Chlieb plný zdravia

Chleba nám nedodáva iba cennú energiu a pôžitok z výbornej chuti. V chlebe obsiahnuté balastné látky a pre život dôležité látky, znižujú riziko rakoviny hrubého čreva, anémia, osteoporózy i neplodnosti. Chlieb tiež ovplyvňuje funkcie zažívacieho systému.


S príchodom jari väčšina z nás pociťuje únavu, ospalosť, smútok i nevrlosť. Za týmito príznakmi hľadajme nedostatok vitamínov a jednostrannú stravu v zime, s nadbytkom tukov. Chlieb pre nás predstavuje nielen prirodzený pokrm, ale je aj potrebný pre náš život, pretože obsahuje všetko, čo naše telo potrebuje, predovšetkým potom celozrnný chlieb.

Chlieb je potravinou, ktorá je jednou z najstarších. Postupne sa zloženie aj príprava chleba zlepšovala.

Z čoho sa vyrába chlieb

Chlieb sa vyrába z rôzne múky. Najčastejšie sa vyrába z cesta z pšeničnej múky, ďalej z múky žita, jačmeňa, ovsu, kukurice.

Svetlý chlieb je vyrábaný z rovnakého dielu pšeničnej a ražnej múky s prísadou rasce. Tmavý chlieb je vyrábaný z rôznych pomerov pšeničnej a ražnej múky. Ražný chlieb sa vyrába z jemne mletého zrna. Čím je chleba tmavšia, tým bohatšia je na obsiahnuté vitamíny, minerálne látky.

Špeciálne druhy chleba vo svete

Snáď jedine chlieb sa môže ako potravina pochváliť toľkými rôznymi druhmi, chuťami a tvary. Pre každú krajinu je typický iný chlieb.

*
Bagel (východoeurópska a židovská špecialita, kedy sa vykysnuté cesto stáča do koliesok s otvorom uprostred. Najprv sa povarí a následne upečie)
*
Brioška (bochník francúzskeho půsovdu)
*
Ciabatta (taliansky chlieb, tzv olivový chlieb s bylinkami)
*
Croissnat (lístkový rožok v tvare polmesiaca, podávaný na raňajky alebo desiatu)
*
CRUMPET (okrúhle pečivo so slanou chuťou)
*
Čapatí (indický plochý guľatý chlieb)
*
Focaccia (taliansky kysnutý chlieb v tvare placky)
*
Maces (židovský nekynutý chlieb)
*
Muffin (anglický okrúhly bochník)
*
Nan (plochý kysnutý chlieb v tvare kvapky, pôvodom z Indie)
*
Ovocný chlieb (chlieb s pridaním orechov, hrozienok, sušeného, kandizovaného ovocia)
*
Pita (arabská chlebová placka)
*
Pumprnikl (tmavohnedý ražný chlieb, pochádzajúci z Nemecka)
*

Tortilla (mexická guľatá placka)

U nás si najčastejšie pochutnávajú na tradičnom bielom alebo tmavom chlebe, ďalej kupujeme slnečnicový, moskovský, sójový, šrotové, vločkových, hrianky, sendvičový, viaczrnný chlieb ai

Okrem najrôznejších chutných chlebov, ktoré si kúpime v obchodoch, či pekárňach, si môžeme sami upiecť voňavý chrumkavý chlieb (orieškový, Hrozienkový, slivkový, s paradajkami a i.).

Obilniny, z ktorých sa pečie chlieb

* Pšenica (obsahuje Neplnohodnotná bielkoviny vo forme lepku. Celosvetovo najdôležitejšie obilnina na výrobu chleba. Bohatá na vitamín E, železo, zinok, vitamín B1, B2, B6, vitamíny radu A, betakarotén.
* Raž (historicky najmladší druh obilniny. Obsahuje vitamín E, zinok, železo, fosfor, kyselinu kremičitú, fosfor, selén).
* Jačmeň (obsahuje draslík, železo, fosfor, vitamín B1, B2, B3, E).
* Ovos (jeho nutričná hodnota ho radí v porovnaní s inými druhmi obilnín k veľmi cenným. Obsahuje najviac bielkovín a tukov. Vykazuje tiež vysoké množstvo draslíka, železa, kremíka, zinku, manga, vitamínu B1, E).
* Pšeno (obsahujú vitamíny B1, B2, A, C. Ďalej draslík, vápnik, magnézium, kyselinu kremičitú, sodík, fluór, železo. Pšeno sú po ovse najbohatšie na tuky a bielkoviny).
* Pohanka (má veľmi dobrú nutričnú hodnotu. Obsahuje meď, selén, mangán, vitamín B1, B2, B3, E, C. Veľmi dôležitým vitamínom je cholín, ktorý regeneruje pečeňové bunky po poškodení chorobami alebo alkoholom).
* Pohanka (je veľmi cenná vysokým obsahom životne dôležitých aminokyselín, napríklad lyzín, tryptofán. Ďalej obsahuje draslík, vápnik, fosfor, magnézium, železo, FLOUR).

Ako uchovávať chlieb

Aby sme zachovali vôňu, chuť a čerstvosť chleba, je najlepšie ho zabaliť do bavlnenej či fabrike vrecka. Alebo ho uložíme do prútené ošatky a prikryjeme plátnom. Tento spôsob uskladnenia umožní chlebu voľne dýchať. Chlieb tak bude mäkký a chutný po niekoľko dní.

Chlieb tiež môžeme zmraziť, a to celý alebo nakrájaný na plátky, ktoré prekladáme pergamenovým papierom. Potom chlieb či krajčeky zabalíme do mikroténového sáčku a uložíme do mrazničky. Chlieb je po vybratí z mrazničky ako čerstvý. Jeho rozmrznutí je veľmi rýchle, a to pri izbovej teplote.

Voňavý chlieb z domácej pekárne

V dnešnej dobe si môžete ľahko a jednoducho upiecť svoj vlastný chlieb, a to v domácej pekárni. Výhoda domácej pekárne spočíva v tom, že môžete mať stále čerstvý chlieb, a to bez ohľadu na to, či je všedný deň alebo víkend. Väčšina z pekární má odložený štart, takže Vás môže hneď ráno, alebo po príchode z práce vítať Libá vôňa čerstvo upečeného chleba.

Domáca pekáreň všetky prísady uhne, nechá cesto odpočinú a vykysnúť, a nakoniec upečie sa skvelou kôrkou. V domácej pekárni si môžete upiecť originálne chleba, podľa Vášho želania a chuti.

Pekárničku si vyberte podľa počtu stravníkov, ďalej podľa toho, či chcete pekáreň, ktorá má dva háky alebo jeden. Ďalej si rozmyslite, aké programy budete chcieť využívať. V neposlednom rade je rozhodujúca aj suma, ktorú budete chcieť do domácej pekárne investovať.

Celozrnný chlieb pre naše zdravie

Celozrnný chlieb neobsahuje žiadny cholesterol. Naproti tomu podporuje odtransportování škodlivých látok z tela. Zhruba asi 80% cholesterinu obsahujú žlčové kyseliny. Tým významne klesá hladina cholesterinu v krvi, a to najprirodzenejším spôsobom. Pravidelná spotreba celozrnného chleba a pečiva, môže výrazne znížiť riziko infarktu. Za týmto stojí pozitívny vplyv obsiahnutých kyselín, vitamínov B6, B3, B1 a E, zinku, ktoré chlieb obsahuje.

Celozrnný chlieb nám pomôže pri cestovnej horúčke

Celozrnný chlieb so svojim obsahom vitamínu B1, má veľkým význam pre prekonanie nervových impulzov vyvolávajúcich cestovný horúčku. V pravý čas, tak môže krajec chleba alebo pečiva pôsobiť ukľudňujúcim účinkom na nervový systém. Dokonca nám chlieb pomôže zmierniť nevoľnosti z výšky aj morskú chorobu.

Celozrnný chlieb významne prispieva proti upchávaniu ciev

Obsiahnutý vitamín B3 je nepostrádateľný pre proces látkovej výmeny v tele. Tým chlieb nielen znižuje obsah tukov v krvi, ale dokonca odbúrava aj obsah škodlivín v cievach.

Celozrnný chlieb zníži výskyt rizikového tehotestva

Pri nedostatku niektorých dôležitých zložiek potravy rastie nebezpečenstvo potratu a poškodenia plodu. Celozrnný chlieb môže tieto nedostat vyrovnať.

Celozrnný chlieb znižuje lámavosť nechtov a vypadávanie vlasov

Celozrnný chlieb obsahuje významný stopový prvok zinok, kedy jeho nedostatok vedie často oslabení nechtov. Nechty sa nám potom lámu, štiepia a dochádza ik vypadávanie vlasov.

Celozrnný chlieb pre štíhlu líniu

Celozrnný chlieb nie je síce menej energetický než biely, obsahuje však nečistené obilné zrno, tzv otruby, ktoré sú bohaté na vlákninu. Vláknina znižuje vysoký glykemický index chleba. Po zjedení krajíčku celozrnného chleba, tak skoro nevyhládnete, ako po zjedení krajíčku bieleho chleba.

Celozrnný chlieb vo výžive malých detí

U malých detí neodporúčame jesť celozrnné pečivo a chlieb. Detský organizmus si nedokáže poradiť s uvedenou vlákninou. Malým deťom teda podávame biely chlieb a pečivo.

Stop poruchám pamäti s žitným chlebom

Kto z nás by niekedy nezabudol na mená určitých osôb, termíny schôdzok ai Vyskúšajte po určitý čas jesť výborný ražný chlieb. V ňom obsiahnutý vitamín B6 má nielen veľmi pozitívny vplyv na tzv krátkodobú pamäť, ale pomáha nám aj pri psychických ochoreniach a depresívnych náladách.

Chlieb v boji proti zápche

V dnešnej hektickej dobe, kedy sa nepravidelne stravujeme a chýba nám dostatok pohybu, u nás dochádza k nepríjemné zápche. Chlieb nám pomôže zlepšiť funkciu čriev, podporí naše trávenie. Nebudeme sa musieť uchyľovať k najrôznejším projímadlům.

Chlieb v boji proti nachladnutiu

Trápi Ak niekoho slabý imunitný systém a často podlieha prechladnutie, mal by zaradiť do svojho jedálnička chleba. Vysoký podiel vitamínu E vychytáva v tele tzv voľné radikály.

V akom množstve máme chleba jesť

Odporúčané množstvo chleba a pečiva pre dospelého je 3 až 6 porcií. Odporúčané množstvo pre deti medzi druhým a štvrtým rokom je 2 až 3 porcie, pre deti od štyroch rokov je 3 až 4 porcie. Jedna porcia predstavuje krajec chleba, alebo jeden kus pečiva.


Zdieľajte tento článok prostredníctvom sociálnych sietí: