákajú viac svoju exotičností a nevšednosť. Zoznam kladov jabĺk je ale natoľko obsiahla, že je veľká chyba, keď toto voňavé ovocie nezahrniete do nášho jedálnička.

Produkty z jabĺk

Jablká môžeme konzumovať rovno, surová. Môžeme si z nich vyrobiť křížaly, jablčný ocot, mušt, džús, džem, kompót, čaj, aróma do iných jedál. Z jabĺk možno pripraviť v kuchyni najrôznejšie pochúťky.

Jablčný ocot

Jablčný ocot nám ponúka veľa možností používania, ako pre vnútorné starostlivosť, tak pre vonkajšie starostlivosť o telo. Jablčný ocot pomáha pri chudnutí, pretože telo zásobí potrebnými minerálmi. Ráno nalačno vypite pohár vody s 2 lyžicami jablčného octu a 2 lyžičkami medu. Nápoj slúži na posilnenie organizmu, prospieva zažívanie, tlmí chuť k jedlu.

* Pre unavené nohy si pripravte kúpeľ s jablčným octom a odstránite tak ich únavu.
* Trápi Ak Vás vlasy bez lesku, opláchnite si ich po umytí vodou s jablčným octom.

Recept - jablčný ocot si môžete pripraviť aj doma

Budete potrebovať iba kilo jabĺk, vodu a väčšiu sklenenú nádobu s vekom. Kilo jabĺk umyte, nastrúhajte aj so šupkou a jadrovníkov, vložte do sklenenej nádoby a zalejte vodou tak, aby siahala päť centimetrov nad jablká (približne 3 litre vody na jeden kilogram jabĺk). Priklopte viečkom a nechajte týždeň na teplom mieste. Dvakrát za deň odklopte a premiešajte. Po týždni scedíme, opäť nádobu uzavrite a uložíte na ďalších 20 dní na tmavé miesto. Potom precedíme cez čisté plátno a nalejte do fliaš, uzavrite je a uchovávajte v chladničke. Takto pripravený ocot Vám vydrží v chladničke rok.

Křížaly

Vysušením sa prírodné cukry koncentrujú a sušené jablká sú potom zdrojom sacharidov rýchlo přeměnitelných na energiu, čo oceňujú najmä športovci. Však tiež obsahujú šesťkrát viac kalórií ako čerstvé jablká. Tieto mäkké kožovité srpečky nám dodávajú veľa vlákniny a niečo málo železa. Všetok vitamín C sa ale pri sušení stráca.

Zaujímavosti o jablku

* Aromatické látky z jabĺk, ak je v organizme nezničíte inými látkami v potrave, prestupujú naším telom a uvoľňujú sa napríklad skrze vlasy a pokožku von. Konzumujeme Ak pravidelne jablká, budeme voňať po jablíčkách.
* Archeológovia zistili, že ľudia si pochutnávali na jablkách už 3500 rokov pred Kristom.
* Jablčný strom rastie 4 až 5 rokov ako vyprodukuje jablká. Potom môže strom dávať ovocie až 100 rokov.
* Najobľúbenejšie múčnik na svete je z jabĺk, jablkový závin.
* Najznámejšie poviedky na svete s jablkami sú o Adamovi ao Eve.

Výživové látky v jablku

* Jablko obsahuje viac ako 30 minerálnych látok, napríklad vápnik, fosfor, železo alebo horčík, ktoré sú potrebné pre stavbu kostí.
* Jablko ďalej obsahuje provitamín A, vitamín B, kyselinu listovú (dôležitú pre tehotné ženy), vitamín C, vitamín E a ďalšie.
* Pomerne vysoký obsah draslíka robí z jabĺk veľmi vhodný liek na srdce. Draslík ďalej pomáha udržiavať správnu hladinu vody v tele, pôsobí na správnu funkčnosť obličiek a svalov.
* Dietetické a zdravotné význam jabĺk je u nás stále nedocenený aj napriek tomu, že viac ako 20 minerálnych látok, vitamínov, enzýmov, ľahko stráviteľných jednoduchých cukrov, pektínu, hrubej vlákniny apod robí z jabĺk bohatý zdroj zdravia a energie. Jablká sú teda veľmi vhodná aj pre diabetikov.
* Syrová jablká obsahujú veľa dôležitých tráviacich enzýmov, ktoré pomáhajú tráveniu, šetrí pankreas obsahom látok podobných inzulínu.
* Ďalšou dôležitou látkou obsiahnutou v jablkách sú flavonidy - pigmentové látky, ktoré výrazne znižujú riziko srdcových chorôb.
* Sladkú zložkou jablká je fruktóza - jednoduchý cukor, ktorý sa ale rozkladá spolu s jablkovou vlákninou v tele pomalšie, a udržuje hladinu cukru v krvi stabilnú. Fruktóza, ovocný cukor, v pečive často plne nahradí bežný cukor.
* Jablká obsahujú veľmi málo tuku (0,4 g na 100g) a sú bez cholesterolu.
* Jedno jablko obsahuje až 5g vlákniny.
* Pektín obsiahnutý v jablkách nie je v žiadnom inom plodu obsiahnutý v takom množstve.
* Jablká sú zdrojom pozitívne pôsobiacich antioxidantov.
* Vláknina zlepšuje činnosť čriev a čiastočne pomáha znižovať cholesterol. Vláknina je obsiahnutá hlavne v šupke. Pri konzumácii jabĺk je, ak je to možné, zbytočne neloupejte, ošidili by ste sa o cenné látky.

Po jablkách nepriberiete, aj keď sa zdajú veľmi sladká. Majú totiž nízkoobsah cukru a málo kalórií. Nie nadarmo je to ovocie, ktoré môžu do svojho jedálnička zahrnúť aj diabetici. Každé jablko obsahuje až 85% vody.

Vplyv jablká na naše zdravie

* Jablká ovplyvňujú činnosť zažívacieho ústrojenstva.
* Enzýmy a aromatické látky pôsobia priaznivo pri zažívaní, žalúdočných a črevných ťažkostiach. Štandardizuje črevnú mikroflóru.
* Jablká dezinfikuje ústnu dutinu.
* Rozpustná vláknina (pektínové látky) bráni rozvoju škodlivých mikroorganizmov, podporuje črevnú peristaltiku a vylučovanie toxínov z tela. Nerozpustná jablčná vláknina pomáha vylučovať cholesterol z tráviaceho traktu. Oboje vláknina pôsobí proti zápche, pomáha čistiť črevo a predchádza tak vzniku rakoviny.
* Pektín obsiahnutý v šupke pôsobí blahodárne na odvodnenie organizmu, znižuje hladinu cholesterolu a viaže škodlivé látky v tele.
* Jablčný mušt tiež pomáha pri problémoch s obličkovými kamienky.
* Jablká sú dobrým liekom proti zápche. Spolu s macerovaným ľanovým semienkom, pri hemoroidoch.
* Účinok jabĺk na cholesterol je taký, že ten najprv po troch týždňoch konzumácie jabĺk stúpne, ale potom trvalo klesne na podpriemerným úroveň.
* Jablká podporujú odvodnenie prebytočnej vody z organizmu, čím sa srdce menej namáha. Vhodná je trojdňový až týždenné jablčná kôra, ktorá dokáže vyriešiť aj veľmi vážne obličkové problémy.
* Samotná šťava z jabĺk je vynikajúci na prečistenie organizmu pri pôstnych kúrach. Pre tieto účely sú vhodnejšie kyslejšie odrody s nižším obsahom cukru, prípadne šťava zriedená vodou.
* Látky obsiahnuté v jablku pôsobí ako prirodzený prostriedok proti reumatizmu.
* Karboxylové kyseliny čistia zubnú sklovinu.
* Jablká chránia náš mozog pred jeho chorobami (Parkinsonova, Alzheimerova) a našim bunkám pomáhajú znižovať riziko vzniku rakoviny.
* U detí matiek, ktoré počas tehotenstva jedli dosť jabĺk, je menšie riziko, že sa u nich objaví astmu.

Takto pôsobí len jablká surová. Pri tepelnej úprave jablká strácajú niektoré vitamíny, ale sú stále chutí.

Jablká ďalej pôsobí na:

* Nervový systém
* Nespavosť
* Činnosť mozgu
* Metabolizmus

Jablká pomáhajú pri:

* Akné

* Bolestiam hrudníka

* Horúčke

* Nechutenstvo

* Kašľu
* Hnačky
* Redukcii telesného tuku
* Zápche

Odrody jabĺk

Letné odrody jabĺk

* Diskovery
* Hana
* Julia
* Primula

Jesenné odrody jabĺk

* Prima

Zimné odrody jabĺk

* Aneta
* Angold
* Florina
* Goldstar
* Jonagold
* Jonalord
* Karmína
* Lotos
* Melódie
* Nabella
* Otava
* Produkty
* Rajka
* Odolnými
* Rubinola
* Selena
* Sir Prize
* Svatava
* Topaz
* Vanda
* Zuzana
* Zvončekové

Skladovanie jabĺk

Predpokladom pre uchovanie ovocia je čistota skladovacích priestorov. Každoročne pred zberom pivnica vyčistite, prezrite regály a liesky na uskladnenie. Jablká uskladňujte prehľadne, najlepšie v jednej vrstve, v latkových debnách alebo priamo v regáloch. Nemiešajte medzi sebou jednotlivé odrody, každá má totiž trochu inú dobu skladovateľnosti a zbytočne by ste si přidělali prácu s ich prehliadkou. Každý týždeň skontrolujte stav uskladnených jabĺk, napadnutá a hnilé odstráňte a zrelá vezmite na spotrebu. Dôkladná a pravidelná kontrola jabĺk sa vám vyplatí, uchováte je tak, až do jari.

Ako jablká nakupovať

Vyhľadávajte jablká pevná na dotyk, bez hnedých škvŕn. Menšie druhy nebývajú prezreté tak často ako veľké. Naše jablká majú najlepšiu chuť, vôňu aj štruktúru na jeseň, v čase, keď dozrievajú.
Mimo sezóny si kupujeme buď jablká dovážané, alebo skladovaná v chlade av prostredí s chemicky zníženou hladinou kyslíka. Tým sa zabraňuje prirodzenému dozrievaniu a jablká vydržia niekoľko mesiacov bez toho, aby zmäkli. Ak kupujete jablká z neznámeho zdroja alebo chemicky ošetrené, je odporúčané ho minimálne dôkladne umyť, v lepšom prípade potom olúpať.


Zdieľajte tento článok prostredníctvom sociálnych sietí: